Paard leren in galop over hindernis gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Paard leren in galop over hindernis gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:45

zover ik nu gelezen heb .. heb jij zelf dus angst voor het springen en jou paardje springt dus ook nog niet zo goed en lang

waarom probeer je niet eerst met losspringen?
leer het paard op eigen benen zonder die hulpen te springen ..
als je dan steeds als ze moet springen 1 woord gebruikt.. kun je dat later van op je paard ook gebruiken.

een paardje dat ik ken kon het onder het zadel ook niet.. maar los als de beste..
steeds als hij moest springen was het sprong!
toen is ze erop gegaan en net voor de hindernis : SPRONG!
paard sprong prima
op die manier leer je het het dier goed Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:48

smurffie schreef:
zover ik nu gelezen heb .. heb jij zelf dus angst voor het springen en jou paardje springt dus ook nog niet zo goed en lang

als je dan steeds als ze moet springen 1 woord gebruikt.. kun je dat later van op je paard ook gebruiken.

een paardje dat ik ken kon het onder het zadel ook niet.. maar los als de beste..
paard sprong prima

dit ga ik morgen dus ook doen, samen met een bokker Lachen
ik vind het springen steeds minder eng , maar heb dr gewoon een erg nare ervaring aan overgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 06:04

En als je balkjes gaat galloperen? En dan een heel laag kruisje en zo op gaan bouwen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:21

Ik vind het iig alweer erg knap dat je het springen opgepakt hebt.

Paar tipjes/oefeningen:
-Hindernisje en dan op 2/2,5m een grondbalk ervoor, en dan in draf aanrijden. Dan krijg je al een meer dan 'hups'-idee.
-Een aantal galopbalken achterelkaar, en die in galop nemen.
-Gewoon eens her en der een balkje neerleggen en die tijdens het rijden in galop meenemen.

Niet te hoog gaan, ook weer niet te laag dat ze de benen optillen, en verder tja is het gewoon oefenen.
Succes! OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:38

zap en utan, we bedoelen precies hetzelfde. Gewoon eerlijk naar de sprong toerijden, zorgen dat alles voor elkaar is om een goede sprong te kunnen maken en dat dan door het paard laten doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:05

Jolliegirl schreef:
Ik heb liever dat het paard wat ingehouden is dan voorwaarts
voorwaarts is - vlakke sprong
ingehouden is - omhoog Lachen

Jullie horen morgen van me, echt heel egr bedankt voor alles tips, super van jullie dat jullie me zo helpen!

En dat is nou net een foute aanpak.
Wat je hierboven hebt geschreven is van toepassing op paarden die het al kunnen. Tempo ICM afzet bepaald of je paard vlak of rond springt. Dit heeft niks met alleen tempo te maken..
Dat het dan een vlakke sprong is doet nu nog helemaal niet ter zake, zorg eerst eens dat ie erover heen wilt.

Je begint hier een topic over je probleem, maar durft niks met de tips te doen.
En deze tips zijn niet zo uit de lucht gegrepen, maar van mensen die weten hoe een paard te leren springen... doe er je voordeel mee..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:04

smurffie schreef:

paard sprong prima

en wat is het nut daarvan? je paard moet zelf snappen wanneer ze moeten afzetten, daar is de ruiter niet voor. Het los springen op zich vind ik overigens wel een goed idee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:31

Bojangles schreef:
Ik vind het iig alweer erg knap dat je het springen opgepakt hebt.

Paar tipjes/oefeningen:
-Hindernisje en dan op 2/2,5m een grondbalk ervoor, en dan in draf aanrijden. Dan krijg je al een meer dan 'hups'-idee.
-Een aantal galopbalken achterelkaar, en die in galop nemen.
-Gewoon eens her en der een balkje neerleggen en die tijdens het rijden in galop meenemen.

Niet te hoog gaan, ook weer niet te laag dat ze de benen optillen, en verder tja is het gewoon oefenen.
Succes! OK dan!

