Jong paard gooit tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: Jong paard gooit tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:07

nou door rijden met tong over t bit. ken een paard waar alles bij geprobeerd is, dus ook alles nagekeken. eigenaar rijdt veel paarden en verder met gene dit probleem dus geen te harde hand ed. maar na alles uitgeprobeert te hebben zegt ie ik geef het op paard was al veel makkelijker te rijden met of zonder tong erover, en rijdt nu gewoon met een watertrens en gaat goed.
dus misschien is er voor een aantal paarden geen oplossing te vinden.
en ik meot eerlijk zeggen met een tonglepen ben ik niet zo blij, de paarden worden er ook wel sterker van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:15

boogywoogy schreef:
ben benieuwd of alle mensen hier ook uit eigen ervaring spreken??

en het gaat hier om een paard waar pas een paar keer opgezeten is, daar kun je dus rijtechnisch nog (!) nix aan oplossen. zo'n paard is nog niet aan het been, en kent de teugelhulpen niet
en op deze manier kom je dus geen stap verder!!

als de oplosing niet ligt bij de hand van de ruiter, niet bij de tandarts of niet passend harnachement, en je hebt al verschillende bitten geprobeerd, dan zul je toch nog iets anders moeten proberen
en gewoon doorrijden met tong over het bit????

ik sta in ieder geval achter mijn keuze om tijdelijk (!!) een correctiebit in te hangen

Yep, eigen ervaring, ook bij jonge paarden, of beter gezegt juist bij jonge paarden.
En het eerste waar je daar bij werkt is aan het been maken.
En laat de teugels desnoods maar in een boogje, dan gooit een paard de tong er niet over als hij een gewoon passend bit heeft en geen haken.
Dat komt pas als de hand wat gaat doen, let daar maar eens op Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:22

@runningkawa;
runningkawa schreef:
En laat de teugels desnoods maar in een boogje, dan gooit een paard de tong er niet over als hij een gewoon passend bit heeft en geen haken.

maar nu er wordt gereden hoe jij dat zegt.
een 3,5 jarige net zadelmak, gooide vanaf eerste x aan longe bit erover oftewel poging tot , paard had een heel slecht gebit, grote wolfstand echt scherpe randen wang was open. tandarts alles keurig in orde gemaakt.
paard wordt weer rustig aan gereden op manier zoals je ook zegt, teugels lekker los.
nog steeds tong er over gooien na 2 mnd nog,
dan ligt het eigenlijk niet aan de hand.

nou vraag ik dus af is het paard nog steeds bang voor de pijn die deze gevoeld heeft?
of zou er dan toch een andere oorzaak zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:25

Wat voor bit heeft hij?
Als een paard dat al doet als je hem bijv op aan het zadelen bent, zonder ruiter, dan is het bit niet passend of iets mis in de mond.
Doet hij het als er gewicht van de ruiter opkomt kan het stress zijn, maar ook pijn door het gewicht. Wat eerder aangehaald is de aanhechting van de tong houd niet in de mond op.
En gebeurd het bij druk van de hand, ook al is het lichte druk kan het zijn dan de hand toch niet zo zacht is als men denkt, of ook daar weer een bit dat niet past in de betreffende mond of wat mis in de mond.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:38

ik heb dit paard zadelmak gemaakt (beetje tegenzin eigenaar vertikte de tandarts erbij te laten, gelukkig bij naderinzien toch wel ) ze hadden hem al vaker gelongeerd maar kan niet zeggen welk bit wel dat ie toen al met zn tong bezig was.
dubbelgebroken begin ik meestal, paste, probleem was er duidelijk nog. dus aandringen haal die tandarts, eindelijk.
zelfde bit, nog probleem, ga je nadenken. gewoon een bustrens want na een week geen verbetering. bit past. maar wat me wel opviel zodra ik wilde opstappen teugels in een hand manen vast begon ie zijn hoofd omlaag te trekken. en dat gebeurd dus onder t rijden ook voornamelijk.
het sturen is bij dit paard al beter waarschijnlijk ook vanwege dat hij zijn wangen open had.
alleen de tong nog waarbij hij dus vervelende bewegingen maakt.
nu rij ik zelf dit paard niet meer omdat de eigenaar (zelf nog nooit op een paard gezeten) zei dat ik niet kon rijden het lag allemaal aan mij en niet aan de tanden ????? maar goed ben wel nog benieuwd welke oorzaken er kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:44

Als ik dan ff als voorbeeld Zanda aanhaal.
Eerste keer een bit in.
Ik begin ook altijd met dubbel gebroken (enkel gebroken gebruik ik nooit meer)
Gewoon op stal, zaten niet eens teugels aan, hop tong erover, met zijn hoofd schudden, hij vond het echt helemaal niks.
Eigenlijk had ik dat al verwacht, hij heeft een klein mondje en een laag gehemelte.
Mijn ongebroken trensje eens gaan zoeken.
Die in gedaan en hij staat vrolijk rond te kijken of het de normaalste zaak van de wereld is, iets in de mond.

Dan weet je gewoon dat dubbel gebroken hem niet ligt.

