Bodt methode, galopwissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

An_Da

Re: Bodt methode, galopwissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:33

maar als je je paard losser in zijn lijf wilt maken zonder moeilijke oefeningen te doen, domweg omdat jezelf of je paarfd er nog lang niet aan toe is, kan dat natuurlijk ook, is ook de goede manier, je moet zowieso altijd beginnen met de basis en niet bij de grand prix.....of je nu wedstrijden rijdt of niet, je moet altijd zorgen dat je paard rechtgericht loopt, goed in balans is, en los in het lijf. Dus belangrijk is dat je op een goede manier loswerkt, goed van achter naar voren rijdt, veel overgangen en tempowisselingen rijden, en daarnaast veel tijd besteden aan het loswerken van de spieren, en dat kan je doen door voorwaarts neerwaarts te rijden en de hoogte van de hals is hierbij afhankelijk van het paard en hoe snel hij los laat in de rug.
Beetje inbuigen als hij zover is naar links en rechts en in een wat lagere lijn met goed gebruik van het achterbeen rustige overgangen rijden, schijnovergangen van draf naar stap zijn hierbij goede oefeningen om het paard goed aan je been te krijgen en hem sterker te maken in het achterbeen.
Let wel, ook dit juist onder begeleiding van goed instructie want ook goed loswerken en een goede basis leer je niet jezelf aan, en als je dat niet doet wordt het meer klooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:37

Dat ben ik dus zeker met je eens
Maar daarom zie ik de toegevoegde waarde van de wissel ook niet
Ikz ie daar juist eerder paarden die zich vast gaan zetten, heet worden enz omdat ze het gevraagde niet snappen

An_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:39

je moet je paard ook niet vanuit de spanning laten wisselen, de manier waarop je een paard vanuit de ontspanning kan laten wisselen heb ik eerder beschreven. Verder zie ik geen verschil met spring of dressuurpaarden, ik rij zelf dressuur en heb vroeger altijd gesprongen en heb altijd paarden die voornamelijk springbloed waren......en ook die zijn goed in de dressuur zo niet beter......de wissels liggen aan het paard en niet aan springen of dressuur.....het ene paard doet ze heel gemakkelijk en het andere heel moeilijk.......en om een drie jarige gelijk wissels te laten malken ben ik het ook niet mee eens......ik vind zowieso dat de ruiters eerst maar eens de basis goed onder de knie moeten krijgen voor ze allemaal de moeilijkere en hogere oefeningen gaan testen die vaak pas na het Z gereden moeten worden op wedstrijd, ik zie maar al te vaak jonge meisjes en jongens die nog geen L hebben gereden en al wissels willen doen, of schouderbinnenwaarts en zelfs pirouettes en piaffe........al met al niet erg begaan met de gezondheid van je paard denk ik dan.....het is leuk om te doen al die oefeningen ja.....tuurlijk......maar het kost je jaren van training om je paard at op een gezonde manier te laten doen.......en tegenwoordig hebben veel ruiters niet dat geduld, het moet nu omdat ik het wil......en dat is zooooooooooooooooo verkeerd..........daarom hebben tegenwoordig alle paardenfysiotherapeuten en manueel therapeuten en weet ik wat ook zoveel werk....omdat veel ruiters de paarden verklooien.....en daar kan ik me erg druk over maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:46

Paarden die niet recht zijn en daardoor 1 kant moeilijker galloperen wisselen zelden ontspannen.
Daarom zie ik de toegevoegde waarde niet bij een paard dat niet recht is (zoals die van TS)

ja ligt aan het paard
Helaas is de fokkerij tegenwoordig vaak zo dat dressuur paarden flink kunnen draven en de galop vergeten word...
Verder wordt er bij een springpaard daarna geen contra gevraagd, dus loop je niet tegen het probleen aan dat ze zelf willen wisselen. Waar je bij dressuur wel tegen aan kunt lopen

Verder zie ik op bokt dat veel AdB ruiters recreanten zijn, die nog nooit zover zijn gekomen dat ze richting een wissel zijn gekomen. Dus ook dan de vraag of de wissel wel correct gereden wordt.
Hij wordt ook niet voor niets op wedstrijden pas in de Z gevraagt.

