elastiek of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_beat

Re: elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:50

Ik rijd mn haf zo af en toe met slof.
De dagen erna is ze hartstikke los.
Er zijn bij ons op stal idd ook mensen die iedere dag met slof rijden ik vind dat je dan je paard in de krul trekt idd.. het paard neemt een onnatuurlijke houding op een gegeven moment aan.
Hoe verpest je je paard..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:59

siroontjuh schreef:
hoi hoi
ik rij nu 2 weken met elastiek en moet zeggen dat het prima gaat.
eerst rende me paard steeds onder me vandaan en kon alleen maar hard en kon niet galoperen ( heb een draver) en kon alleen maar met d'r hoofd omhoog lopen, komt omdat ze van de renbaan afkomt.
en sinds ik het elastiek gebruik gaat madam netjes aan de teugel en kan gewoon normaal draven en het galoperen gaat nu ineens kei goed..
ze word om de dag gereden en de andere dagen gelongeerd met elastiek.
maar ik ben nu nog aan het uit zoeken welke manier het beste bij haar past.
ik was er eerst ook niet voor, maar bij mijn paard werkt het.
en mijn instructrice heeft het me aangeraden en die heeft er echt wel verstand van.
zoals ik al eerder gelezen had dat een goeie instructrice je dat nooit zal aanraden slaat nergens op.

Veel dravers zitten vast in hals misschien had je dit beter kunnen verhelpen ipv elastiek

Joy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:22

Lowara schreef:
ik ben juist zeer pro elastiek. Elke hulpteugel kun je misbruiken, maar mits goed gebruikt doen ze wat de naam al zegt, helpen.
Ik heb heel lang een elastiek bij mijn merrie gebruikt omdat ze gewoon te sterk voor mij was om continue lag te werken. Ook gaf het elastiek ons allebei rust en ontspanning omdat ik niet continue hoefde te vechten waardoor de ontspanning snel kwam en ze nu gewoon fijn loopt Ja
ook bij mijn lessen rijden leerlingen regelmatig met een elastiek als extra hulpmiddeltje. mits je dat ding niet te strak zet, en de teugels vast blijft houden en goed van achteren rijdt, zie ik niet in wat er mis kan gaan

Ik zie het probleem ook niet, helemaal omdat je zegt het onder begeleiding te gaan doen. Wat kan er misgaan dan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:09

Een hulpteugel is idd om hulp te bieden als het niet meer gaat maar niet om jou rijtechnische mankementen te verdoezelen, of een paard met pijn in een bepaalde houding te dwingen/vragen (afhankelijk van de hulpteugel). Ik ben van mening dat tegen de tijd je ervaren genoeg bent om een hulpteugel te kunnen gebruiken je de meeste pony's en paarden wel gewoon kunt rijden en dus geen hulp meer nodig hebt. Voor die enkeling die er dan nog wel baat bij hebben zijn er dus de hulpteugels.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 08:17

lailapri schreef:
Een hulpteugel is idd om hulp te bieden als het niet meer gaat maar niet om jou rijtechnische mankementen te verdoezelen, of een paard met pijn in een bepaalde houding te dwingen/vragen (afhankelijk van de hulpteugel). Ik ben van mening dat tegen de tijd je ervaren genoeg bent om een hulpteugel te kunnen gebruiken je de meeste pony's en paarden wel gewoon kunt rijden en dus geen hulp meer nodig hebt. Voor die enkeling die er dan nog wel baat bij hebben zijn er dus de hulpteugels.

dus jij ziet een hulpteugel meer als zwakte omdat de ruiter het niet kan oplossen? dan vraag ik me toch af waarom heel veel topruiters regelmatig naar de slof grijpen Haha! dus die hebben gewoon nog niet ervaring genoeg volgens jou Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:10

Rianneke schreef:
lailapri schreef:

dus jij ziet een hulpteugel meer als zwakte omdat de ruiter het niet kan oplossen? dan vraag ik me toch af waarom heel veel topruiters regelmatig naar de slof grijpen Haha! dus die hebben gewoon nog niet ervaring genoeg volgens jou Clown

IK zie dat ook zo , een goeie en geduldige ruiter heeft geen hulpteugel nodig, het is een dwangmiddel ten allertijden, waar de ruiter zijn kunde stopt , daar begint hij met een hulpteugel.

