Ik schaam me dood....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elinee

Re: Ik schaam me dood....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:46

zitake schreef:
Elinee schreef:
ik zet hem niet terug op stal.
ik rijd door totdat ik het opgelost heb, dat vind ik de beste manier Lachen.

Idd maar ik vind dat het van paard tot paard afhangt. Soms kan ook ik mn dag niet hebben, en als we dan de volgende dag rijden is er meestal totaal geen probleem. Dus dan heb ik het liever zo. Ok als het echt koppig doen is, dan moet hij het niet proberen en het is ook niet zo dat hij na 5 min weer binnenstaat, maar dan rijd ik maar een half uur in plaats van een uur bv. Vanaf het moment hij dan eventjes goed/beter gaat stop ik het.

dat is precies mijn manier ja Lachen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:53

Ik zou me in jouw geval ook schamen, en het is mij ook wel eens overkomen dat ik spijt van een actie had. Met het bijbehorende ***gevoel daarna. Het feit dat je durft toe te geven dat je fout zat vind ik al heel wat Knipoog Je komt er eerlijk voor uit. En ach, verliezen we niet allemaal wel eens onze zelfbeheersing?? Paarden zijn net kinderen, ze halen je af en toe het bloed onder de nagels vandaan.
Geen gewoonte van maken, maar ook niet te druk over maken Knipoog

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 21:54

en toch vind ik dat de TS zich niet zoveel zorgen hoeft te maken, en zijn zoveel paarden die wel is mondhoeken open hebben. maar ja dat zij denkt dat het komt 'omdat' zij aan haar paard gesleurd heeft. dat weet niemand. dus ga dan ook niet lopen zeuren over dat ze onkundig is en dat haar manier van oplossen ook slecht is. misschien was haar paard wel heel gevaarlijk(voor beide partijen) bezig. vraag daar eerst naar en dan pas beginnen met rellen

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:04

Ik vind ook dat de TS zich niet zoveel zorgen hoeft te maken. En ben het ook met helemaal met smurfje eens.

Buiten dat, al kun je nog zo goede rijtechniek hebben soms is een wat grotere correctie gewoon nodig. Met een goede rijtechniek kun je ver komen maar vergeet niet dat je ook nog met het karakter van het paard te maken hebt.

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:10

als er gezegd wordt dat àlle paarden werklustig zijn, dan heb ik daar toch wel mijn twijfels bij hoor!
paardrijden is niet natuurlijk maar iets wat door ons wordt aangeleerd, waarom wordt er dan verwacht door mensen dat alle paarden hier het ook 100% mee eens zijn, en niets liever willen dan werken? ik ken paarden genoeg die onder het werk willen uitkomen, of paarden die de braafste knollen schijnen te zijn, tot je ze eenmaal aan het werk zet.
aangenomen dat het klieren van t paard van de TS niet wordt veroorzaakt door medische klachten, geloof ik best dat zo een dier het doet om dat die er ffjes geen zin in heeft!
en dat ffjes terzijde, paarden zijn geen domme wezens
als ze merken dat n beetje bokken hier en n beetje steigeren daar ervoor zorgt dat ze weer lekker op stal mogen, weten ze best hoe eronder uit te komen.
niet door dat ze trucjes in de stal hebben bedacht, maar doordat de ruiter het ze dan ook zo heeft aangeleerd.
ik ben ook zo iemand die nogal rap zou ophouden met aandringen, en het voor bekeken houden, maar geloof me, dat hebben ze rap door.
(het is natuurlijk anders moet je jouw geduld verliezen omdat een oefening gewoonweg niet wilt lukken,een paard moet ook stapje per stapje leren)
ga desnoods even iets héél anders doen, en dan hem terug aan t werk zetten.
zolang je maar met iets goeds eindigt, en niet met iets slechts.
Dat gevoel blijft dan toch nog het langst, en ook voor het paard.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:56

TS ik denk dat je juist hebt gehandelt, schaam je dus maar niet.
Een paard moet je van tijd tot tijd op zijn plek zetten anders groeien ze over je heen...

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:01

lindake schreef:
Een paard moet je van tijd tot tijd op zijn plek zetten anders groeien ze over je heen...

