Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Re: Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 07:57

kan je niet achter de vorige eigenaar zijn naam of adres komen, misschien wil die wel info geven wat het paard wel of niet kan, wat ik betwijfel, of als hij zegt dat hij heel braaf is, even voor wil komen doen hoe braaf hij wel niet is. Ik zou hem terug brengen en geld willen zien en voorlopig niet meer naar die handelaar terug gaan (of hij moet ook zijn beduveld door de verkoper) maar dat is zijn probleem, en het kost jou altijd geld. En rustig naar een ander paard gaan zoeken, er zijn er genoeg.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 08:17

Ik wil even iets rechtzetten: Nu lijkt het net alsof de handelaar in kwestie een boef is, die mij (al dan niet bewust) besodemieterd heeft. Dat is dus niet zo

De handelaar heeft een erg goede naam en staat hier ook om bekend. Het punt alleen is dat de handelaar ook niet begrijpt waarom mijn paard zo doet als hij doet, en adviseerde mij het nog even aan te kijken, wat ik nu dus ook doe, met hulp van een zeer ervaren persoon er naast. Maar diep van binnen knaagt dat stemmetje dat zegt: Maar wat als hij zo blijft? Wat als hij nooit helemaal 100% te vertrouwen wordt? Dan had ik net zo goed mijn kwpner kunnen houden, die was net zo... en daar heb ik nu nog steeds verdriet van, dat hij weg is, want ik was super gek met dat paard!!

Ik geloof wel dat de handelaar uiteindelijk met een oplossing gaat komen, mijn vraag in deze is eigenlijk: zouden jullie het verder aankijken of niet? Ik heb al heel veel geprobeerd en de moed zakt me werkelijk in mn schoenen nu.... ook al heb ik heel veel ervaring, ook met jonge dieren, ook met zadelmak maken, het lijkt wel een onbegonnen zaak! En dat terwijl het dier in de hand zo ontzettend lief is! Ik snap er werkelijk de ballen van - zodra je met hem gaat werken gaat die blik in de ogen van rustig en vertrouwd naar paniek en wantrouwen... en hoeveel vertrouwen ik ook schenk, het komt niet aan, of hij moet me gewoon niet, dat kan ook natuurlijk!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:20

Ik ken de fokker/handelaar ook. Is een heel betrouwbaar adres en er is ook heel goed iets te regelen.
Als je met deze man in contact blijft en overlegt is er heel veel te doen. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 08:23

Dat is ook de reden dat ik de naam van de handelaar er niet bij zet Lachen

Ik wil niet dat mensen door mijn ervaring denken dat het een oplichter is, want zo voelt het niet namelijk! Het is alleen heel vervelend, voor alle partijen nu...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:31

Als jij geen vertrouwen hebt hoe kan je dan ooit vertrouwen op een jong en schrikachtig dier over brengen. Niemands fout, maar wel een feit.

Ik zou em ook terugbrengen voordat je vertrouwen helemaal weg is.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 08:34

Correctie - dat vertrouwen hád ik dus wel Ja juist omdat hij op de grond zoveel vertrouwen schenkt Knipoog Nu zie ik het echter niet meer zitten...

De persoon die mij helpt stapt er al helemaal onbevangen in, en die ziet en merkt hetzelfde Lachen

Is onze rijbak vervloekt misschien?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:36

met dit paard verder aankijken is vaak een hele opgaaf, omdat je veel negatieve dingen heb meegemaakt, en daar moet je weer overheen geholpen worden, en dat is best wel enge, en een hele opgave.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:37

Ik zou niet verder doormodderen met dit paard.
Je schreef zelf al dat het misschien een mismatch is, dat kan ik alleen maar onderschrijven na alles gelezen te hebben.
Misschien dat dit onder andere omstandigheden had kunnen werken, maar nu is dit niet het geval.
Niet met wat je hebt meegemaakt en met wat je nu aankunt.
Zowel fysiek als mentaal is dit in mijn ogen geen goed plan.
Ik wens je veel wijsheid en bovenal sterkte.
Het is niet niks om wéér een stap terug te moeten gaan.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 08:42

Echt, ik kan er ook wel om janken, want voor de rest is het een enorm lief, aanhankelijk een prachtig dier, ik ben er in korte tijd ook enorm aan gehecht geraakt, we staan soms uren te knuffelen in de wei, hij geeft kusjes, is zo aanhankelijk...

