Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Katja schreef:Zie toch liever iemand die een beetje friemelt dan die zure paarden van Nevezorov maar dat is weer een hele andere discussie.
Citaat:Ik zit echt met verbijstering te lezen dat spelen met de teugels gepromoot wordt.
Ik gruwel daarvan!
Askja schreef:Citaat:Ik zit echt met verbijstering te lezen dat spelen met de teugels gepromoot wordt.
Ik gruwel daarvan!
Kom op, niet zo muggenziften. Het gaat er maar helemaal om hoe je dat spelen met de teugel opvat.
Ik vind van het woord spelen niet iets onvriendelijks uitgaan en ik denk dat een goede instructeur best met deze term uit de voeten kan. Als het verschil tussen spelen en begrenzen enerzijds en terugwerken anderzijds maar genoeg duidelijk wordt gemaakt. En als de leerling van het begin af aan maar heel duidelijk leert om zelf direct na te geven met zijn/haar hand als het paard nageeft, dat het paard dus onbelemmerd de hand kan volgen. Spelen met de teugel kan heel subtiel en gevoelig, als de ruiter een goed handgevoel heeft. Zagen en terugwerken maken een paard alleen bang voor het bit en/of afgestompt.
polly2 schreef:Dit is een foto van Nevzorov. Dit is een voorbeeld van een paard dat nageeflijk gereden wordt, van achteren uit. Dat moet wel...want er zijn helemaal geen teugels om te spelen.
Dit is wat ik bedoel met paardrijden met je handen in je broekzakken!
En dit kun je ook met teugels. Je gebruikt ze dan om lichte verbinding te houden...en dus NIET om te spelen.
Snappen sommigen van jullie nu wat ik bedoel?

. 
Kafue schreef:Fijne lesgever die je aanleert het paard dmv zagen aan de teugel of in de houding te krijgen.
cissy schreef:Polly2 je hebt helemaal gelijk! echt waar, maar jij bent veel verder in je gevoel/africhting dan de gemiddelde ruiter, hoe kun je nou verwachten dat iedereen dat maar snapt en bovenal ook kan uitvoeren?
Er lopen zoveel lesgevers rond die het zelf al niet kunnen, het niet kunnen verwoorden en daardoor niet op de ruiter kunnen overbrengen die het nog nooit hebben gevoeld, dus hoé wil je dat dan overbrengen???
Iedere ruiter is zelf verantwoordelijk voor wat zijn paard leert, als de ruiter het al niet weet hoe moet het paard het dan leren/begrijpen?
en hoop ik door te gaan naar de Z. Maar de oefeningen als appuyementen, travers etc. zijn voor mij dus wel nieuw. Mijn ervaring is wel, dat als de basis goed is bij een paard dit gemakkelijker te oefenen is. Maar soms weet ik zelf niet hoe zo'n oefening precies moet voelen (ik rijd heel erg op gevoel en niet op het plaatje). En dat is voor mij dan weer lastig.
shan schreef:Ik ben de term toch meerdere malen tegengekomen in dit topic.
staat ook heel veel info in! 
Bow_Hoefke schreef:Mijn instructrice zegt altijd: 2 teugels gelijke druk en goed voorwaarts houden..!
Als het paard nageeft ontspan je je hand.
Zo gauw het paard zijn hoofd weer de lucht in steekt geef je weer wat druk op de teugels.
Wel belangrijk is dat je je paard goed voorwaarts houdt anders lukt het nooit.
als je eerst wat voltes rijd en oefent met stelling lukt heet misschien ook beter. (tenminste dat is bij mij zo)