jong paard met slof???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FrankavdT

Re: jong paard met slof???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:34

Sonja schreef:
Dan heeft die slof bij goed gebruik ook totaal niet ingewerkt Knipoog

Mee eens!
Ik kan er overheen gelezen hebben, maar wat heeft ze precies gedaan met de slof? En waarom vond ze het nodig een slof te gebruiken? Rijdt je paard nu anders naar jouw idee?

Ikzelf gebruik bij jonge paarden NOOIT een slof, ook niet als ze moeten leren om aan de teugel te lopen. Paard waar ik nu M2 mee rijd, heeft er een heel jaar over gedaan voordat hij het afbuigen doorhad, maar een slof, nee hoor, dan er maar wat langer over doen!

rabocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:41

Ik zou zelf zo'n jong paard niet met slof rijden, eerst maar eens de basis. Gewoon leren sturen en voorwaart houden. Is naar mij idee ook veelste gevaarlijk. Als het paard niet voldoende voorwaarts is, en zou gaat steigeren slaat hij gemakkelijk achterover. Eerst de basiselementen erin krijgen, gewoon voorwaarts en neerwaarts rijden, overgangen oefenen en als dat goed gaat kan je aan slof denken. Immers is het jou paard, dus als je het er niet mee eens bent, zou ik het gewoon zeggen dat je het geen goed plan vindt, en het belangrijker vindt als het paard eerst eens de basis kent en de bijbehorende basis gangen en het rechtgerichte. Als het paard niet recht is zal deze met slof alleen maar schever worden. Ik denk maar zo een goed begin is het halve werk. Met een slof dwing je het paard om met zijn hoofd in de krul te lopen ten eerste heeft een jong paard nog onvoldoende balans hiervoor en zal er verzet optreden of deze scheef worden aangereden. Een paard loopt aan de teugel als deze rechtgericht is, bij een jong paard is dit niet het geval. Succes met je beslissing.

rabocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:45

Nog even een toevoeging: een rechtgericht paard loopt vanzelf op den duur aan de teugel (zal nageven en zijn rug dus ontspannen) een slof is naar mij idee immers nooit een goede oplossing. Een goed en correct gereden paard (rechtgericht, ontspannen, voorwaarts en neerwaarts gereden) heeft dit niet nodig.

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:41

juist ja weg met de slof

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:47

Ben tegen slof !
Zeker voor een jong paardje ben ik ertegen ...Mja ...
Ik zou als je er zelf niet voor bent zeggen dat je liever hebt dat ze jouw paardje zonder slof moe rijden !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:24

even een vraag........... wat doet een slof eigenlijk, waar is deze voor????

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:46

ikweet niet of je het erg vond dat ze da heetf gedaan maar zoieso moet ze het wel vragen hoe oud is het paar ik ken een paard die is 4 rijd ook met slof

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:53

Ik vind met slof rijden niet erg. Enig overleg met de eigenaar vind ik wel een vereiste!!
ik vind daarbij ook dat je een slof aan de zijkant moet vast maken en nooit tussen de benen. Vooral niet bij een jong paard.
Je bent snel geneigd een slof wat korter te nemen als een paard tegen de hand komt. Wanneer de slof tussen de benen zit bevestigd trek je een paard over de kop. Vaak doet dit zeer in nek en rug wervels en komt er des te meer proces. Dus wordt de slof nog wat strakker genomen, omdat mensen niet in de gaten hebben wat er daadwerkelijk in het lichaam van het paard gebeurd door gebruik van slof.
Dit zal dan ook 1 van de redenen zijn dat mensen tegen het gebruik van een slof zijn.
je moet echt goed weten hoe je ermee moet rijden en WAT het met je paard DOET!!
Je kunt snel genoeg aan mensen zien of ze verstand hebben van slof en paard. zoniet dan komt zo iemand niet met slof op mijn paard.
Je kunt er veel mee goed maken + ondersteunen, rekken en strekken, maar nog veel meer mee kapot maken.

liefs

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:29

KiWiKo schreef:

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:13

Een slof wordt doorgaans bevestigd onder aan de singel en loopt dan door beide bitringen. Je houdt het vast als teugel.
Afbeelding

