Wat is het bijzondere van Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:40

Anoukie schreef:

Dus niet alleen voor paarden met HKO. Die zouden imo lekker niets moeten doen, of alleen licht recreatief gereden moeten worden. Maar laat ik geen discusie beginnen over wat te doen met paarden met HKO, want volgens mij is die discussie al vaak zat gevoerd,....

Daar ben ik het niet mee eens. Als je paard er geen last van heeft, waarom ga je dan niet lekker verder in de sport, als je dat wilt. Tenzij je paard mankementen vertoont. De gemiddelde DA zal aanraden om te stoppen met de sport. Terwijl Antoine zegt: Ik heb meerder paarden op hoog niveau lopen met Hoefkatrol. Waarom kan hij het wel, en geeft iedereen zo snel op ?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:56

Ik kan het ook niet met je eens zijn Anoukie, mijn paard heeft ook zgn HKO en loopt ook nog. Nu ga ik helemaal een beerput opentrekken als ik zeg dat ik hem heb laten snijden. Waarom dat paard niet nog een goed leven gunnen? Hij heeft geen pijn en is op en top gezond. Hij struikelt niet en het wordt niet erger!
Als je me niet gelooft nodig ik je uit om een keer te komen kijken!
Verder is het juist voor dat soort paarden goed om verder getraind te worden (onder goede begeleiding uiteraard, het moet hem geen pijn doen!) want hoe hoger de graad van africhting hoe meer het evenwicht naar achteren wordt verlegd en de achterhand dus meer moet werken dan de voorhand waardoor de voorhand verlicht wordt (dus de overbelasting weggenomen wordt).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:57

Heet die man eigenlijk niet Antoine Bokt?????

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:59

Lovely, ik ben het helemaal met je eens vwb de doelstelling van de dressuur en dat hele verhaal dat je schrijft. Ik snap alleen nog steeds niet waarom je Antoine dan zo aanvalt. Hij heeft precies hetzelfde doel voor ogen, er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:01

Lovely schreef:
En inderdaad, recht richten is een van de elementaire facetten van de africhting en is daarmee noodzaak. Kijk de 10 rode draden van de africhting er maar op na.
Een paard met HKO? Ik weet het niet.

Lovely mag ik je nog even in herinnering brengen 'mijn' topic [RT] Rechtrichten in theorie en praktijk waar we met 'alle' kennis op bokt niet veel verder kwamen dan dat rechtrichten noodzakelijk is en dat je paardrijden op je gevoel doet en niet op theorie. Een heleboel vragen over rechtrichten zijn in dat topic onbeantwoord gebleven, zelfs door jou Knipoog . Dus naar mijn mening valt het wel tegen met de theoretische kennis van rechtrichten bij bokkers speciaal en ruiters in het algemeen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:03

Oke, iedereen is het er overeens, dat je een paard recht moet richten.
Maar hoe?
Veel mensen doen het op een geforceerde manier en dwingen een paard in een lengtebuiging die het niet aankan.

Antoine doet dat niet, zit niet met zijn binnenbeen te wrikken en te wringen om de lengtebuiging erin te krijgen, en doet het op een manier die voor een ruiter en paard misschien iets voor de hand liggender is, maar weer niet voor de hand liggend volgens het dressuurproefje met z'n stelling naar binnen. Antoine stelt het paard eerst recht, dan wordt het nageeflijk, en daarNA gaat hij pas werken aan de lengtebuiging. Het paard is dan namelijk beter te bewerken. Een rechtgesteld paard kan als het van nature nog niet recht is in het begin dus scheef lopen in de stelling maar recht in balans. En dat oogt niet voor het proefje. Maar goed, dat hoort dan ook later te komen.

