Foto waar achterhand er goed onder zit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Foto waar achterhand er goed onder zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:37

Afbeelding

hier zit naar mijn idee de achterhand er goed onder. Paard gaat wat zitten en loopt bergopwaarts.
Mocht ik het fout hebben, hoor ik t graag Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:09

Er staan veel mooie foto's in dit topic. Van sommige wordt gesteld dat de achterhand er goed onder zit terwijl dat beslist niet zo is. Er zijn ook foto's waarbij het lijkt alsof de achterhand er goed onder zit, omdat we op één enkel punt beoordelen of iets goed zou zijn. Een paard kan heel goed met zijn lijf een achterbeen onder de massa zetten en dan nog op een manier die beslist niet goed en niet effectief voor de ontwikkeling en gymnastisering van het paard is. Uit veel opmerkingen is op te maken dat veel mensen de kreten wel hanteren, maar de samenhang tussen wat er nu precies moet gebeuren, waarom, wanneer en hoe totaal niet weten. In Nederland is dat schering en inslag, in Duitsland zie je dat ook in de breedtesport. Dus twee landen die in de dressuurtop meedraaien, maar beslist niet maatgevend zijn voor de kwaliteit van de ruiters in de breedtesport. Er zou veel meer aan goede opleiding gedaan moeten worden en niet alleen maar kunstjes leren. Daar heeft het paard en uiteindelijk de ruiter het meeste baat bij, en in totaliteit ook de breedtesport. De kwaliteit van het rijden in de breedtesport zou naar een hoger plan gebracht moeten worden, daar mankeert het meeste aan.....

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:13

Het valt mij echt op dat je in dit topic veel foto's ziet waar het achterbeen richting de afdruk van het voorbeen komt en men gelijk zegt dat het een goed achterhand gebruik is Scheve mond
Foto's zijn een moment opname... Ik heb eens foto's gemaakt van een pony die zijn achterhand niet goed meenam, ik kreeg er ineens 1 foto uit waarbij het leek alsof hij een super achterhand gebruik had...
Anyway ik ga even wat foto's zoeken

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:52

Hee ik ben even gaan zoeken in de foto's van mijn paard.. ik rijd hem pas 2 maandjes, is dit ook goed beengebruik op de achterhand???

(hoop dat ze het doen want weet niet zo goed hoe dit werkt Clown )
galop:
Afbeelding

draf:
Afbeelding

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:13

op de foto's kun je het slecht zien.
wat betreft de laatste foto, hier heeft hij een actief achterbeen. je ziet dat zijn voorbeen eerder neerkomt dan de achterbenen, hij valt dus op de voorhand. bij goed gebruik van de achterhand zal het paard zich voorbewegen vanuit de achterhand en zich dus ook ''afzetten' met de achterhand.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:59

Misschien kan ik je ook wat verder helpen. Ja, niet op mijn houding letten, is intussen al wel wat verbeterd Bloos

Afbeelding

Een heeeeellllee foute foto, maar wel een lekker ondertredend achterbeen
Afbeelding

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:23

@ noortje;

ja de foto's zijn nogal van slechte kwaliteit omdat ze erg verkleind zijn en stilstand uit een filmpje zijn..
Maar hij gebruikt zeg maar zn achterhand wel goed maar loopt nog te veel op de voorhand?
Deze foto's zijn van 2 weken geleden. Heb morgen weer prive les dus ga ik even iemand inschakelen als fotograve en kijken of je verschil ziet! Lachen

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:18

@deniece

Hij heeft een actief achterbeen wat ik van de foto's kan zien. Dat betekend dat hij zijn benen wel goed onder de massa zet. Vanaf de foto's te zien zijn de achterbenen nog niet haar motor.

http://i86.photobucket.com/albums/k116/ ... 1187166047

hier zie je bijvoorbeeld dat het achterbeen een paar seconden later dan op de foto neerkomt, de voorbenen zijn op dat moment nog van de grond, om de volgende stap te maken zet hij dus weer af met zijn achterbeen om vooruit te komen.

Op jou foto is te zien dat hij zich nog afzet met de voorbenen.

hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:26

leuk topic dit, op ze goed van achter uit lopen moet je voelen, ze gaan dan wat zitten, voorbeen komt wat losser en je hebt het gevoel niet op maar meer in je paard te zitten, nagevelijkheid komt dan vaak ook bijna alsvanzelf en als je been geeft voel je meteen reactie van achteruit, hoop dat ik het zo goed omschrijf Lachen

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:41

Wat grappig hoe dezelfde foto zo anders wordt geinterpreteerd...

De een denkt wow wat een goed ondertredende achterhand, en de ander denkt dus van niet Tong uitsteken

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:29

@ noortje;

dankje voor de uitleg, zie het nu zelf inderdaad ook. Je kan het ook zien doordat de voorhand van het paard meer naar beneden gericht is zeg maar. Op de foto die jij laat zien loopt het paard zeg maar berg opwaarts. Mijne loopt wat meer juist naar beneden.

Heb vanavond weer een privé lesje dus zal het eens aan mn instructrice vragen met wat voor oefeningen je dat kan oplossen.

Bedankt iig Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:15

Even jullie opgedane kennis testen Haha! En gebruikt dit paard zijn achterhand goed?