Je kunt het paard hiermee dwingen om af te buigen, 'in de krul trekken'. Bij verkeerd gebruik kan het schade aanrichten. Er zijn maar erg weinig mensen die goed met de HULPteugel kunnen rijden. Zelf gebruik ik hem wel met longeren om het paard te leren afbuigen en uiteindelijk lengte aan te nemen om zo mooi over de rug te komen. Ik zelf kan niet goed met slof rijden en heb er ook een hekel aan om er mee te rijden..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:16

KiWiKo schreef:

Ook mijn vraag...
Verder vraag ik me eigen af wat de TS met haar topic wilt bereiken. Het is haar paard dus als zij geen slof wilt moet er ook geen slof op komen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:19

In een ander topic heeft ze zelf foto's gemaakt van het meisje dat hem reed met slof, dus dan had ze het beter aan haarzelf kunnen vragen!!??

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:38

malloesje schreef:
Een slof wordt doorgaans bevestigd onder aan de singel en loopt dan door beide bitringen. Je houdt het vast als teugel.
Afbeelding

Je kunt het paard hiermee dwingen om af te buigen, 'in de krul trekken'. Bij verkeerd gebruik kan het schade aanrichten. Er zijn maar erg weinig mensen die goed met de HULPteugel kunnen rijden. Zelf gebruik ik hem wel met longeren om het paard te leren afbuigen en uiteindelijk lengte aan te nemen om zo mooi over de rug te komen. Ik zelf kan niet goed met slof rijden en heb er ook een hekel aan om er mee te rijden..

helemaal mee eens een paard word nageefelijk via de achterkant door het lijf heen dus rommelen aan de voorkant heeft geen zin.wat van achter niet goed is merk je aan de voorkant.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:44

en wat als je de slof als begrenzing gebuikt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:09

weet niet op wat voor een begrensing maar als het paard zij hoofd in de lucht gooit wijst dat op iets wat niet goed bijv een zere rug????Of het nog niet in balans zijn???
enzo
xxxx

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:12

nee daar is een slof niet voor

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 05:40

casperrr schreef:
KiWiKo schreef:

Ook mijn vraag...
Verder vraag ik me eigen af wat de TS met haar topic wilt bereiken. Het is haar paard dus als zij geen slof wilt moet er ook geen slof op komen.

Precies! geen drama van maken en geen openbare internet topics over maken.

AnnemiekvM schreef:
In een ander topic heeft ze zelf foto's gemaakt van het meisje dat hem reed met slof, dus dan had ze het beter aan haarzelf kunnen vragen!!??

inderdaad.http://www.bokt.nl/forums/vie ... &sk=t&sd=a

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:49

KiWiKo schreef:
en wat als je de slof als begrenzing gebuikt

Dat zou mi goed kunnen, maar in de praktijk blijkt dat het gros van de ruiters (uiteindelijk) toch weer te veel op de slof gaan rijden.. (mijzelf inclusief)

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:38

Hier ben ik erg op tegen,
een jong paard moet de vrijheid krijgen om lekker ontstpannen te lopen,
geen hulpteugels en al die fratsels eraan!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:42

Nou... Ik vind het al raar dat ze dit heeft gedaan zonder dat jij het wist. Dat zou ik niet pikken. Ik pik vaak dingen maar als je aan m'n paard komt heb je een probleem... Knipoog

En een jong paard rijden met slof? Nee vind ik niet kunnen.
Heb het sowieso niet zo op hulpteugels, de kans dat je er niet goed mee om gaat is groot.

[edit] Zie dat jij het wel wist. Niet slim bezig TS.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 16:41

ze is gestop met rijden...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:37

Citaat:
ze is gestop met rijden...

Wie is gestopt met rijden?? Lekker, een zo'n zinnetje plaatsen! Graag een beetje duidelijker zijn!!

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 09:52

dan moet je me verhal is gaan lezen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:54

Je moeder dus.... was dat zoveel moeite om dat er gewoon even neer te zetten??? Frusty

Ik onthoud echt niet wie wat schreef, ik heb het verhaal wel geschreven, maar dat jij het was die anderhalve pagina terug had geschreven dat je moeder het was die hem reed, weet ik dan echt niet meer hoor.....

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:59

Waarom is ze gestopt? Omdat je zelf weer kunt rijden? Omdat jij gezegd hebt dat ze het paard niet meer mag rijden? Omdat ze gehoord/gelezen heeft dat jij hier een topic over haar bent begonnen?