paard verkopen wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

Re: paard verkopen wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:28

Ik denk dat als dit aanblijft, je het paard toch maar beter kunt verkopen. Zoek een paard wat beter bij je past. Daar zal je dan veel meer plezier mee hebben. Nu is dat natuurlijk wel makkelijk gezegd om je paard zo maar even weg te doen. Maar ik denk dat het voor jullie beide wel beter is. Sommige paarden hebben sowieso een opvliegend karakter. Met vertrouwen kan dat wel afnemen maar ik denk dat je het er nooit helemaal uit krijgt.
Succes met je keuze!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:44

Wat vervelend zeg.
Ik denk dat het het beste is hem te verkopen. Je bent het vertrouwen grotendeels kwijt en de lol ben je aan het verliezen.
Een paard hebben is een dure hobby. En een hobby betekent dat je het voor de lol doet. als de lol weg is, is het ook zonde van al dat geld.
Tevens moet je niet vergeten dat een paard dat zo reageert ook alleen maar op zoek is naar duidelijkheid en iemand die hem goed kan vertellen dat het goed is en dat ie vertrouwen in zijn ruiter moet hebben, en als ik jou verhaal zo leest heeft hij dat vertrouwen ook niet meer in jou.

Als het vertrouwen bij jou weg is, heeft het paard ook nog weinig kans bij je. Maar al zou je een nieuw paardje kopen dat in den beginne rustig is, kan dat door je eigen doen misschien ook zo uitlopen.

Ik zou m wel verkopen (aan iemand die wel goed met m overweg kan) en een rustiger paardje ervoor terug kopen en daarbij vanaf het begin goede begeleiding zoeken zodat dit niet weer eindigd in een zelfde verhaal. En als je weer een nieuw maatje hebt gevonden, zal je zien dat je weer echt lol in je hobby kan hebben!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:00

Ik denk dat er goede hulp gezocht moet worden.

Van de ene kant, had je dit soort problemen kunnen verwachten.
Als ik het goed begrijp, rij je 2 jaar paard, waarvan je 1,5 jaar dit paard in je bezit hebt en bij de koop werd al aangegeven dat dit een groen paard was die een harde aanpak nodig heeft. Dan is het in mijn ogen vragen om problemen, als je met een half jaar ervaring aan zo´n paard begint.

Maargoed, dat is een keuze die je toen gemaakt hebt en daar is niks meer aan te doen.

Zoals ik al zei, zoek goede hulp. Zet je paard desnoods ergens in training.
Dit kost je wel wat, maar je moet er iets voor over hebben, als je verder wilt met dit paard.
Ik denk dat er geen band met dit paard is opgebouwd. Het paard was groen toen je het kocht, dus dan had je misschien er meer aan gehad, dat je eerst aan een goede band gaat werken.
Dat kan alsnog goed komen, maar dan moet je er hulp voor zoeken en er voor willen gaan.

Succes ermee.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:15

@TS:

Jij hebt ervoor gekozen om een groen paard te kopen, terwijl je zelf ook groen bent.
En dan geen begeleiding erbij of lessen?? Dit vind ik zelf echt heel vreemd...

Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard, als jouw paard ongewenst gedrag gaat vertonen dan is het jouw verantwoordelijkheid om professionele hulp erbij te halen.

Ik vind het zelf oneerlijk om dit paard meteen te verkopen, geef hem een 2e kans en neem les in grondwerk!!

Als je hem verkoopt kan je geluk hebben dat hij goed terecht komt...maar dan heb je dus echt geluk...vaak belanden dit soort paarden toch in de handel en gaat het van kwaad tot erger...

Ik heb zelf vorig jaar als 1e paardje een jaarling gekocht (arabje) die nog nooit in handen was geweest. Heb hem bij de opfok gezet, maar ik kon hem niet benaderen. Niets! Hij was zooo bang voor mensen.
Wat heb ik toen gedaan? Inderdaad: professionele hulp in NH genomen! Helaas is hij na 2 maanden gestorven, maar de dagen voor hij stierf heb ik hem uiteindelijk kunnen benaderen en zelfs kunnen aaien.

