Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Anouar is knettergek, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:01

Lekker moe laten rennen werkt bij sommige paarden niet. Die van mij loopt zich echt dood, die wordt niet moe.
Wel helpen dressuurmatige oefeningen tijdens het buiten rijden. Op die manier aan het werk zetten is goed voor dr concentratie en gehoorzaamheid.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:05

Oh en met dat moeilijk drinken. Als een stalgenoot van mij op parcours ging, gooide ze altijd een pak appelsap in het water. Slurpten de paarden zo leeg.
Of valt dat onder doping bij endurance wedtrijden? Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:07

Paarden zijn toch eenhoevigen?. Blond

meid, ik heb hetzelfde gehad met mijn expaard, een Volbloed. Bij haar waren er bepaalde voedingsstoffen schuldig aan dat ze zo knetter werd; mijn contact met haar was op die momenten ver te zoeken, ze ging echt over de zeik en was soms echt de weg kwijt. Ze had dat echter ook bij het dressuurrijden destijds.

Als jou dier zich normaal gedraagt in de bak en buiten maf is, heeft ie mischien wel herfstkriebels en een enorm goeie conditie. Ik zou ook voor veiligheid kiezen, in ider geval is een bitje niet verkeerd, je moet het dier toch kunnen stoppen?..

De paarden zijn hier overigens ook een beetje maf, met die wind en buien... Knipoog

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:29

Mijn kleine smurf (haf x shet) is normaal gesproken zo stabiel als ik weet niet wat, maar de laatste maand heel onrustig, ik heb hem dan niet onder het zadel maar merk het aan zijn gedrag aan de hand. Hij loopt continu te kijken springt om alles weg, en let echt op alles. Ook als hij gewoon op het land staat is hij niet rustig, zijn koppie gaat bij het kleintste geluidje al omhoog, zijn neusgaten zijn minstens 4 cm wijder geworden de laatste maand en zijn oren zijn zo beweegelijk dat hij er spierpijn van heeft. Het is raar weer, soms zon en 20 C, dan weer regen bij een graadje of 14. Hij is zijn wintervacht alweer aan het aanmaken etc. Gewoon een combinatie van factoren.
Die van jou is net 'genezen', en voelt zich ineens weer goed na al die tijd. Stel je eens voor dat jij je 2 jaar moe en ziek hebt gevoeld, en dan ineens weer alle energie hebt, daar moet je aan wennen, hij is nu lekker druk in zijn hoofd als ik jou zo hoor, en dat zal wel weer afnemen.
Al steekt het misschien zo af en toe toch de kop weer op Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 15:41

Ik heb vandaag met bit gereden en hij was tien keer erger dan van de week.
Met bit kon ik hem wel houden, maar hij was het er absoluut niet mee eens.
Hij krulde zich steeds helemaal op, ging half zitten en begon een beetje op z'n plek te springen. Als ik hem dan iets los liet omdat ik toch wel een beetje vooruit wilde nam hij een sprong en deed weer een poging om harder te gaan. Als ik hem dan weer in hield ging hij weer op z'n plek lopen springen.
En zo ging het de hele weg. Zeer vermoeiend.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:47

Ik denk toch dat je eens moet proberen iets nieuws met hem te doen. Nieuwe omgeving, nieuwe oefeningen, hoeft niet allemaal met rijden te maken te hebben.
Misschien een idee he; is er iemand anders die hem eens 2 weken kan rijden? Misschien heb jij ook onrust in je, of bepaalde blokkades waar hij op reageert. Soms kan het helpen dingen weer in een ander perspectief te zetten, even iemand anders die er aan de slag mee gaat (onder begeleiding van jou) en na 2 weken pak jij het weer op. Ik weet niet hoe je zit met het endurance seizoen nu..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 15:48

Ik heb zondag wedstrijd en daarna weer in 20 oktober als het goed is.

Maar ik kan wel eens iemand anders vragen om hem te rijden. Eens kijken wat hij dan doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:49

Waardeloos. Ik denk ook dat het bit bij hem irriterend werkte. Ik ben onlangs begonnen met bitloos in de bak, maar buiten durf ik dat nog niet, heb ook een pittig paard dat altijd probeert er tussen uit te gaan.

