Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dudette_ schreef:Tiessie schreef:Hallo beide verzorgers, als jullie allebei dit paard verzorgen kunnen jullie elkaar toch bellen of elkaar bij het paard spreken ipv een welles-nietes-spelletje hier te doen op Bokt?
Laat ik 't even uitleggen, op msn blokkeert ze me.
Haar nummer mag ik niet hebben.
Dus, gaat moeilijk.
Welshcobfan schreef:3. martingaal helpt niet als je paard ervandoor gaat. kun je naar fluiten. Paard sterkt zijn neus naar voren en is weg, de martingaal is er alleen om het hoofd niet te hoog te laten.

Welshcobfan schreef:5. scherper bit zorgt voor meer problemen: paarden gaan rennen als ze pijn voelen. Bovendien stomp je een paard af met een scherper bit. Het werkt even (of totaal niet) en dan helpt een bit ook niet. Dan heb je nog een moeilijker paard omdat geen enkel bit meer werkt en hij hard in de mond is geworden.
Vicky_88 schreef:luister naar mensen met ervaring, vraag eventueel aan je instructie mocht je die hebben.
en geloof mij, ik heb regelmatig paarden gereden die dribbelig en sterk waren buiten.
Welshcobfan schreef:Maar dat kun je toch gewoon weigeren?
hij rende weg voor het bit en ik had het snel bekeken: ik ben rechtsomkeerd gegaan en ik vond het wel best zo 
Welshcobfan schreef:Ik reed ooit eens met een dunnere watertrens (niet erg dun, maar dunner dan eigen bit) omdat mijn andere bit thuis lag. Nou ik heb het gewetenhij rende weg voor het bit en ik had het snel bekeken: ik ben rechtsomkeerd gegaan en ik vond het wel best zo
Scherper bit betekend niet automatisch een braver paard.
Welshcobfan schreef:Maar niet van bit wisselen, als het paard in de bak goed op dit bit loopt.
niet gaan rommelen met bitten als deze goed werkt en het paard er ontspannen op loopt.
Welshcobfan schreef:Dan dit bit gewoon erin houdenniet gaan rommelen met bitten als deze goed werkt en het paard er ontspannen op loopt.
Gewoon rustig aan met buitenritten en veel overgangen rijden, dan komt het vanzelf wel goed
)