Nu weet ik dat hij te hoog gegrepen was voor mij en ik heb heel erg lang nagedacht en gezocht eer ik een nieuw paardje heb gekocht.
Deze is ook nog vrij groen maar wel een stuk ouder en had al de basis opvoeding meegekregen. Echter zo angstig en paniekerig, dat ik er weer diezelfde instructrice bij gehaald heb en weer lessen in grondwerk heb genomen om elkaars vertrouwen op te bouwen.

En wat heeft dat geholpen zeg!! Nu na een jaar is ineens het vertrouwen er aan beide kanten en ben ik hem nu zelfs aan het inrijden...Wie had dat ooit gedacht???

Wat ik hiermee wil zeggen: Een eigen paard is een kwestie van leren, leren en nog eens leren. Uit boeken, maar vooral ook van een hele goede begeleider die je leert hoe je met je paard om moet gaan.
Dit leer je namelijk niet op de manege. En dit leer je ook niet zelf als je van nature geen paardenmens bent.

NB: ik vind het dus heel erg vreemd dat je als groene ruiter met een groen paard gewoon geen les hebt!! Kan er nog niet bij!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:55

Wat ik vreemd vind is dat er niemand zich afvraagt hoe het paard gehuisvest is? Kan je daar iets meer over vertellen? Staat het paard veel op stal of juist niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:12

een groene ruiter met een groen paard is vragen om ongelukken....

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:28

Hem je al bekeken ofdat hij lichamelijk niets mankeert?

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:54

Ramarant schreef:
Hallo,

vandaag is mijn paard weer eens over me heen gewalst..letterlijk.. kwam in galop op me af en kwam met zijn borstkas tegen me aan..waardoor ik heel hard viel op harde ondergrond.. zo`n dingen gebeuren vaker..of onder het rijden steigeren en snel omdraaien en in galop ervandoor gaan.. of buiten naar fietsers bokken en dan over het asfalt in volle galop ervandoor gaan en niet terug te krijgen..soms heb ik zoiets dat ik het niet meer aankan..hij kan zooo wild zijn en zooo onvoorspelbaar dat ik soms wens dat ik hem niet gekocht had.. wist ik toen veel.. ook met rijden zit ik vast.. het wil gewoonweg niet lukken en ik vraag me af of die ooit zal veranderen.. en ik weet ook niet of het door lessen beter erop zal worden.. buiten is hij gewoon gevaarlijk..en mn vader blijft me maar zeggen..verkoop hem en koop je een rustiger paard waar je wel lekker bezig mee kunt zijn..maar ik heb het dier anderhalf jaar en ik weet me gewoon geen raad..aan de ene kant denk ik ja..ik zou wel een rustiger paard willen hebben ja die ik gewoon kan rijden zonder enige problemen..maar aan de andere kant heb ik zoveel met hem meegemaakt dat het me moeilijk lijkt om afstand van hem te doen..wat denken jullie?

Ik volg dit even, dit had mijn verhaal kunnen zijn. ik heb namelijk precies hetzelfde probleem. buiten niet te houden, en met dressuur bit vasthouden en hoppa kop in de lucht, vandaag heeft hij zelfs met een ervaren ruiter de duinen doorgecrossed omdat hij totaal NIET te houden is. Pelhalmp reageert hij ook niet op

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:34

Heey,
Ik zou hem niet verkopen!
Want een makkelijk paard is ook niet altijd even leuk
en als het is gelukt dan ben je ook bij dat het is gelukt en dan zijn jullie ook gewoon een team.
Mijn pony doet nu ook zo ervandoor schieten enzo dus laat ik 1x in de week een meisjj van 17 erop rijden..
Ma word gewoon een x flink boos. Mijn pony schiet er dus ook vandoor eerst stopte ik dan gelijk maar nu heb ik geerd dat j hem ok gwoon door kan late galloperen en als ie dan wil stoppen dat ie dan door moet gaan en dan wordt ie vanzelf rustig.
Maar als je ook bang bent datie er vandoor gaat schieten dan ga je zelf ok heel gespannen zitten en dan gaat ie er veel erder vandoor...
Maar jij kunt het het best aanvoelen of je hem wel of niet wilt houden... En als je denkt dat het beter is om hem te verkopen aan iemand die heel goed kan rijden kan het ook want misschien is het beter voo rje pony... Maar jij kent hem het best en als je denkt dat ht je gaat lukken zou ik het toch proberen...
Maar jij kent je paard het best...