Ik ben van de week even weer met bitje weg geweest, hij was heel vervelend, leek wel boos dat hij een bitje in had. Hij begint goed te wennen aan bitloos en het bitje was voor hem leek wel een belediging, wellicht omdat hij weet dat ik dan hem de wil op kan leggen. Paarden zijn slimmer dan wij soms denken.

Lenneke denk aan je zelf, als hij momenteel zo is, zou je dan wel starten zondag? Wellicht wordt je eerste omdat hij niet te stuiten is, maar jij moet wel veilig weer thuis komen.

Is jouw paard een springer? Kan je hindernisjes zetten en hem vrij laten springen? Eerst even longeren, desnoods met bijzet en dan daarna laten springen, laat hem springen totdat hij zijn max heeft bereikt. Daar kan hij veel energie in kwijt en eventueel even lekker dollen.
Maar nou herinner ik mij, jij hebt geen bak, jammer. Kan je een bak afhuren en hem losgooien en eventueel dan laten springen? Als je het probleem uitlegt, mag het vast wel.

Ik heb ook jaren geen bak gehad en als het dit weer was, moest ik mijn paard ergens in het bos op een zandplek aan de lange lijn laten uitkuren. Hij leerde snel dat als hij geen bitje in had, dus met halster hij gek mocht doen, maar wel op de volte moest blijven. Dan ging hij in rengalop, soms zo dat hij niet eens van zijn plek kon komen Haha! , de meeste rare sprongen en gilletjes makende, als een gek rondjes rennen en dat kon hij dan een half uur volhouden. Met 2 handen vasthouden en gaan met die banaan, soms moest ik dat wel 3 keer per week doen. Druipend van het zweet stopte hij abrupt en ging zwaar hijgend naast mij staan, "ik ben klaar" gaf hij dan aan. Dan nog een half uur op adem stappen en droog stappen. Ging ik dus maar wandelen in het bos met hem. Was een kluif, maar het was nodig. Dan kon ik hem weer rijden.

Jouw paard wacht op het moment dat hij kan uitkuren. Ik ken het wel hoor, dan deed mijn paard precies zoals jij en dan moest ik geen kinderen en kindewagens tegen komen, met bonkend hart liep ik richting stal om er zo snel mogelijk af te kunnen. Als ik hem op de wei zette dan met gilletje een flinke bok en run naar achteren, maar dan was het over, uitkuren deed hij niet, eten, nee wreten.... uitkuren moest ik hem bewust laten doen met lijn. Ik ben er wel eens af gesprongen, omdat ik het echt niet meer vertrouwde, hij laadde zich helemaal op. Ernaast viel dan wel weer mee, erop gaf hem het idee, knalllluhhh!!

Gelukkig is mijn paard nu ouder, maar toen hij nog 8,9, 10 en 11 was. Een ramp. In de zomer niet vooruit te branden. Ik had altijd 2 paarden, in de zomer eentje, kon je alles met hem en in de winter eentje en dat was op hoop van zegen. Beestje krijgt ook als jij bijna niets te eten, klein beetje krachtvoer voor de vitamines en mineralen, verder hooi en gras in overvloed. Het zit gewoon in het dier. Eigenlijk zijn het kanjers.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:59

Lastig probleem! Maar er is echt maar één ding wat je kunt doen, en dat is consequent zijn en eisen dat hij naar jou luistert. Gewoon iedere keer weer terugnemen en als hij dan een paar passen ontspannen jouw tempo loopt belonen. Hij moet inzien dat het 'leuker' is om gehoorzaam te zijn.
Maar zo te horen is het geen makkelijk portret en dan raken ze soms nog meer over de zeik en dan moet je een compromis zoeken.

Heel veel succes zondag! Misschien gedraagt hij zich in de wedstrijd wel normaal omdat hij die situatie herkent, oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:01

Als ik dat doe bij mijn paard, wordt hij alleen nog maar heter. Ik weet niet hoe Lenneke haar paard hier op reageert.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:14

misschien een totaal verkeerde oplossing, maar wat als je hem zeg maar een maandje met rust zou laten? Gewoon ff de wei op en enkel wat aandacht geven, maar niet rijden. Z'n conditie zal wel een deel teruggevallen zijn, maar uiteindelijk is dat voor een paard dat in topconditie was niet echt zo'n groot probleem; dat is zo weer opgebouwd...

