draf en eventueel galop op harde ondergrond kan dat kwaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Re: draf en eventueel galop op harde ondergrond kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:21

Mijn pony staat voor de kar.
En draaf en galopeerd ook op de weg.
Galoperen doen we niet super veel we doen het wel nu staat ze op ijzers dus kunnen we dat niet meer doen op het gras en in de bak misschien nog wel.
Het kan niet zo veel kwaad zolang jij naar je paard kijkt hoe die blijft lopen en het rustig opbouwt.
En galoperen moet je ook niet te vaak doen natuurlijk.

love_roij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:37

nee je knt beter niet teveel galaperren op asvalt drafen isnog niet zo erg allen zij ijzers slijtn snel als je naar meners kijkt ierijden ook veel over de weg in draf dat kan geen kwaad maar galop ka beter in de bem en je vraagt je af waroom zer nou elkespong die hij maakt op het asvalt dielap krijg hij wel in de pezen en ds wel slegt dan kun je de pezen bechadigen
xx chantal

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:07

Ik draaf ook veel over het asfalt op het moment. En af en toe pak ik er een galopje bij. Galopje aan een lang teugeltje, gaat goed! Paard heeft er ook geen moeite mee. Schijnt ook goed te zijn voor de doorbloeding.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:09

Rolleyes Galop op asfalt is not done. Als je graag wat langer met de paard of pony wilt doen zou ik dat maar snel achterwegen laten.

Ikzelf draf amper op asfalt, mijn oude paard van nu bijna 30 jaar is dan ook nooit kreupel geweest. Echter andere ruiters die dat wel deden zijn inmiddels al aan paard nummer 3 of 4 bezig. Waarom onnodig risico nemen ?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:20

Uphill schreef:
Rolleyes Galop op asfalt is not done. Als je graag wat langer met de paard of pony wilt doen zou ik dat maar snel achterwegen laten.

Ikzelf draf amper op asfalt, mijn oude paard van nu bijna 30 jaar is dan ook nooit kreupel geweest. Echter andere ruiters die dat wel deden zijn inmiddels al aan paard nummer 3 of 4 bezig. Waarom onnodig risico nemen ?

Misschien heb je ook gewoon dom geluk gehad?
Zeg nu eens zelf : WAAROM draaf je of gallopeer je niet op asfalt?

love_roij schreef:
nee je knt beter niet teveel galaperren op asvalt drafen isnog niet zo erg allen zij ijzers slijtn snel als je naar meners kijkt ierijden ook veel over de weg in draf dat kan geen kwaad maar galop ka beter in de bem en je vraagt je af waroom zer nou elkespong die hij maakt op het asvalt dielap krijg hij wel in de pezen en ds wel slegt dan kun je de pezen bechadigen
xx chantal

Als je wat meer over de anatomie zou lezen zou je weten dat de klappen worden opgevangen door straal en bovenliggend straalkussen MITS je GEEN ijzers draagt.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:33

Uphill schreef:

Mijn paard is nu 19 jaar en zolang ik hem heb nog nooit een blessure gehad (muv hoefzweer). En ik heb hem ook al weer bijna 8 jaar.

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:58

Hey, te lang draven op een harde ondergront is niet zo goed voor de pezen voor een paard net zoals galloperen of lange afstanden draven, Ze kunnen zware pees blesuerens krijgen of kruppel worden, met soms nare gevolgen!

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:07

Armaris schreef:
Uphill schreef:

Misschien heb je ook gewoon dom geluk gehad?
Zeg nu eens zelf : WAAROM draaf je of gallopeer je niet op asfalt?

love_roij schreef:
xx chantal

Als je wat meer over de anatomie zou lezen zou je weten dat de klappen worden opgevangen door straal en bovenliggend straalkussen MITS je GEEN ijzers draagt.

Dus als je je verstand gebruikt , heb je ineens geluk ?

Mijn Opa moest vroeger met paard en wagen de weg op simpelweg om z'n geld te verdienen. Ook toen waren de hoef en beenproblemen aan de orde van de dag.

