inderdaad, er zijn veel mensen die al meer ervaring hebben en die ook niet in staat zijn om een jong paard op te leren. Ik bedoel niet dat je hem bewust verkeerd zou behandelen of pijn zou doen, maar onbewust kan je toch heel wat dingen fout doen. Zoals het verkeerd belasten van de rug van je paard, je houding die nog niet goed is, geen onafhankelijke zit en balans in de drie gangen, weten wat wel en wat niet mag gedaan worden met een jong paard,.. en hier spreek ik niet over alleen over jou, zoveel mensen doen onbewust verkeerde dingen door een verkeerde houding of onwetendheid..met soms erge gevolgen..soms wat minder erge die dan door professionals opgelost moeten worden. Ik sta daar ook zeker niet buiten, ik ga niet zeggen hoeveel ervaring ik heb, horlang ik in maneges gereden heb of hoeveel paarden ik heb gereden.. ik heb altijd les gehad en pas nu heb ik het door (door een goede lesgever)wat onwetendheid of een onbewuste slechte houding (dat hoeft niet eens zo duidelijk te zijn) voor gevolgen kan hebben op de gezondheid en fysiek van men paard en het rijden zelf. Je paard zal er waarschijnlijk niet dood door gaan, maar onbewust maak je hem scheef of maak je het hem heel lastig of boos en dan kan hij die dingen niet doen die je hem wil leren.. je maakt het vaak nog erger..met soms het gevolg dat hij totaal scheef is of z'n gewrichten vroeg versleten zijn etc...
Onbewust doe je het paard veel leed aan, ookal heb je de beste bedoelingen met hem. Het is niet gewoon stap en draf leren en aan teugel lopen of voorwaarts neerwaarts, het is veel meer dan dat. Zeker een jong paard dat van nature scheef is en op de voorhand loopt en vol spanning zit, heeft een juiste training en ruiter nodig!
Dus we vallen je echt niet aan maar begrijp je het een beetje? Les nemen is goed! maar waarom op een jong paard als je zelf nog groen bent? het is zo al moeilijk genoeg voor beide.