En juist over dat verkl*ten, wat ik dus ook zie omdat mensen geen geduld meer hebben, een ruiter zien die verder gevorderd is, maar deze na willen doen. Wat natuurlijk niet kan, zie ik het nut van een Z oefening ook niet zomaar ineens zitten.
Er zijn imo wel andere manieren om je paard los te krijgen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:43

Op zich ben ik geen AdB-deskundige en heb ik niet het niveau om een wissel te kunnen rijden.
Toch vind ik dat jullie een beetje voorbarig reageren. Veel AdB-aanhangers zijn recreanten maar veel traditionele ruiters zijn dat ook. De verdergevorderden zijn nu eenmaal in de minderheid.

In de traditionele dressuur staat rechtrichten pas laat in het Skala der Ausbildung. Bij AdB is het zo ongeveer het begin. Dit is een andere benadering en het is dan ook logisch dat een leertraject heel anders verloopt.
Dat RK de toegevoegde waarde van een wissel bij een nog niet recht paard niet ziet, is dan ook volgens mij het gevolg van het kijken vanuit slechts 1 hoek: de traditionele.
Laten we wel wezen: we praten hier niet over iemand die zelf zo graag wissels wil rijden om 'erbij te horen' maar over een lessituatie waarin de instructeur de wissels wil vragen met een bepaald doel.

TS heeft een AdB-instructeur, die weet echt wel waar hij het over heeft. Als er 1 ding is wat al opvalt bij AdB-aanhangers, is het dat ze juist helemaal geen haast hebben (met bijv. een paard aan de teugel rijden).

Nu het antwoord op de vraag van TS:
Heel veel ruiters denken zelf nauwelijks na en staan niet open voor een andere benaderingswijze. Jammer. Jij hebt gekozen voor AdB. Gewoon doen dus. Probeer maar wat het effect op je paard is. Je hebt tenslotte een goed onderlegde instructeur, daar mag je op vertrouwen. Mocht je op vragen of bijv. ongewenste effecten bij je paard stuiten, praat daar dan over met je instructeur. Discussie en nadenken leidt tot meer inzicht en dat is er al veel te weinig in paardenland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:52

Tuurlijk zijn zo veel ruiters ook recreanten en ook daar zie ik een wissel niet zitten.

En AdB geeft toch les vanuit het traditionele?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:01

In mijn optiek is het rechtrichten en het meer buigzaam maken van een paard niet aan een vast traject gebonden. Van af het allereerste begin dient men beide te trainen. Het is een geleidelijk proces waarbij het een niet zonder het andere kan.

Om een paard goed recht te kunnen richten dient het soepel te zijn en gehoorzamen op o.a. eenzijdige kuitdruk. Men wil immers dmv been en zit het kunnen corrigeren op bijvoorbeeld een kant waarop het tegen het been kleeft, of ondersteuning kunnen geven aan de kant waarop zich moeilijkheden voordoen.

Er kan dus een moment in de africhting zijn waarop men wissels kan gebruiken voor een stuk sterkmaken, gehoorzaamheid etc etc. Het probleem zit em niet in het gebruikmaken van de wissels, maar in het tijdstip waarop, hoe uitgevoerd en voor welk doel.

Het nadeel van ons dressuurwedstrijd systeem is dat mensen star volgens het dressuurproevenboekje gaan trainen. In theorie lijkt het misschien allemaal prachtig we beginnen in het B en dus oefenen we alleen de B oefeningen dat stappen we over naar L etc etc. Een paard zal dat boekje een worst wezen. Hij heeft zijn eigen karakter, zijn eigen fysieke gesteldheid en dat kan heel goed haaks staan op wat hij op dat moment in de ring tenuitvoer moet gaan brengen.

