Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:In mijn optiek is het rechtrichten en het meer buigzaam maken van een paard niet aan een vast traject gebonden. Van af het allereerste begin dient men beide te trainen. Het is een geleidelijk proces waarbij het een niet zonder het andere kan.
Om een paard goed recht te kunnen richten dient het soepel te zijn en gehoorzamen op o.a. eenzijdige kuitdruk. Men wil immers dmv been en zit het kunnen corrigeren op bijvoorbeeld een kant waarop het tegen het been kleeft, of ondersteuning kunnen geven aan de kant waarop zich moeilijkheden voordoen.

Ik denk dat ik maar ga dammen......
runningkawa schreef:@beantsje
Maar van achter uit, ontspannen over de rug naar de hand.
Waarbij je paard aan het been maken stap 1 is, omdat je van daaruit pas kunt rechtrichten.
Voornaamste hulpen zijn je zit en benen, dan pas de handen

Pensionnetje schreef:Er lopen zoveel zogenaamde instructeurs rond waarvan je tenen spontaan uit je laarzen springen.
"Ik rijd M dus ik kan iedereen lesgeven". Lesgeven is een gave en zeker geen eenvoudige klus.
Er komt meer bijkijken dan zelf een proefje te kunnen rijden. Je dient een vooruitziende blik te hebben, paarden mentaal en fysiek kunnen doogronden en zo ook de ruiter.
runningkawa schreef:@beantsje
*knip*
Voornaamste hulpen zijn je zit en benen, dan pas de handen (wat me dan stoort aan AdB teveel hand)
runningkawa schreef:Pensionnetje schreef:Er lopen zoveel zogenaamde instructeurs rond waarvan je tenen spontaan uit je laarzen springen.
"Ik rijd M dus ik kan iedereen lesgeven". Lesgeven is een gave en zeker geen eenvoudige klus.
Er komt meer bijkijken dan zelf een proefje te kunnen rijden. Je dient een vooruitziende blik te hebben, paarden mentaal en fysiek kunnen doogronden en zo ook de ruiter.
Juist!
En dat leer je niet met een orun cursusje als je zelf L bent.
En al kun je het zelf wel goed, het een ander leren is ook nog eens een echte kunst :j

beantsje schreef:runningkawa schreef:@beantsje
*knip*
Voornaamste hulpen zijn je zit en benen, dan pas de handen (wat me dan stoort aan AdB teveel hand)
Ik heb slechts 1 hele workshop-dag AdB-methode gedaan maar als er iets niet aan de orde is, is het klooien met de handen! Integendeel, ik heb in die dag meer geleerd over mijn zit en het effect daarvan op het lopen van mijn paard, dan in 10 jaar lessen.
Het teugelcontact is een stuk lichter.
Waar voor mij het traditionele is gaan afwijken van het klassieke, is allereerst het veel kortere opleidingstraject, het veel meer in een houding dwingen (op de loodlijn zonder de bijbehorende verzameling), het veel zwaardere contact met de mond. Vergelijk dit eens met bijv. Bent Branderup, een echte klassieker.
Ik heb dus duidelijk anders gezien in een clinnic, handen hoog en naar buiten trekken, en dat ging met kracht
Als dat een stuk lichter is, vraag ik me af wat het anders is?
Maar het kan, de paarden die ik ging kijken waren ook loei en loei zwaar, dus ben ik misschien "verwend" daarin?
Voor mij is traditioneel alleen het gewicht van de teugels, meer niet.
Dat er trek ruiters zijn dat is een feit, maar imo hebben die niet begrepen wat paardrijden inhoud en denken ze op een fitnesapparaat te zitten
Wat jij zegt over instructeurs die opdrachten geven waarbij je vraagtekens kan zetten: er moet een vertrouwensband bestaan tussen instructeur en leerling. De leerling moet dingen aannemen van de instructeur. Maar dat betekent niet stomweg jaknikken, maar overtuigen. Als de leerling niet snapt hoe of waarom iets gedaan moet worden, moet hij het vragen tot hij het wel snapt. Aan een leerling die zn mond houdt en vervolgens zelf beslist wat hij wel en niet moet doen (en dus thuis anders rijdt dan in de les, of 'smokkelt' in de les), heeft niemand wat. De leerling niet, de instructeur niet en het paard nog het allerminst.
Met je eens...maar of die instucteur de goede weg bewandeld is wel ter discussie te stellen, gezien het vele trek gebeuren wat je om je heen ziet
Btw, het duurt wel eventjes voor je jezelf een AdB-instructeur mag noemen!
kan zijn, maar ik mag hopen dat ze veel leren bij hem, behalve die handen zo hoog dat er een onderbreking in de lijn arm-mond zit
en het werkelijk naar buiten trekken van het hoofd.
Is geen flexen, is geen naar buiten stellen, maar gewoon ordinair vol hangen op de buitenkant
runningkawa schreef:Maar dat is gruwelijk offtopic....
Maar blijf daarom de toegevoegde waarde van de wissel niet snappen op het los krijgen van het paard
gelukkig