Niet meer vooruit te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

morelia

Re: Niet meer vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:25

Ze vind er niet zo veel aan denk ik. Vaak verlaten paarden de kudde en veilige stal omgeving liever niet. Als ik met die van mij alleen naar buiten ga is ze de heen weg vaak wat trager dan de terugweg. Wat wel helpt is gewoon op stal in de bak wat grondwerk oefeningen te doen. Een leuk boek hiervoor is b.v. grondwerk met paarden. Verder zou je eerst een tijd alleen met haar kunnen gaan wandelen buiten en dan wat graaspauzes inlassen. Todat ze gewend is dat met jou buiten zijn leuk is. Dat kan wel een paar weken duren. Daarna maak je eens een klein ritje van 10 minuten en bouw de tijd dat je van stal bent langzaam op. Blijf tussen door ook gewoon eens een wandeling aan de hand maken met graaspauzes om het vooral leuk te houden voor je pony. Succes!

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:32

Samen met iemand rijden?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:09

mijn verzorgpony doet het ook.
maar samen met andere paarden erbij doet ze het niet :S
ik denk dat ze het gewoon spannend vind om alleen weg te gaan..
maar zeker niet saai want ze vind het echt heel leuk in de bossen voorzover ik aan haar lichaamshouding kan zien.. oortjes lekker ontspannen maar toch ook oplettent aan het ronddraaien.. lekker voorwaarts enzo voort gewoon lekker lopen en rond kijken.
maar ze doet het ook altijd alleen op 1 punt..
zodra ze in de bossen is dan is het goed:S
daarvoor probeert ze op de eerste bocht om niet meer mee te hoeven, door der nek vast te zetten en dan vervolgens niet meer vooruitlopen:S je kunt schoppen en slaan wat je wil ze gaat niet vooruit. lief vragen ze gaat niet vooruit niks. afstappen ze zet geen pas vooruit alleen maar achteruit.
ga ik een andere kant op gaat het heel goed:S
echt zo vaag..:S
en er is voorzover ik weet nooit iets trauwmatiesch gebeurt onder het rijden:S ze deed het gewoon in 1 keer.
en heeft het toen ook gewonnen dus nu probeert ze het elke keer weer op dat stuk:S
maar ik ga haar nu dus wel een keertje echt een middag voor uitplannen en reken maar dat ik dan doorga tot dat ze vooruit gaat ..
want het zijn echt spatjes want anders zou ze ook niet met de groep mee gaan of als ik een andere weg op ga zou ze ook niet mee moeten gaan :S
ze is nu bijna 5 dus ze zit ook in de puberteit.. misschien dat dat er iets mee te maken heeft maar verder weet ik het ook niet..

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:12

mijn vorig verzorgpaard had daar af en toe ook een handje van. niet vooruit dan toch achteruit.
paard omgedraaid en haar achterwaarts laten lopen en na een paar meter ( bij haar was het een meter of 15) weer omdraaien en dan verder vooruit.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:30

Echt alles geprobeerd. Zo'n apparte pony is het Haha! Ik denk dat ik er toch maar mee ga stoppen om op de weg te lopen. Misschien als ik er dan ooit weer eens aan begin heeft ze het zo gemist dat ze wel gewoon loopt Knipoog .

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:44

Ik ken het.
Die van mij doet precies hetzelfde.
Hij gaat opeens stil staan en achteruitlopen.
Op een gegeven moment was ik het zo zat, dat ik hem maar achteruit liet lopen, todat we dus tegen een hek zaten en onderuit gingen.
Wordt er ook echt een beetje moedeloos van..

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:26

Ponies/paarden die (buiten) niet meer door willen lopen zijn niet aan het been. Ze hebben niet geleerd dat met zit en kuit voorwaarts drijven betekent: onvoorwaardelijk voorwaarts gaan. Ze zijn dan niet gehoorzaam, meestal komt dat omdat ze het niet voldoende consequent is geleerd. Iedereen die hiermee problemen heeft of krijgt moet allereerst weer beginnen om in de binnen- of buitenrijbaan het paard weer aan het been te krijgen: aandrukken is voorwaarts en wel direkt. Een paard is ook niet "aan het been" als het wel erg vooruit wil, maar de berijder heeft dit niet onder contrôle. Je moet kunnen schakelen. Het paard moet langzamer gaan als de berijder dat wil en ook weer vlotter voorwaarts als de ruiter/amazône daarom vraagt.
Pas als dat weer goed gaat zullen de meeste paarden/ponies ook buiten gewoon weer doorlopen.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 13:02

Echt nooit aan gedacht! Eigenlijk vrij logisch. Hoe kan je er het beste voor zorgen dat ze weer op dat wijken voor druk gaat reageren?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:39

Ik bedoel niet wijken voor druk, als je daar mee bedoelt: opzij gaan.
Ik bedoel:voorwaarts gaan.
Als een pony/paard buiten niet voorwaarts gaat op je zit- en/of beenhulp moet je daar thuis in de bak flink op gaan oefenen. Echt heel veel schakelen en ze moet niet harder of langzamer lopen dan jij aangeeft. Mijn instructeur van lang geleden zei altijd: "Het tempo moet van jou zijn."
Omdat je zelf schreef dat je pony thuis "lekker voorwaarts" is vermoed ik dat je toch wel een klein probleem zult hebben met het schakelen. Dus dat ze langzamer gaat als jij dat vraagt met je zit en een lichte teugelhulp. En dat je pony dan ook langzamer blijft draven zonder dat je steeds aan de teugel moet blijven trekken. Als je pony daarna weer voorwaarts moet geef je eerst een lichte beenhulp, reageert ze daar niet op, of veel te weinig, dan geef je een wat stevigere beenhulp; reageert ze nog niet, dan weer been met een tikje met de zweep achter je been erbij.
Ik denk echt dat als je dit in de bak lukt (duurt wel even) je problemen buiten een heel stuk minder zullen zijn want nu is je pony is niet voldoende aan je been.
Succes er mee. Ja
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 03-03-08 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 16:48

Ik ben inmiddels te groot voor mijn pony geworden en rij er zelf alleen maar nog (in stap) op de weg. Ik geef nu kleine kinderen les en die rijden nu op haar.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:35

geen vertrouwen of ontzag probleem. waarschijnlijk het laatste, niet afwachten tot ze gaat stil staan maar vooruit blijven houden. Als ze steeds op dezelfde plek ongeveer stil wil staan zorg je dat je daarvoor al aandraaft en vooruit houden.
probleem van niet van huis af willen denk ik..

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:20

juudje84 schreef:
geen vertrouwen of ontzag probleem. waarschijnlijk het laatste, niet afwachten tot ze gaat stil staan maar vooruit blijven houden. Als ze steeds op dezelfde plek ongeveer stil wil staan zorg je dat je daarvoor al aandraaft en vooruit houden.
probleem van niet van huis af willen denk ik..

bonita deed dit ook op 1 plek ging ze stil staan en liep ze niet meer vooruit..
gewoon een paar keer andere kant naar buiten gegaan en lekker rustig aan gedaan, en in de bak geoefend opp meer voor m'n been worden. en nu gaat ze gewoon weer mee naar buiten.
1ste keer draafde ze uitdereigen aan, toen d8 ik jaa laat maar ff draven beter als dat ze stil gaat staan. 2e keer draafde ze 2 pasjes ofzoo. 3e keer liep ze gew ooon meteen mee niks meer aan de hand.