Miss_Malfoy schreef:Heb zelf iets meegemaakt wat er een beetje op leek. De reden voor het paard om er vandoor te gaan, was omdat het in die hoek "Tochte". Weet niet of ik het goed uit kan leggen, maar ik zal het proberen. In die hoek van de bak had de wind een paar voor het oog onzichtbare gaten gevonden. Iedere keer waaide het daar door, en hoewel de meeste zich er niks van aantrokken, vond die van mij het dus wel eng... Wat ik gedaan heb, is iedere keer bij B een halve volte, en die iedere keer iets groter maken. Dat gaat heel langzaam, ben in een uur iets van 10 meter opgeschoten, maar nu loopt ze zonder problemen overal langs. Dit was overigens ook een paard met een schrikachtig karakter, rent en bokt ook heel graag. Binnenstelling heel overdreven kan ook heel goed helpen, dan kunnen ze namelijk niks zien. Voor de rest lijkt het er gewoon op dat het paard jou in de zeik neemt, dus consuquent zijn. En vooral die hoek niet als iets speciaals behandelen, het hoort er gewoon bij.
Hmm ja, wij hebben ook zo'n "enge hoek" in de buitenbak! Uiteraard tocht het daar ook (helaas wel wat harder
), maar het einde van de bak loopt daar net niet synchroom met het einde van de loods. Bovendien staan er aan de zijkant (meer naar de achterzijde) van de loods ook nog eens allemaal dingen - karretjes e.d. Kortom, doodeng dus, vooral pas na een tijdje
Afleiding was bij mij het sleutelwoord
Je kunt je paard bijvoorbeeld net voor de hoek ineens op een halve volte zetten en de andere kant oprijden. Bij B/E verander je weer door een (halve volte volte halvebaan hoe dat ook heet
), rijdt er een achtje tussendoor, stelling links paar passen, wijken, dan weer rechts paar passen etc. ... je vermijd de hoek opzettelijk en houd je paard stevig (aan de pas maar ook mentaal!) bezig, maar blijft wel in de buurt.
Na een poos stuur je je paard ineens door de hoek, dan ga je weer verder met wat je deed -als het goed is, let je paard inmiddels op jou ipv haar omgeving en zul je zien dat ze er niet eens meer op let- en dit breid je steeds uit ... even kort gezegd voor een lange termijnplan
Verder zou je kunnen denken aan winterkriebels - ik denk ook dat het paard gebaat zou zijn bij intensievere training met veel afwisseling, waarin ze zichzelf helemaal uit kan leven en kwijt kan. Een bijrijder nemen die met haar overweg kan, in is voor een uitdaging en geen 'cob hopper' is, is helemaal zo'n slecht idee nog niet! Gaat ze wel in de paddock / al dan niet met ander(e) paard(en)?
Voorwaarts is overigens ook echt voorwaarts. Als mijn paardje aan het klieren is door er steeds vandoor te schieten (gevolgd door de beruchte rengalop-bok-stop), zál ze rennen ook! Dan gaan we een paar rondjes in scheurende galop de bak rond, maar we stoppen pas als ik dat zeg. Deze maatregel is overigens minder aan te raden in een drukke bak
Ineens is schrikken en wegrennen niet zo leuk meer, en bedenk ik dat ik meer les moet nemen