moet ik nu op dit paard stappen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Re: moet ik nu op dit paard stappen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:19

bedankt ladilan & DeniseES!
Ik ken ook genoeg proffesionele ruiters die geen bijzet gebruiken voor de erop gaan, dit vind ik ook niets met proffesionaliteit te maken hebben..
Afgezet stuk en zandondergrond is inderdaad fijner, maar ik ben niet van mening dat dit gevaarlijk is voor het paard. Ze heeft geen ijzers en de grond onder dat gras is heel los, dus niet snel glad.
Peesbeschermers vind ik ook niet hoognodig, maar doe het normaal wel altijd voor de zekerheid..bandages bij jonge paarden vind ik onzin, want die geven steun die ze bij het lichte werk niet nodig hebben, peesbeschermers vind ik geen kwaad kunnen.
En over de gespannen longeerlijn, ze is idd niet trekkerig, 1 keer in de galop stond de lijn gespannen (ook op die ene foto te zien, en toen kon ik er minder tegen doen omdat ik ook nog fototoestel vast had. Ze heeft normaal meer de neiging naar binnen te valleen dan naar buiten te trekken..
Iig bedankt voor de reacties!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:20

Ach, je doet het rustig aan, daar gaat 't om. Peesbeschermers vind ik meer een mode-item dan een must, zo zwaar worden die pezen niet belast, en pezen worden alleen maar kwetsbaarder door 't gebruik van peesbeschermers, doordat de controlefunctie niet meer gebruikt wordt (deze wordt door de beschermers overgenomen).

Niet iedereen heeft alle kansen beschikbaar, en ik krijg van deze foto's niet 't idee dat hier maar wat aangemodderd wordt.

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:38

Het is niet goed om met angst op een paard/pony te stappen.
dat heeft ie super goed door Knipoog vooral een jong paard.

zoek een ander die hem zadel mak maakt..

Good luck Haha!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:14

Nee hester, je snapt het idee van peesbeschermers niet. Die beschermen namelijk niet tegen de vaak zo langdurige blessures aan de pezen (zoals overbelasting), maar ze beschermen zoals lalidan als zegt, tegen het aantikken, waardoor je paard een 6 weken ofzo niets kan doen omdat zijn pees een tik heeft gehad en dus moet herstellen.
Een peesbeschermer beschermt dus niet tegen overbelasting van de pezen en de peesbeschermer neemt ook geen functie van de pezen over, het is alleen bescherming tegen harde dingen van buitenaf (ook bijvoorbeeld hindernissen!!).

Verder Merel, heel veel succes! Volgens mij gaat het wel goed komen met jullie. Je pakt het volgens mij heel serieus en rustig aan. Succes!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:08

dankjewel!
Dit is wel mijn eerste paard die ik in ga rijden, maar daarom denk ik ook zeker 10 keer na voor ik iets doe, en zorg dat ik begeleiding heb Lachen eerste keer longeren en met zadel en hoofdstel heb ik wel al een keer gedaan, maar nooit het rijden..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:21

Heb je goede begeleiding bij het zadelmak maken? Als dit de eerste keer is zorg dan dat je iemand bij je hebt die je elke keer begeleidt. Het is niet zo dat als je er 1 x op hebt gezeten een paard zadelmak is hoor! Ben je wel even mee bezig. In ieder geval succes ermee. Ik heb zelf de indruk dat je er goed over nadenkt en niet zomaar wat doet.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:42

nee nee, dat verwacht ik ook zeker niet hoor! juist dan komt het moeilijke..dit longeren doe ik nu alleen, maar de staleigenaar komt altijd kijken en helpt me ook waar nodig, en ik heb een vriendin die zelf op een stal werkt waar ze paarden inrijdt, en die kan ik ook altijd bellen Lachen de eerste keren erop ga ik ook met hulp van deze mensen doen, en bij de beginselen van het inrijden (sturen, gas en rem zeg maar) helpt die vriendin, daarna stap ik over op andere instructrice Lachen ben er zeker van bewust dat het niet in een maand gedaan is, en dat ik moeilijke periodes zal krijgen (puberen), maar dat heb ik er voor over Lachen en eens moet mijn eerste keer zijn toch?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:45