Je zou denken dat als hij mij niet "moeten" het ook hier fout zou gaan.... maar dat is nu juist het vreemde, zo in de omgang krijg je het idee dat als je er achterstevoren zonder zadel en hoofdstel op gaat zitten, hij niks doet. Maar zodra je aanstalten maakt om ook maar IETS te proberen, is die blik in zijn ogen echt compleet anders, zo vol wantrouwen, zo paniekerig...

tis om te huilen! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:45

Ik ga ook met de rest mee.
Juist omdat je zegt ik had er vertrouwen in
En juist omdat die vrouw die kwam helpen er ook vol vertrouwen aan begon. Dan kan het er niet aan liggen dat het daardoor komt.

Jij wilde een bombroof paard om lekker mee aan de gang te gaan zonder angst.
En dat heb je met deze niet. Daar is voor jou ook geen lol aan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:48

Tja dat is ook zielig, ook voor het paard dat hij zo in paniek raakt als er wat gebeurt. Maar wees eerlijk je zoekt een paardje waar je vertouwd mee kan rijden en niet alleen maar leuk in het weiland mee kan knuffelen. Daarvoor is deze jonge shire niet geschikt, die heeft duidelijk een ander plekje nodig.
Het is niet anders, je moet weer opzoek. Echte brave, bomproof paarden zijn lastig te vinden, maar uiteindelijk komt er wel een op je pad waar het helemaal mee klikt. Heel veel succes en sterkte!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:51

Barmat schreef:
Correctie - dat vertrouwen hád ik dus wel Ja juist omdat hij op de grond zoveel vertrouwen schenkt Knipoog Nu zie ik het echter niet meer zitten...

De persoon die mij helpt stapt er al helemaal onbevangen in, en die ziet en merkt hetzelfde Lachen

Is onze rijbak vervloekt misschien?

Ja hád !! Maar na een aantal voorvallen dus niet meer.

Mss is er idd wel iets mis met em waarom hij in paniek raakt, iets gebeurd ofzo. Maar jij bent nu onzeker !!! Jij kan em met jou onzekerheid niet geven wat ie nodig heeft. Vertrouwen zekerheid ed.

Je wilt toch gewoon lekker kunnen hobby-en. Ga dan niet verder met dit 'project' dat gaat jou vertrouwen alleen maar meer deuken geven.

Hoe moeilijk en pijnlijk ook, ik denk dat je er voor jullie beide een beste beslissing aan maakt om niet door te gaan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:55

Ik zou vandaag nog bellen dat ze hem op kunnen komen halen. Ga op zoek naar een ouder paard een 4 jarige is bijna nooit volledig bomproof ook al is het een braver ras.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:57

Barmat schreef:
Echt, ik kan er ook wel om janken, want voor de rest is het een enorm lief, aanhankelijk een prachtig dier, ik ben er in korte tijd ook enorm aan gehecht geraakt, we staan soms uren te knuffelen in de wei, hij geeft kusjes, is zo aanhankelijk...

En daarom doet het ook zon pijn dat het op 'het andere vlak' niet wil lukken.
Maar zeg eens, zou je kunnen leven met dit paard alléén als knuffelpaard?
Of niet?
Ik denk dat dat voor geen van de partijen een uiteindelijke oplossing is.
Barmat schreef:
Je zou denken dat als hij mij niet "moeten" het ook hier fout zou gaan....

Volgens mij gaat het hier niet om 'niet moeten'.
Het gaat hier om wat het paard nodig heeft.
Maar vooral om wat JIJ nodig hebt.
En jullie kunnen dat elkaar niet geven.
Niet in deze situatie, niet onder deze omstandigheden, niet... misschien wel helemaal niet.
Barmat schreef:
tis om te huilen! Verdrietig

En dáár heb je geen paard voor, is het niet?
Ach gut

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:05

En hoe liep ie dan bij de ruiter van de handelaar?
Of de eigenaar waar de handelaar hem van gekocht heeft?
Dat moet toch te achterhalen zijn?

Ik zou hem ook meteen terugbrengen.
Er zijn nog zoveel andere paarden die ook in de omgang heel braaf zijn en met het rijden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:59

Hoe banketstaaf het misschien ook is. Ik zou het paard terugbrengen.
Je bent gewoon opgelicht daar.
Ik begrijp heel goed dat je je vertrouwen nu kwijt bent, zal ik ook hebben. En zeker omdat jij al hebt uitgelegd wat je hebt meegemaakt, ik begrijp niet dat sommige mensen dan nog iemand zo kunnen belazaren.
Maar het is zowel voor jou als voor het paard beter als hij teruggaat.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:29

