Hoe leer ik mn paard wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Hoe leer ik mn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:58

Ik heb ook geleerd op links te gaan zitten, maar volgens het dressuurboek wat ik erbij pakte doe ik dat dus al jaaaaren verkeerd en hoor je bij het wijken voor het rechterbeen op je rechterzitbeenknobbel te zitten.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:05

Ik heb het mijn paard spelenderwijs geleerd. A afwenden en dan laten 'vallen' naar de hoefslag. In het begin begeleiden met je benen. Daarna als ie snapt dat ie naar de hoefslag moet kan je gaan rijden en puntjes op de i gaan zetten.

Mijn persoonlijke mening. Als je paard niet goed door de hoeken te rijden is denk ik dat je eerst ander werk hebt te verrichten (rijtechnisch) voor je een nieuw kunstje gaat leren. Wijken is wel een goede oefening om het paard op je buitenteugel te krijgen, maar ik zou hier persoonlijk echt niet zelf mee gaan aanrommelen en hulp vragen.

Mijn motto is altijd, als je niet weet waar je mee bezig bent doe je het gewoon even niet tot je goede hulp langs de kant hebt staan die je kan begeleiden.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:41

Leren wijken doe ik altijd zo:

Over de hoefslag stappen, hoofd naar wand toe. Dan buitenbeen terugleggen en drijven. Niet harder laten gaan. Desnoods zweepje erbij omzachtjes aan te tikken. Zodra het paard omstapt achter belonen. Uitbouwen naar een lange zijde lang met hoofd naar wand toe en kont naar binnen. Lukt dat ook in draf dan gaat het wijken vanaf A perfect. Het paard heeft geleerd niet over de schouder te gaan maar reactie in het achterbeen te geven waardoor het werkelijke wijken een kwestie van afstellen is geworden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:57

Laat ik het dan ook al jaren verkeerd leren aan mijn lessers en het zelf ook verkeerd heb geleerd. ( van een grand prix amazone en 2 Z ruiters nota bene!)
En ik ben misschien stront eigenwijs, maar volgens mij klopt het ook gewoon niet.Als je kijkt waar je heen wijkt, is het heel moeilijk om dan de zitbeenknobbel aan de andere kant zwaarder te maken. Het kan wel, maar dan knik je wel in je heup in. Ik blijf het maar gewoon doen zoals ik het altijd heb gedaan denk ik. Zolang ze voldoende's halen in de proef is het mij best. Het is sowieso een rare oefening, want het komt alleen in de L voor en verder nooit meer.