Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
runningkawa schreef:broadway schreef:Tong uit de mond is altijd een teken van spanning vasthouden, kan door het zadel komen , een te harde hand/bit, maar ook door verkeerd trainen met als gevolg ongemak of pijn ! Je moet met ervaren hulp gaan zoeken waar het probleem ligt !
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Waar het ook zit, het is een teken dat het ergens niet fijn is.
Voor jou dus de (moeilijke) taak uit te zoeken waar dat is.
Mochten er tips komen als snoer maar vast, bind wat rond de tong enz...aub niet doen.
Nu zegt je paard, ik heb ergens last van, snoer je hem vast neem je zijn "stem" weg, maar niet de oorzaak.
elizahbep schreef:oke, waar zal ik beginnen...?
JoviBan schreef:De verschillende reacties serieus en ter harte nemen bijvoorbeeld.
elizahbep schreef:en waar slaat dat op?
hoe weet u/jij nou of ik het wel of niet serieus neem? als ik dit probleem niet serieus had gevonden had ik er egt geen topic over gemaakt...
en ik vind het ook fijn dat al die mensen me proberen te helpen.
elizahbep schreef:verder heb ik zaterdag een nieuw bit bestelt, een myler..... hoop dat het helpt.
Citaat:* check haar gebit voor de zekerheid toch maar even
* Misschien is ze nog tanden aan het wisselen, en doet het bit nu even wat pijn tegen de tanden, als er eentje los zit. Misschien eens een paar weken bitloos rijden?
* Tong uit de mond is altijd een teken van spanning vasthouden, kan door het zadel komen , een te harde hand/bit, maar ook door verkeerd trainen met als gevolg ongemak of pijn ! Je moet met ervaren hulp gaan zoeken waar het probleem ligt !
* Klinkt niet erg als ontspannen rijden als je door heel de bak heen rent. Tong uit de mond is meestal verzet door een pijnprikkel. Ik zou toch wel een goeie instructrice zoeken , zodat je eerst leert om ontspannen te rijden en niet door de bak vliegen zoals je zegt.
* Waar het ook zit, het is een teken dat het ergens niet fijn is. Voor jou dus de (moeilijke) taak uit te zoeken waar dat is.
* toch opnieuw naar de paarden tandarts gaan, als het pas sinds 2 weken is en 2 maanden is ie het laatst geweest zou ik toch nog even laten kijken als er niks aan de hand is met zn gebit, is het dus de pijn
misschien past het zadel niet goed ?
* Laat een goede instructie met je meekijken wat het ongemak bij je paard veroorzaakt. Dit zou ook het zadel kunnen zijn. Wanneer is de zadelmaker voor de laatste keer geweest?? als het zadel goed lag toen je je paard ging in(laten)rijden, wilt dat niet zeggen dat dat nu ook nog het geval is..
* Laat je paard eerst goed nakijken! Fysiotherapeut, osteopaat, tandarts, zadelmaker… Je paard heeft pijn, da's duidelijk!
* eerst je paard laten checken door een DA.
* laat iemand anders het paard eens rijden (gevorderd iemand met zachte hand), ander bit/zadel , zijn de hoeven gelijk l.en r., voor en achter,heeft het rugklachten, is het paard (schouder)kreupel geweest,
JoviBan schreef:elizahbep schreef:oke, waar zal ik beginnen...?JoviBan schreef:De verschillende reacties serieus en ter harte nemen bijvoorbeeld.elizahbep schreef:en waar slaat dat op?
hoe weet u/jij nou of ik het wel of niet serieus neem? als ik dit probleem niet serieus had gevonden had ik er egt geen topic over gemaakt...
en ik vind het ook fijn dat al die mensen me proberen te helpen.
Dat slaat hierop:elizahbep schreef:verder heb ik zaterdag een nieuw bit bestelt, een myler..... hoop dat het helpt.
En dat na al deze adviezen:Citaat:* check haar gebit voor de zekerheid toch maar even
* Misschien is ze nog tanden aan het wisselen, en doet het bit nu even wat pijn tegen de tanden, als er eentje los zit. Misschien eens een paar weken bitloos rijden?