Slapen Slapen Slapen dream on
Wat een wijze taal....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:10

lindake schreef:

Geloof niet dat het zo werkt bij paarden.
Een paard verwacht een eerlijke behandeling en als je dan flink in zijn mond gaat trekken zodat er wonden ontstaan is dat niet eerlijk lijkt me.
Een mens zoekt altijd een excuus als ze een dier onterecht hebben behandelt, maar een paard doet dat niet , wees eerlijk , dan krijg je er veel meer voor terug , werkt zo bij mens maar zeker ook bij een dier,

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:30

ja, ik zou me wel rot voelen als het mijn paard was, maar het kan zijn dat die schaafwondjes door iets anders zijn gekomen, dus kijk alles na, is je bit schoon, zit alles goed op zn plekkie en dergelijke.
smeer het in met vaseline en let er op. doe je de volgende keer niks in haar mond (dus hard zijn met je handen) en zitten er dan weer schaafwondjes? dan toch nog eens alles goed nakijken!

als ze echt liep te stieren dan is soms een harde hand nodig. (ligt aan het paard)
misschien had ze een vuile bui, kan ook gebeuren.
hoe dan ook, het is gebeurd en je voelt je er rot over, komen jij en je paardje allebei wel overheen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 07:29

smurfje schreef:
en toch vind ik dat de TS zich niet zoveel zorgen hoeft te maken, en zijn zoveel paarden die wel is mondhoeken open hebben. maar ja dat zij denkt dat het komt 'omdat' zij aan haar paard gesleurd heeft. dat weet niemand. dus ga dan ook niet lopen zeuren over dat ze onkundig is en dat haar manier van oplossen ook slecht is. misschien was haar paard wel heel gevaarlijk(voor beide partijen) bezig. vraag daar eerst naar en dan pas beginnen met rellen

Dus omdat meerdere mensen de mondhoeken van hun paarden open rijden, maakt het ineens niet meer uit?
Zo, da's makkelijk praten!
"Ach, natuurlijk kan ik mijn paard met twee jaar al inrijden, er zijn zovéél mensen die dat doen!". "Neehoor, vandaag heb ik geen zin om naar stal te gaan, laat haar maar lekker een dag in de stal staan. Krijgt ze niks van, en er zijn paarden die hun hele leven in een stal opgesloten staan, dus dan heeft zij het nog best goed!". Tja, zo kan je alles wel goedpraten.. Verward

Snap ook niet waar je het idee vandaan haalt dat we hier aan het rellen zijn hoor? Iedereen geeft gewoon op een beschaafde manier zijn mening. Ik veroordeel de ts ook echt niet hoor, zeg enkel dat ik het niet eerlijk tegenover het paard vind.

En de manier van oplossen vind ik dus wél onkundig. Je paard omtrekken en de mondhoeken opentrekken kun je toch niet een héle verstandige oplossing noemen, zeg nou zelf? Natuurlijk maakt iedereen fouten, en de ts weet zelf ook echt wel dat we niet met z'n allen tégen haar zijn.
Maar een vriendelijke, kundige manier van oplossen kun je dit echt niet noemen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 07:46

he hallo,
Mijn paard heeft ook een moeilijk karakter. Als ze geen zin meer heeft, zet ze haar zinnen op de bakdeur. en als ik dan weer weg wil rijden, gaat ze gewoon heel erg hoog steigeren.
Ik heb dit met mijn instructrice besproken en die geloofde het niet, omdat ze het niet in de les doet.
Ze is een keer komen kijken wanneer ik aan het vrijrijden was.
Nu heeft ze me een paar tips meegegeven. Ik rijd mijn paard nu met een hele losse teugel, zodat ze ontspannen met haar hoofd naar beneden gaat lopen. Ik heb wel contact met de mond maar minder. Ik ben dit nu 2 weken aan het doen en inderdaad ik zie verbetering. Het steigeren word minder en ze loopt niet direkt naar de bakdeur toe. Alles doe ik nu met mijn zit en mijn paard reageerd hier echt beter op. Aangezien mijn paard eerder nooit poepte onder het rijden en nu wel, is het een kwestie van ontspanning bij mijn paard. Er was te veel gestress, doordat ik als zoiets had van hoop dat ze het vandaag niet doet. Ik heb mijn paard inderdaad ook zo aangepakt als hierboven. Dit hielp even, maar ze deed het daarna gewoon weer. Heb nu geleerd dit gedrag te negeren en gewoon door te rijden.
ik hoop dat je hier wat aan hebt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 07:58

Mijn paard had ook een keer wondjes bij de mondhoeken, kwam doordat de neusriem net iets te laag hing. Neusriem gaatje hoger en de wondjes waren binnen een dag weg.