Dankjewel joyce.
Mede door deze bokker ben ik weer te paard gegaan en ben ik weer gaan springen (oke.. k lag er 1x af , maar heb drna nog wel 1x eroverheen gegaan)
Toen ben ik met mijn andere vz-pony begonnen, dit is een buitenrijpony. En ach, die springt wel.

Oh.. gaan roepen dat ze moet springen dus voor de sprong : SPRING!
begin ik niet aan .
Ik ga gewoon met losspringenbezig, en mischien stap ik er even op , laag kruisje.

Goedenmorgen/middag trouwens Nagelbijten / Gniffelen
om half 2 ongeveer is er een bokt-maatje:P bij me.
Dus we gaan even bezig Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:37

femmefatale1 schreef:
Je begint hier een topic over je probleem, maar durft niks met de tips te doen.
En deze tips zijn niet zo uit de lucht gegrepen, maar van mensen die weten hoe een paard te leren springen... doe er je voordeel mee..

ho, wacht even Knipoog
Ik doé wel wat met de tips, zoals nu ik ga dr laten losspringen.
En uit angst durf ik er niets mee te doen wanneer ik erop zit, Ga jij mij dan even helpen die angst weg te krijgen? Lachen want als ik je goed begrijp(of niet) lijkt het een beetje of je het onzin vind dat ik dit topic geopend heb, omdat ik toch niets met de tips doe omdat ik het niet durf.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:11

Los laten springen is goed om het paard het zelf even uit te laten zoeken.
Maar dat veranderd niks aan de situatie dat jij er angst voor hebt.

Bovendien bedoel ik het niet negatief, en val je niet aan (ookal heb jij dit gevoel wel).
Ik zeg alleen dat wij goeie tips hebben.. alleen aan je angst kunnen wij niets veranderen....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 18:27

femmefatale1 schreef:
Los laten springen is goed om het paard het zelf even uit te laten zoeken.
Maar dat veranderd niks aan de situatie dat jij er angst voor hebt.

Bovendien bedoel ik het niet negatief, en val je niet aan (ookal heb jij dit gevoel wel).
Ik zeg alleen dat wij goeie tips hebben.. alleen aan je angst kunnen wij niets veranderen....

tuurlijk veranderd dat wél , als ik merk/zie dat ze het KAN Knipoog krijg ik meer vertrouwen erin.
ik voel me niet aangevallen hoor.

tevens ging het losspringen goed, ze ging 2x vanuit galop eroverheen.
ze vond het gras alleen interesanter Tong uitsteken

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:41

3a 4 stappen voor de hindernis aangalloperen, hou je paard/pony wel goed in de gaten i.v.m weigeren(gaat heel snel in galop!! Haha! )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:58

JG, fijn dat het goed ging Ja

love_alegria, waarom is dat volgens jou een goede aanpak?

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:14

Hoi hoi,

Ik was jouw topic aan het bekijken.
Wat een leuke oefening voor jou en jouw paard is ( omdat je nog angst hebt) een parcoursje met balkjes uit te zetten. Dus gewoon balken op de grond leggen en daar een parcoursje van maken met leuke lijntjes erin (dubbeltje of gebroken lijntje). Hier ga je in galop overheen.
Je laat jouw paard zelf naar het balkje galopperen daarin blijf je terug in jouw schouders en verander je niks aan jouw hulpen jouw paard moet zelf naar de balk toe galopperen. Probeer zelf stil te zitten en te wachten en te tellen voor het afzetmoment.
Zo ontwikkel je meer gevoel voor de galopsprong van jouw paard, meer oog voor de sprong en vertrouwen in het galopperen naar een sprong toe. Gaat dit in een gelijkmatig tempo en voelt het goed dan zet je de balkjes in de staanders, bouw dit rustig op en zorg dat de sprongen voldoende voet hebben (grondbalk) zo is de afzet voor jouw paard beter te bepalen.
Denk bij het springen aan een gelijkmatig tempo, en ga vooral niet 'duwen' voor de sprong hiermee haal je jouw paard alleen maar uit balans. Probeer ook voor de laatste galopsprongen voor de balk niet veel te veranderen aan jouw teugeldruk, zit, hulpen en beugeldruk. Gewoon twee teugels (rechtrichten) en twee beugels gelijkmatige druk.
Hoop dat je hier wat mee kan en succes met het dressuurmatig springen!
Groetjes

