(Poll) Welke leefdtijd inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud was je paard toen je er voor de 1e keer opzat?

Tussen de 2,5 en de 3 jaar
23 (9%)
3 jaar
26 (10%)
Tussen de 3 en de 3,5 jaar
70 (27%)
3,5
65 (25%)
4 jaar en ouder.
69 (27%)

Totaal aantal stemmen: 253

maximee

Re: (Poll) Welke leefdtijd inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:46

3.5 lijkt mij een mooie leeftijd om in te rijden dat is hier ook gebeurt Lachen

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:48

ik ben met die van mij op 2,5 jarige leeftijd (ietsje ouder) begonnen met longeren, wel was het de eerste 2 maanden los longeren (in de gehele bak), wat hem de vrijheid gaf om te lopen waar hij wou en niet te korte bochten te hoeven draaien.
laten ben ik aan de lijn begonnen, maar dit was nog maar kort en weinig, mijn paard pakte alles echter snel op en wil erg graag leren. Dat is waarom ik op een bepaald moment te snel ben gegaan, ik was overmoedig, gelukkig ben ik op tijd tot rede gekomen. Ik besloot om 2 maanden weer gewoon rustig te longeren en er daarna hulp bij te halen, toen was hij 3 jaar en hij was al aardig volgroeid(niet volgroeid, maar wel aardig gebouwd) (vroeg voor zijn leeftijd) en met hulp heb ik hem het vertrouwen in het zadel leren krijgen en een hoop geklots op zijn zadel (rommelen aan de beugels, beetje druk geven enz), dit twee keer per week en een maand later (want het was weer snel opgepakt allemaal) zat ik voor het eerst. Ik had veel gehangen enz. maar het opstappen bleef een probleem, dit was een maand na de eerste keer opgelost. hij was dus 3 jaar en 2 maanden toen ik een beetje begon te rijden (1 a 2 keer per week), maar dit stelde nog weinig voor. Een paar weken later reed ik voor het eerst op mezelf. Joris leert snel en soms realiseer ik me dat de eerste keer rijden pas 3 a 4 maanden geleden is, dat komt omdat hij alles makkelijk oppak... dat is de rede dat ik hem een maandje (iets minder) vrij heb gegeven, pas heb ik hem weer rustig aan opgepakt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:02

Met onze merrie (nu twee maanden onder de man Haha! ) hebben we gewacht tot 4 jaar en twee maanden. Ik wilde sowieso wachten tot 3,5. Door ziekte is het iets later geworden. Ze heeft alles heel snel opgepakt en het gaat fantastisch.
Veel succes strakjes met inrijden.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:28

Ik heb de pol niet ingevuld vind het echt per paard zoo verschillend.
Waarbij de een er met 3 klaar voor is is de ander er met 6 jaar pas klaar voor. Wat ik wel merk is dat de paardjes die met wat oudere leeftijd rond 5 6 7 jaar ingereden worden stuk gemakkelijker zijn dan bijv 2.5 jarige. Die van mij is nu 2.5 en die blijft nog lekker staan tot hij er echt aantoe is geestelijk vind hij alles wel leuk maar lichamelijk is hij er gewoon nog lang niet aantoe. Wel zijn we beetje bezig met grondwerk veel wandellen en leren wennen aan enge dingen. Sommige willen vaak zoo snel koop dat een ouder paardje

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:32

Ik heb tussen de 3 en 3,5 ingevuld, maar pas daadwerkelijk ingereden toen ze ouder waren dan 4 jaar.

Beiden gaven ze te kennen er nog niet klaar voor te zijn.

Ik heb ze dus de kans gegeven om lekker jong te zijn en nog een jaar te genieten.

In de tussentijd wel veel verschillende dingen gedaan.
Waaronder grondwerk, wandelen, fietsen, af en toe longeren, zadel erop en eraf, werk aan de lange lijn.
Puur om aan het idee "werk" te laten wennen.