Overigens over hoefkatrol: inderdaad, een paard geeft zelf wel aan of hij wel of niet gereden kan worden. Mijn paard is ook niet regelmatig, maar ik moet hem wel trainen. Door niet te trainen wordt hij immers slechter, door wel te trainen niet alleen beter, maar blijft hij ook vrolijker. Als hij echter pijn krijgt, zal hij dat (hem kennende) duidelijk aangeven. Hij zal dan zuur reageren tijdens het rijden, zwiepen met de staart etc. Want zo is hij. Moet ik hem dan wegzetten omdat Anoukie beweert dat dat beter is voor hem? Kan dat paard niet zelf bepalen wat het beste is voor hem? Bij mij kan hij dat wel, zolang ik maar naar hem luister.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:04

Happy, ik weet dat ik dat beloofd had, maar ik ben het vergeten naderhand, excuus. Je mag mijn theoretische kennis best in twijfel trekken als je dat graag wilt hoor. Ik blijf erbij dat je je theorie goed moet kennen om je gevoel te ondersteunen. Zonder theorie heb je weinig aan de gevoelssignalen en zonder gevoel kun je niet paardrijden.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:10

Ik trek jouw theoretische kennis niet in twijfel lovely maar het valt mij op dat als het over adb gaat er een aantal mensen steeds weer roept hoe vanzelfsprekend dat rechtrichten is en als we dan proberen er wat dieper op in te gaan het stokt.... En ik onderschrijf het dat theorie belangrijk is, vandaar dat ik antwoord probeerde te krijgen op voor mij belangrijke vragen. Als ik de antwoorden zelf had hoefde ik ze niet te stellen nietwaar. Ik ben gewoon teleurgesteld dat er niet uitgekomen is wat ik hoopte: een eenduidig en duidelijk verhaal over de verschillende manieren van rechtrichten en de voor en nadelen van die manieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:13

Misschien kun je je vraag opnieuw stellen?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:42

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:08

Ik heb een vraag aan de mensen die op mijnbericht hebben gereageerd:

Hebben jullie zelf een paard met HKO (gehad) of heeft er iemand in jullie naaste omgeving een paard met HKO?

Graag hierop een reactie voordat ik weer reageer!! BVD!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:08

Dubbelpost, sorry!
Laatst bijgewerkt door Anoukie op 26-11-02 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:50

Anoukie schreef:

Hebben jullie zelf een paard met HKO (gehad) of heeft er iemand in jullie naaste omgeving een paard met HKO?

Niet zozeer met HKO, meer met een vorm van atrose, hoewel het niet echt artrose is. Overigens, HKO is ook een vorm van atrose las ik onlangs in BIT. bij mijn paard zit het echter niet in de hoefkatrol maar in het kniegewricht. Zat eerst OC, is weggefrased, maar er is gebrek aan kraakbeen. Ken mensen met een paard met HKO. Hebben ook meegereden in de clinic bij AdeB. Ook aanstaande clinic zal iemand met zo'n afgeschreven paard met HKO meerijden, kijk er al naar uit. Wil het toch nog eens een keer zien hoor.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:54

Anoukie schreef:

IK heb er zeer ruime ervaring mee (dus ik weet wel degelijk waar ik over praat) en wat jij?

Graag hier ook een reactie op.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:55

Ik heb helemaal niet gezegd dat je er geen verstand van zou hebben o.i.d. Chantal.

Mijn reden om naar jullie ervaring ermee te vragen, is omdat ik weet dat het hebben van een paard met HKO je mening beïnvloedt (ofcourse). Vandaar dat ik graag wil weten of de mensen die op mijn bericht hebben gereageerd een paard hebben met HKO of iemand kennen die een paard heeft met HKO, omdat dat een mening kleurt. Een vriendin van mij heeft een paard met HKO, er die rijdt er M mee (met ups en downs e.d.). Een andere had er een met HKO en heeft haar paard af laten maken.

IK zal niet zeggen dat ik er ruime ervaring mee heb (gelukkig maar), maar ik heb wel een goede reden waarom ik mijn mening zo gevormd heb.

Op de eerste plaats staat bij mij dat een paard niet mag lijden, geen pijn mag hebben. Dat gaat bij mij voor alles,..... Kun je mij garanderen dat de paarden met HKO die nog moeten presteren volledig pijnloos lopen? En svp graag bij het onderwerp HKO blijven, niet zeggen dat er wel meer paarden met pijn lopen, want daar gaat het nu niet om.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:05

HEb ik ook niet gesuggereerd dat jij dat zegt, ik zeg dat even als toegevoegde info.
IK heb er dus wel ruime ervaring mee en die paarden lijden geen pijn.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:19

chantal1 schreef:
HEb ik ook niet gesuggereerd dat jij dat zegt, ik zeg dat even als toegevoegde info.

