Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Yamcha schreef:Ja.
Zo ken ik er nog wel een paar.
Het is allebei niet goed, en je moet het allebei niet doen.
midgie schreef:Maar hoe gaat het dan in landen waar ze wel zonder zadel rijden en de paarden gemiddeld veel ouder worden?
nienke_92 schreef:Vroeger reed iedereen zonder zadel op zijn paard. Waarom is het nu wel schadelijk en vroeger niet? Zo hoorde ik een reactie van iemand via pb dat bijv. indianen ook gewoon zonder zadel reden. En die paarden leefden toch ook niet minder lang?
Lise81 schreef:Je zit misschien stabieler, maar kan je ook goed meebewegen in de beweging? Soms zie je mensen nl. zonder zadel hun bekken achterover kantelen. Dit zit wel stabieler, maar hierdoor kan je minder goed de bewegingen opvangen. Het zadel zorgt er waarschijnlijk voor dat je bekken normaal in de neutrale stand zit.
Maar als je foto's plaatst dan kunnen we het zelf natuurlijk even zien
Lise81 schreef:Je zit misschien stabieler, maar kan je ook goed meebewegen in de beweging? Soms zie je mensen nl. zonder zadel hun bekken achterover kantelen. Dit zit wel stabieler, maar hierdoor kan je minder goed de bewegingen opvangen. Het zadel zorgt er waarschijnlijk voor dat je bekken normaal in de neutrale stand zit.
Maar als je foto's plaatst dan kunnen we het zelf natuurlijk even zien
Heb geloof ik geen foto's dat ik er zonder zadel op zit... magda_90 schreef:Ben wel verbaas idd, zoals midgie zegt daar dacht ik meteen aan. Hoe deed men het vroeger dan? Je moet natuurlijk wel een goede onafhankelijke ontspannen zit hebben en je paard zo min mogelijk in de weg zitten. Ik zie er geen probleem van, ben er zelf ook mee bezig om bovenstaande aspecten te leren.
nienke_92 schreef:En uit dit onderzoek kwam dat kinderen van 40 kg of minder zonder problemen zonder zadel kunnen rijden. Maar als volwassene van 60 kg of daarboven dat je dan maar 20 min. zonder zadel mag rijden, anders is het schadelijk voor de wervelkolom.
Klopt dit?