Een topruiter hoeft niet perse een goeie ruiter te zijn, tuurlijk hij weet de knopjes te vinden en erop te zetten, maar met rust en geduld kom je daar ook mee, maar vaak hebben topruiters daar geen tijd en geduld voor.
Ik vind paardrijden op welk niveau dan ook , dat moet je met respect en wederzijdse samenwerking met je paard doen en daar horen geen dwangmiddelen bij!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:19

Rianneke schreef:
ik ben het gedeeltelijk wel met jou eens, maar stel dat jij voor de keus staat...(heb ik bij mijn huidige paard meegemaakt) of je rijd met een (bij mij groen) paard verder wat totaal niet goed loopt (o.a. onregelmatig en de rug totaal wegdrukt) met het risico dat ze volop spieren gaat produceren op de verkeerd plekken... of je probeert een elastiek waardoor je paard in de juiste houding gaat lopen en daardoor die massale spiergroei op de juiste plekken krijgt... dat was tenminste mijn keus van de DA nadat ie de 2de hormoonspuit er in had geprikt Haha! en toen was voor mij de keus heel makkelijk. dan bezorg ik mijn paard wel tijdelijk een respectloze rottijd maar ik heb er wel een goed paard aan over gehouden! misschien snap je mijn keuze nu ook iets beter Knipoog

Ten eerste bedankt. Haha! Ik help haar graag, en ik hoop dat we eruit komen.

En dit wilde ik precies vertellen, wat er mét hulpteugel kan gebeuren. Want het vorige paard wat ik heb gereden werd altijd met hulpteugel gereden. Het paard had zóveel spieren in zijn onderhals van het tegenwerken van de hulpteugels, dat ik na een jaar ploeteren bijna nog niets eraf had. Dit paard werkte ongemerkt steeds tegen de elastiek in en begon een valse krul aan te nemen waardoor ze zo ontzettend veel spieren in haar onderhals ging produceren. Ze had echt zo'n hertenhals. Ik zal eens een foto voor je zoeken.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:20

midgie schreef:
IK zie dat ook zo , een goeie en geduldige ruiter heeft geen hulpteugel nodig, het is een dwangmiddel ten allertijden, waar de ruiter zijn kunde stopt , daar begint hij met een hulpteugel.

Een topruiter hoeft niet perse een goeie ruiter te zijn, tuurlijk hij weet de knopjes te vinden en erop te zetten, maar met rust en geduld kom je daar ook mee, maar vaak hebben topruiters daar geen tijd en geduld voor.
Ik vind paardrijden op welk niveau dan ook , dat moet je met respect en wederzijdse samenwerking met je paard doen en daar horen geen dwangmiddelen bij!

Amen. Dit probeerde ik al die tijd al te zeggen. Vork

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:26

Rianneke schreef:
lailapri schreef:

nog een keer goed lezen, een topruiter die dus goed rijdt zou een hulpteugel wel kunnen gebruiken als hulpteugel om het paard te helpen en niet om hun rijtechnische fouten te verdoezelen, maar waar ik meer op doel is dat pony's vaak een hulpteugel om geknoopt wordt (vaak ook nog verkeerd maar dat daargelaten) en de ruiter op dezelfde manier blijft rijden maar dus het paard dwingt zich aan te passen hoewel eigelijk de fout bij de ruiter ligt kwa rijden, houding en inwerking van hulpen. Dus voorbeeld, omdat ik geheel uit evenwicht zit en mijn pony dus niet in evenwicht kan lopen en aan de teugel, moet mijn pony dat maar leren want hij is eigenwijs en dus bind ik lekker zijn hoofdje vast. Maar als diegene zijn houding zou verbeteren zou het allemaal al een stuk beter gaan. Als diezelfde persoon ook nog een grof inwerkt met hulpen en niet consequent is en de pony dus lui voor het been en door teveel teugeldruk met het hoofd hoog loopt zal in mijn ogen de ruiter eerst goed moeten leren rijden want als dat niet verbeterd heb je niets aan een hulpteugel, dan is het geen hulpteugel maar een dwangteugel

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:29

midgie schreef:

Je hebt ruiters in 2 groepen (dus de serieuze ruiters zegmaar) een die winstpunt gericht rijden en een groep die paardgericht rijdt, en de tijd neemt om een paard op een paardse manier te trainen. Ik zeg niet dat het andere slecht is, maar er zit wel duidelijk verschil in, en bijna niet te vergelijken met elkaar.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:27