Paarden bedenken misschien zelf geen trucjes, maar ze leren wel trucjes als je zelf niet consequent handelt. Als ze staken en je laat dat toe en vervolgens mogen ze op stal... dat hoef je maar twee keer te doen en dan hebben ze dat "trucje" geleerd. Nou is staken/steigeren een vrij groot 'trucje' maar het begint al met hele kleine 'trucjes' tijdens het rijden.

@ de mensen die zeggen dat paarden altijd iets doen 'omdat er iets is'; paarden zijn wat dat betreft net kleine kinderen, met nog veeeel minder verstand; je moet ze soms gewoon even heel duidelijk maken waar de grens ligt.. maar wel ALTIJD je eigen geduld bewaren!! Als je zelf echt boos bent ben je een stap te ver. Dan kan je misschien wel beter afstappen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:01

kijk je bit eens goed na, en ook of de neusriem niet te laag zit (mits het een gecombineerde is )

als een bit gaat slijten, worden de randjes scherp,en veroorzaken ze op een dag als deze (dat ie lastig is) sneller wondjes.
ik zou me dus niet zo schamen als ik jou was, je geeft zelf aan dat ie daarna stukken beter liep!
kijk alleen dus even goed je tuigage na, en leg evt een bustrens in of bitringen, om het in het vervolg te voorkomen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:19

pearlie schreef:
Mijn paard had ook een keer wondjes bij de mondhoeken, kwam doordat de neusriem net iets te laag hing. Neusriem gaatje hoger en de wondjes waren binnen een dag weg.

Paarden bedenken misschien zelf geen trucjes, maar ze leren wel trucjes als je zelf niet consequent handelt. Als ze staken en je laat dat toe en vervolgens mogen ze op stal... dat hoef je maar twee keer te doen en dan hebben ze dat "trucje" geleerd. Nou is staken/steigeren een vrij groot 'trucje' maar het begint al met hele kleine 'trucjes' tijdens het rijden.

@ de mensen die zeggen dat paarden altijd iets doen 'omdat er iets is'; paarden zijn wat dat betreft net kleine kinderen, met nog veeeel minder verstand; je moet ze soms gewoon even heel duidelijk maken waar de grens ligt.. maar wel ALTIJD je eigen geduld bewaren!! Als je zelf echt boos bent ben je een stap te ver. Dan kan je misschien wel beter afstappen.

Ik vind steigeren geen truc om onder het werk uit t ekomen, een paard steigert niet zo maar , er is wel degelijk iets , te veel druk , te ongeduldige/boze ruiter , je kan zoveel bedenken, maar een paard kan niet zoals een mens denken van nou heb geen zin vandaag dus zal maar eens de lucht in gaan, vind het zo vreemd dat heel veel mensen hun paard zo vermenselijke, dat ze denken dat ze de zelfde streken als mensen hebben, een paard is een paard en is eerlijk en wat ik eerder zei, ga eerlijk met hem om dan zal hij dus ook niet steigeren, zeker kun je je paard duidelijk maakt dat je samenwerking vraagt , maar dat doet je niet erop en ook niet met een bit, dat doe je met grondwerk, daar leer jeje paard van kennen en hoe hij reageert op bepaalde druk en situaties.

Ja wat je zegt geduld is het aller belangrijkst met paard rijden, maar jammer genoeg moet er vaak nog veel aan dat geduld gedaan worden en het is dan zonde dat de frustratie op het paard af gereageerd word.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:21

ik heb een fries die met of zonder druk niet stil staat we zijn al 6 maanden bezig met haar het rustig aan te leren niks werkt maar ze steigert wel

