Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Er zijn wel uitzondering zoals paarden met korte en/of dikke hals.alpacino schreef:nou mijn verzorgpaard wil niet aan de teugel lopen ze is 5 jaar maar er word best wel weinig op gereden ik rij er soms op ze kent nu alleen nog stap draf en galop en wil naar binnen vallen en ik gaa haar nu leren wijken en aan de teugel rijden samen met mijn nicht:)
en ik rij ook op manege paard. daar rij ik meestal op een paard dat soms doordeweeks stilstaat. en ik krijg hem ook niet aan de teugel. hij loopt al met zn hoofd best wel laag en aan de teugel rijden blijf hij gwoon zoo rij nu meer dan een jaar op hem en heb hem 1x echt goed aan de teugel gehad. en nu gaat het wel wat beter hij begint al lager te lopen met zijn hoofd
Narya schreef:Een Fjord kan toch ook prima aan de teugel lopen? *confused*
alpacino schreef:nou mijn verzorgpaard wil niet aan de teugel lopen ze is 5 jaar maar er word best wel weinig op gereden ik rij er soms op ze kent nu alleen nog stap draf en galop en wil naar binnen vallen en ik gaa haar nu leren wijken en aan de teugel rijden samen met mijn nicht:)
en ik rij ook op manege paard. daar rij ik meestal op een paard dat soms doordeweeks stilstaat. en ik krijg hem ook niet aan de teugel. hij loopt al met zn hoofd best wel laag en aan de teugel rijden blijf hij gwoon zoo rij nu meer dan een jaar op hem en heb hem 1x echt goed aan de teugel gehad. en nu gaat het wel wat beter hij begint al lager te lopen met zijn hoofd
. Alleen weet ik niet of alle paarden aan de teugel kunnen lopen want ik vind dat niet hetzelfde als nageefelijk. Mijn vroegere verzorgpony liep altijd super, ongeloofelijk ontspannen maar aan de teugel lopen deed ie niet. Het was ook al een oude pony (zou het daar iets mee te maken hebben?). En het is niet dat ik het niet kan hoor, die pony had er gewoon moeite mee volgens mij omdat hij niet zo'n "soepele" spiertjes meer had. Elk paard kan volgens mij nageeflijk lopen, maar echt aan de teugel -zonder in de krul getrokken te worden-? Trouwens, waarvoor is het nodig? Als je paard nageeflijk en ontspannen loopt, prima toch?! Baal schreef:Wanneer zegt iemand hier iets zinnigs over: NIET elk paard/pony kan aan de teugel lopen!
Er moet genoeg ruimte zijn tussen onderkaak en hals. Is dit er niet, dan kunnen sommige paarden het wel gaan simuleren door een vreemde knik midden in de nek te maken, maar ze zouden gewoon stikken (of op z'n minst buiten adem raken), als ze het op de 'normale' manier zouden doen.
Vandaar ook dat er tijdens keuringen gekeken wordt of er voldoende ruimte is tussen linker en rechteronderkaak, en ook tussen de verbinding v/h hoofd met nek/hals.
Farouche schreef:ik denk dat de meeste paarden het wel moeten kunnen, maar ik weet uit ervaring dat niet alle paarden het doenEr zijn wel uitzondering zoals paarden met korte en/of dikke hals.
Mijn paardje doet het perfect in halthouden, en ik doe het ook goed, met lessen etc. Ik krijg het maar niet voor elkaar om langer dan 3 rondjes een nagevelijk paard te hebben..
paardje1995 schreef:Elk normaal gebouwd (ook de minder normaal gebouwde btw) en gezond paard kan aan de teugel lopen! Absoluut, de één zal alleen minder makkelijk zijn dan de ander...
maar nageeflijk dacht ik tenminste is toch dat het paard gewoon lekker loopt lekker ontspannen en niet dwars zijn ofzo? en ik dacht aan de teugel echt met zo'n boogje zeg maar
ik wist het niet zeker daarom vroeg ik het maar even
hoop dat julie mij een antwoord kunnen geven maar ik denk het wel
joyceenzira schreef:ik zat me nou al lang af te vragen wat nou het verschil is tussen echt aan de teugel en nageeflijk? sommige mensen gebruiken dat namelijk door elkaar heen dus vandaar dat ik deze, misschien domme, vraag stelmaar nageeflijk dacht ik tenminste is toch dat het paard gewoon lekker loopt lekker ontspannen en niet dwars zijn ofzo? en ik dacht aan de teugel echt met zo'n boogje zeg maar
ik wist het niet zeker daarom vroeg ik het maar even
hoop dat julie mij een antwoord kunnen geven maar ik denk het wel
) kan het onder de man ook.
lopen.