Leuke oefeningen voor overgangen terug en rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Re: Leuke oefeningen voor overgangen terug en rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:29

En wat was de oplossing?

Vind die tip van eerst een paar keer wegrijden op de diagonaal en daarna een keer terugrijden op diagonaal ook wel een uitdaging trouwens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:54

De oplossing bij ons is wellicht voor de andere ruiters niet zo interessant omdat het heel erg combinatiegebonden was: nog actiever in het achterbeen, nog losser in kaak en nekgewricht, meer aan zijn falie zitten met andere woorden Knipoog

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:32

Moska schreef:
Heb ergens nog een exemplaar liggen van "Your Horse" met hele leuke oefeningen erin. Zal er vanavond even induiken!

Wat ik zelf een mooi oefening vind om recht te richten is het draven/galoperen van vierkanten. Ipv een volte rijd je dan een vierkant, dus echt rechtstellen, dan in 6 passen (als ik me niet vergis) in draf de wendig door en weer rechtstellen. In galop in 3 sprongen de wending door. In het begin vond mijn paard het wel raar dat ik heb recht op de omheining afstuurde en werd hij heet, maar na een aantal keer snapte hij het en werden de vierkanten steeds vierkanter!

Rijd je dan in een 20x40 bak? Als ik namelijk bij E afwend, op X een volte 10m moet maken, dan rijd ik ik ook 3 galopsprongen voordat ik mijn volte inzet en dan zit ik precies op X.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:41

Leuk topic inderdaad, er zitten leuke figuren en ideeën tussen! Ja Zelf probeer ik ook weleens wat op de AC-lijn: afwenden, pasje weken voor het ene been en dan omstellen en voor het andere been wijken, weer rechtmaken en pasje vooruit rijden en tegen het einde van de lange zijde weer terug nemen en daar evt. een keertwending of volte maken en weer vooruit rijden.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:25

*Gebroken lijn, vervolgens volte 10 m, gebroken lijn, volte 10 m etc

*'bubbels rijden( volte 10 m op de a-c lijn, en dan telkens een plekje opschuiven)

*wijken, volte, wijken volte...

Succes Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:40

vera23 schreef:
vraag ik me nou af heh.... ik probeer altijd op mn zit te rijden maar ben heel erg licht op een best groot grof paard zou dat uitmaken dat het daarom ook niet goed lukt... zal toch ook haast wel heb haast niks om mee te zitten zo lastig Bloos

sorry ff offtopic Bloos

als een paard zo gevoelig is dat het een vliegje op zijn lijf voelt landen,
denk ik dat ie jou ook wel voelt hoor Knipoog
Mits je meer weegt dan een vlieg uiteraard Clown

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:30

Ik ook ff een stipje, heb laatst ook hele leuke oefeningen doorgekregen van iemand Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 20:00

Ik ben vandaag toevallig nog bezig geweest met de oefeningen die in dit topic staan en het gaat er echt op vooruit, dus nogmaals bedankt iedereen!

beaudien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:08

er staan echt hele goede oefeningen in dit topic
ik heb het zelfde probleem een beetje met mijn pony
en ik ga morgen rijden dus ik ga ff oefenen Haha! Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:56

ik doe ook even een stipje Haha!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:53

stipje Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:39

Ik ben vandaag ook weer bezig geweest met de basis en het gaat de goede kant op. We zwabberen steeds minder over de bui sch weg.

Dressje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 00:35

In het Bit van deze maand staan super tips. Misschien leuk om na te lezen! En voorwaarts rijden is een goede oefening om je paard recht te richten. Ga dus niet teveel overgangen terug rijden maar juist naar voren. Daar wordt een paard rechter van. Suczeven!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:27

Je zult toch ook een keer terug moeten in je overgangen anders ga je uiteindelijk vliegen. Ook overgangen terug kunnen heel voorwaarts gereden worden en je moet ze ook een beetje leren terugkomen helemaal als ze al zo graag het tempo hoog hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 12:34

Ik zal straks eens gaan zien voor de Bit. Mijn paard is juist veel te loperig, vindt hij makkelijker dan terugkomen dus bij hem is het juist zaak om het basistempo lager te krijgen dan hij wil gaan, zonder activiteit te verliezen. In stap en draf gaat het nu al vrij goed, in galop is hij nog veel te veel onder me uit aan het rennen. Hij kan overigens prima op hoog tempo zo krom als een banaan door de bak gaan hoor Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:43

