help hij steigert!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hannexroza

Re: help hij steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:46

probeer er eerst achter te komen waarom hij steigert.. meschien heeft hij pijn?
zo niet.. en is het gewoon omdat hij daar zin in heeft dan doe ik altijd VOORWAARTS rijden.. zogauw je voelt dat hij gaat steigeren voorwaards gaan rijden zodat hij de kans er gewoon niet voor krijgt.
dit is wat ik geleerd heb Knipoog
xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:47

Hij is bang voor koeien wordt er geschreven; dan lijkt het probleem me duidelijk Nors opkijken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:16

Het effect van een paard slaan omdat hij bang is: de volgende keer dat hij in een zelfde situatie komt is hij nog banger, want hij weet van de vorige keer nog dat hij ook nog eens zomaar een pak rammel kreeg toen die enge koeien in beeld kwamen.

Een paard dat alleen bij koeien steigert, denkt echt niet: "Ha, ik ga jou eens laten schrikken door te doen alsof ik bang ben voor koeien."

Als je een paard niet houdt als je ernaast zit, houdt je hem helemaal niet als je erop zit.

Als je naast hem staat, is het ombuigen van een paard veel makkelijk. Op een paard kun je haast alleen direct naar achteren trekken, en dat wint het paard. Ombuigen kan ook, maar alleen door met je arm te trekken.

Het beste lijkt me daarom: afstappen, voor je paard uit RUSTIG naar de koeien lopen, als je paard stopt, ook stoppen en een pas richting je paard doen. Als hij dan wat kalmeert, weer een ietsje naar de koeien toe en een ietsje extra druk zetten, als dat hem bang maakt, druk laten vallen en meteen weer langzaam opbouwen, als hij er niet op reageert, druk houden, doet hij een stap naar je toe, druk laten vallen, even wachten, weer een stapje naar de koeien.

Vooral rustig blijven en bemoedigend toespreken. Dan weet hij dat er van koeien niets te vrezen is.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:41

Is een moeilijk probleem, mijn paard steigert als ik alleen met hem naar buiten ga zo gauw hij een ander paard van mij nog in de wei hoort hinniken of ziet verdomd ze het om nog een stap te
lopen en gaat ze ook steigeren.
Ik kan aansporen wat ik wil of een tik met de zweep geven ze loopt dan nog harder achteruit als vooruit en komt dan ook steeds omhoog.
Ik laat ze nu gewoon in een klein rondje lopen is wel gek maar dan loopt ze wel en volgens mij verveelt haar dat op een gegeven moment en loopt ze wel gewoon door.
Is wel een iets ander probleem als bij jou maar mischien dat dit ook helpt bij jou paard.
Succes verder

hannexroza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:50

praten! rustig praten en als je voelt dat hij gaat steigeren VOORWAARTS rijden.. zogauw je voelt dat hij gaat steigeren voorwaards gaan rijden zodat hij de kans er gewoon niet voor krijgt.
blijf wel rustig en praten zogauw hij het ''braaf'' doetof iig niet steigert beloon je hem met ''braaf'' o.i.d
dit is wat ik geleerd heb Knipoog
xx[/quote]

hannexroza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:51

sorry dubbelpost

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:12

Tja wat betreft dat slaan, ik weet niet of die reacties ook op mijn reactie met het zweepje sloege? Want ik deed het dan ook niet tijdens die situatie en al zeker NIET slaan. Ik legde alleen het handvat van het zweepje tussen zijn oren. Nou in ieder geval werkte dit bij mijn paard goed, maar deed ik dit op een open plek. Bij mij was het echt een dominantie probleem, hij vertoonde dit elke keer, en voorwaarts was niet mogelijk meer. Je moet kijken wat bij dit paard het beste werkt, maar met de hand of vuist slaan op het moment bij de koeien lijkt mij niet de beste oplossing...

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:05

Als je zeker weet dat je paard angstig is dan zou ik deze situatie gaan oefenen. Opzoeken dus die koeien! Gewoon telkens mee confronteren en niet teveel de angst bevestigen door overdreven gerust te stellen, maar proberen kalmte over te brengen door zo rustig maar consequent mogelijk te zijn. Het helpt vaak als jij zijn angst volledig negeert. Desnoods eerst aan de hand (met een touwtje aan het bit moet je je paard toch kunnen houden als hij ervandoor wil gaan) Ik zou dan alleen een stukje voordat je de koeien tegenkomt al afstappen zodat hij geen associatie gaat maken met de koeien: koeien betekent: vrouwtje eraf en extra aandacht..! Dan kan de angst omslaan in gebruik maken van de situatie!
Gaat het niet om angst, dan zou ik zeggen: even flink doorpakken! Een paar flinke tikken, en fors stemgebruik! Dat van dat zweepje tussen de oren leggen is ook een hele goede en oude tip. (inderdaad nooit slaan hoor!)
Succes meid!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:14

De beste oplossing lijkt mij ook om hem gewoon een dag bij koeien in de weide of een weide ernaast te laten lopen, hij ondervind dan zelf dat ze niet eng zijn.
Zowiezo, nooit afstappen of terugrijden wanneer je paard ergens niet langs wil. Een paard denkt dan dat hij zijn zin krijgt en dus gewonnen heeft, hij zal dit dus blijven herhalen.
Voorwaarts rijden is inderdaad eigenlijk de enige oplossing tegen een paard dat wil gaan steigeren, als hij goed voorwaarts blijft lopen heeft hij niet de mogelijkheid om te kunnen steigeren.
En natuurlijk het belangrijkste als hij er goed langs is gelopen, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel belonen, echt heel erg overdreven hem belonen met je stem en schouderklopjes.
Succes! Lachen

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:35

Ik heb gehoord dat als je paard steigert en je hem of haar een klap op zijn hoofd geeft dat ie dan van zelf wel stopt.
omdat hij dan denkt dat zijn hoofd bloed.
Net als met bijten.. in een hete aardappel laten bijten.

