Ben het beu!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: Ben het beu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:14

Laten we het op een combi houden van weinig rij-ervaring en een paard dat niet lekker in zijn vel zit. In elk geval hoop ik echt dat TS hulp zoekt bij het oplossen van deze problemen.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:16

ja daar zat ik ook al over te denken, maarja voordat heel bokt me aanvalt Clown
Ik denk inderdaad ook dat de TS te weinig ervaring heeft, probeer dus hulp te zoeken. 't komt allemaal wel goed maar alles heeft zijn tijd nodig en laat net paardrijden een sport zijn waar je veel tijd en geduld bij nodig hebt Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:17

Meid, je rijd pas 1,5 jaar! Niet alles kan perfect gaan. Je moet zelf nog een hoop leren en je paard ook. Neem gewoon lekker les, en vraag hulp bij het verzorgen en opzadelen van je paard. Gewoon iemand die je leert ommet je paard om te gaan, en jou hier en daar corrigeert. Je komt op mij over als een meisje dat erg weinig geduld heeft, neem gewoon lekker de tijd om je paard te leren kennen en geef het paard de tijd om jou te leren kennen zodat jullie een leuke combinatie kunnen worden.

Succes!

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:19

Heel vervelend allemaal maar ik vind dat je een hoop nuttige adviezen krijgt in de topic waar je een hoop voordeel mee zou behalen als je ze opvolgt.
In je andere topic staat dat je de linkergalop inmiddels wel voor elkaar had....
LisaxFalco schreef:
Nu kan hij zijn linkergalop wel Haha! zelfs op kleine volte.
vroeger kon hij het helemaal niet maar heb dan eerst begonnen te logeren, dan aan de longe met mijn erop en dan los Knipoog en vandaag was het de eerste keer dat hij het helemaal kon zelfs op kleine volte Knipoog en piste rond!

Is het na die tijd weer misgegaan dan?

Heel veel succes ermee, ennuh... geduld is een schone zaak!!

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 10:33

Ja die galop is weer misgegaan. IK hoor dus ofwel kraker, osteopaat, DA erbij te halen. De DA is al 3x langsgekomen maar zegt gewoon dat ik nog wat weinig ervaring heb en laat er eens een ervaren ruiter opzetten. Heb ik ook gedaan maar de linkergalop en het hoofdschudden bleef. Moet ik nu kraker erbij halen?

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 10:40

Wat voor bit heb je?
Een enkel gebroken? Het kan dan komen dat hij met zijn hoofd schud omdat het bit tegen z'n gehemelte aankomt. Misschien moet je eens een dubbel gebroken bit gebruiken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:05

Idd nog eens denken aan ander bitje voor het hoofdschudden, niet zeker of het daarmee opgelost zal zijn maar je weet nooit. De mijne kan absoluut niet lekker lopen met een enkelgebroken, op een dubbel geen enkel probleem. Verder heb ik al gezegd dat je vooral moet werken aan ontspanning, juiste spieropbouw en hem losmaken. Dit doe je nu eenmaal niet in een paar maand. Het kan van paard tot paard langer duren. Ik heb al verschillende keren gezegd dat ik wil helpen of les geven. Osteo kun je erbij halen maar zorg eerst dat je zeker weet dat het iets helpt. Je kunt 100 nutteloze dingen doen en geen stap verder staan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:20

LisaxFalco schreef:
Ja die galop is weer misgegaan. IK hoor dus ofwel kraker, osteopaat, DA erbij te halen. De DA is al 3x langsgekomen maar zegt gewoon dat ik nog wat weinig ervaring heb en laat er eens een ervaren ruiter opzetten. Heb ik ook gedaan maar de linkergalop en het hoofdschudden bleef. Moet ik nu kraker erbij halen?

Wat is een ervaren ruiter in jouw ogen en hoe lang heeft deze je paard gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:11

Hoe lang heb je dat paard nu?
3 maanden? Want ik denk ook gewoon dat je aan elkaar moet wennen. Wat ik op de foto's zie, is ook een arm bespierd paard. Uiteraard kan ik niet beoordelen of het paard een goede conditie heeft, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.
In mijn ogen heb je een aantal opties: ofwel je gaat hard aan jezelf werken en aan je geduld, neemt goede les.
Ofwel je verkoopt dit paard, gaat hard aan jezelf werken, en koopt een ervaren paard, die een heleboel kent, en gaat daarmee les nemen.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:32

Stroop op je bit!!! Als ie dan aanneemt helemaal doodbelonen!
En als je aan het rijden bent een perpermuntje geven, dan gaat ie lekker knabbelen!
Super!
Evt suikervrij zoeken als je het veel nodig hebt

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:48

Ik denk dat het nemen van goed les, door een zeer ervaren instructeur het eerste is wat je moet doen.
Hij wil de linkergalop niet lopen, hij heeft waarschijnlijk een blokkade in het lijf. Een goede instructeur kan jou helpen deze blokkade 'los te masseren'. Hierdoor krijg je een beter beeld van waar het probleem zit, hoeft de DA of alle anderen niet zo ver meer te zoeken. Jij kan dan zo het probleem gebied aanwijzen.
En voordat je gaat galopperen, moet hij eerst in de stap en de draf los en door het lichaam zijn. Als je je paard los door het lijf hebt in de draf, is er geen enkele reden meer dat hij nog problemen heeft in de galop.
Focus dus niet teveel op die linker galop, dat galopperen kon hij al dat hij geboren werd, dus dat zal hij echt niet verleren als jij daar even geen aandacht aan besteedt. Werk eerst je paard los, dus mooi over de rug, in de draf. De galop kan altijd nog.