Kun je dat onderbouwen? Ik bedoel, hoe merk je dat ze geen pijn hebben? Nooit kreupel, nooit moeilijk lopen o.i.d.? In mul zand geen problemen?

Ja het spijt me, maar als een paard HKO heeft, zijn ze (meestal) stokkreupel, en dat is dan mede van de pijn,..... Ik zou daarom graag wat meer info over het "geen pijn hebben" willen lezen.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:20

Misschien mag ik hierop antwoorden anoukie ook al heb ik zelf geen paard met HKO ik heb op de clinics diverse paarden gezien die door de dierenartsen opgegeven waren met als diagnose HKO, zowel klinisch als rontgenologisch. Deze paarden kwamen heel kort lopend en sommige kreupel de baan binnen. Deze paarden werden in eerste instantie aan de longe genomen (aan de dubbele longe) dus zonder hulpteugels oid. En binnen 10 a 20 minuten liepen deze paarden rad en met veel meer ruimte, daarbij liepen ze allemaal met dalende hals en deinende rug. Daarnaast was de uitdrukking bij de paarden een van tevredenheid (ik weet niet precies hoe uit te leggen maar ze zagen er naar mijn idee happy uit). Dat is niet het beeld wat ik heb bij een paard met pijn en ik ben er ook van overtuigd dat die paarden op dat moment geen pijn hadden. Er is voor zover ik kan beoordelen niets van te voren met de paarden gedaan om dit te bewerkstelligen, verder zijn ze niet gedwongen dmv een hulpteugel of zweepgebruik. Dus in zoverre ben ik ervan overtuigd dat in ieder geval de paarden die ik gezien heb op die manier zonder pijn liepen. Ook nadat de ruiters op de paarden gingen bleef dit beeld gehandhaaft. Als dit resultaat al bereikt wordt binnen korte tijd dan kan ik me voorstellen dat met de juiste manier van rijden zo'n paard nog heel lang in de sport mee kan. Het zal aan de verantwoordelijkheid van de ruiters liggen of ze zo scherp kunnen blijven dat ze continu controleren of het paard niet terugvalt. En ongetwijfeld zullen er ook paarden zijn die niet te helpen zijn op wat voor manier dan ook.

Novelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:30

sarabande schreef:
Heet die man eigenlijk niet Antoine Bokt?????

Dat slaat natuurlijk ook nergens op he,
buiten bokt is hij ook bekend hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:55

Afgelopen zondag heb ik Antoine live aan het werk gezien. Het is allemaal niet zo zwart wit als sommige mensen het hier maken. Een aanhanger van Antoine zal ik nooit worden, maar dat HKO een rijtechnisch probleem is daar ben ik het 200% mee eens.

Lees mijn verslag voor mijn bevindingen over zijn manier van aanpak. Ik denk dat ik best kritisch ben geweest en daarmee is het voor de voor- en tegestanders best de moeite waard om het eens te lezen: [VvdD] De lesdag van Antoine de Bodt bijgewoond

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:21

Anoukie"]
[quote="chantal1 schreef:

Kun je dat onderbouwen? Ik bedoel, hoe merk je dat ze geen pijn hebben? Nooit kreupel, nooit moeilijk lopen o.i.d.? In mul zand geen problemen?

Ja het spijt me, maar als een paard HKO heeft, zijn ze (meestal) stokkreupel, en dat is dan mede van de pijn,..... Ik zou daarom graag wat meer info over het "geen pijn hebben" willen lezen.
[/quote]

Noah, mijn vorige bijrijdpaardje had een 3tje en 4tje. Door de methode van Antoine is hij beter gaan lopen. Je zag gewoon dat hij geen pijn had. Liep vrolijk, regelmatig, kon flink donderen en wegspringen. Een paard met pijn doet dit soort dingen niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:56