Misschien zit hij dan wat beter in z'n vel en wordt hij weer wat doenbaarder?

Raar he, denken dat je een rustig paard hebt en dan blijkt achteraf dat hij gewoon ziek was Koe Was met de mijne ook. Gekocht als braaf eerste wandelpaardje voor een meisje van 16, maar blijkt in gezonde toestand een paard dat onvoorstelbaar hard kan rennen en een meter in de lucht en 50 meter vooruit vliegt bij alles wat hij tegenkomt op wandeling... Verdrietig
De oplossing in mijn geval? Ik neem hem zoals hij is, want ik wil hem toch niet meer wegdoen en ik heb een 2de paardje bijgekocht dat wel bomproof is buiten...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:50

@ Lenneke: misschien is idd alle remmen los wel wat hij nodig heeft. Of jij er op dat moment wel of niet op wilt zitten, is aan jou. Als je een keertje een bak kunt lenen, dan kun je zien wat hij kwijt wilt. Witte heeft dat soms al nodig zonder dat hij vervelend onder het zadel wordt, maar gewoon omdat hij het heerlijk vind om even uit te kuren. En dat doet hij niet in de 24/7 dat hij meestal buiten staat, dat doet hij op mijn verzoek in de bak, lekker racen, snel omkeren, bokken en scheten laten Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:54

Hoi,

volgens mij zou je het beste even het paard paard kunnen laten zijn; tijdje 24/7 weidegang als dat uberhaupt kan, en pas weer starten als het weer als vanouds voelt; anders zoek je alleen nog meer strijd en spanning op...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:03

detour schreef:
Hoi,

volgens mij zou je het beste even het paard paard kunnen laten zijn; tijdje 24/7 weidegang als dat uberhaupt kan, en pas weer starten als het weer als vanouds voelt; anders zoek je alleen nog meer strijd en spanning op...

als je enigszins had gelezen wat er in het topic staat, dan zie je dat dit paard al 24/7 buiten gehouden wordt... dat alleen is dus geen oplossing! Het paard kuurt ook niet uit op de wei, dus dat heeft weinig toegevoegde waarde haar geval.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:09

Mmmm, oke. dan zou ik adviseren een break te nemen; het een tijdje los te laten en zeker niet te gaan starten voorlopig.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:18

Dat is behoorlijk lastig zeg, kan me voorstellen dat je even met je handen in het haar zit. Dat bitje zou ik er in laten voor je eigen veiligheid want dat komt zo wel in het geding. Ik denk dat je een trucendoos tevoorschijn moet halen.. wanneer hij hard wil een volte draaien enz. Of desnoods op een open veld dressuurtraining gaan doen, of een keer een bak regelen waar je aan 't werk kunt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:30

je paard heeft er duidelijk zin in

een hackemore of een dr coock briddle zijn 2 bitloze optomingen
die bij mijn stuiterbal goed werkte
miss kan je der een van iemand lenen om het uit te proberen Knipoog

verder is dressuur matig rijden de oplossing
ook buitenrijdend (of vooral het is maar hoe je het bekijkt)
kan je dressuur matig rijden , tempo wisellingen , schouder binnen waarts, travers , lichte stelling afwissellend met recht en andere kant , zijwaarts , you name it Knipoog

zeker als je voelt dat die druk , energiek is lekker goed tillend oorwaarts neerwaarts in de draf
en lekker aan het werk met m

succes

NeonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:35

Ik zou hem vooral niet volluit laten gaan... onder het mom van dan wordt hij moe en houdt hij wel op met eikelen... het is een arabiertje in topconditie... NO way dat je die leeg gereden krijgt... hij zal eerder bezwijken aan het een hartaanval omdat hij juist niet stopt als hij moe is Knipoog

Dressuuroefeningen doen buiten en direct terug overgangen rijden zodat hij zijn kopje bij jou moet houden... en al die oefeningen moet je dus super snel achter elkaar doen waardoor hij geen tijd meer heeft om te eikelen... daarnaast is het misschien best een goed idee om er een 2e rustig paard bij te laten lopen tijdens de buitenritten...