Verder, heb geduld!!
Je hebt er niets aan als je je paard de schuld gaat lopen geven van alles wat er mis gaat.
Het wordt er dan alleen maar voor jullie allebei vervelender op, en dat is voor beide negatief.

Mijn advies:
Neem goede PRIVE lessen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:07

Als ik zo een beetje van alles lees, denk ik eigenlijk dat je een paard hebt gekocht dat misschien niet zo bij je past.

Je hebt zelf nog niet heel erg veel ervaring, dat moet nog komen. Om zelf verder te leren zou een ervaren paard juist ideaal zijn dan.

Je hebt nu een paard met onbekende achtergrond/ training. Sterker nog, het paard is onervaren.

Moeilijke aan onervaren paarden is dat je als ruiter, zelfs als je al de goede hulpen geeft niet direct de gewenste respons van het paard krijgt. Als je dit niet snel corrigeert, leer je binnen zeer korte tijd het verkeerde aan.

Een paard dat aanspringen in de linkergalop niet goed heeft aangeleerd, een paard dat waarschijnlijk de juiste spierkracht niet heeft zal ook niet per direct bij een ervaren ruiter de sterren van de hemel links galopperen. Dat heeft tijd nodig Knipoog

Neem die tijd dus ook gewoon en verzeker je ervan dat je met begeleiding op het juiste spoor zit. Als jij je paard niet met zekerheid de juiste hulpen kan geven, wordt het wel heel moeilijk voor hem te begrijpen wat je wilt.

Koppigheid is het niet van je paard, domweg dat hij niet begrijpt wat je wilt en voor hem de makkelijkste weg zoekt..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:25

Even een kleine update. Woensdag ben ik eens gaan helpen en wat les gaan geven. Om te beginnen, hoofdschudprobleem is opgelost. Net als ik dacht, aangezien het paard ooit nog in een koets gereden is en dat waarschijnlijk met een stang zou dat enkelgebroken bitje nu wel probleem kunnen geven. Ik had dus voor de zekerheid een dubbelgebroken bitje mee. Dus dat aan zn hoofdstel gehangen en kopschudden is opgehouden, ik heb het hem zelfs geen een keer zien doen. Dus das al een probleem wat van de baan is. Dat zou dan ook het hoofdstel omdoen probleem moeten oplossen. Aangezien dit waarschijnlijk door het bit kwam wat niet bij hem paste. Daarnaast ook dat bontje vanonder het zadel gehaald, waar hij direct meer vrijheid had tussen schoft en zadel. Met rijden vooral in stap en een klein stukje in draf gewerkt. Met nadruk op ontspannen rijden, meer lengte in de hals krijgen enzo. In het begin had hij nog wel de neiging de teugels uit haar handen te trekken maar na een tijdje was ook dat over. Met de teugels een stuk langer te houden ging hij gelijk netjes aan de loodlijn lopen, zonder zich op te kroppen. Aan het einde liep hij zelfs helemaal ontspannen. Verder nog wat nadruk gelegd op het op buitenteugel rijden en belonen via binnenteugel wat hij super aannam. Galoperen hebben we nog maar even aan de kant gelaten, want hij had op die ene avond al genoeg zn best gedaan. Dus met andere woorden het ging eigelijk best wel heel goed. Ik en ook zij was heel tevreden denk ik. En het paard liep aan het eind lekker aan los teugel te draven, hoofdje laag en maar blazen en proesten wat ook een heel mooi teken van ontspanning is. Het was eigelijk gewoon een heel ander paard. Dus eigelijk niet echt een dwars paard, ervaring van beide valt heel goed mee. dus je ziet mits een paar kleine aanpassingen. Het komt iig wel goed tussen die twee. Wel jammer dat men dat tijdens die maand toen hij op de manege stond niet heeft opgemerkt en dat er toen niks aan gedaan is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:43

Ander bit en bontje onder het zadel weg... en dan al zo'n verschil... (enkel gebroken bit werkt bijna voor geen enkel paard, en bontjes vind ik idd ook nooit zo'n best idee...)
Ook rijtechnisch goed aangepakt, super zitake!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:48

Yamcha schreef:
Ander bit en bontje onder het zadel weg... en dan al zo'n verschil... (enkel gebroken bit werkt bijna voor geen enkel paard, en bontjes vind ik idd ook nooit zo'n best idee...)
Ook rijtechnisch goed aangepakt, super zitake!