Urielle, ik ben erg benieuwd naar BIT.
Merrie is ook erg loperig, vooral als het haar goed uitkomt. Of ze schiet in de achteruit als dat trucje niet werkt. Is soms best lastig rijden maar meestal een leuke uitdaging, het is dat ze zo ongelooflijk leuk is anders had ik haar allang achter 2 lagen behang geplakt.

stef_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:06

bij elke letter een overgang rijden??:D

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:00

Renvers & SB zijn beide fijne rechtricht oeveningen. Misschien kan je naast SB ook renvers eens meenemen in de training?

Verder kun je misschien ook je je overgang terug en weg tussen oeveningen door doen. Die van mij wordt ook erg heet van tempowisselingen en het is meestal geen succes hier veel mee bezig te zijn. Maar door een rits oeveningen achter elkaar te plakken met telkens een overgang terug en verder er tussen focus je ze niet op het heet worden (maar wel actief!) maar meteen weer op de nieuwe oeveningen.

Bijv op de volte op het open stuk een verruiming, op het gesloten stuk een pasje terug en meteen afwenden voor paar passen wijken en vervolgens bij E of B meteen weer een volte (wellicht wat kleiner) met een verruiming en een pasje terug en meteen op de lange zijde weer pasje SB.

Dan blijf jij ze bezig houden met meteen een nieuwe oevening en dan wordt hij wellicht beter in de overgang zonder erg heet te worden. Succes!!!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:56

Renvers is idd een hele goed oefening maar ik denk dat niet iedereen deze oefening (meer) kent.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:32

Ja hoor, ik doe het regelmatig, het is ook een goeie voor je stuurmanskunst. Ik vind het horen bij Travers, dan moet je toch ook de Renvers kennen... of ben ik nou gek?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:43

Ik rij veel op de binnenhoefslag. Pasje voor en pasje terug, gebroken lijnen zijn ook erg goed.
Ik doe ook wel eens ongeveer 4-5x per rondje bak een kleine volte te maken, of bij A afwenden en voltes links en rechts maken. Dit in stap en draf.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:50

leuke dingen staan hier tussen zeg! Ik ga zo rijden en ben zeker van plan wat van deze dingen uit te proberen!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:37

Urielle schreef:
In de wendingen:
De mijne komt niet tegen de hand, die blijft in dezelfde houding voortgaan, maar zet in ene zijn kaak vast.
En daarin nog heel wisselvallig, bijv. op een slangenvolte gaan boog 1,3 en 4 goed en bij 2 gaat het mis. Of ik doe sb over de middellijn wat goed gaat maar als ik dan verder rij in de volte 10 meter dan zet hij ineens die kaak vast. Of een S rijden waarvan de 2e boog misgaat en zodra je weer een S inrijdt gaat het ineens wel weer goed.
Een andere optie is dat hij over de buiten(rechter)schouder wegvalt met juist een extreme buiging links (en dan zeggen dat ie het niet kan Clown ) en ik er zowel met buitenteugel als buitenbeen nauwelijks aan kan komen.

Ik rij vaak SB op de grote volte. Is echt moeilijk om de buitenschouder erbij te houden. Deze oefening pak ik er zelf bij als mijn paard vasthoudt achter zijn kaak en werkt voor ons heel goed. Misschien kan je er wat mee!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 06:35

Esperanza schreef:
Ja hoor, ik doe het regelmatig, het is ook een goeie voor je stuurmanskunst. Ik vind het horen bij Travers, dan moet je toch ook de Renvers kennen... of ben ik nou gek?

Nee, maar het wordt bijna niet meer gedaan deze oefening igg niet in manegelessen etc. is mijn ervaring. Misschien dat een hele fanatieke prive-instructeur die op wat hoger niveau lesgeeft het wel doet. Ik ken hem nog van toen ik een klein meisje was maar toen werd het ook nog gevraagd in de proeven in het kleine gele boekje van dik 20 jaar geleden.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 06:51

Ik rijd ook vaak renvers om mijn paard los en recht te maken.
Maar het gele proeve boekje ken ik niet ?! maar wel leuk om al die oude proeven eens te bekijken. ik heb nog wel een boekje van 16/17 jaar geleden. vind ik toch wel leuk om te bewaren