Met rijden zijn we verder nog niet, dus dat is ook maar weer verder kijken.
Toch ga ik daar niks snoeren of corectie bitten oid gebruiken.
Zo houd hij zijn tong goed, ook aan de longeerlijn met een los bijzetje, als dat met rijden niet is, weet ikt och dat ik het bij mezelf moet gaan zoeken Lachen

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:45

Dat komt pas als de hand wat gaat doen, let daar maar eens op Lachen[/quote]

ben ik het helemaal mee eens, maar wat dan als je gaat beginnen met sturen te leren, en het paard gooit bij de minste of geringste druk de tong erover?? dan kom je toch niet verder in je africhting, en moet je toch iets anders proberen??

dat probleem hadden nl wij bij onze merrie, en de tandarts ed was erbij geweest, voorwaarts aan de longe kende ze ook, verschillende bitten geprobeerd, enkel dubbel ongebroken, verschillend materiaal..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:47

pfff kon een paard maar praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:47

Toch gaan zoeken waar het probleem zit, bijv de kaken, de rug, ergens.
Ze laat merken dat er wat is wat voor haar niet prettig is.
dat kun je verdoezelen, maar is voor haar dan het probleem weg? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:48

Hij praat...
tong over het bit, verzet, oren spel, blik in de ogen, allemaal een manier van praten...alleen we moeten wel willen luisteren Lachen

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:52

Ik denk dat stress ook een factor is. Alles is nieuw, optoming, rondlopen met een ruiter op je rug.

Het ene paard reageert hierop met bokken of wegrennen van de situatie en een ander gooit de tong over z'n bit.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:53

was helemaal nagekeken door dierenarts tandarts en fysio
ze vond gewoon elk bit niet prettig blijkbaar, maar na 1 week correctie bit ging het daarna goed op een dubbelgebroken bitje
dus wat de oorzaak ook was? ben nu ieder geval zo ver dat ze goed over de rug kan lopen, zelf aanleuning opzoekt enz en het probleem zich ook niet meer voordoet
dus ik was blij met mn correctiebitje, al is het misschien niet de juiste weg volgens vele van jullie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:54

Ja

ken er 1 die als het moeilijk vond ontzettend hard begon te knarsen, dan moest je echt een stapje terug doen.
Andere kruipen achter de teugel, een ander gaat juist tegen de hand.
Idd allemaal manieren om te laten weten er is iets
meestal is het geen onwil, want als het dat is, wat doen wij mensjes dan tegen 600 kg?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:55

ja daar ben ik toch al lang achter alleen nog weten waar te zoeken.
tong over 1 bit, mijn eerste reactie gebit.. jep een rommel.
maar helaas kan ik voor dit paard meer niet doen wat ik zo jammer vind, had te maken met een hele dwarse eigenaar wat totaal geen paardsman is vind ik, maar wel meend alles te weten zonder zelf ooit op een paard te hebben gezeten en iets aangevoeld te hebben.
ik zou ook gelijk de kraker erbij hebben gehaald, wat zegt meneer nee daar zit t niet in net als niet in t gebit hoe vaak meot ik dat nog zeggen (terwijl hij voor zijn eigen lichaam waal bij de kraker loopt)
gewoon zonde dat deze mensen paarden hebben, als ie iets niet weet geen probleem maar als je dan ook nog niks aanneemt.
alle paarden daar hadden gebitsproblemen.
kan er echt kwaad over worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:56

Uiteindleijk kan iets gewoonte worden boogy
Maar iets is niet ineens een gewoonte, ik heb dan de vraag wat is daar vooraf gegaan.
Dioe vraag stel ik gewoon algemeen dan hoor, niet perse aan jou Lachen
Imo is men dan te laat gaan luisteren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:57

Helaas is daar niets aan te toen juudje
erg, maar niks aan te doen.. Verdrietig

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:59

ja helaas

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:04

Lachen voel me ook niet perssonlijk aangesproken hoor runningkawa

maar met deze merrie wisten we het gewoon niet meer, zo gauw ze ook maar lichte druk voelde ging de tong erover
met longeren niet, erop zitten niet maar ja ze moest toch ook echt leren sturen, kan niet de rest van dr leven aan de longe rijden toch? Knipoog
en echt we hadden van alles geprobeerd, en ik stond eigenlijk ook niet achter het gebruik van correctiebitten, maar op gegeven moment moet je toch wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:05

en dubbele longe om te leren sturen? Lachen

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:06

zelfde probleem
hebben we ook al gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:18

Persoonlijk zou ik daar in doorgezet hebben, maar goed, persoonlijk

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:17

boogywoogy schreef:

ben ik het helemaal mee eens, maar wat dan als je gaat beginnen met sturen te leren, en het paard gooit bij de minste of geringste druk de tong erover?? dan kom je toch niet verder in je africhting, en moet je toch iets anders proberen??

dat probleem hadden nl wij bij onze merrie, en de tandarts ed was erbij geweest, voorwaarts aan de longe kende ze ook, verschillende bitten geprobeerd, enkel dubbel ongebroken, verschillend materiaal..[/quote]
Ik heb die van mij geleerd dat hij mij hand kan opzoeken, gewoon eerst veel bitje in, maar werkte altijd aan de hand op de neusriem of kaptoom. Toen erop, links inbuigen en rechts, goed op me zit, hij werd al wat losser en daarna rechtuit, en heb verder tong over bit genegeerd en dan met lichaam gestuurd en geremt. Hij merkte dat hij de oefeningen dus evengoed moest doen, meer dat het bit daar niets mee te maken hoeft te hebben en werd vanzelf rustiger en zoekt nu zelf al een beetje me hand op maar vind dat nog moeilijk.

Paard van mijn vriendin deed het altijd uit verveling. Zolang je die reed was het goed, deed je dat niet, hoppa tong erover.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:07

runningkawa schreef:
Persoonlijk zou ik daar in doorgezet hebben, maar goed, persoonlijk

wij natuurlijk ook eerste instantie, maar als ze dat deed was ze dus echt niet te houden/sturen
dan is de lol er echt af en word het nog gevaarlijk ook, ze draaide maar zo om, of ging bij de uitgang staan klooien
dan ben je er toch echt snel klaar mee hoor

mer correctie bit was alles no time opgelost ieder geval