M'n paard is niet te houden buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_88

Re: M'n paard is niet te houden buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:59

ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zou toelaten om er zomaar een stang in te hangen. als je er een stang in hangt en je kan je hand niet stil houden is ie straks bang voor je hand en in de bak ook niet meer te rijden

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:00

Dudette_ schreef:
Tiessie schreef:
Hallo beide verzorgers, als jullie allebei dit paard verzorgen kunnen jullie elkaar toch bellen of elkaar bij het paard spreken ipv een welles-nietes-spelletje hier te doen op Bokt?

Laat ik 't even uitleggen, op msn blokkeert ze me.
Haar nummer mag ik niet hebben.
Dus, gaat moeilijk. Knipoog

het spijt me maar dat kan ik me heel goed voorstellen, je komt nogal bitcherig over in je manier van praten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:00

1: geen vaste galopplekken
2. veel overgangen, als je merkt dat hij sneller wil, gelijk terugnemen naar de stap.
3. martingaal helpt niet als je paard ervandoor gaat. kun je naar fluiten. Paard sterkt zijn neus naar voren en is weg, de martingaal is er alleen om het hoofd niet te hoog te laten.
4. kun jij het paard niet onder controle houden, ga dan alleen een stap ritje houden op plekken waar geen mensen komen.
5. scherper bit zorgt voor meer problemen: paarden gaan rennen als ze pijn voelen. Bovendien stomp je een paard af met een scherper bit. Het werkt even (of totaal niet) en dan helpt een bit ook niet. Dan heb je nog een moeilijker paard omdat geen enkel bit meer werkt en hij hard in de mond is geworden.

Doe het paard een plezier en werk aan jezelf ipv marteltuigen op te hangen aan het paard.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:07

Welshcobfan schreef:
3. martingaal helpt niet als je paard ervandoor gaat. kun je naar fluiten. Paard sterkt zijn neus naar voren en is weg, de martingaal is er alleen om het hoofd niet te hoog te laten.

daarom had ik dus al de tip gegeven om de neusriemsluiting door die ringetjes te doen Knipoog

wat ook nog kan is een thiedeman, paar knoopjes in die ''teugeltjes'' en dan aan het bit bevestigen.

maar schijnbaar trekt de TS zich niks van die tips aan.

Welshcobfan schreef:
5. scherper bit zorgt voor meer problemen: paarden gaan rennen als ze pijn voelen. Bovendien stomp je een paard af met een scherper bit. Het werkt even (of totaal niet) en dan helpt een bit ook niet. Dan heb je nog een moeilijker paard omdat geen enkel bit meer werkt en hij hard in de mond is geworden.

ben ik met je eens. maar 1 correctie, het paard word dan niet hard in de mond maar wordt bang voor de hand en dus ook voor het bit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:09

En wat als de stang niet meer werkt? dan maar een passoabit op het onderste gaatje? Wanneer gaan mensen nou eens inzien dat een verandering naar scherper bit geen zin heeft in het stoppen van een paard als het aan de ruiter ligt?

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:09

Ik weet nu ook niet meer zo goed wat ik moet doe iedereen zegt wat anders en zelf weet ik niet wat ik het beste kan doen. Ik wil hem uiteraard geen pijn doen maar heb in de bak gewoon met een trens kunnen rijden.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:10

Ben ik wel eens met Welscobfan een vaste crossplek is vragen om moeilijkheden en je paard loopt dan op automatische piloot als je naar buiten en (natuurlijk) let niet meer op jou......
probeer er een spel van te maken.... Clown

Is je paard braaf dan mag hij draven, gaat hij rennen stappen.... Slapen
dit herhalen totdat hij door heeft dat hij NIET zijn zin zal krijgen.
een paard is net als een kind hij zal echt wel leren van deze geweldloze maatregelen....
Gaat draven goed dan een galopje en denk niet eerder dan kan je weer veilig op weg...
Succes ermee, gaat vast wel lukken.... Gewoon volhouden! Haha! Haha! Knipoog
Laatst bijgewerkt door larrylurex op 21-06-07 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:11

luister naar mensen met ervaring, vraag eventueel aan je instructie mocht je die hebben.

en geloof mij, ik heb regelmatig paarden gereden die dribbelig en sterk waren buiten.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:12

Vicky_88 schreef:
luister naar mensen met ervaring, vraag eventueel aan je instructie mocht je die hebben.

en geloof mij, ik heb regelmatig paarden gereden die dribbelig en sterk waren buiten.

