Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Galop op asfalt is not done. Als je graag wat langer met de paard of pony wilt doen zou ik dat maar snel achterwegen laten.Uphill schreef:Galop op asfalt is not done. Als je graag wat langer met de paard of pony wilt doen zou ik dat maar snel achterwegen laten.
Ikzelf draf amper op asfalt, mijn oude paard van nu bijna 30 jaar is dan ook nooit kreupel geweest. Echter andere ruiters die dat wel deden zijn inmiddels al aan paard nummer 3 of 4 bezig. Waarom onnodig risico nemen ?
love_roij schreef:nee je knt beter niet teveel galaperren op asvalt drafen isnog niet zo erg allen zij ijzers slijtn snel als je naar meners kijkt ierijden ook veel over de weg in draf dat kan geen kwaad maar galop ka beter in de bem en je vraagt je af waroom zer nou elkespong die hij maakt op het asvalt dielap krijg hij wel in de pezen en ds wel slegt dan kun je de pezen bechadigen
xx chantal
Uphill schreef:Galop op asfalt is not done. Als je graag wat langer met de paard of pony wilt doen zou ik dat maar snel achterwegen laten.
Ikzelf draf amper op asfalt, mijn oude paard van nu bijna 30 jaar is dan ook nooit kreupel geweest. Echter andere ruiters die dat wel deden zijn inmiddels al aan paard nummer 3 of 4 bezig. Waarom onnodig risico nemen ?
Armaris schreef:Uphill schreef:Galop op asfalt is not done. Als je graag wat langer met de paard of pony wilt doen zou ik dat maar snel achterwegen laten.
Misschien heb je ook gewoon dom geluk gehad?
Zeg nu eens zelf : WAAROM draaf je of gallopeer je niet op asfalt?love_roij schreef:nee je knt beter niet teveel galaperren op asvalt drafen isnog niet zo erg allen zij ijzers slijtn snel als je naar meners kijkt ierijden ook veel over de weg in draf dat kan geen kwaad maar galop ka beter in de bem en je vraagt je af waroom zer nou elkespong die hij maakt op het asvalt dielap krijg hij wel in de pezen en ds wel slegt dan kun je de pezen bechadigen
xx chantal
Als je wat meer over de anatomie zou lezen zou je weten dat de klappen worden opgevangen door straal en bovenliggend straalkussen MITS je GEEN ijzers draagt.
Citaat:Hey, te lang draven op een harde ondergront is niet zo goed voor de pezen voor een paard net zoals galloperen of lange afstanden draven, Ze kunnen zware pees blesuerens krijgen of kruppel worden, met soms nare gevolgen!
Armaris schreef:Draf gaat prima mits je geen ijzers hebt.
Galop zie ik eigenlijk ook geen kwaad in,de hoeven zijn prima schokdempers.Of denk je dat de landing bij het springen kleiner is dan een landing op het harde?Nee hoor
En heeft nog nooit last gehad van haar benen hoor. 
Greetje85 schreef:Hoi!
Door het stappen en draven op een harde ondergrond, zoals asfalt, geef je de pezen en banden van je paard iedere keer een 'prikkel' waardoor ze harder en sterker worden. Stappen en draven op asfalt kan geen kwaad, mits je het goed opbouwt. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar heeft nog niemand de vergelijking getrokken met hun eigen lichaam? Bij mensen werkt het net zo, hardlopen op asfalt is ongetraind niet fijn voor je benen, maar als je het opbouwt worden je eigen pezen en banden ook sterker door dat ze iedere keer de 'klap' op het asfalt moeten opvangen. Hier gaat, zowel bij mensen als bij paarden echter wel enige tijd overheen. Rustig opbouwen dus!
Maar ik geef je wel op je post gelijk,dus rustig opbouwenSoet schreef:En waarom zou het niet kunnen als de paarden wél ijzers hebben.
Met Geena doe ik wekelijks buitenritjes, ook op harde ondergrond, en ook draf, ja. Ze leeft nogaltijdEn heeft nog nooit last gehad van haar benen hoor.
En nogtans staan/Stonder er twee paarden bij ons: 1tje, 28 jaar, gaat nogaltijd mee op buitenrit, en zeg niet hoe. Een en al energie, en als het zo doorgaat, kun je er zeker nog 6 jaar op kruipen.
De moeder is helaas deze vakantie overleden: 34 jaar, ook regelmatig op buitenrit geweest, en dus ook gedraafd op beton, tja nochtans had zij ook géén last van haar hoeven/Benen hoor. Nogal scheve opmerking, vind ik zelf
maar ik mag niet klagen...
) een paar keer geschrokken en omgedraaid maar daarna ging het goed.