Mijn zus heeft een paard van 28 , net als ik altijd met verstand gereden. Ik geloof niet zo in geluk Clown

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 07:21

hai nou we bouwen het nu langzaam op, een stuk in de berm en als hij gaat stressen ga ik even de straat en dan weer terug....
Ik ga niet galoperen buiten totdat hij wat stabieler is maar ik hoef dus niet meer zo te schrikken als hij een spurtje trek over het asfalt als ik hem gelijk terug neem.....

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:01

Citaat:
Hey, te lang draven op een harde ondergront is niet zo goed voor de pezen voor een paard net zoals galloperen of lange afstanden draven, Ze kunnen zware pees blesuerens krijgen of kruppel worden, met soms nare gevolgen!

Zeker nooit van endurance gehoord?!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:08

Armaris schreef:
Draf gaat prima mits je geen ijzers hebt.
Galop zie ik eigenlijk ook geen kwaad in,de hoeven zijn prima schokdempers.Of denk je dat de landing bij het springen kleiner is dan een landing op het harde?Nee hoor

En waarom zou het niet kunnen als de paarden wél ijzers hebben.
Met Geena doe ik wekelijks buitenritjes, ook op harde ondergrond, en ook draf, ja. Ze leeft nogaltijd Knipoog En heeft nog nooit last gehad van haar benen hoor. Knipoog

En nogtans staan/Stonder er twee paarden bij ons: 1tje, 28 jaar, gaat nogaltijd mee op buitenrit, en zeg niet hoe. Een en al energie, en als het zo doorgaat, kun je er zeker nog 6 jaar op kruipen.
De moeder is helaas deze vakantie overleden: 34 jaar, ook regelmatig op buitenrit geweest, en dus ook gedraafd op beton, tja nochtans had zij ook géén last van haar hoeven/Benen hoor. Nogal scheve opmerking, vind ik zelf

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:22

Hoi!
Door het stappen en draven op een harde ondergrond, zoals asfalt, geef je de pezen en banden van je paard iedere keer een 'prikkel' waardoor ze harder en sterker worden. Stappen en draven op asfalt kan geen kwaad, mits je het goed opbouwt. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar heeft nog niemand de vergelijking getrokken met hun eigen lichaam? Bij mensen werkt het net zo, hardlopen op asfalt is ongetraind niet fijn voor je benen, maar als je het opbouwt worden je eigen pezen en banden ook sterker door dat ze iedere keer de 'klap' op het asfalt moeten opvangen. Hier gaat, zowel bij mensen als bij paarden echter wel enige tijd overheen. Rustig opbouwen dus!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:00

Greetje85 schreef:
Hoi!
Door het stappen en draven op een harde ondergrond, zoals asfalt, geef je de pezen en banden van je paard iedere keer een 'prikkel' waardoor ze harder en sterker worden. Stappen en draven op asfalt kan geen kwaad, mits je het goed opbouwt. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar heeft nog niemand de vergelijking getrokken met hun eigen lichaam? Bij mensen werkt het net zo, hardlopen op asfalt is ongetraind niet fijn voor je benen, maar als je het opbouwt worden je eigen pezen en banden ook sterker door dat ze iedere keer de 'klap' op het asfalt moeten opvangen. Hier gaat, zowel bij mensen als bij paarden echter wel enige tijd overheen. Rustig opbouwen dus!