Een topruiter zou helemaal niet met een hulpteugel mogen rijden, en de mensen die gewoon zo rijden zouden er niet een saan mogen denken, want heel vaak word hij gewoon gepakt als dwangmiddel , zelfde als zweep en sporen , worden door de topruiters wel als verfijning gezien, maar bij de alledaagse ruiter dus als gas gezien,

Een hulpteugel is ten aller tijden gewoon waar je kunne ophoud en dat heeft niets te maken of je nou top of niet top rijd, laat die dingen gewoon in de winkel hangen en rij je paard met respect!!!!!
Met respect kom je verder dan met een hulpteugel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:34

lailapri schreef:
midgie schreef:

Je hebt ruiters in 2 groepen (dus de serieuze ruiters zegmaar) een die winstpunt gericht rijden en een groep die paardgericht rijdt, en de tijd neemt om een paard op een paardse manier te trainen. Ik zeg niet dat het andere slecht is, maar er zit wel duidelijk verschil in, en bijna niet te vergelijken met elkaar.

Wat is het grote verschil dan tussen die 2 groepen en wat zou er dan moeten verandere??

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:01

Picassox schreef:
En dit wilde ik precies vertellen, wat er mét hulpteugel kan.gebeuren. Want het vorige paard wat ik heb gereden werd altijd met hulpteugel gereden. Het paard had zóveel spieren in zijn onderhals van het tegenwerken van de hulpteugels, dat ik na een jaar ploeteren bijna nog niets eraf had. Dit paard werkte ongemerkt steeds tegen de elastiek in en begon een valse krul aan te nemen waardoor ze zo ontzettend veel spieren in haar onderhals ging produceren. Ze had echt zo'n hertenhals. Ik zal eens een foto voor je zoeken.

jou verhaal is toch net iets anders... ik heb mijn paard juist een elastiek omgedaan omdat anders haar spieren op de verkeerde plekken zouden groeien... dit in verband met de hormoonspuiten Haha!

midgie schreef:
Een hulpteugel is ten aller tijden gewoon waar je kunne ophoud

dus een topruiter is volgens jou ook niet kundig genoeg Clown zo komt het echt op mij neer... toch appart dat ze dan toch in de GP of wat dan ook meerijden Knipoog

lailapri -> volgens mij snap ik jou wel... jij denkt ongeveer hetzelfde als mij

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:22

@ Rianneke, ik denk niet dat Anky dagelijks met een slof rijdt hoor, en Laurens ook niet. Zij hebben hun paard helemaal voor elkaar en kúnnen rijden. Dat kun je van ons, amateurs, niet zeggen. Zij weten precies hoe ze zo'n ding moeten gebruiken en hebben er waarschijnlijk een reden voor áls ze 'm al gebruiken (waar ik zelf aan twijfel). De meeste amateurs gebruiken zo'n hulpteugel om z'n eigen fouten te verdoezelen, en dat is het verkeerde. Slechts een enkeling zal er baat bij hebben.

De fout zit in het zadel, niet eronder. Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:26

Eigenlijk zeg ik dat wel , juist een topruiter zou geen hulpteugels moeten pakken, ik vind die moet kundig genoeg zijn om het probleem zelf op te losse en niet naar dwangmiddelen gaan pakken.
Ze zullen uiteindelijk wel de ervaring hebben, maar de tijd ontbreekt, het moet allemaal zo snel en zo jong mogelijk naar de top, dat levert geld op , maar de meest van die paarden zijn op jonge leeftijd al op en zijn soort van machines geworden, zonder lol in het rijden want ja dat is niet belangrijk , als ik MIJN doel maar haal , zal het paard me een wordt wezen, is een handels ding, dat geld op moet brengen, maarja zo zie ik dat en misschien meerdere wel met mij.
Ik vind wat ik steeds overal blijf herhalen, heb respect voor een dier en dat is dus niet dwanmatig trainen met behulp van bijzet en al die andere dingen die kun kan kopen.
Kijk nou naar manege , daar hanegn bijna alle paarden aan de stieken of weet ik wat allemaal, zijn bijna allemaal ruiters die niet eens de hoeven uit durven krabben.
En dan moeten ze met een zogenaamde hulpteugel, (want dat is het woord wat wij menser aan hebben gegeven, als je het verkoopt als dwangmiddel verkoopt het niet.) rijden ,
Eigenlijk zouden ze op een manege eerst met beginnende ruiters aan het grond werk moeten beginnen en vertrouwen krijgen in zo`n mooi en groot machtog dier wat paard heet, respect bij brengen en niet gelijk de eerste les met zweep op een paard zetten met stiek eraan en gelijk leren van flink meppen anders doet hij het niet, is toch te zot voor woorden.
Ga eens een manege in en kijk eens goe din de ogen van zo`n dier Huilen
Maarja zo kan ik nog wel even doorgaan Knipoog

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:30

Ik vind een hulpteugel gewoon respectloos tegenover je paard, zoals ik al eerder zei. Ik vind gewoon bij een goede band en goed vertrouwen, dat je het niet eens nodig hebt.

