Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tooeet

Re: Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 16:01

Dat zal ik zeker gaan proberen. Maar mijn probleem ligt puur in het bos. In de bak is ze vrij rustig.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:17

[\quote]Beste Linda,

Hangen aan het bit lost niets op. Ten eerste is het niet prettig voor het paard ten twee worden jouw armen steeds een cm langer Haha! Je zegt dat je dit paard nooit met een los teugeltje op je dooie akkertje door het bos zou kunnen rijden. Wat als ik je zeg dat dit wel mogelijk is?

Het enige wat je moet doen is je manier van rijden helemaal veranderen en volgens de klassieke rijkunst gaan scholen. Dan rijdt je niet op kracht, maar op balans, zit en lichte hulpen. Problemen los je dan niet op met hulpteugels of sterker te zijn dan je paard, maar door juist slimmer te zijn dan je dan paard. Ik zeg niet dat het eenvoudig is en ook niet dat je dit helemaal alleen kunt, maar het is zeker op te lossen.

Een paar practische tips waarmee je alvast aan de slag kan gaan:

Longeer je paard, aan het halster (geen bit) laat hem veel galoperen, Nee, hij loopt zich niet dood!
Hij is zoveel terug gereden en ingehouden dat als hij dan eens mag gaan, hij waarschijnlijk helemaal uit zijn stekker gaat. Al wil hij 30 minuten racen dan mag hij dat, ga niet hangen aan de lijn maar laat hem lekker gaan, bokken, springen wat hij maar wil. Houd dit eens twee weken vol. Je zal zien dat hij steeds minder de neiging krijgt lang te gaan racen. Hij zal steeds gecontroleerder gaan bewegen.

Wat héél belangrijk is dat je na zo'n race explosie hem een hele goede cooldown geeft. Dus 30 minuten voluit racen is minimaal 45 uitstappen aan de hand. Bijvoorbeeld 15 minuutjes in de bak en 30 minuten lekker ontspannen het bos is. Daarna lekker al het zweet eraf spuiten en wat extra's bijvoeren. Ook mag je paard na zo'n inspanning de volgende dag niet ineens op rust gezet worden anders kan hij maandag ziekte krijgen.

Ik zou zeggen probeer het eens en ik durf een weddenschap met je af te sluiten dat hij na 2 weken ineens rustig en gecontroleerd kan draven en galoperen. Wel 7 dagen in de week met hem aan de slag en laat hem de eerste dagen zelf bepalen hoelang en hoe gek. Daarna ga jij de regels zetten.

Heel veel succes[/quote]

Kom op, alsof de TS niet weet dat het voor beide partijen onplezierig is om de hele rit aan de teugels te moeten hangen!
Nogmaals het voorbeeld van mijn voormalige pony, zoals enkele reacties terug ook beschreven werd. Deze pony was overal gehoorzaam en licht aan de hulpen, maar deze basisregels waren verdrongen naar het achterhoofd van de pony zodra ie in het bos liep. Ik kon de pony wel oefeningen uit laten voeren, welke hij vervolgens afraffelde (en dus van mij opnieuw moest doen omdat hij beter kon en de aandacht bij mij diende te houden, daarna wéér opnieuw omdat hij de aandacht nòg niet bij mij had, nòg een keer ...enz). Echter op het moment dat je een fractie van een seconde niet met deze oefeningen bezig was, kwam het gedrag als een boomerang terug (en meestal erger, doordat het dier gefrustreerd raakte van de oefeningen. Daar had ik echter schijt aan, maar loste het probleem dus niet op).

Longeren? Vermoeid raken; nee hoor. Zich dood lopen deed ie natuurlijk niet, maar opgeven ook niet. Kon je gerust langer dan een half uur laten galopperen. Vervolgens in het bos reageerde ie net zo dol als wanneer ik niet had lopen longeren.

De genoemde weddenschap kan ik niet met je aangaan, omdat de pony inmiddels met pensioen is, maar anders had ik het graag gedaan Knipoog

Ik ben ook iemand die zeer consequent is, maar (héél) soms moet je gewoon een compromis sluiten met een dier (en dit compromis vervolgens tot regel maken!). Het moet namelijk wel veilig blijven, en persoonlijk kies ik er ook voor om er dan een (in mijn geval) pessoabit in te hangen, wat wèl blijkt te werken en met als gevolg hiervan weinig in hoeft te werken.