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:55

Sorry dat ik nu pas reageer, heb namelijk de afgelopen paar weken veel moeten werken..

Ik zal proberen zoveel mogelijk vragen te beantwoorden:

Huisvesting : Momenteel een weide met inloopstal
Binnenkort gaan we over naar een manege waar we les kunnen volgen.

Lichamelijke afwijkingen: heeft hij niet..is grondig nagekeken door vee arts en kraakster. Bij de veearts is hij goedgekeurd voor recreatie en sport. De kraakster heeft ook niks kunnen vinden, was alleen wat stijf in zijn schouders. Maar dat mocht geen probleem zijn.

Zadel: past perfect!

Leeftijd: 6 jaartjes

Degene die zeggen: een groen ruiter met een groen paard vraagt om ongelukken vind ik de reinste onzin van een uitspraak.. bij aanschaf van dit paard vond ik het juist een uitdaging.. en wilde dit paard een 2e kans geven aangezien hij daar zoooooo rot behandeld werd.. De meeste paarden die zo zijn als hem belanden niet altijd goed terecht..
ik heb nu toch besloten om hem te houden en om er mee door te zetten, daar ben ik immers al anderhalf jaar mee bezig..ik ben niet iemand wat gauw opgeeft, dat doet mijn paard namelijk ook niet.. daarom sluit ik me volledig bij olala aan..

Ookal zou ik hem verkopen en over een paar jaar beter met paarden kunnen omgaan, zou ik spijt tot over mijn oren krijgen dat ik hem verkocht zou hebben.. ik ben gewoon bang dat hij slechter terecht komt en dat verdiend hij niet..

ik ben laatst eens goed gaan nadenken..op een van onze vorige stallen werden we altijd uitgejouwd voor van alles en nageroepen en zelfs in het nauw gedreven in de bak.. hij was hier net zoals ik niet echt blij mee.. ik was toen iedere dag met hem bezig.. nu ik veel werk, en ik werk grotendeels voor hem, kan ik minder bij hem zijn en dat merk ik toch wel dat ik nog maar 2 keer in de week bij hem kan zijn.. maar ik vind het nog altijd een betere oplossing als verkopen.. ik hou het gewoon met hem vol..wat ook mag gebeuren..binnenkort kunnen we over naar een andere stal en dan ga ik weer eens zijn en mijn geheugen opfrissen met wat grondwerk..daarna gaan we eens les nemen..

Voor de mensen die als oplossing nh hebben geantwoord:
Hij is NH ingereden, maar eerlijk gezegd zie ik dat zelf niet voor hem én voor mij zitten.. het is een paard waar een harde hand nodig is en heeft een standvastige leider nodig..ik weet wat ik moet doen en dat begrijp ik ook en probeer daaraan te werken, maar nh lijkt me niet de oplossing..

Als mensen nog vragen of opmerkingen hebben hoor ik dat graag..

Een mens die echt van dieren houd, zal niet zomaar het dier verkopen.. Ik vergelijk hem met een klein kind..je verkoopt je kind toch ook niet als hij/zij lastig is.. dan hou je ook vol..en waarom..je houd van je kind.. en ik hou van mijn paard.. hoe lastig hij ook kan zijn..je hecht je er gewoon ontzettend aan.. en ik weet dat als ik doorzet...dat ik over een paar jaar een super paard zal hebben met een hechtere band dan wie dan ook..en dan zal ik inzien en blij zijn dat ik hem niet verkocht heb.. Haha!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:57

Die vraag kan niemand anders voor jou beantwoorden.

Je moet bij jezelf nagaan of je bereid bent er tijd en geld (goede instructie!!!) in te steken om het goed te krijgen. Als je van jezelf weet dat je daar het geduld niet voor hebt`, lijkt de keuze me voor de hand liggend.

