Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

vooral een jong paard.

eerste keer longeren en met zadel en hoofdstel heb ik wel al een keer gedaan, maar nooit het rijden.. 
de eerste keren erop ga ik ook met hulp van deze mensen doen, en bij de beginselen van het inrijden (sturen, gas en rem zeg maar) helpt die vriendin, daarna stap ik over op andere instructrice
ben er zeker van bewust dat het niet in een maand gedaan is, en dat ik moeilijke periodes zal krijgen (puberen), maar dat heb ik er voor over
en eens moet mijn eerste keer zijn toch? 
Jethafa schreef:Mocht bescherming van buitenaf de enige functie zijn, waarom wordt er dan zo heftig gereageerd dat 't paard geen peesbeschermers om heeft? Ziet iemand het paard ergens aantikken?Nee hester, je snapt het idee van peesbeschermers niet. Die beschermen namelijk niet tegen de vaak zo langdurige blessures aan de pezen (zoals overbelasting), maar ze beschermen zoals lalidan als zegt, tegen het aantikken, waardoor je paard een 6 weken ofzo niets kan doen omdat zijn pees een tik heeft gehad en dus moet herstellen.
Een peesbeschermer beschermt dus niet tegen overbelasting van de pezen en de peesbeschermer neemt ook geen functie van de pezen over, het is alleen bescherming tegen harde dingen van buitenaf (ook bijvoorbeeld hindernissen!!).

beiden ging heel goed, allebei maar kort gedaan, eerst had ik na het longeren een keer voet in de beugel gedaan een paar keer gehinkeld maar nog niet afgezet, de keer erna na longeren ben ik voor het eerst gaan hangen en zo een paar rondjes gestapt, toen weer afgestegen. ze was met hangen alleen een beetje vlug en vond het natuurlijk wat vreemd, maar verder hartstikke braaf. de keer erna paar rondjes gehangen en toen voorzichtig gaan zitten. dit vond ze ook goed, ze vond het alleen nogal raar om te stappen, dus hebben we haar gewoon een paar stappen om mijn begeleider heen laten draaien, en toen weer afgestegen

Hester schreef:Jethafa schreef:Mocht bescherming van buitenaf de enige functie zijn, waarom wordt er dan zo heftig gereageerd dat 't paard geen peesbeschermers om heeft? Ziet iemand het paard ergens aantikken?Nee hester, je snapt het idee van peesbeschermers niet. Die beschermen namelijk niet tegen de vaak zo langdurige blessures aan de pezen (zoals overbelasting), maar ze beschermen zoals lalidan als zegt, tegen het aantikken, waardoor je paard een 6 weken ofzo niets kan doen omdat zijn pees een tik heeft gehad en dus moet herstellen.
Een peesbeschermer beschermt dus niet tegen overbelasting van de pezen en de peesbeschermer neemt ook geen functie van de pezen over, het is alleen bescherming tegen harde dingen van buitenaf (ook bijvoorbeeld hindernissen!!).
"Peesjes" zijn een mode-item, en alles behalve noodzakelijk in veel gevallen.
En ik snap 't idee prima hoor, en de uitwerking ook. Dat komt bij de opleiding...

super gedaan meid!

ik denk gewoon kwestie van rustig blijven en een paar keer oefenen, valt het kwartje vanzelf

heb wel een week niets kunnen doen omdat ze gevallen was en haar staartwortel open was, maar heb er nu in totaal 6 keer op gezeten
ze doet het heel goed, ik heb gister voor het eerst gegalopppeerd, meteen gewoon los, en ze deed het super. hoop binnenkort weer foto's te kunnen plaatsen! 
ik mag het nu op mijn eigen manier en tempo aanpakken