Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
siroontjuh schreef:hoi hoi
ik rij nu 2 weken met elastiek en moet zeggen dat het prima gaat.
eerst rende me paard steeds onder me vandaan en kon alleen maar hard en kon niet galoperen ( heb een draver) en kon alleen maar met d'r hoofd omhoog lopen, komt omdat ze van de renbaan afkomt.
en sinds ik het elastiek gebruik gaat madam netjes aan de teugel en kan gewoon normaal draven en het galoperen gaat nu ineens kei goed..
ze word om de dag gereden en de andere dagen gelongeerd met elastiek.
maar ik ben nu nog aan het uit zoeken welke manier het beste bij haar past.
ik was er eerst ook niet voor, maar bij mijn paard werkt het.
en mijn instructrice heeft het me aangeraden en die heeft er echt wel verstand van.
zoals ik al eerder gelezen had dat een goeie instructrice je dat nooit zal aanraden slaat nergens op.
Lowara schreef:ik ben juist zeer pro elastiek. Elke hulpteugel kun je misbruiken, maar mits goed gebruikt doen ze wat de naam al zegt, helpen.
Ik heb heel lang een elastiek bij mijn merrie gebruikt omdat ze gewoon te sterk voor mij was om continue lag te werken. Ook gaf het elastiek ons allebei rust en ontspanning omdat ik niet continue hoefde te vechten waardoor de ontspanning snel kwam en ze nu gewoon fijn loopt![]()
ook bij mijn lessen rijden leerlingen regelmatig met een elastiek als extra hulpmiddeltje. mits je dat ding niet te strak zet, en de teugels vast blijft houden en goed van achteren rijdt, zie ik niet in wat er mis kan gaan
lailapri schreef:Een hulpteugel is idd om hulp te bieden als het niet meer gaat maar niet om jou rijtechnische mankementen te verdoezelen, of een paard met pijn in een bepaalde houding te dwingen/vragen (afhankelijk van de hulpteugel). Ik ben van mening dat tegen de tijd je ervaren genoeg bent om een hulpteugel te kunnen gebruiken je de meeste pony's en paarden wel gewoon kunt rijden en dus geen hulp meer nodig hebt. Voor die enkeling die er dan nog wel baat bij hebben zijn er dus de hulpteugels.
dus die hebben gewoon nog niet ervaring genoeg volgens jou
Rianneke schreef:lailapri schreef:Een hulpteugel is idd om hulp te bieden als het niet meer gaat maar niet om jou rijtechnische mankementen te verdoezelen, of een paard met pijn in een bepaalde houding te dwingen/vragen (afhankelijk van de hulpteugel). Ik ben van mening dat tegen de tijd je ervaren genoeg bent om een hulpteugel te kunnen gebruiken je de meeste pony's en paarden wel gewoon kunt rijden en dus geen hulp meer nodig hebt. Voor die enkeling die er dan nog wel baat bij hebben zijn er dus de hulpteugels.
dus jij ziet een hulpteugel meer als zwakte omdat de ruiter het niet kan oplossen? dan vraag ik me toch af waarom heel veel topruiters regelmatig naar de slof grijpendus die hebben gewoon nog niet ervaring genoeg volgens jou
Rianneke schreef:ik ben het gedeeltelijk wel met jou eens, maar stel dat jij voor de keus staat...(heb ik bij mijn huidige paard meegemaakt) of je rijd met een (bij mij groen) paard verder wat totaal niet goed loopt (o.a. onregelmatig en de rug totaal wegdrukt) met het risico dat ze volop spieren gaat produceren op de verkeerd plekken... of je probeert een elastiek waardoor je paard in de juiste houding gaat lopen en daardoor die massale spiergroei op de juiste plekken krijgt... dat was tenminste mijn keus van de DA nadat ie de 2de hormoonspuit er in had geprikten toen was voor mij de keus heel makkelijk. dan bezorg ik mijn paard wel tijdelijk een respectloze rottijd maar ik heb er wel een goed paard aan over gehouden! misschien snap je mijn keuze nu ook iets beter
Ik help haar graag, en ik hoop dat we eruit komen.midgie schreef:IK zie dat ook zo , een goeie en geduldige ruiter heeft geen hulpteugel nodig, het is een dwangmiddel ten allertijden, waar de ruiter zijn kunde stopt , daar begint hij met een hulpteugel.
Een topruiter hoeft niet perse een goeie ruiter te zijn, tuurlijk hij weet de knopjes te vinden en erop te zetten, maar met rust en geduld kom je daar ook mee, maar vaak hebben topruiters daar geen tijd en geduld voor.
Ik vind paardrijden op welk niveau dan ook , dat moet je met respect en wederzijdse samenwerking met je paard doen en daar horen geen dwangmiddelen bij!