Wil jij de uitdaging aan gaan en kijken waar dit gedrag vandaan komt en het gaan aanpakken, dan zul je wel goede begeleiding moeten zoeken. Ik ken nog een goede instructrice Lachen

Overigens heeft geen enkel paard een harde hand nodig!! Hoogstens een consequente hand. Dat is echter wat anders dan hard...

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:59

@mariekeA: dat bedoel ik ook..consequente hand..maar de vorige eigenaar noemde het een harde hand.. mijn besluit staat vast..

Laura_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:03

Tja, ik denk dat het in jou geval beter is dat je hem toch verkoopt. Je kunt ook vragen of je hem nog mag opzoeken? Dan is het geen definitief afscheid. Ik zou het echt doen want straks gebeuren er nog vele ergere ongelukken en dan zit jij straks verlamd in een rolstoel (om maar iets drastisch te noemen, maar niet onmogelijk!) Ik zou uitkijken naar een paardje die wat rustiger is.

laura

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:07

ookal zou ik m verkopen zou ik me schuldig voelen tegenover hem..dat ik hem in heb geruild voor een ander..drastisch inderdaad ja..maar ook weer niet onmogelijk..tja paardrijden is een vn de gevaarlijkste sporten zeggen ze wel eens..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:16

Kwa gevoel snap ik heel goed dat je haar niet wil verkopen.. Ik heb ook heel veel pech gehad in de paarden wereld.. maar ik ben heeeeel blij dat ik nu voor mijzelf heb gekozen.. en als ik nu zo terug kijk is het ook veel beter voor het paard geweest.. die heeft het daar veel meer naar zijn zin..

ik begon met een paard van 1.75m daar ben ik zo hard van afgevallen dat ik mijn ribben had gebroken.. dit is nu ong. 6 jaar geleden.. ik durfde niets meer met dat paard. na 10 maanden heb ik besloten om dit paard te verkopen.. ik heb veel angst door dit paard overgehouden. Ik heb toen een veulen gekocht. Ik wou absoluut geen groot paard meer. veulen zou 1.60 worden. Na 2 jaar was hij 1.65 met flink overgroei en begon hij pittig mans te worden ( tegen me op stijgeren en mij omver walsen ) na moeilijke keus ook besloten deze weg te doen. Hierop kocht ik een trakehner merrie van 1.66m. Heb haar op het uiterlijk gekocht.. Ik zat met angst op haar was een pittige tante en het werd alleen maar erger naarmate ik haar langer reed.. Op het moment dat ik haar na een jaar weg wou doen kwam ik erachter dat ze atrose had dus heb ik haar weggegevn.. dag geld en dag plannen voor een nieuw paard.. De mensen die mijn paard kregen vonden dit erg sneu en die hadden nog een 3 jarige kwpn merrie staan.. Deze heb ik toen van hun gekregen een merrie van 1.60m .. dit was een heel angstig paard en moest nog beleerd worden.. ik heb haar weggebracht om haar te laten trainen.. nadat ze beleerd was ben ik er op gegaan.. maar ik merkte aan mijzelf dat ik nog teveel angst had maar vooral omdat zij ook super angstig werd.. na 5 maanden zag ik het niet meer zitten..
Dit was niets voor het paard en ook niet voor mij.. Ik heb haar verkocht en ben toen opzoek gegaan naar een paardje wat echt bij me paste en waarop ik stapte en mijn niet angstig voelde.. ( de merrie is naar iemand gegaan op het dorp en die ree er na een paar weken al hele buiten ritten mee ect ) Ik ben toen bij mijn merrie uitgekomen.. een merrie van 158,5 het klikte direct.. ik voelde weer vertrouwen terug komen.. het was een heel ander type paard als dat ik gewent was.. maar vond dat ik daar maar eens door heen moest kijken.. Ik heb nu weer plezier in het rijden heb weer lol op mijn knol.. doe weer gek en heb weer zin in het rijden.. Ik durf weer te rijden en ik kan weer rijden..
Dit paardje gaat niet meer weg..

