De hulpen voor schouderbinnenwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey

Re: De hulpen voor schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:53

Ik moet terug komen op mijn eerdere antwoord,
Ik zat vandaag op mijn paard en merkte dat ik mijn buitenbeen helemaal niet naar achter deed. Mijn binnenbeen leg ik iets naar achter en duw ik er meer in.
Je opent als het ware richting de binnenhand, dan gaat je buitenbeen automatisch wat de bovenste helft mee om er voor te zorgen dat het paard niet over de schouder wegvalt.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:06

Ik ging het vandaag eens uitproberen met allebei mn benen op de plek te houden. Was even wennen maar ik kreeg het door en het léék voor mijn gevoel makkelijker te gaan, ze boog meer om mn binnenbeen heen, normaal bleef ze wat recht.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:00

Mickey schreef:
Ik moet terug komen op mijn eerdere antwoord,
Ik zat vandaag op mijn paard en merkte dat ik mijn buitenbeen helemaal niet naar achter deed. Mijn binnenbeen leg ik iets naar achter en duw ik er meer in.
Je opent als het ware richting de binnenhand, dan gaat je buitenbeen automatisch wat de bovenste helft mee om er voor te zorgen dat het paard niet over de schouder wegvalt.

De buitenteugel zou voor begrenzing van de schouder moeten zorgen. Is jouw beenligging in een volte ook zo? Dan zou een niet ervaren paard dat nog grotere hulpen nodig heeft eerder de ah naar buiten gooien, want jouw buitenbeen is immers bezig met de schouder.
Als je volgens diagonale hulpen zou rijden zijn binnenbeen/buitenteugel het belangrijkst, niet je buitenbeen dat de schouder begrenst, dat is wakend iets terug om evt de ah te begrenzen.

Ik ben het er wel mee eens dat naar mate de training vordert je paard op steeds kleinere hulpen moet gaan reageren, maar de basis in onze training is zoals ik omschreven heb, voor mij is dat het meest logische.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:32

Klopt buitenteugel zorgt ook voor de begrenzing.
Wanneer de achterhand teveel uit zwaait doe ik pas mijn been iets naar achter. (Tjee wat is dat lastig uitleggen als je het niet kan laten zien Knipoog )

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:07

Uhuh vind ik ook wel hoor, je doet zoveel op gevoel!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:31

gister kreeg ik nog commentaar, ik deed de oefening goed maar veel te schuin. ik wil dus te veel... nu ik hem minder doorrijd is hij veel netter.. ik denk zo vaak te moeilijk..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:26

ik doe ook, binnenbeen op de singel buitenbeen erachter, met je bovenlichaam wat draaien alsof je een volte gaat rijden,
met je binnenbeen houd je hem dan op de hoefslag, en binnenhand doe ik nu nog wat overdreven ver van de hals om haar de ruimte te geven. (ben er ook pas net een beetje mee bezig met mijn 4 jarige Knipoog)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:12

Ik heb ons topic nog niet helemaal gelezen, dus ook dat stukje gemist...

Maar ik rij sb door te doen als of ik de volte op rij, dus binnen been buiten teugel en buiten been begrenzen. Laat haar op zij gaan door een halve ophouding met mijn buiten teugel en druk van mijn binnen been. Als ik haar iets rechter wil geef ik hele lichte druk met mijn buiten been.

Maar ik leg geen benen naar achteren of zo.

Ik rij door middel van een 'hek'. Mijn buiten been en teugel zijn het hek en mijn binnen been moet Verle altijd tegen het hek op rijden. Op een grote volte is het hek dus gesloten, waardoor ze de bocht om gaat en netje sop 2 sporen blijft. Als ik het hek open, dus mijn buiten been niet meer er zo aan heb, gaat ze op zij... Lachen

Hele fijne manier van rijden en heel logisch. Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:21

vind je?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:57

asjemenou schreef:
vind je?

Ja. Lachen

Lisa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 06:03

Ik ben er nog niet zo heel vaardig in, maar ik geef al op het korte stuk aan wat ik ongeveer wil gaan doen, stelling en dan hou ik mijn buitenbeen op de singel en mijn binnenbeen er iets achter.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:55

hoe voelen jullie nou of je de sb teveel doet of te weinig? vind dat punt nog erg moeilijk..zit vaak op teveel sporen..

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:27

Binnenbeen naar achteren is fout, en ik kan uitleggen waarom. Voor de benodigde lengte buiging moet het paard bij de ribben buigen en het binnenachterbeen verder onder de massa plaatsen. Door het binnenbeen naar achteren te leggen, druk je alleen de kont om. Dit doe je bijv. bij travers ook maar daar houdt je andere been de buiging in de gaten. Bij schouderbinnenwaarts is het voor buiging juist zaak de achterhand NIET naar buiten te drukken, aangezien de binnenkant dan recht wordt in plaats van te buigen. Er moet een boog komen en die komt er nooit als er op één plaats de boog verbroken wordt door verkeerde inwerking. Buitenbeen kan teruggelegd worden om de kont te begrenzen. Dat wisselt per paard en per instructeur, daar heb ik geen mening over. Maar dat binnenbeen moet bij de singel. Anders ben je aan het wijken over de hoefslag. OOk prima oefening, maar geen schouderbinnenwaarts.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:16

Ik moet zeggen dat het toch fijn is om mijn gevoel/idee (binnenbeen op de singel) bevestigd te zien Haha! Als je zo her en der op wedstrijd en foto's rondkijkt zie ik altijd héél veel binnenbenen naar achter liggen Clown

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:21

Venetia schreef:
Binnenbeen naar achteren is fout, en ik kan uitleggen waarom. Voor de benodigde lengte buiging moet het paard bij de ribben buigen en het binnenachterbeen verder onder de massa plaatsen. Door het binnenbeen naar achteren te leggen, druk je alleen de kont om. Dit doe je bijv. bij travers ook maar daar houdt je andere been de buiging in de gaten. Bij schouderbinnenwaarts is het voor buiging juist zaak de achterhand NIET naar buiten te drukken, aangezien de binnenkant dan recht wordt in plaats van te buigen. Er moet een boog komen en die komt er nooit als er op één plaats de boog verbroken wordt door verkeerde inwerking. Buitenbeen kan teruggelegd worden om de kont te begrenzen. Dat wisselt per paard en per instructeur, daar heb ik geen mening over. Maar dat binnenbeen moet bij de singel. Anders ben je aan het wijken over de hoefslag. OOk prima oefening, maar geen schouderbinnenwaarts.

Ja! Mijn instructrice zei het ook. Omdat je paard moet buigen om je binnen been en een paard kan niet buigen in z'n ribben. Dus zet je paard zijn achterhand weg, inplaats van te buigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:27

Ik doe ook alsof ik op de volte rij
Maar ben eigenwijs op de volte heb ik ook nooit mijn buitenbeen naar achter. Als ik dat doe komt de kont naar binnen.
Paard is heel goed in staat zelf de juiste buiging in een wending te lopen, dat geef ik dus niet extra aan Lachen

Ook het binnenbeen blijft op de plek, alleen als ik bijv vanuit die volte af wil om in SB verder te gaan druk ik dat been eenmalig aan, met genoeg buiten teugel op dat moment
Voor hem het teken zo door te gaan totdat ik wat anders doe
Binnenteugel kan ik als ik wil los goien

Wat ik met mijn zit doe vind ik wel moeilijk te omschrijven