Desiree schreef:
Velen hier, waaronder Steef, Kawa, Pipo en Lovely beweren die manier van rijden al te weten. Nou, dan hebben jullie geluk gehad dat je een instructeur had die zo les kon geven! Maar ik kan er hier zo maar effe geen vinden hoor. Ben intussen zelf ook eens wezen lessen bij Antoine, en Paddy liep inderdaad heel fijn en losgelaten. Ook op 6 december les ik weer eens mee. Ik wil er gewoon meer van weten, van die manier van lesgeven van hem. De meesten mensen hier (als ik af ga op de rijtechinsche informatie hier op dit forum) rijden laag diep en rond, een beetje de Anky manier. En dat is momenteel HOT, dat schijnt iedereen nu te willen doen. Antoine is helemaal tegen dat Anky systeem. Overigens vindt hij dat zij het goed doet, maar hij vindt het vreselijk dat mensen het allemaal nadoen en vervolgens niet goed doen. Hij is absoluut niet met dat systeem bezig als hij zijn leerlingen lesgeeft, overigens krijgen ze wel uiteindelijk datzelfde resultaat, dat de paarden erg losgelaten en nageeflijk zijn.

Ik zie dat met name door Pipo Antoine de Bodt woorden in de mond worden gelegd die hij zelf nooit heeft beweerd. Hij claimt niet vernieuwend te zijn. Integendeel, hij heeft het over oude meesters zoals Oliveira en zegt dat hij geluk heef gehad van dit soort mensen les te krijgen. GEwoon, de ouderwetse klassieke dressuur. Precies zoals hierboven beweert wordt. Nothing new, maar wel vergeten! en inderdaad, hij is niet te spreken over het dressuurniveau in Nederland....

Cor Loeffen, misschien wel bekend bij je, daar heb ik jaren lang les van gehad.

Als je mijn reacties een beetje hebt gevolgd, weet je ook dat ik al jaren schreeuw, dat het anky systeem fantastisch is, maar helaas niet weggelegd voor de gemiddelde ruiter, dat het probleem wel degelijk ligt in alle ruiters en instructeurs die het nadoen. Er zijn vele wegen die naar rome leiden, en voor de weg van anky, moet je donders veel gevoel in je lijf hebben, helaas hebben velen van ons dat niet.

Maar de dingen die ik heb hoor zeggen, hoor ik Cor al jaren zeggen, en meerdere instructeurs. Johan Hamminga bijv. Leo de Bruijn, dit zijn mensen waar ik bij gelest heb, en die ik dit al heel lang hoor zeggen. De meeste ruiters rijden hun paard vast en strak, maar dat heeft niets met hoefkatrol te maken, hoefkatrolontsteking is niet een rijtechnisch probleem.

Vast in het lijf rijden is wel een rijtechnisch probleem.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:01

Anoukie"]
[quote="chantal1 schreef:

[/quote]

Je moet een ding goed onthouden, als je het al zo ver laat komen dat je paard stok kreupel is ben jij al goed verkeer bezig.

Ik zal maar gewoon spijkers met koppen maken. Ik heb een in het voorjaar wordende 19-jarige met HKO, die nog steeds op Z niveau getraind wordt. Je kan zeggen wat je wilt maar dit paard loopt zelden of nooit kreupel. Je moet wel weten hoe je een paard vanuit de achterhand moet rijden en ze niet het gewicht op de voorhand laten vallen.
Ja, ik werk in vrij zwaar zand want ik heb geen andere bak.
Kleinigheidje: dit paard heeft voor zover wij het weten al 5 jaar HKO, lijkt me toch niet niks.
Maar goed, ik ga me hier echt niet zitten verantwoorden.
En wat is nooit kreupel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:08

Voor degene die zeggen dat hko een rijtechnisch probleem is, hoe kan het dan dat een van mijn merrie's stokkreupel was ( ze is er niet meer) vanwege hko, terwijl ze 15 was en er ooit toen ze drie was een maandje een zadel opgelegen heeft?

Hoe komt het dat de hengst Linvasion er om bekend staat dat hij hko vererfd, hebben al zijn nakomelingen slechte ruiters gehad?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:13

KIjk, en daar hebben we het punt!
DIe van 19 is dus de Ulft en ik een aantal x ingeteelt op L'invasion, hoe zou dat nou komen.
Een ander paard heeft het gekregen in de 2 jaar dat hij in een wei heeft gestaan, weet iemand het nog?