wat ik je wil laten weten.. kiez voor jezelf.. ga goed bij jezelf na wat je nou echt wilt. Ik heb dit veelste laat gedaan.. ik had dit veel eerder moeten doen... En het is niet zo dat ikmijn paarden makkelijk weg doe want mijn eerste pony heb ik nog steeds ( 12 jaar) bezoek mijn vorige paarden nog regelmatig.. maar ik zie wel dat het voor al mijn paardjes een goede keus is geweest..

heel veel succes..
en ja misschien anders eerst lessen proberen om te kijken of het verbeterd

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:36

ramarant: ja inderdaad dat is een besluit die ik ook heb genomen met mijn vorige merrie!
ze kwam altijd stijl overeind (ze was 4 engels volbloed en kwam van de renbaan) kwam met 4 benen de lucht in en kwakte me er vaak en vies af en het heeft me ook tranen met tuiten gekost maar ik wou niet opgeven.
ik liep een keer in de buitenbak (lekker lopen dacht ik, goed een frisse neus voor mijn paard).
echt niet ze knalde in volle galop met me ervandoor (gelukkig liepen we in een buitenbak) maarja hou zown dier maar tegen Tong uitsteken
ik eraan hangen en zo met veel moeite haar in de stal gekregen (ondertussen geplet tussen de muur en flink tegen de stal opgeknald) ja weet ik veel ik reed anderhalf jaar en dit was mijn eigen eerste paard (maar ik als groentje en het paard als volbloed en jong en ook een groentje) dus zo zie je maar het gebeurd wel vaker..
een stalgenoot hoorde het toen in de kantine en schok ervan (die hadden vroeger ook een volbloed gehad en hadden dus ervaring) nou zei: BEN JE HELEMAAL GEK GEWORDEN DIT LAAT JE TOCH NIET TOE (en ik was al bijna in huilen uitgebarsten omdat ik toch wel flink geschokken was dat een paard zoiets kan doen).
hups met haar naar de stal mijn hoofstel gepakt een ketting en een zweep.
ja hoor hoofdstel om ketting om en zweep mee en lekker buiten lopen.........
nou niet mijn paard kwam overeind sloeg met de voorbenen en knalde weg maar, dacht niet na dat die ff iemand anders aan de ketting had hangen (ja iemand met ervaring)...
dat viel tegen die kreeg er ff van langs (EN IK JANKEN EN KON HET NIET AANZIEN) MIJN PAARD WERD GESLAGEN!!!
nou toen mocht ik met haar lopen... ja wat was het een schat ze liep mak mee 1x ff wat proberen maar meteen afgestraft en nooit meer (ik kon gewoon de dag erna met halster enzo weer lopen en ze deed geen stap verkeerd).

dat was heeeeeel lang geleden (helaas is mijn paard er niet meer NIET OMDAT IK HAAR HEB VERKOCHT maar ik heb haar in moeten laten slapen).
wat vreselijk want, ze had een gouden karakter (zo moeilijk op het begin maar voor je door het vuur gaan toen ik haar naar mijn hand had).
DE MOEILIJKSTE ZIJN DE BESTE nooit wegdoen (red je het niet... neem iemand mee die het wel ff doet).

ik zou echt graag weer zoiets mee willen maken want, ik weet hoeveel ellende iemand kan hebben (het is je paard je ziel je maatje en dan doet die je zoiets aan maar het is uitproberen WIE IS DE BAAS WIE KRIJGT DE LEIDING!!!).

JIJ KRIJGT DE LEIDING EN KAN JE NU AL VERTELLEN: GEEF NIET OP ZET DOOR EN LAAT HEM FF ZIEN WAAR JE STAAT (LAAT IEMAND JE HELPEN DIE ZOIETS GEWEND IS EN DIE EROP DURFT EN SNEL GENOEG IS OM ERAF TE SPRINGEN ALS DIE ACHTEROVER DRIJGT TE VALLEN).