Ik denk in dit geval dat het met de mentaliteit / het karakter van het dier te maken heeft, en (in mijn optiek) niet met voerbeleid.

TS: Succes ermee! Laat je eventuele vorderingen nog weten via dit topic?

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 16:30

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je zelf zo'n paard gehad moet hebben om te begrijpen dat niet alle paarden. Pedagogisch te 'behandelen' zijn.

Ik ga binnenkort een pessoa of pelhambit uitproberen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:37

Helaas blijf ik stellig bij mijn beweringen. En ja ik heb meerdere "van dit soort paarden" gereden waarmee volgens de eigenaren in het bos niets aan te vangen was.

Ergens gaat het fout. Een paard wat thuis gehoorzaam kan zijn, kan dit ook in het bos, op het wedstrijd terrein of waar dan ook. Het is niet zo dat het dus maar aan het paard ligt. Het paard zal zijn karakter, eigenaardigheidjes en temperament hebben, maar het ligt bij de ruiter deze op verantwoorde wijze te "beteugelen" en om te buigen naar gehoorzaamheid.

Een paard dat er steeds in het bos van tussen gaat is niet gehoorzaam en toont geen respect voor zijn ruiter. Hete paarden worden niet minder heet met scherpere hulpmiddelen.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 24-07-07 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:41

Om eerlijk te zijn ben ik het wel met pensionnetje eens.
Goed er zal vast een uitzondering zijn, maar niet zoveel als dat er op bokt rond lopen Lachen Knipoog
Als een paard braaf op de hulpen kan zijn in de bak, kan dat buiten ook.
Braaf aan de hulpen betekend dus wel dat je je paard zoals het hoort op je zit rijd, dan heb je de teugels al bijna niet nodig. En heb je die al als extra rem in het bos voor als het echt de spuigaten uitloopt.

Mijn eigen paard is ook niet de makkelijkste, maar gaat gewoon zonder rommel naar buiten.
Ja aan een lang teugeltje Lachen Ging eerst ook niet hoor, omdat hij dacht dat er in het bos andere regels waren. (maar eraan hangen ging ook niet, dan klapte hij omhoog en als je vast zou blijven houden achterover)
Maar consequent blijven en het is op te lossen.

En nu niet roepen, ja met 1 paard je hebt geluk...nee dit is me met veel paarden gelukt Lachen

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 16:58

Ik word hier een beetje moe van.
Mijn paard is prima aan de hulpen én op mijn zit te rijden. In de bak heel licht in haar mond.

Maar zodra de bospaden in zicht komen wil ze alleen maar rennen. Moet ik dan maar met lichte druk en op mijn zit terug rijden?? Net of ik dit niet geprobeerd heb. Madam wordt gewoon ontzettend sterk en is niet meer te houden én niet meer terug te nemen. Hierdoor KAN ik NIETS anders op dat moment als aan de teugels hangen. Ik kan haar wel laten rennen, maarja is zo banketstaaf als het pad op asfalt over gaat, of je een tegenligger krijgt.

Ik heb mijn best écht wel gedaan om dit paard op een vriendelijke en rustige manier te remmen, maar dat gaat niet. Ik kan dit pas verder uitbouwen, als ik weet dat er een rem op zit.

Zodra ik haar kan REMMEN, kan ik ook meerdere dingen gaan proberen. Haar wereld draait gewoon om in het bos. Respect heeft ze voor me, met grondwerk, aan de hand. We doen ook freestyle, soms wat vrijheidsdressuur. Gewone dressuur. Alles gaat PERFECT. Maar in het bos is de rem zoek, ze vergeet me gewoon. Ik denk niet dat ze het kwaad bedoeld. Ze geniet wel van het hard gaan, ik ook, maar ik wil haar remmen als ze recht op een auto afgaat.

En voor de mensen die zeggen dat het lukt met alle paarden. Kom maar hierheen! Je mag haar uittesten hoor. Puur op je zit? Zonder in haar mond te zitten? Ik wens je veel succes.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 16:59

Hoe kan ik haar in hemelsnaam op haar plaatst zetten als ze geen ontzag heeft voor het bit in het bos. Lief praten??

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:00

Pensionnetje en Runnigkawa,
Bij "gemiddelde paarden met een gemiddeld karakter" ben ik het absoluut met jullie eens! Ik ben ook van mening dat het dier gehoorzaam dient te zijn. Ook ik denk dat er snel wordt geroepen dat "het eigen paard de uitzondering op de regel is". Vele van deze uitzonderlijke gevallen blijken dit niet te zijn.

