tong naar buiten!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: tong naar buiten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:41

idd....aan dit soort penny tips heb je wat... Verdrietig

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:48

runningkawa schreef:
broadway schreef:
Tong uit de mond is altijd een teken van spanning vasthouden, kan door het zadel komen , een te harde hand/bit, maar ook door verkeerd trainen met als gevolg ongemak of pijn ! Je moet met ervaren hulp gaan zoeken waar het probleem ligt !

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Waar het ook zit, het is een teken dat het ergens niet fijn is.
Voor jou dus de (moeilijke) taak uit te zoeken waar dat is.

Mochten er tips komen als snoer maar vast, bind wat rond de tong enz...aub niet doen.
Nu zegt je paard, ik heb ergens last van, snoer je hem vast neem je zijn "stem" weg, maar niet de oorzaak.

Ligt volgens mij echt niet aan een harde hand, want leg mij dan eens uit waarom al die rollkur-paarden en P&P, die zo strak is bijgezet, hun tong dan wel binnenboord houden. Kom in mijn buurt heel veel rukkers en plukkers tegen, waar de paarden hun tong nooit uitsteken en zie mensen, die niet onvriendelijk rijden met een paard dat zijn tong wel eruit wipt. De lastige anatomie van de mond/tong of een probleem met het gebit of in de rug zou, voor mijn gevoel, wel kunnen meespelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:58

Het kan zeker door de harde hand komen.
Dat niet elk paard dat zo uit is wat anders.
En voor sommige paarden heb je gewoon al erg snel een harde hand.
Ik heb er in het verleden ook gereden waar je echt maar amper contact mocht hebben. (en dat uiten ze allemaal anders)
Een ander mag je veel meer bij doen en die reageerd nog maar amper.

Zo is ieder paard anders, maar dat wil niet zeggen omdat er paarden zijn die je kunt trekken wat je wilt, dat het bij een ander paard ook maar kan en dat het daar niet aan ligt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:49

elizahbep schreef:
oke, waar zal ik beginnen...? Tong uitsteken

JoviBan schreef:
De verschillende reacties serieus en ter harte nemen bijvoorbeeld.

elizahbep schreef:
en waar slaat dat op?
hoe weet u/jij nou of ik het wel of niet serieus neem? als ik dit probleem niet serieus had gevonden had ik er egt geen topic over gemaakt...
en ik vind het ook fijn dat al die mensen me proberen te helpen.

Dat slaat hierop:
elizahbep schreef:
verder heb ik zaterdag een nieuw bit bestelt, een myler..... hoop dat het helpt.

En dat na al deze adviezen:

Citaat:
* check haar gebit voor de zekerheid toch maar even

* Misschien is ze nog tanden aan het wisselen, en doet het bit nu even wat pijn tegen de tanden, als er eentje los zit. Misschien eens een paar weken bitloos rijden?

* Tong uit de mond is altijd een teken van spanning vasthouden, kan door het zadel komen , een te harde hand/bit, maar ook door verkeerd trainen met als gevolg ongemak of pijn ! Je moet met ervaren hulp gaan zoeken waar het probleem ligt !

* Klinkt niet erg als ontspannen rijden als je door heel de bak heen rent. Tong uit de mond is meestal verzet door een pijnprikkel. Ik zou toch wel een goeie instructrice zoeken , zodat je eerst leert om ontspannen te rijden en niet door de bak vliegen zoals je zegt.

* Waar het ook zit, het is een teken dat het ergens niet fijn is. Voor jou dus de (moeilijke) taak uit te zoeken waar dat is.

* toch opnieuw naar de paarden tandarts gaan, als het pas sinds 2 weken is en 2 maanden is ie het laatst geweest zou ik toch nog even laten kijken als er niks aan de hand is met zn gebit, is het dus de pijn
misschien past het zadel niet goed ?

* Laat een goede instructie met je meekijken wat het ongemak bij je paard veroorzaakt. Dit zou ook het zadel kunnen zijn. Wanneer is de zadelmaker voor de laatste keer geweest?? als het zadel goed lag toen je je paard ging in(laten)rijden, wilt dat niet zeggen dat dat nu ook nog het geval is..

* Laat je paard eerst goed nakijken! Fysiotherapeut, osteopaat, tandarts, zadelmaker… Je paard heeft pijn, da's duidelijk!