Jay_Undo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:03

Je kan anders een clinic volgen ofzo als je m niet kwijt zou willen. Er is dan veel aan te veranderen hoor.
Mijn vriendin is met haar "onhandelbaar" paard naar een andere stal gegaan waar ze het vooral richten op ontspannen rijden. Een manege is hier dus ook geen goede plek voor om te beginnen Vork
Ik zie bij haar nu ook een heel ander paard als dat ik gekend heb. Weet alleen niet of er iets dergelijks in de buurt is

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:43

Als het mogelijk is serieuze hulp zoeken. Zoek iemand (desnoods als het financieel bijv niet anders kan iemand die je paard gaat 'verzorgen' en heeel veel ervaring heeft) en die je met alles gaat helpen. Ik heb mijn paard ook moeten verkopen omdat er geen vertrouwen meer was na een hoop gekke dingen. Ik denk dat het op een gegeven moment ook klaar is; als het jou niet lukt om wel zijn leider te worden, moet iemand anders dat worden die het wel kan. (dit klinkt heel cru, maar het paard is er dan ook beter aan toe. vind ik het knap dat je het nog probeert met m, maar mijn paard is nu van iemand die dr supergoed aankan, en ze is echt veel gelukkiger daar.)

Heel veel sterkte in elk geval!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:34

@Ramarant
Ik begrijp dat je het niet wilt opgeven en als jij het doorzettingsvermogen hebt, dan zul je er met hard werken misschien wel komen.
Alleen vraag ik me af of je dat redt met 2x per week komen. Ik denk eigenlijk dat je er wel wat intensiever mee aan de gang zou moeten gaan.
En is het misschien een oplossing om hem een poosje weg te brengen om hem proffessioneel te laten rijden? Wellicht op een stal waar je zelf ook begeleiding kunt krijgen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:34

Ramarant, ik heb je verhaal gelezen en ik heb het idee dat jij verkeerde ideeen over NH hebt. Hoe kom je erbij dat jouw paard een harde hand nodig heeft en dat NH te soft is? Want dat haal ik uit jouw woorden? Als je op de juiste manier aan NH doet, ben je juist heel consequent en eerlijk naar het paard toe. Dat houdt in dat als jouw paard dominant gedrag vertoont, je consequent ingrijpt. En dat is niet per se met harde hand .

Ik heb zelf een jong paard die heel sterk is en dominante karaktertrekken heeft. Bij hem moet je het respect echt verdienen, anders walst 'ie over je heen. Ik doe aan een vorm van NH (ergens tussen Parelli en Hempfling in, ben begonnen met de Voestmethode) en hij reageert er super op. Juist doordat ik zo met hem omga, reageert hij goed en gevoelig op mij. Terwijl als een traditioneel iemand met hem rondloopt, hij die zo omsleurt, omdat die mensen vaak hun lichaamstaal onbewust verkeerd gebruiken. banketstaaf om te zeggen, maar wel waar. Heb het nu al een aantal keren van dichtbij meegemaakt. Haha!
Zelf heb ik ook veel moeten leren en ik leer nog elke dag. Ik volg ook lessen in grondwerken naast mijn rijlessen. Is heel fascinerend en mooi om te zien hoe 'licht' je paard kan worden (ik ben nu bezig met inrijden).

Het is goed dat je paard bij jou een nieuwe kans kreeg, hoor, daar hoor je mij niet over. Maar ik denk dat je met 'harde hand' niet veel gaat bereiken. Of je krijgt een paard die zich nog meer zal verzetten of een paard wat uit angst maar meewerkt. Wil je dat? Verward

Overigens vind ik 2x per week bij je paard kunnen zijn, wel erg weinig. Gelukkig staat hij buiten, maar dan nog.

Het uitgangspunt van NH is ook dat de ruiter/eigenaar van het paard juist dingen leert. Als een paard lastig is, is het altijd interessant om te kijken naar je eigen aandeel daarin. Dat mis ik in jouw verhaal. 'hoe lastig hij ook kan zijn', 'je verkoop je kind toch ook niet als hij/zij lastig is'. Een paard met je kind vergelijken vind ik persoonlijk wat ver gaan. Mijn liefde voor mijn kind is niet te vergelijken met de liefde die ik voor mijn paard voel. En geloof me, ik hou zielsveel van mijn paard, ik heb alles voor hem over. Maar het is een hele andere vorm van liefde. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring. Knipoog
Daar gaat de discussie niet over verder.....