Het is een beetje omgekeerde wereld geworden. Veel hedendaagse ruiters gebruiken het proevenboekje als trainingleidraad. Er wordt dus als het ware in de wedstrijdring aan het paard geleerd wat hij moet kunnen. Ik heb altijd geleerd zorg dat je minimaal 1 niveau het liefste 2 vooruit bent op wat je paard in de ring moet laten zien. Dan ligt er minder druk in de training en rijdt je fantastische proeven tijdens de wedstrijd. Hierdoor staan paard en ruiter minder onder druk en wordt er ook eerlijker getraind. Immers de oefingen zijn al zover bevestigd dat het een eitje is.

Dan is het paard zijn proef ver vooruit en heb je ruimschoots de tijd problemen in alle rust op te lossen. Of je dan eerst de contra of de wissel doet maakt dan niets meer uit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:06

Citaat:
In mijn optiek is het rechtrichten en het meer buigzaam maken van een paard niet aan een vast traject gebonden. Van af het allereerste begin dient men beide te trainen. Het is een geleidelijk proces waarbij het een niet zonder het andere kan.

Om een paard goed recht te kunnen richten dient het soepel te zijn en gehoorzamen op o.a. eenzijdige kuitdruk. Men wil immers dmv been en zit het kunnen corrigeren op bijvoorbeeld een kant waarop het tegen het been kleeft, of ondersteuning kunnen geven aan de kant waarop zich moeilijkheden voordoen.

Hier ben ik het voor een volle 100% mee eens Ja
Maar hoeveel paarden zijn er echt goed voor het been?

Star volgen van het boekje vind ik idd niet nodig
maar het paard truucjes leren vind ik ook geen goed idee.
Dan heeft het namelijk geen trainigswaarde, maar is het dus simpelweg een truucje

Uiteraard oefen je thuis min 1 klasse verder
Maar als je op wedstrijd B bent, nog moeite hebt met je paard te laten wijken en alle andere eenzijndige been dingen, dan zie ik bijv een vliegende wissel niet als waarde voor een paard los te maken. Dan sla je imo wel een heel traject over

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:07

@RK
AdB is volgens mij meer gebaseerd op de klassieke dan de traditionele rijstijl.
Helaas (?) is de traditionele hedendaagse dressuur steeds verder af komen te staan van de echte klassieke dressuur.

Ik ben met je eens dat je niet zomaar wissels moet gaan springen. Ik heb nog nooit een wissel gesprongen in mijn leven.
(al 25 jaar B/L-niveau, zal nooit meer anders worden) Maar hier is het niet de ruiter die 'zomaar' wissels gaat springen maar de instructeur die met een kennelijk doel voor ogen de opdracht hiertoe geeft. Een andere stijl kan voor traditionele ruiters best eens de wenkbrouwen op doen trekken maar ik vind dat zij dan niet te star moeten zijn en niet vast moeten zitten aan hun traditionele opbouw.

Waar het mij om gaat is dat er te weinig nagedacht wordt. Veel m.n. traditionele ruiters en dan vooral de iets mindere goden, doen maar wat. Ze imiteren iets zonder dat ze echt nadenken over het hoe en waarom. het blijft meestal bij het papagaaien van een paar standaard-kreten. Het zijn niet alleen de paarden maar vooral de ruiters die truukjes leren.

Helaas - en dit gaat volgens mij voor elke methode op - gaat TS bij haar twijfels in op het oordeel van buitenstaanders (nl. haar stalgenoten die zich niet in AdB verdiept hebben). Ze zou er beter aan doen om de discussie met haar instructeur aan te gaan; wat er mis (kan) gaan en waarom en over haar twijfels of ze er met haar paard wel aan toe is.
Een instructeur moet imo een leerling overtuigen en niet domweg opdrachten geven. Anders krijg je inderdaad een situatie dat de leerling in de les ja knikt en in zijn huiswerk zijn eigen gang gaat.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:12

Ik denk dat alles uiteindelijk valt of staat met het niveau van de ruiter.
Hoe kunnen zij de situatie inschatten wat op dat moment een verstandige keuze is.
En ach, na alle jaren leer ook ik nog steeds bij. Sommige paarden schoppen al je know-how onderuit door dingen te doen die je absoluut niet verwacht. Dan wordt je weer tot nadenken aangezet en zul je met een beetje creativiteit tot een oplossing moeten komen.