Me vriend reed ook op een stijgerend paard. Bij dat paard hielp het na 2 keer ook.

Succes in ieder geval!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:45

Wanneer beseffen mensen nou eens dat geweld niks oplost? Zeker niet bij paarden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:19

sopper, echt... stel dat mijn paard zou bijten, net of ik standaard met een hete aardappel op zak loop Frusty

LiiSsaaA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:33

been been been;) niet hem laten winnen door gaan tot het lukt. probeer eventueel of een andere ruiter het op kan losser die er meer ervaring mee heeft

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:34

stef schreef:
sopper, echt... stel dat mijn paard zou bijten, net of ik standaard met een hete aardappel op zak loop Frusty

Valt me van je tegen.. ROFL Haha!

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:29

haha idd, in hete aardappel bijten lijkt me lastig....
En slaan is ook niet het goede antwoord... maar naar mijn idee moet je uitproberen wat bij dit paard het beste werkt... en of hij/zij het echt uit angst voor de koeien doet of een spelletje speelt! In ieder geval succes!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:45

Nou ehh als je paard vaak bijt. Dan kan je hem togh een keer een aardappel meenemen.
Enne ik doe het niet hoor.
Ik heb het alleen gehoord.
en Soms is een paard niet bang maar vervelend.
En een tik is heus niet zo zielig.

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:47

En btw die klap hoeft niet hard te zijn.
Maar gewoon corrigerend. Dan schrikt je paard zonder dat het pijn hoeft te doen.
Ik zeg toch niet dat die tik hard moet zijn!

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:51

Ben het wel met je eens Sopper_. Die klap moet corrigerend zijn en je moet de baas blijven van je paard anders doet hij het de volgende keer weer! Hoeft niet meteen 'geweld' te zijn zoals Bojangels zegt.. geweld is heeeel wat anders.. Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:52

Slaan & 'de baas' blijven heeft niks met elkaar te maken. Leiderschap bereik je op basis van vertrouwen en niet door angst of wantrouwen Knipoog

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:56

Nou blijkbaar denken wij er dan anders over maar als mijn paard mij bijt geef ik heb een klap, als hij steigert zal ik ook boos worden.. Maar ik vindt het nergens op slaan als je dat geweld noemt.. geweld is heel wat anders en daar doe ik niet aan..

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:57

Dus je wil zeggen dat jij je paard nooooooit slaat ? Bojangles?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:06

Nee ik sla mijn paarden niet nee. Nergens voor nodig.
En als je paard steigert is het belangrijk om de oorzaak te zoeken van zijn steigerprobleem, ipv maar te denken dat hij het 'expres' doet en hem dan maar op z'n sodemieter te geven. Bij een oorzaak als angst werkt het alleen nog maar meer tegen je, en zie dan nog maar eens het probleem uit het paard te krijgen.
En dat hij het steigeren doet omdat hij er voordeel uit krijgt, komt omdat het ergens al veel eerder mis is gegaan en dus ontstaan is uit eerder verkeerd handelen van de ruiter, dan worden kleine problemen ineens een heel groot probleem.
Paarden doen niet zomaar 'expres' wat, of met opzet. Ze doen iets omdat het hun eerder (of in het verleden) iets opgeleverd heeft. Dus begin eerst eens met het kijken naar de ruiter (jezelf) voordat je naar het paard gaat wijzen.

In noodgevallen okee, voor je eigen veiligheid of die van het paard.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:10

Wat doe jij dan als je paard bijt? lief nee zeggen? Ik denk niet dat dat werkt..
Ik oordeel niet over jou manier met paarden omgaan.. iedereen heeft zijn eigen manier! En ik denk dat iedereen het beste weet voor zijn eigen paard.. maar kijk wij snappen dat jij niet slaat moet jij ook snappen dat wij dat wel doen...

Edit: (even er wat bij zetten.. )

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:12

Als ik met mijn paard wat moeilijkere oefeningen wil doen probeert ze eronder uit te komen door te gaan stijgeren.
Dit deed ze al een aantal keer en op een gegeven moment heeft het dan geen zin meer haar steeds vooruit te rijden.
Het moest gewoon afgelopen zijn want zo kreeg ze steeds haar zin. Ik heb haar toen steeds wanneer ze omhoog ging een klap met mijn hand tussen haar oren gegeven, heus niet hard, maar het hiep wel. Ze doet het nu haast nooit meer.
Ik ben tegen geweld, maar wel voor een corrigerende klap.
Want paarden zijn echt niet dom, ze doen gewoon of ze bang zijn maar uiteindelijk nemen ze je gewoon in de maling!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:16

Nou wat denk je zelf?

Ten eerste bijten mijn paarden niet, wanneer de relatie tussen jou en je paard zodanig goed is zal jou paard je niet bijten?
Ten 2e mocht het zover komen dat mijn paard mij bijt en ben ik hier snel bij, dan blokkeer ik hem zodanig met arm dat hij met z'n hoofd/kin er tegen aan stoot dat het lijkt alsof het zijn eigen schuld is. Ook hierbij geld binnen halve seconde anders heeft het al geen nut meer.

Maar als het goed is hoeft het niet eens zo ver te komen dat je paard jou bijt. Dan klopt er iets niet denk ik Haha!
Iig een volwassen paard, als je spreekt over jonge veulens e.d. okee die zetten nog wel eens hun tandjes ergens in. Maar ook hier geld, een mep geven werkt niet. Blokkeren (dus niet persoonlijk bedoeld) wel.