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:33

Als het mag wil ik nog even terug komen op wat eerder geschreven is over dat paarden ook wel eens een slecht dagje hebben. Totaal mee eens, maar er is wel een verschil in mijn ogen tussen een slechte dag hebben en gewoon dwars zijn. Ik heb het nu een keer met mijn paard meegemaakt, dat ie totaal niet vooruit te krijgen was. Als ik hem dan in draf had liep ie een paar pasjes en dan hield ie weer op. En in stap steeds stilstaan. Toen wist ik dat mijn paard een slecht dagje had en ben ik afgestapt. Maar het komt ook vaak genoeg voor dat mijn paard gewoon aan het klieren is en dan stap ik niet af en ga ik gewoon door met werken,, pak hem even aan en dan weer verder, wel even een toontje lager, maar ik stap niet af, en vaak doet mijn paard dan ook wel weer normaal. En wat de TS schrijft lijkt mij gewoon klieren en dan mag je je paard best eens even aanpakken. Dus ik zou er niet teveel over in zitten.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:04

Ik vind het belachelijk dat mensen zeggen dat ze zich inderdaad zou moeten schamen etc.
Als jou paard zou steigeren, wat zou jij dan doen? Klopje op de hals geven? Zij heeft het paard tenminste meteen aangepakt, misschien iets te hard, maar dat is beter dan helemaal niets doen.
ALS de wondjes al daarvan komen heeft ze het paard dus waarschijnlijk pijn gedaan.. nou dat is natuurlijk ook niet geweldig, maar misschien leert het paard hier wel van? Dat paard snapt dan de combinatie van Steigeren + Pijn ook wel hoor. Sommigen hier doen alsof die dieren dom zijn en dat het allemaal makke lammetjes zijn. Sommige paarden zeiken zich gewoon snel onder het werk uit, zoals hier al gezegt is.. ze leren een trucje snel hoor. .

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:17

idd

Agh paardje heb jij je dag niet dan mag jij gewoon steigeren hoor. Dat vind ik raar zoiets doe je niet je paard hoort niet te steigeren. Mijn kleine pony gaat onder teveel teugeldruk steigeren kijk dan denk ik okee maar niet dat ze zomaar omhoog komt hoor.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:28

Ieder paard heeft zijn kuren en nukken. Mijn merrie was met inrijden verschrikkelijk, tot ik haar rug na liet kijken en bleek dat daar wat goed fout zat. Uiteindelijk is dat hersteld.

Ze is helemaal nagekeken voor ik weer verder ging en volledig gezond bevonden. maar nog steeds rennen, bokken etc...
En toen heb ik haar ook aangepakt.

Een paard laten staan of stoppen als ie steigert vind ik ronduit dom. Ik heb zelf ook zo'n produkt van een jong meisje gekocht, en je krijgt het er nooooit meer uit. Ik heb hem tot zijn dood gehad. 100en klinieken afgelopen maar meneer was kerngezond. Het was gewoon aangeleerd gedrag.

Dus TS schaam je niet teveel, het overkomt de beste. Wel zou ik m'n tuigage even goed nakijken. Maar verder is het een goed teken dat je met je paardje begaan bent

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 10:30

zo hey!
Mijn computer doet het een dagje niet.... nu log ik weer in...
En we zijn twee pagina's verder....
Het is een interessante discussie geworden.

Ik ben eigenlijk van het doorrijden tot dat het lekker gaat.
En dan bedoel ik niet, maar door raggen op een volte totdat hij lekker loopt. Maar als het niet lekker gaat, ga ik vaak wat sprongetjes maken. Daar wordt hij lekker los van, en daarna gaan we weer verder kijken.
Ik wil altijd perse met een goed gevoel afsluiten.

Mijn paard is niet de aller makkelijkste, en neemt mij soms echt in de maling. En ik vind dat hij dan soms wel eens een wat hardere aanpak verdient. Maar ik streef er dan wel naar op dit niet met mijn hand te doen. Eigenlijk mag ik van mezelf slechts vooruit te corrigeren (met mn been dus).Deze keer heb ik mijn geduld verloren, toch liep hij naar mijn zin... uiteindelijk.
Maar na die schaafwondjes te hebben gezien, weet ik dat dit niet de manier is.

Ik wil het principe, afsluiten met een goed gevoel, er wel in houden. Maar dan niet op die manier die ik laatste heb gebruikt. Ik ga dan gewoon lekker wat sprongetjes maken, want dat vindt hij heerlijk.

Amigo_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:35

Afgelopen weekend ging met Wido longeren in de bak en ik had alleen een kort zweepje bij me.

