Beleren!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

Re: Beleren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:15

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het onzin vind dat een driejarige niet elke dag bezig kan zijn. Als je dat netjes opbouwt naar korte , lichte beetjes werk elke dag (niet langer als een half uurtje), kan een paard dat prima aan, tenzij hij anders aangeeft. Natuurlijk moet je het werk aanpassen, want verzamelen kan een driejarige echt niet, daarvoor moet hij een sterke achterhand gebruiken, en die kan een driejarige nog niet hebben. Het klinkt inderdaad alsof jouw arabier laat merken dat hij het nog niet echt leuk vind, dus ik zou zeggen dat je wat anders gaat doen met rijden. Middendraf kan je pas proberen als je paard lekker aan de hulpen is, en dus inderdaad zonder problemen kan rondsturen. Verzamelen kan je gewoon nog niet succesvol doen, dat vind een driejarige gewoon veelste moeilijk om te doen. Driejarige paarden hebben nog niet zo'n sterke achterhand, met name omdat daar nog botten moeten groeien. Je kan hem wel helpen met zijn achterhand spieren trainen, (voorzover hij dat kan!) door nette overgangen te rijden, d.w.z. dat je steeds langzamer gaat draven voordat je in stap gaat. Enzovoorts, enzovoorts. Bovendien zou ik het werk leuk houden, dus af en toe wat anders doen zoals lekker longeren of buiten wandelen. Zo vind het paard het ook nog een beetje leuk. Hou het werk vooral ontspannen, want het is wel een vrij grote stap die een driejarige moet maken. Lekker ontspannen draven, teugels niet te strak aanpakken, met losse teugel hier en daar korte stukjes vragen, als hij daar aan toe is. Ik benadruk dat je dus moet kijken naar wat je paard aankan, en daar je training aan moet aanpassen. Dus als hij nu laat merken dat het te zwaar voor hem is (dat doet hij nu een beetje, alhoewel ieder paard wel eens bokt uit joligheid, zeker jonge paarden), doe je even iets anders, makkelijks. De meeste driejarigen geven inderdaad wel eens een bokje van joligheid, maar het klinkt meer alsof jouw arabier het er niet mee eens is. Ik weet het niet, maar het klinkt zo. Hou het daarom ontspannen en leuk, daar leert je paard het meeste van. Als hij toch bokt, draaf je rustig door, zeker niet met strakke teugels. Blijf met je benen lang in het zadel zitten, en draaf rustig door. Zo werk je ook niet in op spanning, en ik zou even controleren op pijn in de mond (tanden wisselen!) of rugpijn. Als er niets is, kan je het rustig oppakken, rustig en ontspannen. Als je die basis erin hebt zitten, kan je hem helpen door nette overgangen te rijden en hier en daar eens een pasje middendraf. Veel op je paard blijven letten dus, en verder veel succes! Lachen

P.S. (ik zeg dit uit ervaring trouwens, heb zelf een driejarige) Ik zeg wel heel vaak ontspannen en rustig Clown maar dat is ook cruciaal. Oja, enne, af en toe een pauze voor je paardje vind hij vast ook niet erg! Lachen

DIEGO_D

Re: Beleren!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 10:39

Dankje voor de tips.
Het gaat nu ook al stukken beter.
Hij heeft al een hele tijd niet gebokt.
De meeste mensen dachten hier dat ik elke dag reed, maar dat is dus niet zo, want ik ben elke dag met hem bezig. En bezig zijn bestaat niet alleen uit rijden.
Ik laat hem zo nu en dan ook wel staan.
Ik rij met losse teugel en laat hem vooral nog niet aan de teugel lopen,
want dan voelt hij zich opgesloten.
Als ik rijd rij ik meestal een kwatiertje.
Ik maak veel figuren.
Het gaat nu harstikke goed.

Nogmaals bedankt voor de tips.