Maar daarnaast blijf ik erbij dat er soms wèl uitzonderingen zijn, die je ook "uitzonderlijk" dient te benaderen.
Ook ik ben doorgaans voor de vriendelijkere weg (is meestal die van het geduld, en het "slim" oplossen van het probleem door de ruiter), waarvan gebleken is dat dit meer tijd kost dan een "quick fix". Maar (zoals in mijn geval is gebleken, en zo te lezen in geval van de TS ook) lost de tijd nemen niet altijd het probleem op. In zo'n geval blijf ik er -persoonlijk- ook bij, dat je dan voor een veiliger oplossing moet kiezen, of in zijn geheel moet stoppen met (in dit geval) buitenrijden.

In mijn geval bleek de minder vriendelijk ogende oplossing stukken vriendelijker dan al mijn gehannes van de jaren daarvoor. Doordat mijn paardje wèl respect toonde voor het bit, had ik als gevolg hiervan het bit nauwelijks nodig. In mijn ogen een respectvolle manier van "coping". (Overigens was dit dus een compromis, en voor alle helderheid geen werkelijke oplossing van het probleem, hiervan ben ik me wel bewust!)

Ook ik heb daarvoor èn daarna meerder ponies en paarden gereden, welke nooit zo uitzonderlijk zijn gebleken als de omschreven pony. Met alle andere dieren is het me rijtechnisch wel gelukt om dit op te lossen. Met deze niet.
(Overigens wèl een leuke discussie zo OK dan! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:02

Breng haar maar hier heen, neem haar wel in training Lachen
de 1e keer lukt mij dat ook niet, schrijf ik ook niet
Schrijft Pensionnetje ook niet.
Maar ja op een enkele uitzindering na (en heel bokt heeft die blijkbaar) is het gewoon dressuurmatig op te lossen.
nee niet in 1x, of kan jij alle dressuur oefeningen in de bak ook in 1x? Lachen

Laat ik bijv al zeggen, dat mijn eigen paard geen gemiddel karakter heeft
Zijn papa is een renpaard (Kafu x Rigeletto) en maar wat graag zou hij dat ook zijn Tong uitsteken Power genoeg heeft hij Lachen
Hij heeft een zeer flink ego, en laat ik zeggen dat ik dat niet zelf bedacht heb, maar als mensen als emile hendrix dat ook zeggen,,,mwah...geloof ik dat wel Lachen

Want ts word misschien moe van zulke reacties, ik wor moe van alle vervelende paarden op bokt...

edit, om te kijken of je paard in de bak goed op de zit gereden is
Knoop in de teugel, armen af laten hangen langs je lichaam
stappen; figuren rijden en halthouden
draven; figuren rijden, terug naar stap, halthouden
galop idem...
Lukt dat heb jij ook in het bos je bit als noodrem en niet als hoofdrem Lachen

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 17:21

Doe oefeningen lukken me in stap zeker. In draf wat lastigerer zonder contact met haar mond. Omdat ze graag wat sneller is.

In het bos is het heel anders. Meiden ik ben al 5 jaar met mijn merrie aan het oefenen. Geloof me nou maar, dat ik hier niet eigenwijs loop te doen. Of niets aan wil nemen. Ik vraag niet voor niets om adviezen hier...

Maar nu ben ik wel benieuwd, hoe jullie het met dit paard (zoals ik het omschreven heb) op zouden lossen.

Van het begin af aan.

Ik zou haar graag komen brengen hoor Runninkwa. Als jij voor elkaar krijgt waar ik al 5 jaar aan, aan het sleutelen ben. Dan staat ze morgen voor de deur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:25

Dan begin er maar mee dat hij in de bak op je zit te sturen en terug te komen is Lachen
Je schrijft nu al dat dat niet gaat...dan gaat je dat in het bos zeker niet lukken Lachen
Dáár ligt het begin van jou oplossing Lachen
In de bak puur op zit oefenen Ja
Of een paard graag wat sneller is dat maakt echt niet uit, echt niet Lachen
Een paard zijn basis hulpen is reageren op zit. Ook in draf en galop.
Daarmee stuur je, daarmee hou je je tempo.
Ga daar maar eens mee aan de slag Ja

succes, want ook jij kunt het dan leren, maar dan moet je basis in orde zijn Lachen
En dat is waar ik nu zou gaan beginnen Lachen Niks bos, maar op de zit hulp leren reageren Lachen

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 17:31

Daar zal ik zeker mee aan de slag gaan.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:35

Even voor Runningkawa:
Nog even over mijn vorige reactie; oke, mijn woordkeus voor "een gemiddeld paard met een gemiddeld karakter" is misschien wat ongelukkig gekozen.

