Kan elk paard aan de teugel lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XXgalaxyXX

Re: Kan elk paard aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 01:57

in principe kan elk paard aan de teugel lopen. alleen de ene doet dit sneller en makkelijk dan de ander. en sommige zijn wat moeilijker gebouwd of kunnen hier wat last van hebben. met name paarden met een korte hals

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:02

Iedereen paard kan aan teugel lopen. Je hoeft dit ook niet aan te leren aan het paard. Ook paarden in de vrije natuur lopen aan teugel.
Het is de ruiter die moet leren hoe je het uit het paard krijgt. Het is de ruiter die de knopjes moet gaan opzoeken en kunnen gebruiken.

En haflingers/fjorden/... kunnen niet aan teugel lopen? ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL Gestoord Gestoord Rolleyes Haha!

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:11

Wanneer zegt iemand hier iets zinnigs over: NIET elk paard/pony kan aan de teugel lopen!
Er moet genoeg ruimte zijn tussen onderkaak en hals. Is dit er niet, dan kunnen sommige paarden het wel gaan simuleren door een vreemde knik midden in de nek te maken, maar ze zouden gewoon stikken (of op z'n minst buiten adem raken), als ze het op de 'normale' manier zouden doen.
Vandaar ook dat er tijdens keuringen gekeken wordt of er voldoende ruimte is tussen linker en rechteronderkaak, en ook tussen de verbinding v/h hoofd met nek/hals.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:13

ik denk dat de meeste paarden het wel moeten kunnen, maar ik weet uit ervaring dat niet alle paarden het doen Tong uitsteken Er zijn wel uitzondering zoals paarden met korte en/of dikke hals.

Mijn paardje doet het perfect in halthouden, en ik doe het ook goed, met lessen etc. Ik krijg het maar niet voor elkaar om langer dan 3 rondjes een nagevelijk paard te hebben..

alpacino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:32

nou mijn verzorgpaard wil niet aan de teugel lopen ze is 5 jaar maar er word best wel weinig op gereden ik rij er soms op ze kent nu alleen nog stap draf en galop en wil naar binnen vallen en ik gaa haar nu leren wijken en aan de teugel rijden samen met mijn nicht:)
en ik rij ook op manege paard. daar rij ik meestal op een paard dat soms doordeweeks stilstaat. en ik krijg hem ook niet aan de teugel. hij loopt al met zn hoofd best wel laag en aan de teugel rijden blijf hij gwoon zoo rij nu meer dan een jaar op hem en heb hem 1x echt goed aan de teugel gehad. en nu gaat het wel wat beter hij begint al lager te lopen met zijn hoofd

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:38

alpacino schreef:
nou mijn verzorgpaard wil niet aan de teugel lopen ze is 5 jaar maar er word best wel weinig op gereden ik rij er soms op ze kent nu alleen nog stap draf en galop en wil naar binnen vallen en ik gaa haar nu leren wijken en aan de teugel rijden samen met mijn nicht:)
en ik rij ook op manege paard. daar rij ik meestal op een paard dat soms doordeweeks stilstaat. en ik krijg hem ook niet aan de teugel. hij loopt al met zn hoofd best wel laag en aan de teugel rijden blijf hij gwoon zoo rij nu meer dan een jaar op hem en heb hem 1x echt goed aan de teugel gehad. en nu gaat het wel wat beter hij begint al lager te lopen met zijn hoofd

Dat ligt dan wsl niet aan je paard, maar aan jezelf Bloos

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:39

Narya schreef:
Een Fjord kan toch ook prima aan de teugel lopen? *confused*

Ja inderdaad...(?)Mijn Tinker kan het ook,

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:43

alpacino schreef:

dit ligt denk ik meer aan de ruiter en manegepaarden doen dit vaak niet uit eigenbehoud

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:49

volgens mij kan elk paard aan de teugel lopen fjorden in iedergeval wel!!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:39

Nageeflijk en ontspannen lopen kan elk paard Ja. Alleen weet ik niet of alle paarden aan de teugel kunnen lopen want ik vind dat niet hetzelfde als nageefelijk. Mijn vroegere verzorgpony liep altijd super, ongeloofelijk ontspannen maar aan de teugel lopen deed ie niet. Het was ook al een oude pony (zou het daar iets mee te maken hebben?). En het is niet dat ik het niet kan hoor, die pony had er gewoon moeite mee volgens mij omdat hij niet zo'n "soepele" spiertjes meer had. Elk paard kan volgens mij nageeflijk lopen, maar echt aan de teugel -zonder in de krul getrokken te worden-? Trouwens, waarvoor is het nodig? Als je paard nageeflijk en ontspannen loopt, prima toch?!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:09

opzich kan elk paard het, maar bij de een gaat het makkelijker dan bij de ander.

utah1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:13

Als een paard een hertenhals heeft, zal het een probleem zijn.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:28

mijn fries loopt vaak ook al vanzelf aan de teugel (in de krul) dus daar heeft die dikke brede nek helemaal niks mee te maken, het kan juist eerder een voordeel zijn doordat die nek zo bespierd is dat het soepeler gaat.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:31

bij een hertenhals lijkt het mij ook moeilijk maar ook niet onmogelijk, je zal er dan eerst naar toe moeten werken dat de bovenste nekspieren beter gebruikt gaan worden en dat de onderste halsspieren moeten leren ontspannen en als je dat dan eindelijk voor elkaar hebt dan kun je van daaruit verder werken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:01

Baal schreef:
Wanneer zegt iemand hier iets zinnigs over: NIET elk paard/pony kan aan de teugel lopen!
Er moet genoeg ruimte zijn tussen onderkaak en hals. Is dit er niet, dan kunnen sommige paarden het wel gaan simuleren door een vreemde knik midden in de nek te maken, maar ze zouden gewoon stikken (of op z'n minst buiten adem raken), als ze het op de 'normale' manier zouden doen.
Vandaar ook dat er tijdens keuringen gekeken wordt of er voldoende ruimte is tussen linker en rechteronderkaak, en ook tussen de verbinding v/h hoofd met nek/hals.