Rianneke schreef:lailapri schreef:Een hulpteugel is idd om hulp te bieden als het niet meer gaat maar niet om jou rijtechnische mankementen te verdoezelen, of een paard met pijn in een bepaalde houding te dwingen/vragen (afhankelijk van de hulpteugel). Ik ben van mening dat tegen de tijd je ervaren genoeg bent om een hulpteugel te kunnen gebruiken je de meeste pony's en paarden wel gewoon kunt rijden en dus geen hulp meer nodig hebt. Voor die enkeling die er dan nog wel baat bij hebben zijn er dus de hulpteugels.
dus jij ziet een hulpteugel meer als zwakte omdat de ruiter het niet kan oplossen? dan vraag ik me toch af waarom heel veel topruiters regelmatig naar de slof grijpendus die hebben gewoon nog niet ervaring genoeg volgens jou
midgie schreef:IK zie dat ook zo , een goeie en geduldige ruiter heeft geen hulpteugel nodig, het is een dwangmiddel ten allertijden, waar de ruiter zijn kunde stopt , daar begint hij met een hulpteugel.
Een topruiter hoeft niet perse een goeie ruiter te zijn, tuurlijk hij weet de knopjes te vinden en erop te zetten, maar met rust en geduld kom je daar ook mee, maar vaak hebben topruiters daar geen tijd en geduld voor.
Ik vind paardrijden op welk niveau dan ook , dat moet je met respect en wederzijdse samenwerking met je paard doen en daar horen geen dwangmiddelen bij!
lailapri schreef:midgie schreef:IK zie dat ook zo , een goeie en geduldige ruiter heeft geen hulpteugel nodig, het is een dwangmiddel ten allertijden, waar de ruiter zijn kunde stopt , daar begint hij met een hulpteugel.
Je hebt ruiters in 2 groepen (dus de serieuze ruiters zegmaar) een die winstpunt gericht rijden en een groep die paardgericht rijdt, en de tijd neemt om een paard op een paardse manier te trainen. Ik zeg niet dat het andere slecht is, maar er zit wel duidelijk verschil in, en bijna niet te vergelijken met elkaar.
Picassox schreef:En dit wilde ik precies vertellen, wat er mét hulpteugel kan.gebeuren. Want het vorige paard wat ik heb gereden werd altijd met hulpteugel gereden. Het paard had zóveel spieren in zijn onderhals van het tegenwerken van de hulpteugels, dat ik na een jaar ploeteren bijna nog niets eraf had. Dit paard werkte ongemerkt steeds tegen de elastiek in en begon een valse krul aan te nemen waardoor ze zo ontzettend veel spieren in haar onderhals ging produceren. Ze had echt zo'n hertenhals. Ik zal eens een foto voor je zoeken.
midgie schreef:Een hulpteugel is ten aller tijden gewoon waar je kunne ophoud
zo komt het echt op mij neer... toch appart dat ze dan toch in de GP of wat dan ook meerijden
Ik wil er wel bijzeggen dat de pessoa altijd zeer los hangt bij mij. Helaas wordt ook deze hulpteugel vaak verkeerd gebruikt.
xLariss schreef:Ik heb ook een haflinger, en ik rij soms gewoon met elastiek.
Mijn haf deed z'n hoofd heel diep naar benden (neus naar de grond) en begon de hele bak door te rennen zonder te stoppen. (ik was nog 8 dus kreeg haar niet meer stil)
Ik begon met bijzetteugels (losjes, maar wel dat ze niet meer met dr neus naar de grond kon)
Maar al had ik een tijdje met de bijzets gereden, hing ze zo erg aan de rteugels al reed ik weer zonder.
Dus ik begon maar met elastiek, het is een best handig ding en als je hem goed gebruikt kan je dr ook veel uithalen.
Ik ben nu 13 en ik heb dat elastiek niet meer nodig omdat ik haar nu zelf onder controle kan houden.
Maar al is ze heel gespannen en vertikt ze het om rond te lopen, dan gooi ik hem er nog wel eens een kwartiertje op, hij hoeft niet eens strak bij haar, want ze weet al ziet ze dat ding, dat ze dan naar benden moet gaan lopen.
Maar het elastiek heeft mij heel goed geholpen en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Dus ik raad het je wel aan
Picassox schreef:@ Rianneke, ik denk niet dat Anky dagelijks met een slof rijdt hoor, en Laurens ook niet. Zij hebben hun paard helemaal voor elkaar en kúnnen rijden. Dat kun je van ons, amateurs, niet zeggen. Zij weten precies hoe ze zo'n ding moeten gebruiken en hebben er waarschijnlijk een reden voor áls ze 'm al gebruiken (waar ik zelf aan twijfel). De meeste amateurs gebruiken zo'n hulpteugel om z'n eigen fouten te verdoezelen, en dat is het verkeerde. Slechts een enkeling zal er baat bij hebben.
De fout zit in het zadel, niet eronder.
maar bij sommige is het dus wat niet weet wat niet deert maar ondertussen vergapen ze zich wel aan die ruiter omdat die zo geweldig rijd (met hulpteugels he...
)