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:22

@ Jenny Nee, het achterbeen neemt minder ruimte dan het voorbeen, dit moet gelijk zijn. ook is er geen goed ruggebruik, achter het zadel is een deukje te zien.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:26

@Qimm, ik zal 'het antwoord' later geven. Zelf heb ik ook veel geleerd van naar anderen kijken (en doe ik nog!). Dus geef ik nog even anderen de kans te reageren (als ze dat willen of course) Pling

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:40

@jennyxx, ben je er zelf wel zeker van dat jou paard wel/niet het achterbeen goed gebruikt?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:43

Ja

Wat denk jij?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:53

@jennyxx;

Het voorbeen komt eerder neer dan het achterbeen waardoor hij zich weer zal afzetten vanaf de voorhand. Ook komt het achterbeen niet heel ver onder de massa. Hij treedt niet in het spoor van het voorbeen. Hierbij trek ik de conclusie dat hij zijn achterhand níet goed gebruikt.
:p
ben ik geslaagd? Haha!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:05

ik zie hier geen goed gebruik van de achterhand, Het paard gebruikt zijn rug niet correct en is kort van achteren.

het paard heeft hier een actief voorbeen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:22

Allemaal geslaagd Ja Foto is een moment opname. Paardje was nog maar een paar weken onder het zadel (en kauwt nog driftig op het bit Clown ). Hij gebruikt inderdaad zijn achterhand en rug nog onvoldoende. En, Noortje, het klopt, hij heeft hier een actief voorbeen. Hierdoor lijkt het alsof hij zijn achterbeen eerder neerzet dan zijn voorbeen, zodat het lijkt alsof zijn achterhand er goed onder zit. Was benieuwd of jullie dat zouden zien. Moest zelf namelijk ook 2x kijken Haha!

ps vind het evengoed wel een mooie foto, maar da's waarschijnlijk ook omdat het zijn laatste foto onder het zadel zal zijn ivm blijvende kreupelheid...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:16

Jennyxx schreef:
Allemaal geslaagd Ja Foto is een moment opname. Paardje was nog maar een paar weken onder het zadel (en kauwt nog driftig op het bit Clown ). Hij gebruikt inderdaad zijn achterhand en rug nog onvoldoende. En, Noortje, het klopt, hij heeft hier een actief voorbeen. Hierdoor lijkt het alsof hij zijn achterbeen eerder neerzet dan zijn voorbeen, zodat het lijkt alsof zijn achterhand er goed onder zit. Was benieuwd of jullie dat zouden zien. Moest zelf namelijk ook 2x kijken Haha!

ps vind het evengoed wel een mooie foto, maar da's waarschijnlijk ook omdat het zijn laatste foto onder het zadel zal zijn ivm blijvende kreupelheid...

Hij was hier nog maar een paar weken onder het zadel. Sorry hoor, maar waarom vraag je dan al zo'n oprichting? Puur voor de foto, of is/was dit normale training??? Ik vind het nogal wat hoor, een paard van een paar weken onder zadel heeft nauwelijks spieren, balans en conditie. Ik zou me meer daarop richten dan op de "mooie plaatjes"!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:23

cle0o_o0 schreef:
xx_Irisje schreef:
Heeft dat beestje nou een iets weke rug Cleo?

Wel mooie plaatjes.

Een weke rug? Verward Nou je bent de eerste die dat zegt... Het beestje waar jij het over hebt (denk ik) heeft wel een wat hoog kruis.

Ik weet niet of het normaal is, een paard met zo'n kruis? Ik vind het echt een heel erg plaatje om te zien, vooral foto 2 en 3. Het lijkt ook echt of het paard haast sluipt, laag bij de grond blijft. Hij veert niet omhoog. Kweet niet of het de bouw van je paard is? Ik ben geneigd te denken aan slappe rug en achterhand en daarnaast slappe buikspieren. Ben niet kundig genoeg om te zeggen of het de bouw is of het rijden. Ik zou zeggen rijden.....

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:24

Kamy schreef:
Hij was hier nog maar een paar weken onder het zadel. Sorry hoor, maar waarom vraag je dan al zo'n oprichting? Puur voor de foto, of is/was dit normale training??? Ik vind het nogal wat hoor, een paard van een paar weken onder zadel heeft nauwelijks spieren, balans en conditie. Ik zou me meer daarop richten dan op de "mooie plaatjes"!

Ik ga er maar even vanuit dat je het beste met het paard voor hebt en daarom zo fel reageert Knipoog Het paard is hier 12 weken onder het zadel, 4 jaar oud en vanaf dag 1 krijgen we les in rechtrichten. Hij wordt hier niet opgericht! In tegendeel, ik probeerde hem juist te leren om zijn hals te laten zakken. Paard loopt namelijk snel achter de teugel, omdat hij zijn rug/achterhand nog niet goed kan gebruiken. Paard krult zichzelf (helaas) dus op tijdens de foto. Het was ook een voorbeeld van hoe het niet moet...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:30

@Jennyxx : toch zien deze foto's eruit als naar beneden getrokken en een jong paard moet eerst recht op eigen benen leren lopen voordat je van voren gaat inwerken

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:36

Paard is tijdens de fotoshoot nog bezig met het bit accepteren, daarom kauwt hij zo veel. En ik werk dus juist niet van voren in, want ik heb niks in mijn handen, want het paard krult zich juist op... (kon ik maar van voren inwerken, had ik maar wat meer in mijn handen gehad Knipoog )
Afbeelding
Afbeelding
Het was alleen als voorbeeldfoto bedoeld mbt het achterbeen en rug gebruik en het stekende voorbeentje..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:48

Niet boos worden, maar eigenlijk zijn jullie dus ook in de foto getrapt. Het lijkt alsof het paard opgericht loopt met mooi voorbeen en dus goed loopt. Maar niks is minder waar. En het was mijn bedoeling juist om dat te laten zien Haha!