* Tong uit de mond is altijd een teken van spanning vasthouden, kan door het zadel komen , een te harde hand/bit, maar ook door verkeerd trainen met als gevolg ongemak of pijn ! Je moet met ervaren hulp gaan zoeken waar het probleem ligt !
* Klinkt niet erg als ontspannen rijden als je door heel de bak heen rent. Tong uit de mond is meestal verzet door een pijnprikkel. Ik zou toch wel een goeie instructrice zoeken , zodat je eerst leert om ontspannen te rijden en niet door de bak vliegen zoals je zegt.
* Waar het ook zit, het is een teken dat het ergens niet fijn is. Voor jou dus de (moeilijke) taak uit te zoeken waar dat is.
* toch opnieuw naar de paarden tandarts gaan, als het pas sinds 2 weken is en 2 maanden is ie het laatst geweest zou ik toch nog even laten kijken als er niks aan de hand is met zn gebit, is het dus de pijn
misschien past het zadel niet goed ?
* Laat een goede instructie met je meekijken wat het ongemak bij je paard veroorzaakt. Dit zou ook het zadel kunnen zijn. Wanneer is de zadelmaker voor de laatste keer geweest?? als het zadel goed lag toen je je paard ging in(laten)rijden, wilt dat niet zeggen dat dat nu ook nog het geval is..
* Laat je paard eerst goed nakijken! Fysiotherapeut, osteopaat, tandarts, zadelmaker… Je paard heeft pijn, da's duidelijk!
* eerst je paard laten checken door een DA.
* laat iemand anders het paard eens rijden (gevorderd iemand met zachte hand), ander bit/zadel , zijn de hoeven gelijk l.en r., voor en achter,heeft het rugklachten, is het paard (schouder)kreupel geweest,
midgie schreef:Een bijna 5 jarig paard is nog niet uitgewisselt!!
Denk als je ouders je een paard geven ze ook de kosten moeten dragen als je paard hulp nodig heeft van een tandarts of DA of fysio enz
luxket schreef:midgie schreef:Een bijna 5 jarig paard is nog niet uitgewisselt!!
Denk als je ouders je een paard geven ze ook de kosten moeten dragen als je paard hulp nodig heeft van een tandarts of DA of fysio enz
ben ik het helemaal mee eens..
runningkawa schreef:dan vlug je paard er maar weer uit....morgen heeft hij misschien koliek...daar is dan ook geen geld voor...
Kun je een dier niet na laten kijken als er wat is...moet je geen dier kopen.
ja heel hard, maar wel de waarheid als een

kellyhvj schreef:runningkawa schreef:dan vlug je paard er maar weer uit....morgen heeft hij misschien koliek...daar is dan ook geen geld voor...
Kun je een dier niet na laten kijken als er wat is...moet je geen dier kopen.
ja heel hard, maar wel de waarheid als een
tuurlijk laat je wel iemand kijken, maar ze zegt ook dat ze wel mensen heeft laten kijken, maar iedereen kan je niet betalen. tuurlijk zal ik ook zo veel mogelijk voor mijn paard doen en zoeken naar mensen. maar eens is het potje op....
runningkawa schreef:Maar verder zoeken is te duur...want dan kan die nieuwe bank enz niet.....ze hebben geen geldboom....
miss_jumpy schreef:hm ik vind de reacties wel ver gaan.
Wat mij betreft kan je best met bitten gaan experimenteren als een paard zijn tong uitsteekt en hoef je niet gelijk de da of fysio erbij te halen.
Het feit dat de TS het probleem serieus neemt vind ik goed. Misschien is het wel op te lossen met een beter passend bit. En zo niet, dan kan ze toch altijd nog verder zoeken.
Als mijn paard de da nodig heeft dan bel ik die, alleen zou ik dat in dit geval ook niet gelijk doen.
Mijn paard doet regelmatig zijn mond open, ik ga zelf ook eerst met bitten experimenteren. Voor het zelfde geld ligt dit bit erg onprettig in zijn mond, dus daar begin ik mee.