Gelukkig niet Knipoog Maar ik geef je wel op je post gelijk,dus rustig opbouwen

Soet schreef:
En waarom zou het niet kunnen als de paarden wél ijzers hebben.
Met Geena doe ik wekelijks buitenritjes, ook op harde ondergrond, en ook draf, ja. Ze leeft nogaltijd Knipoog En heeft nog nooit last gehad van haar benen hoor. Knipoog

En nogtans staan/Stonder er twee paarden bij ons: 1tje, 28 jaar, gaat nogaltijd mee op buitenrit, en zeg niet hoe. Een en al energie, en als het zo doorgaat, kun je er zeker nog 6 jaar op kruipen.
De moeder is helaas deze vakantie overleden: 34 jaar, ook regelmatig op buitenrit geweest, en dus ook gedraafd op beton, tja nochtans had zij ook géén last van haar hoeven/Benen hoor. Nogal scheve opmerking, vind ik zelf

Heb je ergens gelezen dat het NIET kan?Nee,ik bedoel het is niet verstandig.Met ijzers komen de klappen harder aan en dus op de gewrichten en dus meer kans op artrose.Meer kans dus dus niet lang alle paarden krijgen artrose die met ijzers op asfalt draven

love_roij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:57

dit is meer een discussie .
en daar bij komt dat ik voor mijn instuktriese diploma wou gaan heb het boek nog thuis liggen ,
en daar staat wel in dat galop op het asfalt niet goed is als je een keer een klein stukje galopeert is het niet zoon ramp,
maar dat wil niet zeggen dat het goed is .
met ijzers is dit nog niet zoon probleem maar zonder eizers is dit heel dom als je dat doet.
en ik kan het wetten heb het zelf gedaan toen ik mijn arabiertje nog had hj ging er vandoor over het asfalt en hij had geen eizers het gevolg was dat zijn hoefen zo ernstig zijn gesleten tot bloeden toe .
hij had gewoon een gat in zijn hoef dieren arts er bij en die zij je mag niet op asfalt galopeeren je had hem de berm in moeten sturren .
en ik was er 7 maand zoet mee hij kon niet gewoon loppen stok kreupel.
het heefd 7 maand geduurt voor het was genezen dus vertel mij niet dat het geen kwaad kan wat dat kan het wel en dan nog iedereen moet het zelf maar weten iedereen geefd zijn eigen tips en dus niet iedereen rijd het zelfde en daar moeten ze maar begrip voor hebben

love_roij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:02

Heb je ergens gelezen dat het NIET kan?Nee,ik bedoel het is niet verstandig.Met ijzers komen de klappen harder aan en dus op de gewrichten en dus meer kans op artrose.Meer kans dus dus niet lang alle paarden krijgen artrose die met ijzers op asfalt draven

kijk in de draf ben ik het niet hele maal met je eens als je die menners ziet die draffen ook op de weg met hun ponny die rijden zo 30 kilometer met ze maar kwa galop zou ik je wel hele maal gelijk geven aleen draf en galop is zo wiezo beter als je dat in de berm doet ik draaf met mijn paard ook nooit op asfal;t ja als het moet dan wel maar tegen woordig hele maal niet meer want mij paard gaat het erf niet af maar als ik op een ander zijn paard zit doe ik het ook niet ik vind draf en galop doe je in de berm als het niet kan ja dan houd het op natuurlijk maar waar je in de berm kan kun je het beste in de berm gaan das het aler beste voor je paard

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 07:29

draven op asfalt/harde onderond is geen probleem maar galoperen is wel slecht voor de pezen en de gewrichten dus ik zou niet gaan galoperen op asfalt Knipoog

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:05

ALs hij het liever heeft , denk ik niet dat het hem pijn doet enz.
Ik heb wel gehoord dat het slecht is voor de pezen , maar dat het juist goed is als je af en toe een drafje maakt ? (ja dat snap ik zelf ook niet helemaal)

Clown

Ik denk niet dat het in dit geval kwaad kan.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:26

hallo nog even een update we zijn hevig aan het oefenen
en "het in de berm lopen" gaat steeds beter!!! Cool
Af en toe springt hij nog weg van een plantje die verkeert staat op het pad Clown maar ik mag niet klagen...
Ik ben een paar keer in de duinen geweest en daar MOEST hij wel in het pad lopen..
(er was geen asfalt Haha! ) een paar keer geschrokken en omgedraaid maar daarna ging het goed.

Dus we komen er wel!! Bloos