Idd ik vond het zelf ook wel heel snel goed gaan. En als ik foto's bekijk van ervoor (rijden) en hoe ik hem dan heb zien lopen. Haha! Ik denk dat zelfs de topicschrijfster heel hard zou schrikken, wat een ander paard was het opeens. Jammer dat het toen net donker was anders had ik zeker wat fotootjes geschoot.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:04

fijn dat iemand je heeft willen helpen.
ik denk dat het nog wel een goed plan is je paard door een deskundige (goede paardenarts, dierenfysiotherapeut) helemaal na te laten kijken; galop-problemen duiden vaak op rugklachten. als ikd an iets hoor over te weinig ruimte bij de schoft door bontjes gaan bij mij de alarmbellen flink rinkelen. Knipoog

verder erger ik me wild aan je manier van schrijven/denken: paard dit, paard dat. je bent het beu (nu al?? als beginnend ruiter, met een nieuw paard? schaam je!).
is het uberhaupt al bij je opgekomen dat de fout wel eens bij jezelf zou kunnen liggen, in plaats van bij dat brave beest wat zo z'n best doet voor jou? Boos!
het zal best hard klinken wat ik zeg, maar wie weet schudt het je een beetje wakker....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:07

@ Zitake: Veel mensen beseffen niet wat een enorm verschil goed harnachement kan maken.
Een bit is maatwerk, en het een of het andere bit kan een enorm verschil maken.
Bontjes maken vaak een goedpassend zadel slechtpassend, en een slechtpassend zadel gaat niet beter passen door er een bontje onder te leggen... imo iets waar veel mensen zich bewust van zouden moeten zijn...

En dan het rijden van binnenbeen naar buitenteugel, dat is een manier (in mijn ervaring) die logisch is voor het paard... logische, biomechanische hulpen geven, en de stress voor het paard is voorbij...
Het zou idd erg leuk zijn om voor en na foto's te zien... de verschillen kunnen idd spectulair zijn...

Apart is dat altijd. Als je snel iets wilt veranderen, ben je vaak bezig met symptoombestrijding, en verandert er in werkelijkhied niets,
ga je voor de "langzame" manier, kun je soms verbazend snelle resultaten boeken...
Maar dan moet je zoals dierfysio ook zegt, ook de problemen bij jezelf zoeken. De paarden kunnen het vaak wel, het is de ruiter die het moet leren....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:13

Mijn paard heeft ook moeite met de galop, vooral de rechter dan. Dat komt oa omdat ze kreupel is geweest. Wat als je nou eerst op een veld op een lang recht stuk gaat oefenen? Dat gaat bij mij erg goed...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:17

Ja misschien heeft hij ergens last van ofzo

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:52

Sodeletuut schreef:

Als je even terugleest dan kun je zien dat er al dingen verbeterd zijn.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:58

Wat goed Zitake en LisaxFalco dat jullie elkaar hebben gevonden en dat het heeft gewerkt! Gaan jullie zo door samen of was dit een eenmalige actie? Wat is jouw ervaring na de les LisaxFalco?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:02

zitake schreef:
Sodeletuut schreef:

Als je even terugleest dan kun je zien dat er al dingen verbeterd zijn.

Goed zeg! Ik ben benieuwd naar de verhalen van TS, lijkt me dat zij hier toch ook wel reuzeblij mee is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:05

LisaxFalco schreef:

Dit soort sjit is er niet in een half uurtje uit hoor Lachen Lachen ik zou het dier even door laten rijden door een ervaren persoon

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:13

KiWiKo schreef:
LisaxFalco schreef:

Dit soort sjit is er niet in een half uurtje uit hoor Lachen Lachen ik zou het dier even door laten rijden door een ervaren persoon

Net hetzelfde, even teruglezen. Zoals je kan lezen hebben we de galop nog even achterwege gelaten. Mij lijkt het niet dat hij een fysiek probleem ermee heeft. Maar ivm natte grond en regen hebben we dus niet gegalopeerd. Het is een paard wat moet begrensd worden aan de buitenteugel en meer met binnenbeen gewerkt worden, + lossen op binnenteugel. Ik denk dat dat de reden is waarom hij niet in galop 'raakt', hij loopt dan nl weg over zn buitenschouder en dat lijkt me dan logisch.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 20:05

Inderdaad zoals jullie al gehoort hebben heeft Zitake me woensdag geholpen. Vandaag heb ik terug gereden maar zonder les. Hoofdstel aankrijgen ging weer goed. Heeft goede beloning gehad Knipoog
Daarna zonder bontje onder zadel gereden. In het begin weer wat zoeken hoe het moest. Na 10 minutjes ging alles weer zoals woensdag. Heeft weer geen enkele keer geschudt met zijn hoofd. Mijn handen deden eens geen pijn Knipoog Ik ben erg blij dat ze me goed geholpen heeft en ga ze zeker vaker vragen Haha! Het ging erg goed, ik had eens een zeer goed gevoel van we komen er zeker wel!
Dus Zitake erg bedankt en je hoort wel nog van me Haha!