Nou, veel succes dan maar, je hebt gelijk eens moet de eerste keer zijn, maar neem er gerust de tijd voor hoor. De eerste keren gewoon langzaamaan opbouwen en gebruik je stem ook maar. Ik bedoel met longeren doe je dit toch ook met de stem, kun je weet toepassen met het zadelmak maken.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:51

dankje! ik doe ook pas een stapje verder als ik merk dat zowel werity als ik er klaar voor zijn. stemhulpen vind ik ook belangrijk dat ze begrijpt, dit lijkt me een stuk makkelijker met inrijden Lachen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:06

Jethafa schreef:
Nee hester, je snapt het idee van peesbeschermers niet. Die beschermen namelijk niet tegen de vaak zo langdurige blessures aan de pezen (zoals overbelasting), maar ze beschermen zoals lalidan als zegt, tegen het aantikken, waardoor je paard een 6 weken ofzo niets kan doen omdat zijn pees een tik heeft gehad en dus moet herstellen.
Een peesbeschermer beschermt dus niet tegen overbelasting van de pezen en de peesbeschermer neemt ook geen functie van de pezen over, het is alleen bescherming tegen harde dingen van buitenaf (ook bijvoorbeeld hindernissen!!).
Mocht bescherming van buitenaf de enige functie zijn, waarom wordt er dan zo heftig gereageerd dat 't paard geen peesbeschermers om heeft? Ziet iemand het paard ergens aantikken?

"Peesjes" zijn een mode-item, en alles behalve noodzakelijk in veel gevallen.

En ik snap 't idee prima hoor, en de uitwerking ook. Dat komt bij de opleiding... Ach gut

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 19:42

weer even een update: ik heb er nu 2 keer opgehangen en 1 keer op gezeten Lachen beiden ging heel goed, allebei maar kort gedaan, eerst had ik na het longeren een keer voet in de beugel gedaan een paar keer gehinkeld maar nog niet afgezet, de keer erna na longeren ben ik voor het eerst gaan hangen en zo een paar rondjes gestapt, toen weer afgestegen. ze was met hangen alleen een beetje vlug en vond het natuurlijk wat vreemd, maar verder hartstikke braaf. de keer erna paar rondjes gehangen en toen voorzichtig gaan zitten. dit vond ze ook goed, ze vond het alleen nogal raar om te stappen, dus hebben we haar gewoon een paar stappen om mijn begeleider heen laten draaien, en toen weer afgestegen Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:56

Hester schreef:
Jethafa schreef:
Mocht bescherming van buitenaf de enige functie zijn, waarom wordt er dan zo heftig gereageerd dat 't paard geen peesbeschermers om heeft? Ziet iemand het paard ergens aantikken?

"Peesjes" zijn een mode-item, en alles behalve noodzakelijk in veel gevallen.

En ik snap 't idee prima hoor, en de uitwerking ook. Dat komt bij de opleiding... Ach gut

Nou, we kunnen hem op de foto natuurlijk niet zien aantikken. De káns daarop is op een onregelmatige grond op een verplichte volte wel redelijk groot. Om het nóg veiliger voor het paard te maken zou ik daarom toch zeker peesbeschermers omdoen. Ben het er wel mee eens dat het een mode-item is en soms meer schade levert dan goed doet,maar dat is een ander verhaal.

Het ziet er leuk uit zo! Bijgezet longeren was inderdaad een optie geweest, maar dan had je nog minimaal een paar weekjes verder moeten trainen wil je daar effect op de rugspieren mee hebben. Ik denk dat je op deze korte termijn beter afbent zonder bijzetteugels. Veel succes! Blijf je ons updaten?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:18

ze loopt redelijk ruim en is afentoe nogal klunzerig, daarom heb ik ze normaal ook altijd om hoor! maar nu zaten haar complete benen onder de stront..verder heeft ze ze (sinds ze ze kent) altijd om gehad, dit was net bij toeval met de foto's.
en zolang dit topic reacties blijft krijgen blijf ik natuurlijk updaten, hoop ergens deze week ook al foto's te kunnen plaatsen dat ik erop zit Lachen