* eerst je paard laten checken door een DA.

* laat iemand anders het paard eens rijden (gevorderd iemand met zachte hand), ander bit/zadel , zijn de hoeven gelijk l.en r., voor en achter,heeft het rugklachten, is het paard (schouder)kreupel geweest,

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 15:23

JoviBan schreef:
elizahbep schreef:
oke, waar zal ik beginnen...? Tong uitsteken

JoviBan schreef:
De verschillende reacties serieus en ter harte nemen bijvoorbeeld.

elizahbep schreef:
en waar slaat dat op?
hoe weet u/jij nou of ik het wel of niet serieus neem? als ik dit probleem niet serieus had gevonden had ik er egt geen topic over gemaakt...
en ik vind het ook fijn dat al die mensen me proberen te helpen.

Dat slaat hierop:
elizahbep schreef:
verder heb ik zaterdag een nieuw bit bestelt, een myler..... hoop dat het helpt.

En dat na al deze adviezen:

Citaat:
* check haar gebit voor de zekerheid toch maar even

* Misschien is ze nog tanden aan het wisselen, en doet het bit nu even wat pijn tegen de tanden, als er eentje los zit. Misschien eens een paar weken bitloos rijden?

* Tong uit de mond is altijd een teken van spanning vasthouden, kan door het zadel komen , een te harde hand/bit, maar ook door verkeerd trainen met als gevolg ongemak of pijn ! Je moet met ervaren hulp gaan zoeken waar het probleem ligt !

* Klinkt niet erg als ontspannen rijden als je door heel de bak heen rent. Tong uit de mond is meestal verzet door een pijnprikkel. Ik zou toch wel een goeie instructrice zoeken , zodat je eerst leert om ontspannen te rijden en niet door de bak vliegen zoals je zegt.

* Waar het ook zit, het is een teken dat het ergens niet fijn is. Voor jou dus de (moeilijke) taak uit te zoeken waar dat is.

* toch opnieuw naar de paarden tandarts gaan, als het pas sinds 2 weken is en 2 maanden is ie het laatst geweest zou ik toch nog even laten kijken als er niks aan de hand is met zn gebit, is het dus de pijn
misschien past het zadel niet goed ?

* Laat een goede instructie met je meekijken wat het ongemak bij je paard veroorzaakt. Dit zou ook het zadel kunnen zijn. Wanneer is de zadelmaker voor de laatste keer geweest?? als het zadel goed lag toen je je paard ging in(laten)rijden, wilt dat niet zeggen dat dat nu ook nog het geval is..

* Laat je paard eerst goed nakijken! Fysiotherapeut, osteopaat, tandarts, zadelmaker… Je paard heeft pijn, da's duidelijk!

* eerst je paard laten checken door een DA.

* laat iemand anders het paard eens rijden (gevorderd iemand met zachte hand), ander bit/zadel , zijn de hoeven gelijk l.en r., voor en achter,heeft het rugklachten, is het paard (schouder)kreupel geweest,

je ben er een vergeten!
* probeer een ander bit! en dat ga ik proberen.

zadel licht goed (laten chekken)
iemand anders op me paard gebuirt ook wel eens (doet ze het ook)
instrukteur laten meekijken (zijn 5 verschillende instructeurs genoeg, of moeten het er nog meer zijn?)
wisselen zou kunnen, maar als het goed is heeft ze alles al gewisseld.
dieren arts, tandarts, fysio enz, enz (heb geen boompie in de tuin staan hoor!! u misschien? zo ja zou ik ff mogen plukken?) ze kost me ouders al meer dan genoeg, en om dan ook nog eens aan te komen met:'' ma, pa bep moeten we ff laten chekken door 10 verschillen de artsen. die verklaren me voor gek! ze houden veel van bep maar net niet zo veel als ik! het lieft had ik der al lang laten nakijken door al die mensen, maar daar heb ik egt geen geld voor hoor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:57

Een bijna 5 jarig paard is nog niet uitgewisselt!!
Denk als je ouders je een paard geven ze ook de kosten moeten dragen als je paard hulp nodig heeft van een tandarts of DA of fysio enz

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:03

midgie schreef:
Denk als je ouders je een paard geven ze ook de kosten moeten dragen als je paard hulp nodig heeft van een tandarts of DA of fysio enz

ben ik het helemaal mee eens..