Midgie, ik ben het compleet met je eens. Ik sluit me bij je aan. Met dwang kom je nergens, met vrijheid en op basis van vertrouwen kom je wel érgens. Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:18

Als nu alle ruiters recreatie en topruiter en alles wat daar tussenhangt er zo over gaan denken,heb je meer gelukkigere paardjes en meer voldane ruiters.

Zelf als mens wil je ook op een waardige manier behandelt worden, paardrijden is geen krachtmeting.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:32

Maar goed nu iets anders, wat vinden jullie van longeren met hulpteugel?

Ik gebruik zelf ook wel eens een hulpteugel ben benieuwd naar jullie mening daarover maar dan eerst even foto plaatsen

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:34

Ik ben alleen voor de pessoa, omdat het paard dan zijn eigen balans kan zoeken en het verbetert het evenwicht. De rest vind ik ook allemaal té dwangmatig. Pessoa is overigens de enige hulpteugel die ik gebruik. Lachen Ik wil er wel bijzeggen dat de pessoa altijd zeer los hangt bij mij. Helaas wordt ook deze hulpteugel vaak verkeerd gebruikt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:47

Ik gebruik als ik longeer alleen de dubbelen lijn, maar eigenlijkk longeer ik niet veel , ik doe veel grond werk aan de lijn van 4.5 en kan daar heel goed mee vertellen aan mijn paard wat ik van haar wil. dat ik haar ontspannen wil en mooi haar achterhand eronder,
Een vriendin van mij gebruikte ook eerst een passoa teugel met longeren, maar nu trainen we op een zo andere manier dat ze dat nu ook als dwanmatig ziet en haar paard met de basis training van de klassieke rijkunst veel meer kan ontspannen en daar kom geen hulp teugel aan te pas, alleen veel geduld en herhalen .
Ook de rug spieren van het paard zijn op deze wijze zo erg verbetert dat hij veel makkelijker in galop aanspringt waar hij eerst erg veel moeite mee heeft gehad, omdat hij altijd veel te gespannen was, omdat het hem met te veel dwang was aangeleerd bij zijn vorige eigenaar.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:01

Ik heb ook een haflinger, en ik rij soms gewoon met elastiek.
Mijn haf deed z'n hoofd heel diep naar benden (neus naar de grond) en begon de hele bak door te rennen zonder te stoppen. (ik was nog 8 dus kreeg haar niet meer stil)
Ik begon met bijzetteugels (losjes, maar wel dat ze niet meer met dr neus naar de grond kon)
Maar al had ik een tijdje met de bijzets gereden, hing ze zo erg aan de rteugels al reed ik weer zonder.
Dus ik begon maar met elastiek, het is een best handig ding en als je hem goed gebruikt kan je dr ook veel uithalen.
Ik ben nu 13 en ik heb dat elastiek niet meer nodig omdat ik haar nu zelf onder controle kan houden.
Maar al is ze heel gespannen en vertikt ze het om rond te lopen, dan gooi ik hem er nog wel eens een kwartiertje op, hij hoeft niet eens strak bij haar, want ze weet al ziet ze dat ding, dat ze dan naar benden moet gaan lopen.

Maar het elastiek heeft mij heel goed geholpen en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Dus ik raad het je wel aan Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:02

ik vind een elastiek niet fijn inwerken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:08

xLariss schreef:
Ik heb ook een haflinger, en ik rij soms gewoon met elastiek.
Mijn haf deed z'n hoofd heel diep naar benden (neus naar de grond) en begon de hele bak door te rennen zonder te stoppen. (ik was nog 8 dus kreeg haar niet meer stil)
Ik begon met bijzetteugels (losjes, maar wel dat ze niet meer met dr neus naar de grond kon)
Maar al had ik een tijdje met de bijzets gereden, hing ze zo erg aan de rteugels al reed ik weer zonder.
Dus ik begon maar met elastiek, het is een best handig ding en als je hem goed gebruikt kan je dr ook veel uithalen.
Ik ben nu 13 en ik heb dat elastiek niet meer nodig omdat ik haar nu zelf onder controle kan houden.
Maar al is ze heel gespannen en vertikt ze het om rond te lopen, dan gooi ik hem er nog wel eens een kwartiertje op, hij hoeft niet eens strak bij haar, want ze weet al ziet ze dat ding, dat ze dan naar benden moet gaan lopen.