Maar je ontkent niet dat er uitzonderingen bestaan. Waarom is het dan niet mogelijk dat juist deze twee gevallen de uitzondering zijn?

Voor wat betreft het kunnen opvangen en verruimen (rijden dus Knipoog ) met je zit ben ik het eens hoor, dat is ook altijd mijn uitgangspunt, en ook ik ben hiermee nog steeds (of telkens weer...) verder bewust mee bezig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:40

Ik ga helemaal met Runningkawa mee. Daarnaast: als je toch het bos in gaat, doe dat dan de eerste tijd ALLEEN in stap. Gaat dat ALTIJD (dus na een keer of 10 nog steeds) helemaal rustig, dan kun je op weg naar het bos toe een stukje draven, om haar voor het bos weer terug te nemen naar stap. En dat bouw je heeeeeel erg langzaam op tot draven in het bos. Eerst op de weg van huis af, en daarna pas op de weg richting huis.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:42

Angela, sorry, maar dit stuk van de discussie hebben we naar mijn mening al gehad.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 17:48

Angela. Ik heb een jaar lang alleen gestapt en tussen door telkens een drafje geprobeerd. Maar dit heeft geen nut. Zodra ze mag draven wordt ze heet, en als ik haar daarna laat stappen blijft ze heet. Al stap ik hierna nog 3 uur.
Ik heb dit al een jaar lang geprobeerd, maar zonder ook maar enige vooruitgang. Dit lijkt me niet de juiste methode voor mijn paard..

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:55

Pensionnetje schreef:
Helaas blijf ik stellig bij mijn beweringen. En ja ik heb meerdere "van dit soort paarden" gereden waarmee volgens de eigenaren in het bos niets aan te vangen was.

Ergens gaat het fout. Een paard wat thuis gehoorzaam kan zijn, kan dit ook in het bos, op het wedstrijd terrein of waar dan ook. Het is niet zo dat het dus maar aan het paard ligt. Het paard zal zijn karakter, eigenaardigheidjes en temperament hebben, maar het ligt bij de ruiter deze op verantwoorde wijze te "beteugelen" en om te buigen naar gehoorzaamheid.

Een paard dat er steeds in het bos van tussen gaat is niet gehoorzaam en toont geen respect voor zijn ruiter. Hete paarden worden niet minder heet met scherpere hulpmiddelen.

Ik heb zelf een PRE die ook heel erg heet van zichzelf is. Ben het met je eens dat het enorm afhangt van hoe je er zelf mee omgaat. Ik krijg de mijne ook rustig. Maar dat een paard die in de bak gehoorzaam is, dit ook kan zijn op wedstrijd en in het bos ben ik niet met je eens. Hete paarden zijn vaak ook gevoelige paarden. Ze reageren ontzettend op indrukken vanuit hun omgeving, zoals vormen, kleuren en geuren. En ze reageren op de stemming van hun ruiter. Als ze in het bos of op wedstrijd zijn hebben ze veel meer, en hele andere indrukken te verwerken dan thuis in de bak. En dus reageren ze anders.

Mijn paard is ontzettend gehoorzaam en doet alles wat ik hem vraag. Toch kan hij soms ineens schrikken van een bruggetje wat hij nog nooit gezien heeft, een plas op het bospad, of felgekleurde hortensias. Als ik langs een weg kom waar ze drie varkenshouderijen naast elkaar hebben, krijg ik hem ook niet ontspannen en nagevelijk. Ik krijg hem er wel altijd langs en na 5 minuten is hij wel weer braaf. Maar dit is dus een voorbeeld dat hij op dat moment wel degelijk anders reageert als in de bak.

TS ik weet precies hoe je je voelt, ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Op een normale trens zijn we 1x bijna een ravijn in gereden (toen woonden we nog in Spanje) en 1x tegen een boom. Voor de veiligheid van zowel mij als mijn paard ben ik toen ook met dubbelgebroken pelham gaan rijden, met twee teugels. Want net zoals jij zegt, als je moet stoppen moet je gewoon stoppen, anders lig je strax met paard en al onder een auto of vrachtwagen en daar staat heel pedagogisch bokt dan met hun goedbedoelde adviezen.

