Hoe maak je een wissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Hoe maak je een wissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:52

pharagirlke schreef:
poes schreef:
Born2BCrazy: natuurlijk niet, ik denk ook dat dit alleen maar te begeleiden is via goede les.

hopen dat Ts dat ook door heeft Clown Waar is de goeie oude tijd? toen ik hier nog zulke vragen stelde kreegk half bokt over me heen Clown

inderdaad. bij dit soort topics krijg ik altijd toch een beetje rillingen. doet me denken aan een poosje terug. toen stond er een topic: hoe leer ik mijn pony steigeren?
mensen zijn daar op in gegaan, en hebben serieuze tips gegeven. enkele weken later stond er toen een topic van dezelfde TS: mijn pony steigert naar me, hoe pak ik dit aan?

het is gewoon niet slim om aan te modderen met dingen waar je zelf geen verstand van hebt. je leert alleen maar meer en beter als je goede lijfelijke begeleiding hebt. van achter de computer is een individuele combinatie gewoon niet te beoordelen, dus een fatsoenlijk advies geven, en hopen dat het goed wordt opgevat en uitgevoerd, heeft imo weinig nut. het enige goede advies is hier dan ook: les nemen, denk ik.

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:21

poes schreef:
Ik heb ooit op HAW een hele mooie clinic met filmpjes hiervan gezien. Was Tommy Visser die de clinic gaf dacht ik, of Laurens van lieren, nuja soit. Daar moest het meisje in contragalop travers rijden, en dan in de travers het paard met het buitenbeen 'omtikken'. En dat ging heel goed.

lijkt mij niet helemaal de juiste manier, op deze manier leert het paard de wissel scheef aan. ik kan me niet voorstellen dat je zoiets van gp ruiter gehoord hebt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:19

Souplesse schreef:
poes schreef:
Ik heb ooit op HAW een hele mooie clinic met filmpjes hiervan gezien. Was Tommy Visser die de clinic gaf dacht ik, of Laurens van lieren, nuja soit. Daar moest het meisje in contragalop travers rijden, en dan in de travers het paard met het buitenbeen 'omtikken'. En dat ging heel goed.

lijkt mij niet helemaal de juiste manier, op deze manier leert het paard de wissel scheef aan. ik kan me niet voorstellen dat je zoiets van gp ruiter gehoord hebt.

Je geeft op die manier het 'nieuwe' binnenachterbeen de ruimte om naar voren te grijpen, je maakt dat been als het ware 'vrij'. Shine wil in de wissels van links naar rechts weleens achter niet meewisselen (of met echt een mégasprong wisselen), heb een clinic van Theo Hanzon meegereden en daar kreeg ik ook deze tip Ja. Het is meer een hulpmiddel om het kwartje (van in 1x wisselen) te laten vallen dan iets om systematisch mee te trainen Knipoog.

Liony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:40

En toch is dit een forum waar je elkaar vragen kan stellen, dus ik vind niet dat er zo afgekraakt moet worden. Je kan alles op een nette manier zeggen en b.v. tip geven om dit niet via bokt te leren maar in de les te gaan.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:55

Liony schreef:
En toch is dit een forum waar je elkaar vragen kan stellen, dus ik vind niet dat er zo afgekraakt moet worden. Je kan alles op een nette manier zeggen en b.v. tip geven om dit niet via bokt te leren maar in de les te gaan.

Precies vindt ik ook... Ik kan er niks aandoen dat mijn leasepaard zelf overspringt hoeven jullie er geen grapjes over te maken want zo leuk vindt ik dat niet!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:20

Liony schreef:

dat hebben we toch ook gedaan?
realiteit is nou eenmaal soms wat minder leuk dan je zou willen.. Vork

en als je bij jezelf even goed nadenkt..kom je lijkt mij tot dezelfde conclusie..
dat bokt wél is om dingen te vragen/te overleggen/te bediscussieren, maar dat het daadwerkelijk aanleren/uitvoeren van dingen toch met persoonlijke begeleiding dient te gebeuren..
en dan bedoel ik dus ook met die 2e persoon lijfelijk erbij..niet via pc.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:33

Born2becrazy: helemaal mee eens!

kolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:36

Kijk in de hoeslag van deze maand staat een heel stuk in over wissels.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:41

begrijp me niet verkeerd..vind het goed om de achtergrond/theorie te weten van iets..maar imo kan de uitvoering (en niet te vergeten het aanleren, zowel paard als ruiter) zoals ik hierboven alleen mbv les..