Paardrijden is creatief zijn, je gevoel laten spreken, altijd bereid zijn te leren en je starheid en eigenwijsheid in de wilgen te hangen Haha! Ik denk dat ik maar ga dammen......

Painters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:13

Dat heb ik ook altijd geleerd ja! Zo maak je het jezelf ook makkelijk op wedstrijd Haha!

En waarschijnlijk maakt het niets uit of je je paard eerst de contra- of eerst de wissel leert:
Ik ben een paar jaar geleden op een evenement geweest waar Tineke en Anky clinics gaven, en een van hen (ik weet niet meer wie, maar dat doet er ook niet zoveel toe aangezien ze beide op Olympisch niveau rijden en er dus behoorlijk wat verstand van zullen hebben) zei toen dat ze het maar vreemd vond dat in de proeven eerst de contra werd gevraagd, omdat je een jong paard zo makkelijk kunt leren wisselen, en dat je het dan dus eerst leert vooral niet te wisselen en vervolgens dat weer aanpast... Het zal dus wel niet uitmaken.

Maar ik weet niet hoe het zit met rechtrijden, msischien is het idd. wel een goede oefening (als je het kunt, en anders onder begeleiding) om je paard te elasticeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:14

@beantsje

Daar de verwarring, traditioneel is voor mij ongeveer hetzelfde als klassiek
Ik les ook volgens traditioneel, dus geen kinnen op de borst oid
Maar van achter uit, ontspannen over de rug naar de hand.
Waarbij je paard aan het been maken stap 1 is, omdat je van daaruit pas kunt rechtrichten.
Voornaamste hulpen zijn je zit en benen, dan pas de handen (wat me dan stoort aan AdB teveel hand)

Dat immiteren is idd eng, zo ook de anky methode. vol aan de teugels hangen, paard zijn hoofd op de borst sleuren en het heet ineens LDR
Maar helaas is ook de ervaring dat sommige instructeurs opdrachten geven waar je ook vraagtekens bij kunt zetten...te ver boven nivo.
Of dat dan is omdat de ruiter te gejaagd is, perse met "moeilijke" termen als ik kan travers wil showen aan vrienden (algemeen, gaat dus niet over tS) en anders naar eena nder gaat omdat ze niet genoeg denken te leren (lees niet snel genoeg naar hun zin gaat)
Want bij de manege lessen hoor je ruiters al regelmatig zeggen, wij rijden M nivo want we krijgen travers ed...en laat me dan maar ouderwets zijn, maar dan krijg ik kromme tenen bij het horen en al helemaal bij het zien daarvan Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:16

runningkawa schreef:
@beantsje
Maar van achter uit, ontspannen over de rug naar de hand.
Waarbij je paard aan het been maken stap 1 is, omdat je van daaruit pas kunt rechtrichten.
Voornaamste hulpen zijn je zit en benen, dan pas de handen

Afgod Afgod

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:20

Er lopen zoveel zogenaamde instructeurs rond waarvan je tenen spontaan uit je laarzen springen.
"Ik rijd M dus ik kan iedereen lesgeven". Lesgeven is een gave en zeker geen eenvoudige klus.
Er komt meer bijkijken dan zelf een proefje te kunnen rijden. Je dient een vooruitziende blik te hebben, paarden mentaal en fysiek kunnen doogronden en zo ook de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:20

Dank je, maar hoeveel zie je het in werkelijheid?

Ik ben vorig jaar opzoek geweest naar een jong paard voor erbij
Advertentie met fijn aan de hulpen, licht in de mond...oke ga je kijken..
Zie je amazone die voorrijd al fitnessen..oke je stapt toch maar op
Been, wat is dat? Moet ik daar iets mee doen? zie je het paard denken. Laat staan dat zo'n paard eenzijdige beenhulpen kent als je hem zo al naar voren moet trappen.
En dan daardoor ook een mond van beton, kan niet anders, is gewoon een gevolg van.
En over scheef zijn zullen we maar niet praten...
En dan hoor je verder het baasje trots zeggen, loopt lekker hè, fijn aan de hulpen is het paard.
waarop ik dan denk...help, hoe is bij jullie een paard dat slecht aan de hulpen is, vind dit al een ramp....

