Hoe opbouwen na jaar stil staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaxFalco

Re: Hoe opbouwen na jaar stil staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 19:57

mijn instructrice is gewoon een meisje (26jaar) van op stal en wou me les geven (ze werkt bij ludo phillipaerts) dus dacht ik dat ze er wel iets van zou kennen -> niet dus. Hopen dat ik iemand vind.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:36

LisaxFalco schreef:
Het licht ook aan mijn ervaring. maar kom maar eens kijken naar mijn "piste". Ik ga ook nieuwe instructrice zoekn.

wil je nou nog steeds niet geloven dat het niet aan de piste ligt?
De enige reden waarom een paard slechter(dus niet weigert) kan lopen in een ander soort "piste" is wanneer die piste een vervelende ondergrond heeft. Kan zijn te zwaar of glad. Ook kan het te hard zijn voor een paard, als hij/zij last heeft van haar lijf/benen.

Citaat:
mijn instructrice is gewoon een meisje (26jaar) van op stal en wou me les geven (ze werkt bij ludo phillipaerts) dus dacht ik dat ze er wel iets van zou kennen -> niet dus. Hopen dat ik iemand vind.

Dit vind ik een misselijke opmerking en zeker van iemand die net komt kijken. Koe
Misschien kun je beter de vinger naar jezelf wijzen en zeggen dat jij blijkbaar niet begrijpt wat zij je wil leren.
Soms is het geen kloppende combinatie van ruiter en instructeur, maar dat wil niet zeggen dat de ruiter óf de instructeur slecht is.

Met de houding die je nu aanneemt, zal het lang gaan duren voordat jij je paard gaat begrijpen en laat staan het rijden.Ik hoop dat je snel "open" gaat staan voor hulp en tips, alleen dán kun je wat leren.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 12:21

ik zeg niet dat ze slecht is, ze kan me gewoon niet helpen (heeft ze zelf gezegd). En ik heb al alle tips die ik hier krijg of in mijn HAW topics gebruikt. En ik leer bij met deze topics.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:54

LisaxFalco schreef:
Heb sinds 2 maanden een eigen paard.
Hij is 9 jaar en heeft een jaar stilgestaan. Nu rij ik hem al iets meer dan een maand. Maar het rijden verbetert er niet op! Hij slaat met zijn hoofd, wil niet links galoperen, staat bijna bij ieder hoek stil,... Ik kan er echt niet meer tegen! Wat moet ik doen. Ik neem les maar het verbeter echt niet! Ik rij iets meer dan 1 jaar.

heey ik verzorgde en ondertussen is het mijn eigen paard na 2 jaar ook zon pony.
ze had 2.5 jaar stil gestaan. toen ben ik het ook langzaam gaan op bouwen enzo maar met haar hoofd was zo ook telkens erg druk. toen heb ik een elastiek gekocht en nu na een paar maanden doet ze het niet. ik deed hem steeds wat losser en nu gewoon helmaal zonder. dat heeft bij mij heel goed geholpen succes

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:31

Een elastiek eraan hangen is niet zo'n goed plan, omdat hij al niet voorwaarts wil. Het elastiek zal zeker remmend werken. Want wanneer hij z'n hoofd "omhoog" gooit en dus tegen het elastiek aan komt, zal dat en ruk(je) in de mond geven.lijkt me dus vrij duidelijk of niet?

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 16:05

Ik gebruik nu een elastiek zal hem ongeveer een maand of 2 gebruiken en zien wat hij doet. Hij doet het erg goed met de rekker.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:01

Ik hoop echt dat dat onder begeleiding is besloten.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 09:42

Waarom zijn jullie daartegen? IK gebruik dit ook niet iedere les. Ik rij 3x week en gebruik hem zo 1x en bij het logeren ook.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:53

Een hulpteugel kún je makkelijk fout gebruiken en dan wordt het geen hulpteugel, maar een martelteugel.
Helaas zie je té vaak dat ze verkeerd gebruikt worden.
Ook wordt er vaak voor de verkeerde hulpteugel gekozen.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:58

helemaal mee eens. Probeer em eerst maar eens fatsoenlijk aan het been te krijgen. Als je daan al af en toe een hulpteugel wil gebruiken doe het dan in ieder geval onder begeleiding (dus alleen tijdens de les bijvoorbeeld)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:51

ik heb niet de indruk dat dit goedkomt op deze manier... moest ik je nu welgemeend aanraden van er maar stang en trens in te hangen zou je dat waarschijnlijk ook aannemen...

k bedoel... 1 iemand zegt hier dat ze een elastiek gebruikt en hup, der hangt een elastiek aan! moest dat nu het voorstel zijn van je instructrice... en dan nog enkel onder begleiding, ok dan nog...

met 1 jaar ervaring heb je echt nog niet de ervaring om op je eentje eens een paard te corrigeren. En eigelijk komt wat mis gaat nota bene net doordat je nog maar een jaar rijdt...