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:23

luxket schreef:
midgie schreef:

ben ik het helemaal mee eens..

sorry, maar mijn ouders hebben ook een paardje gekocht en betalen de stalling, maar op een gegeven moment is het geld van mijn ouders ook op. ik denk dat elizahbep dat ook heeft.....
ook ouders hebben niet onbeperkt geld....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:26

dan vlug je paard er maar weer uit....morgen heeft hij misschien koliek...daar is dan ook geen geld voor...
Kun je een dier niet na laten kijken als er wat is...moet je geen dier kopen.

ja heel hard, maar wel de waarheid als een Koe

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:33

runningkawa schreef:
dan vlug je paard er maar weer uit....morgen heeft hij misschien koliek...daar is dan ook geen geld voor...

tuurlijk laat je wel iemand kijken, maar ze zegt ook dat ze wel mensen heeft laten kijken, maar iedereen kan je niet betalen. tuurlijk zal ik ook zo veel mogelijk voor mijn paard doen en zoeken naar mensen. maar eens is het potje op....

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:38

Ik zou wel overleggen met je ouders of je de DA er naar mag laten kijken gewoon weg om uit te sluiten dat het echt niet iets medisch is.

Verder heb ik een verzorgmerrie die hangt heel dr tong uit dr mond als je aan het in en uit stappen bent, ga je dr oppakken dan doet ze hem weer naar binnen.

Deze merrie doet het puur uit ontspanning en is door van alles en nog wat nagekeken om te zien of het echt niet iets medisch is en ze hebben niks kunnen vinden.

Klein voorbeeld ze schrikt van iets dat is dus spanning dan doet ze hem naar binnen ontspant ze weer dan doet ze hem weer naar buiten.

Ik zou wel haar na laten kijken of het echt niet iets medisch is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:51

met je eens kellyhvj...maar in het eerste bericht wordt alleen wat gezegt over een tandarts...niets over de rest...dat was pas nadat mensen er over vielen dat daar niets mee gedaan was Lachen
Laat ik zo wantrouwend zijn dat ik dat dan niet meteen allemaal geloof....

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:58

ok, ja daar heb jij weer gelijk in!!:)
ik denk ook dat ze er miss nog wel iemand bij moet halen, maar je kan niet de iedereen die je wil erbij halen, 1 of 2 mensen oke....
maar wat kies je dan, fysio, tandarts, etc....
ik denk dat ze miss even met iemand van stal ofzo moet praten met wat nou het beste is.....Lachen

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:17

kellyhvj schreef:
runningkawa schreef:

tuurlijk laat je wel iemand kijken, maar ze zegt ook dat ze wel mensen heeft laten kijken, maar iedereen kan je niet betalen. tuurlijk zal ik ook zo veel mogelijk voor mijn paard doen en zoeken naar mensen. maar eens is het potje op....

idd.
ik heb net een nieuwe kamer gekregen, me broertje krijt binnekort een nieuwe kamer, me ouders willen een nieuw bankstel, en ga zo maar door. heb vorigeweek geshopt voor me leven ( kleren voor me zelf, en ook nieuwe winterdekens, zweetdekens, dekjes, kappen, hoofdstel, nieuw bit) ik krijg egt wat ik wil , maar soms is het potje inderdaad op!

en wat ik al zei, ik hou ziels veel van bep en egt niets is goed genoeg voor mijn baby'tje maar ergens moeten me ouderzs een stop zetten. en dat is nu! 3 weken geleden had het waarschijnlijk wel gekunt.

oow, de veearts komt morge naar de manege voor een ander paard, dan kan ik gelijk even vragen of die naar bep wil kijken.

vraagje: valt de fysio enz ook onder de paarden verzekeringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:18

Sorry...maar dan is er dus wel geld genoeg....luxe gaat bij mij NA het paard zijn gezondheid

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:19

ik ga in zijn geheel met RK mee ............

de mijne is in feb geopereerd kostte slechts om en nabij de 5000

en als het geld er niet is, kan je niet voor een paard zorgen

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 20:13

jullie hebben makkelijk praten!
hoe oud zijn jullie? waarscheinlijk wonen jullie al op jezelf, hebben een goede baan en ga zo maar door. jullie mogen zelf over al je uitgaven beslissen, met die paar rotte cente die ik verdien kan ik dat egt niet allemaal betalen! en zoals hier boven gezegt, we zijn aan het verbouwen, me ouders zitten nu niet op die kosten te wachten! als ik zelf veel geld had gehad had ik der ook wel na laten kijken, maar wat ik niet heb kan ik ook niet uitgeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:54

Ja daarom kocht ik pas een paard toen ik het wel zelf kon....
Dus makkelijk praten...nee, gewoon geen dingen willen die niet gaan...