Is er niet te regelen dat de handelaar het paard in ieder geval de komende maand(en) zelf weer onder zijn hoede neemt? Jij even niet meer de zorg en moeite voor dit paard onder het zadel, evt. spreek je af om over een maand weer eens proef te komen rijden om te kijken hoe het dan gaat/ klikt. Als het dan nog steeds niet is wat je ervan verwacht is de knoop doorhakken en voor een ander paard misschien makkelijker voor je.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:32

Kijk de stamboom eens na, als je erg veel dezelfde namen ziet kan het ook daaraan liggen. Teveel lijnteelt is niet goed voor het karakter.
Ik denk dat hij zijn hele leven wat schikkerig blijft, als je dat niet wilt zou ik hem terugbrengen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:44

De handelaar heeft mij teruggemaild - hij zegt ook dat ik niet moet aan blijven modderen en als het niet wil, dan wil het gewoon niet, hoe zuur het ook is voor alle partijen Lachen

Hij is geen oplichter, dat geloof ik niet, en ik heb alleen maar goede verhalen van hem gehoord en hij is mij zelfs aanbevolen! Dat doe je niet als het een sjaggeraar is natuurlijk. Dus ik wil geen kwaad woord horen over hem, en met die reden heb ik het topic ook niet geopend Knipoog

Vandaag weer met hem gewerkt... het gaat wel, maar daar houdt het dan ook bij op. Hij blijft schrikken van alles en is zo gevoelig dat we eigenlijk kunnen stellen dat hij overgevoelig is....
Zó jammer, want ALS hij eenmaal loopt is het een paard om van te kwijlen, echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:48

Hoeveel brok krijgt hij Barmat?
Ik had het er van de week over met Guusje dat je zoveel pech hebt.
En zij vertelde dat Valiant, je kent hem nog wel, ook helemaal schrikkerig en springerig werd als hij teveel brokken kreeg.
En dat is toch wel het laatste paardje waarbij je dat zou verwachten Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:50

runningkawa schreef:
Hoeveel brok krijgt hij Barmat?
Ik had het er van de week over met Guusje dat je zoveel pech hebt.
En zij vertelde dat Valiant, je kent hem nog wel, ook helemaal schrikkerig en springerig werd als hij teveel brokken kreeg.
En dat is toch wel het laatste paardje waarbij je dat zou verwachten Haha!

hooguit een halfje per dag, maar hij leeft voornamelijk op gras en hooi, Shires moet je heel sober houden en die brok krijgt hij alleen omdat hij nog jong en in de groei is, anders kreeg hij het op dit moment helemaal niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:51

Pavo koek per dag geen optie?
en een kruimel voor Bertje Tong uitsteken

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:52

Dan zou ik moeten kijken of ik die hier kan krijgen Lachen

Bert krijgt al helemaal niks extra, die zn buik hangt al bijna op de grond van alleen gras, en zoveel staat er niet eens in de wei Tong uitsteken

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:54

Ook ik zou hem denk ik toch terug brengen. Je hebt je uiterste best gedaan er wat van te maken, maar als er geen vertrouwen is van beide kanten...Dat komt niet van de een op andere dag, dat snap ik, maar met wat je in het verleden hebt meegemaakt zou ik toch liever op zoek gaan naar een goedzak waarbij je je wel veilig voelt! Succes bij het maken van je keus! Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:02

Ik ga zelf altijd uit van het principe: JE KUNT ÉÉN KEER BETER GOED JANKEN DAN DAT JE BLÍJFT JANKEN!

Dit is ooit eens door iemand, heel vroeger tegen mij gezegd en het is ook écht zo.

Gewoon wegbrengen en niet mee blijven leuren. Het vertrouwen is er niet meer. Dikke kans dat het paard dit ook voelt, ook mocht hij elders een tijdje in training gaan.

Verder moet jíj gelukkig zijn met je paard, op de grond maar ook op de rug.

Wacht eventjes dan met de aanschaf van een ander paard. GA eens op een manege bv. rijden op verschillende manegepaarden zodat je in ieder geval zelf geen spanning meer hebt in je lijf. Of vraag bekenden met betrouwbare eigen paarden of je af en toe wat mag rijden.

Angst (of noem het 'geen vertrouwen') is absoluut de verkeerde basis om met welk paard dan ook aan het werk te gaan, alhoewel er natuurlijk ook vele 'doorgewinterde' paarden zijn die hier stoicijns voor zijn en hier goed mee overweg kunnen. Zo'n paard moet jij gaan treffen. Het is misschien even zoeken, maar ze bestaan wel dégelijk!