Oke maar ik heb geen instructie Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:13

Adviezen in overvloed zonder dat het bit veranderd moet worden.
Jij bepaalt het tempo, niet hij. Terugnemen als hij te snel gaat en stap alleen maar de eerste paar ritten totdat je echt het gevoel hebt: ik ben de baas, en niet hij.
Geen galop voordat je hem echt onder controle hebt.
Hulpmiddelen zijn een noodgreep, geen wondermiddelen.

Mijn pony heb ik ook braaf gekregen buiten zónder hulpmiddelen (afgezien van 2 keer met een martingaal vanwege hele harde wind). Door veel overgangen te rijden had hij door dat ik bepaalde wat wij gingen doen, en niet hij. Natuurlijk probeert hij er wel eens vandoor te gaan, maar ik neem hem erg snel terug. Meestal krijgt hij de kans er niet eens voor doordat ik dan gelijk ga stappen of hem gewoon stilzet.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:22

Ik wil ook even zeggen dat ik niet degene ben die heeft gezegd dat er een stang inmoet he Tong uitsteken
xxx Mii

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:23

Maar dat kun je toch gewoon weigeren?

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:23

je paard kan ook ontzettend gaan vechten tegen die stang en dat wil je niet op een buitenritje......

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:24

Welshcobfan schreef:
Maar dat kun je toch gewoon weigeren?

Klopt maar ik wil toch ook gewoon lekker met hem naar buiten kunnen en ik ga zeker de tips proberen die iedereen heeft gegeven.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:24

wat voor bit rij je m normaal mee?

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:26

Een watertrens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:27

Ik reed ooit eens met een dunnere watertrens (niet erg dun, maar dunner dan eigen bit) omdat mijn andere bit thuis lag. Nou ik heb het geweten Nagelbijten / Gniffelen hij rende weg voor het bit en ik had het snel bekeken: ik ben rechtsomkeerd gegaan en ik vond het wel best zo Haha!

Scherper bit betekend niet automatisch een braver paard.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:28

Welshcobfan schreef:
Ik reed ooit eens met een dunnere watertrens (niet erg dun, maar dunner dan eigen bit) omdat mijn andere bit thuis lag. Nou ik heb het geweten Nagelbijten / Gniffelen hij rende weg voor het bit en ik had het snel bekeken: ik ben rechtsomkeerd gegaan en ik vond het wel best zo Haha!

Scherper bit betekend niet automatisch een braver paard.

Ik vind dat je daar zeker gelijk in hebt.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:30

pak dan eens een dubbelgebroken bustrens. of eventueel eentje met een rolletje in het midden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:31

Maar niet van bit wisselen, als het paard in de bak goed op dit bit loopt.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:32

Welshcobfan schreef:
Maar niet van bit wisselen, als het paard in de bak goed op dit bit loopt.

Bedoel je het bit waar ik nu meer rijd?
Want daar loopt hij echt perfect mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:33

Dan dit bit gewoon erin houden Lachen niet gaan rommelen met bitten als deze goed werkt en het paard er ontspannen op loopt.
Gewoon rustig aan met buitenritten en veel overgangen rijden, dan komt het vanzelf wel goed Lachen

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:35

Welshcobfan schreef:
Dan dit bit gewoon erin houden Lachen niet gaan rommelen met bitten als deze goed werkt en het paard er ontspannen op loopt.
Gewoon rustig aan met buitenritten en veel overgangen rijden, dan komt het vanzelf wel goed Lachen

Oke dan ga ik dat gewoon doen Knipoog

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:38

de werking van een dubbelgebroken is niet scherper maar soepeler zodat ie er mee gaat frutselen en dus lekkerder in de hand is en de aandacht bij jou heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:45

Maar waarom een ander bit, als deze goed is? Het ligt niet aan het bit dat het paard buiten niet te houden is. Zonder overwicht van de ruiter heeft hij nog de aandacht niet bij de ruiter en doet hij gewoon zijn eigen ding. Pas als de controle er is, kun je een ander bit proberen. Maar tot die tijd, eerst maar oefenen, oefenen, oefenen.
Mijn pony loopt ook super op een enkel gebroken trens, ook buiten heeft hij de aandacht bij mij als ik dat wil (want er is ook zoveel meer te zien buiten Nagelbijten / Gniffelen)