Toen hij mij in de malig nam kwam ik dichterbij om hem te laten lopen en hij schopte zo hard en gericht dat hij bijna mijn hoofd raakte. Boos! ..

Ik was zo boos dat ik hem een mep verkocht en had uren lang een striem...

Ik voelde mij de hele avond rot Verdrietig .....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:45

CharlyBrown schreef:
zo hey!
Mijn computer doet het een dagje niet.... nu log ik weer in...
En we zijn twee pagina's verder....
Het is een interessante discussie geworden.

Ik ben eigenlijk van het doorrijden tot dat het lekker gaat.
En dan bedoel ik niet, maar door raggen op een volte totdat hij lekker loopt. Maar als het niet lekker gaat, ga ik vaak wat sprongetjes maken. Daar wordt hij lekker los van, en daarna gaan we weer verder kijken.
Ik wil altijd perse met een goed gevoel afsluiten.

Mijn paard is niet de aller makkelijkste, en neemt mij soms echt in de maling. En ik vind dat hij dan soms wel eens een wat hardere aanpak verdient. Maar ik streef er dan wel naar op dit niet met mijn hand te doen. Eigenlijk mag ik van mezelf slechts vooruit te corrigeren (met mn been dus).Deze keer heb ik mijn geduld verloren, toch liep hij naar mijn zin... uiteindelijk.
Maar na die schaafwondjes te hebben gezien, weet ik dat dit niet de manier is.

Ik wil het principe, afsluiten met een goed gevoel, er wel in houden. Maar dan niet op die manier die ik laatste heb gebruikt. Ik ga dan gewoon lekker wat sprongetjes maken, want dat vindt hij heerlijk.

Dat lijkt me een fijne oplossing voor zowel je paard als jezelf!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:24

het omtrekken tijdens het steigeren vind ik zeker geen goed idee, het is ronduit gevaarlijk want zo trek je je paard om en kan je er onder liggen. Voor het steigeren om trekken dat wel.

Soms heb ik ook zo dat ik aan het rijden ben en je paard doet zo dingen doet die het bloed van onder je nagels haalt en dan verlies je je zelfbeheersing. Zo erg dat je zelf je paard meteen zou verkopen of naar de slacht zou doen. Bloos
Ik heb dit een keer of twee gedaan en mij er zeeeer slecht van gevoeld, spijt had ik ervan. Ik had gezworen dit niet meer zo te doen en de controle te blijven houden. Wel consequent zijn en als het dan nog niet lukt gewoon stoppen, afstappen en eens longeren dan gaat het allemaal wel. (bij mij toch) Zo eindigen wij beiden op een goede manier. GElukkig komt dit haast nooit voor. Op vier jaar tijd met mijn ene paard hebben we dit 2 maal tegen gekomen. Dan denk ik altijd ook zo dat hij zoveel andere dingen wel goed doet dat hetgeen hij dan niet zo goed doet of niet zo graag doet weegt niet op tegen al de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:30

TS: ik kan me goed voorstellen dat je ervan geschrokken bent.
Maar aan de andere kant: heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar soms toe takelen in de wei? Ze kunnen wel tegen een stootje.

Soms is het noodzakelijk om even de baas te zijn als het gaat om je eigen veiligheid (steigeren, etc. kan érg gevaarlijk zijn!).
Maar zoiets moet je dan natuurlijk wel "acteren"... Je moet dus niet écht boos zijn op je paard, maar gewoon je koppie koel houden zodat je logisch kunt blijven nadenken over wat je doet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-07 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:45

Bijzonder topic dit.

Ik vind het terecht dat TS zich schaamt. Zij had het paard nooit dusdanig moeten behandelen dat ze er nu vanuit gaat dat de wondjes in de mondhoeken het resultaat is van haar actie.

Ik vind het heel positief dat TS het verhaal op bokt plaats en doorheeft dat dit niet de manier van handelen is.

Dat er mensen zijn die zeggen 'we verliezen allemaal weleens onze zelfbeheersing' of 'paarden kunnen wel wat hebben', dat snap ik werkelijk niet! Het mag gewoon nooit zo zijn dat je je zelfbeheersing verliest! Dan stap je maar af en geef je een schop tegen de bakrand!