Als ik hem op de bovenste teugel rijd werkt het bit net als een dubbelgebroken trens, maar als hij met galopperen er van tussen wil kan ik de onderste erbij pakken als noodrem. Als hij terug komt laat ik gelijk los, zo krijg je geen gehang en gesjor in de mond. Ik snap je frustratie tov de mensen die het pedagogisch aan willen pakken. Met mijn paard ga ik dus ook niet op wedstrijd omdat hij dan gewoon te veel indrukken krijgt, en zich helemaal loopt op te fokken. Er langzaam aan laten wennen werkt ook niet, om weer op het voorbeeld vande varkens terug te komen: bijna 3 jaar lang ben ik op mijn oude stal elke dag langs die varkensboer gelopen, erop of ernaast. Suev volgt mij normaal gesproken als hij iets spannend vindt en deed dit ook op het terrein van de boer. Hij doet wel altijd wat ik van hem vraag maar zonder angst en spanning heb ik hem nooit langs een varkensboer gekregen.

Nog een andere opmerking, iedereen vindt scherpe bitten zo zielig, maar een bit werkt net zo scherp als de handen die de teugels vasthouden. Iemand die continue in de mond van zn paard hangt met een enkelgebroken bustrensje pijnigt zijn paard meer met de continue notekrakerwerking, prikken in het gehemelte en druk op de mondhoeken en lagen, als iemand die met een halve gram druk op zijn teugels rijdt met een pelham, en het paard verder op de zit, benen en stem rijdt.

Nog even een aanvulling: door je paard correct nagevelijk en dressuurmatig te rijden kun je idd het probleem voor een heel groot deel oplossen en verminderen. Dus daarvoor echt niets dan alle lof, maar bij sommige paarden helpt dit alleen maar tot op zekere hoogte. Er is ook nog iets als de aard van het beestje waar je rekening mee dient te houden Knipoog
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 24-07-07 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 18:01

Bedankt voor je reactie. Mijn paard is op wedstrijd overigens echt heel braaf. Daar presteerd ze het beste.

Ik denk dat ik inderdaad een pelhambitje ga proberen. Het bit werkt, zoals men het gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:03

Dinkeygirl, helemaal met je eens. Vooral je een na laatste alinea.

Trouwens sommige paarden zijn als de dood voor varkens, de geur en het gekrijs. De mijne ook Clown Niet af te leren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-07 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:03

LindaV schreef:
Bedankt voor je reactie. Mijn paard is op wedstrijd overigens echt heel braaf. Daar presteerd ze het beste.

Ik denk dat ik inderdaad een pelhambitje ga proberen. Het bit werkt, zoals men het gebruikt.

Ja dat is de aard van jouw beestje dan weer, gelukkig maar! Haha!

Ik gebruikte dat meer als voorbeeld op wat pensionnetje schreef trouwens.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 18:07

Het was ook niet puur op jou bedoeld. Maar eerder in dit topic werd ook al eens gezegd. Dat een paard op wedstrijd terrein, en in het bos net zo braaf als in de bak moet zijn.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:07

Dinkey-Girl: bedankt voor je bijdrage hier ben ik het helemaal mee eens.
Natuurlijk is ieder paard dat zich in de bak kan gedragen FYSIEK ook in staat om dit in het bos te doen. Maar daar gaat het hier dus niet om.

De pony welke ik (val in herhaling) beschreef was in de bak namelijk optomingloos te rijden (compleet op de zit dus), maar ik wil dat nooit met dit dier gaan uitproberen in het bos...(ik wil liever nog niet dood)
Met optomingloos rijden bedoel ik overigens niet alleen maar rondjes lopen door de bak, nee, ook oefeningen als travers en wijken enz.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:18

DinkeyGirl schreef:
Pensionnetje schreef:

Ik heb zelf een PRE die ook heel erg heet van zichzelf is. Ben het met je eens dat het enorm afhangt van hoe je er zelf mee omgaat. Ik krijg de mijne ook rustig. Maar dat een paard die in de bak gehoorzaam is, dit ook kan zijn op wedstrijd en in het bos ben ik niet met je eens. Hete paarden zijn vaak ook gevoelige paarden. Ze reageren ontzettend op indrukken vanuit hun omgeving, zoals vormen, kleuren en geuren. En ze reageren op de stemming van hun ruiter. Als ze in het bos of op wedstrijd zijn hebben ze veel meer, en hele andere indrukken te verwerken dan thuis in de bak. En dus reageren ze anders.