Maar het elastiek heeft mij heel goed geholpen en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Dus ik raad het je wel aan Knipoog

IK zou als ik jou was eens goed les nemen dan, want je zegt dat je haf al beter gaat lopen als ze dat ding ziet, wat heb je bereikt denk je zelf??
Een kind van 8 zou niet op deze manier moeten mogen rijden, nu ben je 13 en pakt de stiek als je het zelf niet kan oplossen, dan is het toch een dwang middel???????

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:25

Picassox schreef:
@ Rianneke, ik denk niet dat Anky dagelijks met een slof rijdt hoor, en Laurens ook niet. Zij hebben hun paard helemaal voor elkaar en kúnnen rijden. Dat kun je van ons, amateurs, niet zeggen. Zij weten precies hoe ze zo'n ding moeten gebruiken en hebben er waarschijnlijk een reden voor áls ze 'm al gebruiken (waar ik zelf aan twijfel). De meeste amateurs gebruiken zo'n hulpteugel om z'n eigen fouten te verdoezelen, en dat is het verkeerde. Slechts een enkeling zal er baat bij hebben.

De fout zit in het zadel, niet eronder. Knipoog

ik weet toevallig een ruiter in de GP die dagelijks de slof er om had hangen in de tijd dat ik daar rondliep... daarom haalde ik dat even aan! Knipoog maar bij sommige is het dus wat niet weet wat niet deert maar ondertussen vergapen ze zich wel aan die ruiter omdat die zo geweldig rijd (met hulpteugels he... Knipoog) Clown
waarom zou een topruiter dat wel mogen gebruiken maar een andere ervaren ruiter niet?
tuurlijk zit er verschil in of je bij het minste of het geringste er iets omhangt, daar zit het verschil in ervaring. maar ik blijf er bij dat sommige hulpteugels je echt kunnen helpen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:56

hier even uitleg van wat ik nu met mijn pony doe in de les.
eerst een foto, hier 2 nu als 3 jarige nog veel ergere onderhals.
http://im1.shutterfly.com/procserv/47b6 ... Cat2jly5cY
en
nog een van eerder:

zoals je ziet niet echt super van bouw, erg hol en onderhals en moet dus hoop gebeuren voordat je hier echt op kunt gaan rijden en dan bedoel ik verantwoord rijden.

Wat ik nu met hem doe. kaptoom om en hoofdstel met bit. Verder een longeersingel met een bijzet. Als ik met hem aan de hand werk heb ik de bijzet eraan, die dient als een buitenhand. Dan doe ik onderandere oefeningen als schouderbinnenwaarts op de volte en vraag continu buiging en ondertreden van binnenachterbeen, werk hem dus van binnen naar buiten zodat buiging ontstaat. Hij heeft een buitenteugel om aan te wennen en te leren waar deze voor dient. deze zit dus aan het bit. De teugel zit zo los dat hij lekker voorwaarts neerwaarts kan, maar werkt wel in als nodig, bij de buiging dus als buitenhand. Mijn touwtje zit aan het kaptoom en vraagt zijn hoofd naar binnen, als je het onder aan een halster zou vraag je hem naast zijn hoofd naar binnen ook om zijn hoofd te kantelen en dat is niet de bedoeling vandaar de kaptoom. Ik gebruik dus echt maar een teugel.
Als hij het bit heeft geaccepteerd+de buitenteugel/bijzet. Dan pak ik de teugels erbij, een over de hals en een bij het bit. Ik werk hem dan ook weer van binnen naar buiten maar heb dan ook zelf mijn buitenteugel vast en kan zo indien nodig daar ook mee inwerken. Ik moet wel zeggen dat hij erg makkelijk buigt als hij zich ontspant maar beetje stress is hoofd horizontaal Tong uitsteken
Met longeren gebruik ik nog geen bijzet, daar moet hij eerst zelf het voorwaarts neerwaarts gaan aanbieden.