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 21:05

ok jullie zien iemand die een jaar rijd volgens mij als iemand die nog niks kan.
Volgende week heb ik mijn eerste springwestrijd. En ik gebruik hem niet op advies van iemand hier op bokt. Het is zelf het advies van mijn instructrice. En het wordt juist gebruikt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:06

Citaat:
ok jullie zien iemand die een jaar rijd volgens mij als iemand die nog niks kan.

En volgens mij is dat ook zo Vork

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 21:31

Volgens mij toch niet. Ik rij gewoon mee in de lessen bij mensen die al 5 jaar en zelf meer rijden. En ik ben gewoon mee met hem: ik kan wijken, springen , schouderbinnenwaarts,...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:37

Of je hebt een stoomcursus gehad of je bent een geboren talent. 1 jaar paardrijden en dan al een eigen paard?
Ik rij al meer dan 30 jaar en als ik een nieuw paard heb moet ik ook de eerste maanden het paard leren kennen voordat ik er lekker op weg kan rijden.
Jij hebt deze pas 2 maanden en denkt een paard dat een jaar stil heeft gestaan meteen naar je hand te zetten?
Paardrijden leer je niet in 1 jaar en kun je echt niet zonder DESKUNDIGE hulp een paard goed voor elkaar krijgen.
Ik wil niet vervelend doen maar je lijkt wel een klein beetje verwend, na 1 jaar rijden een eigen paard, die moet dan ook nog alles goed doen terwijl jij nog niet genoeg ervaring hebt om hem dat te leren en anders moet hij maar weer in de verkoop volgens jou.
Zoek een hele goede instructeur en neem een paar keer in de week privéles.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 21:41

Ik wil echt geen commentaar meer krijgen over het feit dat ik nu al een eigen paard hebben. Ik vind daar echt niks mis mee! Ik ben niet verwend. En ja ik ben bezig met het zoeken van een instructrice.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:15

Mag ik een vervelende vraag stellen (ik val niet over het snel een eigen paard krijgen omdat je hier ook heel veel van kunt leren volgens mij) die springwedstrijd rij je met je eigen paard, waarmee nooit iets lekker gaat?? of met een manegepaard. Want als je aangeeft dat hij niet lekker loopt (logisch hoe loop jij als je een jaar stil hebt gezeten) en dan al wedstrijd gaat rijden dan lijkt het mij dat je sneller gaat dan je paard aankan. Na een jaar stilstaan zijn de spieren niet meer zo sterk en juist dan is het belangrijk om langzaam op te bouwen, ga eens met hem wandelen werk aan het opbouwen van een band en denk over een jaar eens aan wedstrijden.

Veel succes en ik hoop dat je jezelf en je paard de tijd geeft om te leren. Het resultaat op lange termijn is dan beter.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 22:18

Neen het is met een manegepaard. Weet niet of er ooit wedstrijden komt met falco.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:21

Je zegt dat je kunt springen? Je duvelt er niet naast, bedoel je. Ik vind dat er nog behoorlijk aan je springhouding gewerkt mag worden.. Maar dat weet je denk ik zelf ook wel. Nou ja, je wedstijd is gelukkig op een manegepaard...
Hoe hoog is het parcours?
Laatst bijgewerkt door swiffer op 23-06-07 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 22:26

Weet ik nog niet. Ik begrijp je zin van je duvelt er niet naast niet

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 22:27

Ik denk dat het begint 65-75 ofzo

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:31

Nou, je zegt heel makkelijk "Ik kan springen". Er is springen en springen. Bij jou vind ik het er meer op lijken dat je erop blijft zitten, maar dat zegt eigenlijk ook alles. Sorry als ik het wat fel zei, maar ik bedoel gewoon, dat je houding nog wel wat mag verbeteren, en zo klinkt het net alsof je het goed beheerst, en dat vind ik uit jouw springfoto's niet blijken.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 22:34

Dit was ook met mijn eigen paard. Het was zijn eerste keer springen in zijn leven. Op de manege gaat het veel beter. En het is ook geen wedstrijd lijk dat julie doen hé, het is gewoon nog om wat te oefenen voor later.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:36

Ok, dat snap ik ook wel... Ik ben helemaal geen springheld hoor.. Veel succes in ieder geval, ook met je wedstrijd. Misschien dat je daar ook foto's van kan laten maken? Ik ben erg benieuwd. Ik vind het in ieder geval goed dat je ook doorlest op een manegepaard. En dat je op zoek bent naar een goede instructeur.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 22:39

ik zal vragen of mijn ouders foto's wil laten nemen. Morgen ga ik waarschijnlijk ook springen en misschien foto's nemen. Ja ik blijf nog een tijd verder op de manege rijden. En hopen dat ik een goede instructrice vind.