Als je een PRE rijdt weet je precies waarover ik spreek. Maar gevoeligheid en vandaaruit schrikken en wegspringen is iets anders dan een pony die stelselmatig aan de kletter gaat. Dan zit er serieus iets in de opvoeding fout.

Mijn paard is ontzettend gehoorzaam en doet alles wat ik hem vraag. Toch kan hij soms ineens schrikken van een bruggetje wat hij nog nooit gezien heeft, een plas op het bospad, of felgekleurde hortensias. Als ik langs een weg kom waar ze drie varkenshouderijen naast elkaar hebben, krijg ik hem ook niet ontspannen en nagevelijk. Ik krijg hem er wel altijd langs en na 5 minuten is hij wel weer braaf. Maar dit is dus een voorbeeld dat hij op dat moment wel degelijk anders reageert als in de bak.

Ik krijg niet de indruk dat deze pony angstig is. Eerder een lekker crossmonster dat donders goed weet dat hij er mee weg komt zodra hij de kans krijgt. Pling

TS ik weet precies hoe je je voelt, ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Op een normale trens zijn we 1x bijna een ravijn in gereden (toen woonden we nog in Spanje) en 1x tegen een boom. Voor de veiligheid van zowel mij als mijn paard ben ik toen ook met dubbelgebroken pelham gaan rijden, met twee teugels. Want net zoals jij zegt, als je moet stoppen moet je gewoon stoppen, anders lig je strax met paard en al onder een auto of vrachtwagen en daar staat heel pedagogisch bokt dan met hun goedbedoelde adviezen.

Als ik hem op de bovenste teugel rijd werkt het bit net als een dubbelgebroken trens, maar als hij met galopperen er van tussen wil kan ik de onderste erbij pakken als noodrem. Als hij terug komt laat ik gelijk los, zo krijg je geen gehang en gesjor in de mond. Ik snap je frustratie tov de mensen die het pedagogisch aan willen pakken. Met mijn paard ga ik dus ook niet op wedstrijd omdat hij dan gewoon te veel indrukken krijgt, en zich helemaal loopt op te fokken. Er langzaam aan laten wennen werkt ook niet, om weer op het voorbeeld vande varkens terug te komen: bijna 3 jaar lang ben ik op mijn oude stal elke dag langs die varkensboer gelopen, erop of ernaast. Suev volgt mij normaal gesproken als hij iets spannend vindt en deed dit ook op het terrein van de boer. Hij doet wel altijd wat ik van hem vraag maar zonder angst en spanning heb ik hem nooit langs een varkensboer gekregen.

Nog een andere opmerking, iedereen vindt scherpe bitten zo zielig, maar een bit werkt net zo scherp als de handen die de teugels vasthouden. Iemand die continue in de mond van zn paard hangt met een enkelgebroken bustrensje pijnigt zijn paard meer met de continue notekrakerwerking, prikken in het gehemelte en druk op de mondhoeken en lagen, als iemand die met een halve gram druk op zijn teugels rijdt met een pelham, en het paard verder op de zit, benen en stem rijdt.

Scherpe bitten zijn niet zielig in een bekwame hand. We hebben het hier mijns inziens niet over een dusdanig uitgebalanceerde en ervaren amazone dat zij zo maar moet worden los gelaten met een heet paard en een scherp bit. Ze moet niet eerst het probleem oplossen met hulpmiddelen, maar bij zichzelf te raden gaan, waar nu eigenlijk precies het probleem ligt. En dat is zeker te weten een stuk opvoeding en respect

Nog even een aanvulling: door je paard correct nagevelijk en dressuurmatig te rijden kun je idd het probleem voor een heel groot deel oplossen en verminderen. Dus daarvoor echt niets dan alle lof, maar bij sommige paarden helpt dit alleen maar tot op zekere hoogte. Er is ook nog iets als de aard van het beestje waar je rekening mee dient te houden Knipoog

Juist vanwege de aard van het beestje (en amazone) is het verstandig bekwame hulp bij te zoeken
.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 24-07-07 18:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:20

Heel even, wat is een PRE?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:22

Andaluus mét papieren Vork