Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Zelf heb ik al heel vaak gezien dat mensen de slofteugel veel te strak zetten. Als je hem goed gebruikt kan hij volgens mij wel nuttig zijn alleen moet je wel de achterhand blijven activeren. En ik vind ook niet dat het kan dat je hem "voor altijd" gebruikt, maar dat geldt voor alle hulpteugelsCitaat:De slofteugel, ook wel kortweg "slof" genoemd, bestaat uit een lange leren of stoffen riem van vergelijkbaar materiaal als waar ook teugels van gemaakt worden. Beide uiteindes worden vastgemaakt aan de singel tussen de voorbenen en lopen van daar via het bit naar de handen van de ruiter. De ruiter heeft dus 2 paar teugels in de handen. In plaats van tussen de voorbenen kan de slofteugel ook aan de zijkanten aan de singel vast gemaakt worden.
Als de slofteugel wordt strak getrokken, dan wordt het hoofd van het paard naar beneden gedwongen richting de singel. De slofteugel is echter niet bedoeld om een neerwaartse beweging van hoofd en hals af te dwingen, maar juist om een opwaartse beweging te begrenzen. Het is niet de bedoeling dat de slofteugel constant aangenomen is, als het paard in de correcte houding loopt, hoort er geen spanning op de slofteugel te staan. Als de slofteugel aan de zijkanten van de singel (aan de singelstoten) word vastgemaakt dan heeft een slofteugel een meer zijwaartse begrenzende werking.
. Yamcha schreef:@ woeliej: Je bent nu ook bezig met goede instructie. Een paard wat niet op de zit wordt teruggereden voor een tijd, moet ook weer opnieuw gevoelig worden voor die hulp... niet raar hoor, dat dat even duurt... ben erg blij dat de slof er bij jou toch niet in komt

woeliej schreef:zou een slof een optie zijn voor een pony die buiten niet goed te beteugelen is? In stap kan ik hem nog aan de teugel rijden maar zodra hij in draf komt gaat naarmate hij versneld de neus ook naar voren en gaat hij dom lopen racen en heb ik hem niet meer in de hand. Hij word zo grof tegen de hand dat ik na een buitenrit 4 dagen spierpijn heb gehad om hem toch aan de teugel te proberen te houden. 1x met elasthiek gereden en die heeft hij helemaal opgerekt dat schuifje dus die deed op gegeve moment ook nix meer... Hij maakt zich dus gigantisch sterk.. Daar werkt een slof ook niet tegen denk ik?