En dat is niet bij 1 paard geweest, maar bij veel Verdrietig
En dan maar raar vinden dat over een paar jaar de paarden volledig kreupel staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:22

Pensionnetje schreef:
Er lopen zoveel zogenaamde instructeurs rond waarvan je tenen spontaan uit je laarzen springen.
"Ik rijd M dus ik kan iedereen lesgeven". Lesgeven is een gave en zeker geen eenvoudige klus.
Er komt meer bijkijken dan zelf een proefje te kunnen rijden. Je dient een vooruitziende blik te hebben, paarden mentaal en fysiek kunnen doogronden en zo ook de ruiter.

Juist!
En dat leer je niet met een orun cursusje als je zelf L bent.

En al kun je het zelf wel goed, het een ander leren is ook nog eens een echte kunst Ja

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:24

Hahahahahah! Ja het is triest voor de arme dieren.

Weet je wat veel leuker is, zo'n zaag-maar-door-ik-rijd-al-M-ruiter op een van mijn paarden te zetten. Die schieten spontaan in de stress. Een keer zagen is zandhappen, een keer sporen erin is door de bakwand naar buiten en maar roepen: ik krijg em niet meer stil. En maar trekken en sleuren.

Dan zeg je doodleuk, loslaten en uitademen, voila stopt zo'n paard toch zomaar!
Kijk mama!! Zonder handjes!! Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:27

runningkawa schreef:
@beantsje
*knip*
Voornaamste hulpen zijn je zit en benen, dan pas de handen (wat me dan stoort aan AdB teveel hand)

Ik heb slechts 1 hele workshop-dag AdB-methode gedaan maar als er iets niet aan de orde is, is het klooien met de handen! Integendeel, ik heb in die dag meer geleerd over mijn zit en het effect daarvan op het lopen van mijn paard, dan in 10 jaar lessen.
Het teugelcontact is een stuk lichter.
Waar voor mij het traditionele is gaan afwijken van het klassieke, is allereerst het veel kortere opleidingstraject, het veel meer in een houding dwingen (op de loodlijn zonder de bijbehorende verzameling), het veel zwaardere contact met de mond. Vergelijk dit eens met bijv. Bent Branderup, een echte klassieker.

Wat jij zegt over instructeurs die opdrachten geven waarbij je vraagtekens kan zetten: er moet een vertrouwensband bestaan tussen instructeur en leerling. De leerling moet dingen aannemen van de instructeur. Maar dat betekent niet stomweg jaknikken, maar overtuigen. Als de leerling niet snapt hoe of waarom iets gedaan moet worden, moet hij het vragen tot hij het wel snapt. Aan een leerling die zn mond houdt en vervolgens zelf beslist wat hij wel en niet moet doen (en dus thuis anders rijdt dan in de les, of 'smokkelt' in de les), heeft niemand wat. De leerling niet, de instructeur niet en het paard nog het allerminst.

Btw, het duurt wel eventjes voor je jezelf een AdB-instructeur mag noemen!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 27-07-07 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:28

runningkawa schreef:
Pensionnetje schreef:

Juist!
En dat leer je niet met een orun cursusje als je zelf L bent.

En al kun je het zelf wel goed, het een ander leren is ook nog eens een echte kunst
:j

En zo is en niet anders.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:30

Dat herken ik ook
mensen die zandhappen door teveel hand en been...
En dan de volgende die je maar aan de longeerlijn neemt helemaal over de rooie is, want ze rijden alle moeielijke paarden op de manege al....En die hadden al travers en schouderbinnenwaarts hoor Ja
Maar dan 2 min ze spierwit in galop rondjes sjezen...en maar knijpen en harder gaan...en blij zijn dat je het paard naar binnen loodst...