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 22:34

we hebben besloten eerst de dressuur meer onder de knie te gaan krijgen zodat ze op beide kanten gecontroleerd gallopeerd, dit zit er blijkbaar niet goed in!
bedankt voor alle tips!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:17

Toch geprobeerd vanuit galoP! en ze deed het!!
doodeng vond ik het! ze vind het wel moeilijk!

eerst vanuit draf zonder hulp geven enzo.

Dus we gaan gewoon rustig aan verer, maar eerst die galop beter!

Saskia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:46

Grappig, ik ben met Tiemen aan het springen voor het ruiterbewijs en doe dat (nog) vanuit draf. Maar men zegt mij, dat het springen vanuit galop alleen maar makkelijker zou zijn. Nou wil ik dat graag uitproberen, maar dan wel een keer alleen in de bak en niet met nog 3 anderen die moeten springen.

Klopt het in jullie opinie dat springen uit galop makkelijker is dan uit draf? Zowel voor ruiter als voor paard?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:50

Voor mijn vz-paard is vanuit draf makkelijker, omdat haar galop nog niet 100% is (sneller-langzamer zit er moeilijk in)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:25

Saskia71 schreef:
Grappig, ik ben met Tiemen aan het springen voor het ruiterbewijs en doe dat (nog) vanuit draf. Maar men zegt mij, dat het springen vanuit galop alleen maar makkelijker zou zijn. Nou wil ik dat graag uitproberen, maar dan wel een keer alleen in de bak en niet met nog 3 anderen die moeten springen.

Klopt het in jullie opinie dat springen uit galop makkelijker is dan uit draf? Zowel voor ruiter als voor paard?

Ja, een sprong over een hindernis is in feite alleen een vergrote galopsprong.
Als je dit doet moet je gewoon normaal blijven galoperen, laat de hindernis op jou af komen, niet ineens er naar toe willen rijden (óf je moet afstanden kunnen rijden, maar dat zal nog wel niet gezien je altijd vanuit draf springt).
Bij lage hindernissen maakt het nog niet uit of je paard perfect uit komt, iets te vroeg of te laat afzetten is hier nog geen probleem.

Saskia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:42

femmefatale1 schreef:
Saskia71 schreef:

Ja, een sprong over een hindernis is in feite alleen een vergrote galopsprong.
Als je dit doet moet je gewoon normaal blijven galoperen, laat de hindernis op jou af komen, niet ineens er naar toe willen rijden (óf je moet afstanden kunnen rijden, maar dat zal nog wel niet gezien je altijd vanuit draf springt).
Bij lage hindernissen maakt het nog niet uit of je paard perfect uit komt, iets te vroeg of te laat afzetten is hier nog geen probleem.

Leuk! Dank je wel voor je antwoord. De sprongen zijn nog niet echt hoog inderdaad, 70 cm. Tiemen is een Fries, dus die kan wel een beetje hoogte hebben. Afstanden inschatten zit er nog niet in, inderdaad! Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 22:44

ik heb 65 vanuit draf gesprongen, haalt ze makkelijk.
maar hoger gaan we niet Lachen

ik vind het zelf ook lastig hoog te springen vanuit langzaam dan wanneer in een sprint kan trekken Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:30

Ik vind idd van wel. Vanuit galop houd je veel makkelijker je ritme en impuls vast en je kunt ze makkelijker aan elkaar houden. Ook is meegaan in galop veel simpeler dan in draf.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:11

vanuit galop springen vind ik inderdaad ook veel makkelijker maar wel een stuk enger.