Dan ga jj toch naar je ouders en zeg je...ik hoef geen nieuwe kamer...ik wil dat mijn paard nagekeken wordt
Ik wil geen nieuwe dekens enz...dat is toch allemaal niet belangrijk!

je geld uitgeven aan verkeerde dingen...ja dat kan ik ook...dan kan ik mijn paarden ook geen medische zorg geven...want goed betaalde baan...mmm, als het min. tegenwoordig goed betaald is....

Je kunt ook zelf initiatief nemen....
Geld voor een bit is er wel....consult is niet duurder als een myler....

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:12

hm ik vind de reacties wel ver gaan.

Wat mij betreft kan je best met bitten gaan experimenteren als een paard zijn tong uitsteekt en hoef je niet gelijk de da of fysio erbij te halen.
Het feit dat de TS het probleem serieus neemt vind ik goed. Misschien is het wel op te lossen met een beter passend bit. En zo niet, dan kan ze toch altijd nog verder zoeken.

Als mijn paard de da nodig heeft dan bel ik die, alleen zou ik dat in dit geval ook niet gelijk doen.

Mijn paard doet regelmatig zijn mond open, ik ga zelf ook eerst met bitten experimenteren. Voor het zelfde geld ligt dit bit erg onprettig in zijn mond, dus daar begin ik mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:15

Maar verder zoeken is te duur...want dan kan die nieuwe bank enz niet.....ze hebben geen geldboom.... Verward

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:18

runningkawa schreef:
Maar verder zoeken is te duur...want dan kan die nieuwe bank enz niet.....ze hebben geen geldboom.... Verward

Ik snap wel wat je bedoelt maar ik heb ook het idee dat het een beetje rauw op het dak kwam van de TS, die zelf denkt aan een ander bit en gelijk te horen krijgt dat ze haar paard medisch moet laten checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:25

Ja helaas...kan er niet meer van maken na antwoorden over ik heb geen geld, maar wel dit luxe dat luxe, nog meer ander luxe....duur bit hoppa zonder blikken of blozen...maar zegt men wat over een fysio krijg je het antwoord..te duur....

Is heel wat goedkoper dan tig dekens en een bit...maar goed...zal wel niet snappen wat tegenwoordig belangrijk is in de wereld die alleen buitenkant laten zien....

Laten ze zichzelf ook met pijn zitten...geen geld voor ziektekosten te betalen?...vast niet.....

Maar goed...zal verder stil zijn hier...begin wat kwaad te worden van binnen....

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 10:22

miss_jumpy schreef:
hm ik vind de reacties wel ver gaan.

Wat mij betreft kan je best met bitten gaan experimenteren als een paard zijn tong uitsteekt en hoef je niet gelijk de da of fysio erbij te halen.
Het feit dat de TS het probleem serieus neemt vind ik goed. Misschien is het wel op te lossen met een beter passend bit. En zo niet, dan kan ze toch altijd nog verder zoeken.

Als mijn paard de da nodig heeft dan bel ik die, alleen zou ik dat in dit geval ook niet gelijk doen.

Mijn paard doet regelmatig zijn mond open, ik ga zelf ook eerst met bitten experimenteren. Voor het zelfde geld ligt dit bit erg onprettig in zijn mond, dus daar begin ik mee.

bedankt!! toch nog iemand die me wel snapt.

die spullen die we gekocht hebben dat was voor die rot tong! en heb ik dus al gebruikt, kan het dus niet meer terug brengen...
zelfde voor me kamer, die is al klaar en de bank al besteld, kan dus niet meer omgedraait worden.
bit moest ik zelf betalen, en als dat ding niet werkt kan die terug, en kan ik kijken voor een andere oplossing!
en nee ik laat me zelf ook niet met met pijn lopen, en daar zoek ik dan ook een oplossing voor.

maar laten we er maar over ophouden, want dit heeft geen zin.