Idd.
En er zijn ook paarden die medische belemmeringen hebben.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:20

Farouche schreef:
ik denk dat de meeste paarden het wel moeten kunnen, maar ik weet uit ervaring dat niet alle paarden het doen Tong uitsteken Er zijn wel uitzondering zoals paarden met korte en/of dikke hals.

Mijn paardje doet het perfect in halthouden, en ik doe het ook goed, met lessen etc. Ik krijg het maar niet voor elkaar om langer dan 3 rondjes een nagevelijk paard te hebben..

maar hij kán het dus wel..
mijn 2 tuigpaarden van 14 en 15 jaar kunnen tegenwoordig sinds kort ook nagevelijk lopen, ookal is het soms maar 10 tellen. ze kunnen het wel (de ene alleen nog aan de longe). Het is gewoon een kwestie van oefenen.
Voorheen gooide de eerste altijd na 10 sec z'n hoofd omhoog.. tegenwoordig kan ik al bijna een hele volte nagevelijk rijden.
Ik ben er dus van overtuigd dat elk paard het moet kunnen leren, ik vind mijn paarden daar echt een bewijs van. (muv medische redenen natuurlijk)

paardje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:40

Elk normaal gebouwd (ook de minder normaal gebouwde btw) en gezond paard kan aan de teugel lopen! Absoluut, de één zal alleen minder makkelijk zijn dan de ander...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:42

paardje1995 schreef:
Elk normaal gebouwd (ook de minder normaal gebouwde btw) en gezond paard kan aan de teugel lopen! Absoluut, de één zal alleen minder makkelijk zijn dan de ander...

Ik vind dat het niks te maken heeft met de bouw. Ja tuurlijk een sportpaard zal het vaak makkelijker hebben, maar een shire (mieke (zo heette ze toch?) hier op bokt bv) of mijn tuigpaarden kunnen het ook.

joyceenzira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:07

ik zat me nou al lang af te vragen wat nou het verschil is tussen echt aan de teugel en nageeflijk? sommige mensen gebruiken dat namelijk door elkaar heen dus vandaar dat ik deze, misschien domme, vraag stel Bloos maar nageeflijk dacht ik tenminste is toch dat het paard gewoon lekker loopt lekker ontspannen en niet dwars zijn ofzo? en ik dacht aan de teugel echt met zo'n boogje zeg maar Tong uitsteken ik wist het niet zeker daarom vroeg ik het maar even Tong uitsteken hoop dat julie mij een antwoord kunnen geven maar ik denk het wel Haha!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:08

Volgens mij kan ieder paard aan de teugel lopen, alleen willen ze dat niet altijd. Gewoon extra trainen met je (privé) lerares Knipoog

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 16:03

joyceenzira schreef:
ik zat me nou al lang af te vragen wat nou het verschil is tussen echt aan de teugel en nageeflijk? sommige mensen gebruiken dat namelijk door elkaar heen dus vandaar dat ik deze, misschien domme, vraag stel Bloos maar nageeflijk dacht ik tenminste is toch dat het paard gewoon lekker loopt lekker ontspannen en niet dwars zijn ofzo? en ik dacht aan de teugel echt met zo'n boogje zeg maar Tong uitsteken ik wist het niet zeker daarom vroeg ik het maar even Tong uitsteken hoop dat julie mij een antwoord kunnen geven maar ik denk het wel Haha!

Eerlijk gezegt snap ik 't verschil ook niet helemaal..

MyHOrsesGirl; zover ik 't snap en begrijp is het aan de teugel lopen (of nagevelijk) een uiting van ontspanning, dus dan is het geen kwestie van training.. toch?

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:07

Was dat nou weer voor onzin mijn fjord loopt mooier nageefelijk en buigt zich beter in dan sommige andere kwpners of nrpsers ... was dat nou voor klets de nek is te breed :S

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:11

wat het paard in de natuur kan(of op de weide Clown) kan het onder de man ook.
Dus alle paarden kunnen nageeflijk/aan de teugel/in de krul/noem het gelijk je zelf wilt Tong uitsteken lopen.
Medische redenen en mankementen daar buiten gelaten.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:12

nageeflijk is dat het paard geen verzet toont dus verder scherp aan de hulpen staat en doet wat je vraagt, is het nu om voorwaarts te gaan of om te vertragen of zelfs om aan de teugel te komen dat hij alles doet voor je zonder enig verzet.

Aan de teugel kan elk paard lopen maar elk paard is anders om nageeflijk te worden in het vragen om aan te teugel te komen. De een doet het makkelijker dan de andere. Hoe ontspannender het paard is hoe makkelijker het wordt. De achterhand erbij brengen met de benen is welliswaar de basis en begint met dat. Je kan geen paard ontspannen aan de teugel en nageeflijk houden zonder dit aan te leren met je benen en te onderhouden met je benen. Als je paard enkel met de teugel aan de teugel krijgt dat heb je geen nageeflijk paard als zijn achterhand er niet bij is. Als je teveel in de mond gaat doen en niets met benen(dus geen achterhand) dan vallen ze op de voorhand en zijn de paarden dan NOOIT nageeflijk maar duwt op het bit want als jij dan op dit moment je binnenhand loslaat dan gaat je paard op zijn bekkie.

joyceenzira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:17

oke dan zat ik dus wel aardig in de buurt bedankt voor de precieze uitleg.

groetjes joyce en zira