Maar dat is gruwelijk offtopic.... Lachen
Maar blijf daarom de toegevoegde waarde van de wissel niet snappen op het los krijgen van het paard Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:33

Ik weet er alles van ik heb zelf 9 jaar lang (saxofoon-)les gegeven.

maar zoals gezegd; je mag jezelf echt niet zomaar AdB-instructeur noemen. Dan heb je echt wel een solide achtergrond!

Desalniettemin; AdB vraagt toch een wat andere blik. Sta je er echt voor open om het hele paardrijden eens vanuit een andere hoek te benaderen of blijf je stug bij de traditionele denkwijze? Vergeet niet dat TS tot nu toe zeer te spreken is over de effecten van deze methode op haar paard!

het lijkt wat mij betreft een beetje op geneeskunde. Er zijn meer wegen die naar rome leiden. Je kunt 'geloven' in de allopatische geneeswijze maar ook in bijvoorbeeld homeopathie of acupunctuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:35

beantsje schreef:
runningkawa schreef:
@beantsje
*knip*

Ik heb slechts 1 hele workshop-dag AdB-methode gedaan maar als er iets niet aan de orde is, is het klooien met de handen! Integendeel, ik heb in die dag meer geleerd over mijn zit en het effect daarvan op het lopen van mijn paard, dan in 10 jaar lessen.
Het teugelcontact is een stuk lichter.
Waar voor mij het traditionele is gaan afwijken van het klassieke, is allereerst het veel kortere opleidingstraject, het veel meer in een houding dwingen (op de loodlijn zonder de bijbehorende verzameling), het veel zwaardere contact met de mond. Vergelijk dit eens met bijv. Bent Branderup, een echte klassieker.

Ik heb dus duidelijk anders gezien in een clinnic, handen hoog en naar buiten trekken, en dat ging met kracht
Als dat een stuk lichter is, vraag ik me af wat het anders is?
Maar het kan, de paarden die ik ging kijken waren ook loei en loei zwaar, dus ben ik misschien "verwend" daarin? Lachen

Voor mij is traditioneel alleen het gewicht van de teugels, meer niet.
Dat er trek ruiters zijn dat is een feit, maar imo hebben die niet begrepen wat paardrijden inhoud en denken ze op een fitnesapparaat te zitten

Wat jij zegt over instructeurs die opdrachten geven waarbij je vraagtekens kan zetten: er moet een vertrouwensband bestaan tussen instructeur en leerling. De leerling moet dingen aannemen van de instructeur. Maar dat betekent niet stomweg jaknikken, maar overtuigen. Als de leerling niet snapt hoe of waarom iets gedaan moet worden, moet hij het vragen tot hij het wel snapt. Aan een leerling die zn mond houdt en vervolgens zelf beslist wat hij wel en niet moet doen (en dus thuis anders rijdt dan in de les, of 'smokkelt' in de les), heeft niemand wat. De leerling niet, de instructeur niet en het paard nog het allerminst.

Met je eens...maar of die instucteur de goede weg bewandeld is wel ter discussie te stellen, gezien het vele trek gebeuren wat je om je heen ziet

Btw, het duurt wel eventjes voor je jezelf een AdB-instructeur mag noemen!

kan zijn, maar ik mag hopen dat ze veel leren bij hem, behalve die handen zo hoog dat er een onderbreking in de lijn arm-mond zit
en het werkelijk naar buiten trekken van het hoofd.
Is geen flexen, is geen naar buiten stellen, maar gewoon ordinair vol hangen op de buitenkant

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:36

runningkawa schreef:
Maar dat is gruwelijk offtopic.... Lachen
Maar blijf daarom de toegevoegde waarde van de wissel niet snappen op het los krijgen van het paard Lachen

Meis, dan verschillen we heerlijk van mening LOL Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:37

Dat kan en mag Lachen gelukkig

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:38

En zo als ik al zei ik ben nooit te oud om te leren (ondanks mijn grijze haren).
Dus ik ga nog eens piekeren over je beweegredenen.