Yaleesa_Emir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:46

Haha! super gedaan meid!

x x

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:59

dankjewel! Lachen

heavybalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:17

hoe gaat het nu

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 08:36

ik heb nu pas 2 keer gezeten, had afgelopen week weinig tijd en ook nog ziek geweest..maar ze deed het heel goed de tweede keer zitten, aan de hand stappen deed ze al heel braaf, toen wilde de grondpersoon haar op de volte zetten en longeren met mij erop, maar dat vond ze in het begin maar vreemd. gewoon rustig volgehouden, en na een tijdje deed ze het braaf, en heb ik op beide handen aan de longeerlijn gedraafd Haha!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 16:23

gister weer erop gezeten, en deze keer weer een stap verder gegaan! dit keer zonder hangen, meteen op de normale manier opgestegen, en dat ging goed. toen wat aan longeerlijn gestapt en gedraafd, ging ook goed. ik had deze keer zweep meegenomen om stuur- en beenhulpen te verduidelijken (niet om te slaan! alleen zweep tegen schouder leggen enzo) en dat pakte ze aan de longeerlijn heel goed op. toen losgeklikt, toen begon ze te vervelen. wilde ik links, wilde zij rechts en andersom. als ik toch doorstuurde kwam ze omhoog om eronderuit te komen. toch volgehouden, zodra ze met haar hoofd de goede kant op stond zo snel mogelijk aangedraafd, en na 10 minuutjes deed ze het een heeel stuk beter! tot nu toe vind ik het een heerlijk paardje Lachen
en van tevoren dacht ik dat ik het eng zou vinden, maar dat is helemaal niet het geval! heb nu veel meer vertrouwen in mezelf Lachen

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:32

Hoi Merel,

Lekker bezig hoor zo. Rustig aan doen en luister naar je paard en je gevoel. Blijf voorzichtig want na het eerste braaf zijn komt er vaak een periode van iets minder braaf zijn.

Verder zou ik nog wel tegen de eigenaar van het paard zeggen wat je eerste reactie was op haar verzoek.

micelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:56

harstikke goed gedaan joh! doe maar lekker rustig aan en krijg eerst op deze manier je vertrouwen in het paard

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 19:01

dankje! vandaag weer gereden, ze snapt de beenhulpen nu super! los ging ook al beter, al een stuk minder vervelend dan maandag, wel nog wat dwars maar al een stuyk minder. halthouden vond ze wel erg lastig, of ze stopte niet of ze begon achterwaarts te gaan, beetje omhoog te komen of te hupsen, maar heb er alle vertrouwen in dat dat na een paar keer goedgaat Lachen ik denk gewoon kwestie van rustig blijven en een paar keer oefenen, valt het kwartje vanzelf Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 10:38

Ik weet niet of dit topic nog bezicht wordt, maar toch maar even een update:
Werity is nu van stal verhuisd, dus ik heb nu een binnenbak, erg fijn Lachen heb wel een week niets kunnen doen omdat ze gevallen was en haar staartwortel open was, maar heb er nu in totaal 6 keer op gezeten Lachen ze doet het heel goed, ik heb gister voor het eerst gegalopppeerd, meteen gewoon los, en ze deed het super. hoop binnenkort weer foto's te kunnen plaatsen!

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:06

eerst goed longeren vertrouwen krijgen inmekaar veel poetsen leer het desnoods wat VD gwn alleen maar om vertrouwen te krijgen in mekaar.

longeren idd wat jezelf al aangeef met bit en zadel goed longeren en na het longeren hard longeren is der op springen en een beetje stappen enzo aan de longe

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:27

als jeje zelf er niet prettig bij voelt niet doen!
en het paard is niet van jou, ik weet niet hoe de relatie tussen jou en de eigenaresse is maar mocht er iets gebeuren je valt en breekt wat jij zit weken thuis waarschijnlijk en hun kunnen verder met hun werk, snapje.
maar je moet het natuurlijk zelf weten.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 17:42

bedankt, maar het probleem wat ik in het begin van dit topic had is niet meer aan de orde Lachen ik mag het nu op mijn eigen manier en tempo aanpakken Lachen