Ik hoop voor jou dat je de problemen die jullie samen hebben, echt gaan oplossen op een paardgerichte, eerlijke manier.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:56

Hoi

ik heb het topic zo eens doorgelezen. De problemen die je hebt zijn best ernstig en het lijkt mij over duidelijk dat je paard geen respect voor je heeft.
Nu zijn je al heel veel oplossingen gegeven en ik wil er nog 1tje aan toe voegen.

Maar ik wil even zeggen dat ik liever niet aangevallen word op mijn idee.
Misschien is een join-up een idee. Voor als je niet weet wat het is, het doel ik om de verstand houding te verbeteren tussen het paard en de eigenaar (leider), door het paard uit jou kudde(jou persoonlijke ruimte) te drijven.
Natuurlijk moet je de werkwijze van een join-up eerst goed bestuderen.
Het is niet de bedoeling dat je met een join-up een paard in paniek laat raken of rich bedrijgt laat voelen. Het is het uit jou kudde drijven van je paard en hem langzaam weer terug laten komen ophet paard zijn eigen tempo.
Net als in de natuur wordt een paard wel een uit de kude gegooit. en dat is eigelijk ook een soort join-up. Want het paard mag pas terug komen in de groep als hij/zij zich onderschikt aan de leider.

Nu weet ik dat er ontzettend veel slechte dingen over de join-up worden gezegt en natuurlijk heeft iedereen recht op zijn of haar mening. En dat begrijp ik ook, want als je die dingen leest over hoe het soms uit pakt is het logish dat je zo gaat denken. Maar misschien kun je ook zien dat als je alles goed bekeken of bestudeerd hebt dat het niet zo hoeft. Het kan ook op een normale manier. daarmee bedoel ik dat een join-up dus net als bij die kudde kan gaan. Op een natuurlijke manier. Alleen is de mens in dit geval de kudde leider.

Nogmaals iedereen heeft zijn idee over dit onderwerp. En zijn nog meer oplossingen zoals die al eerder gegeven zijn. Maar een join-up zie ik als een middel dat goed KAN werken voor de problemen die jij beschrijft. En een join-up is mits je hem goed uitvoert ook een eerlijke manier, omdat het in de kudde ook gebeurt, wel is waar op een iets andere manier omdat je dan dier bij dier hebt en nu mens bij dier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:03

Stendo, zij kan nooit een goede join up uitvoeren zonder enige ervaring hierin. Ik adviseer haar om iemand te zoeken met goede ervaringen in de NH. Dit soort problemen zijn zo op te lossen, mits er goede begeleiding is van iemand die weet wat hij/zij doet.

Ga je een joinupje doen vanuit een boekje, dan gaat het zeer waarschijnlijk fout. Ik denk dat je met dit paard vanaf de basis moet beginnen, dus los werken, grondwerk, maar dan wel op een consequente manier. Dus iemand MET ervaring.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:05

Ik ben van mening dat wie A zegt ook B moet zeggen dus niet verkopen. Dit is geen kwestie van verkeerde klik tussen ruiter en paard.. dit is gewoon een onhandelbaar dier. Zorg dus dat je goede hulp krijgt of breng hem weg naar een africhtingstal waar ze je misschien verder kunnen helpen. Blijf er zelf niet mee verder modderen want zo kom je er niet uit, goede instructie is erg belangrijk!

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:07

@ Nadya : Ja dat snap ik daarom het ik er ook bij gezet dat het onder werp eerst goed bestudeerd moet worden. desnoods iemand erbij vragen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:12

Lovely1 schreef:
Ik ben van mening dat wie A zegt ook B moet zeggen dus niet verkopen. Dit is geen kwestie van verkeerde klik tussen ruiter en paard.. dit is gewoon een onhandelbaar dier.

Onhandelbaar dier? Jaja.....
Ik denk eerder dat een Arabier x KWPNer niet geschikt is voor elke jonge ruiter. Dit dier mist gewoon leiderschap van de eigenaresse. Jammer dat sommige mensen altijd de ellende bij het paard zoeken.... Verdrietig