Staat je paard in zijn eentje op de wei? Misschien kun je ergens een shetlander lenen zodat hij zich daar mee kan uitleven Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:39

ik zou hem zeker niet volluit laten gaan, hij moet weten dat hij zich moet gedragen als je met hem bezig bent. Ik zou eerst uitsluiten of dit geen uitingen zijn van klachten of iets. Verder oefen de rust in je paard, thuis, op het pad en dan telkens een stukje verder. Een rustig paard mee zou ook kunnen helepn volgens mij. Succes en blijf voorzichtig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:55

garny95 schreef:
ik zou hem zeker niet volluit laten gaan, hij moet weten dat hij zich moet gedragen als je met hem bezig bent. Ik zou eerst uitsluiten of dit geen uitingen zijn van klachten of iets. Verder oefen de rust in je paard, thuis, op het pad en dan telkens een stukje verder. Een rustig paard mee zou ook kunnen helepn volgens mij. Succes en blijf voorzichtig.

En daarom kun je het ook het beste in een bak doen zonder dat je erop zit. Sommige paarden moeten gewoon even kunnen gassen. Er zijn verschillende paarden die echt even voluit moeten kunnen gaan, hou je die keer op keer in, dan worden ze een soort bom die ooit een keertje gaat ontploffen. Het even laten gaan vinden ze heerlijk, en als je erlangs staat ipv erop, is het nog veilig ook. Even voluit op buitenrit kan ook, maar alleen als je weet dat er geen plekken zijn tussendoor waar je MOET stoppen, zoals een weg.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:21

Even ter verduidelijking;
Wat zou dit paard dan volgens jullie in de bak moeten doen wat hij niet in het weiland kan?

Lenneke heeft geen bak. Ik ook niet en het is heel lastig om een bak in de buurt te vinden die het goed vind dat je je paard even laat razen.

Volluit laten gaan op een buitenrit vind ik het domste wat je kan doen. Mijn paard zou je meenemen tot het einde...

Wel kun je, zoals ik al eerder heb gezegd, de galop dressuurmatig trainen op een buitenrit. Verzamelen, paar passen middengalop, weer terug nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:52

Het gras is ook van goede kwaliteit dit jaar, geen hittegolf geweest, veel geregend, veel voedingsstoffen en voor een paard dat ziek is geweest een optimale revalidatie hele dagen op het land met goed gras.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 12:59

_angela_ schreef:
garny95 schreef:

En daarom kun je het ook het beste in een bak doen zonder dat je erop zit. Sommige paarden moeten gewoon even kunnen gassen. Er zijn verschillende paarden die echt even voluit moeten kunnen gaan, hou je die keer op keer in, dan worden ze een soort bom die ooit een keertje gaat ontploffen. Het even laten gaan vinden ze heerlijk, en als je erlangs staat ipv erop, is het nog veilig ook. Even voluit op buitenrit kan ook, maar alleen als je weet dat er geen plekken zijn tussendoor waar je MOET stoppen, zoals een weg.

Mijn paard mag ook niet gassen als ik met hem bezig ben, dat doet hij maar in zijn eigen tijd. toevoeging: erop of ernaast
Als hij wil gassen en ik vind dat oke sta ik dus toe dat ik dat gedrag ( lees gevaarlijk) goed vind en dat doe ik dus niet.
Klinkt wat raar waarschijnlijk maar die van mij heeft nooit de behoefte om te gassen, omdat wij dat niet trainen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:03

Sommige paarden hebben daar wel behoefte aan, is gewoon per paard verschillend. Soms doen ze wel een sprintje op de wei, maar echt de boel eruit gooien dat doen ze ook niet echt op de wei en gelukkig maar want dat hou je geen wei meer over.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 13:25

Ik zou een tijdje alleen maar gaan stappen. Zijn conditie is goed genoeg dus daar hoef je niet meer voor te trainen. Tussen Ommen en Wanroij zit ook niet zoveel tijd dat er kans is op conditieverlies (hart/long begint pas na 6 weken). Bovendien is op een flink tempo doorstappen ook trainen.