Hoe angst (ruiter) voor springen overwinnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Hoe angst (ruiter) voor springen overwinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:47

Ik ben het niet helemaal eens met Saphira. Ze zegt dat de hele week oefenen, dat lijkt me niet verstandig voor je paard. Iedere dag springen is niet alleen maar goed. Echte springruiters springen ook maar 2,3 x in de week.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:03

En hier meldt zich nog een spring-schijterd! Bloos
Al is het bij mij wel een stukje minder dan bij jou. Ik kan me er wel toe zetten om een parcoursje te springen op ongeveer 80/90, maar het gaat niet van harte. Ook ik doe het voor de lol van mijn paard en niet voor mezelf. Een jaar of 5, 6 geleden was ik nog een fanatiek springer, maar toen mijn paard geblesseerd raakte sprong ik jaren niet meer. Toen ik mijn nieuwe paard kocht, merkte ik ineens dat het springen erg eng was gaan vinden. Heel vreemd!
Ik ga over 2 weken mijn BB debuut maken en heb er nu al slapeloze nachten van haha!
Mijn strategie is: gewoon doen! Ik heb me gewoon maar opgegeven voor het BB een maand of 2 geleden, zodat ik wel móest. Ik heb elke week een vaste dag om te springen. Ik ken mezelf te goed, anders blijf ik uitstellen en komt het er niet van.
Als ik jouw verhaal lees, is het niet iets waar je "gewoon" overheen moet komen, zoals ik. Ik denk dat jij met heel veel geduld er moet komen. Weken lang aan je techniek blijven werken op 30 cm desnoods. Als dat helemaal goed gaat (en dan bedoel ik ook de techniek!) ga je wat hoger en oefen je daar weken op. Enz enz.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:24

ik schijt 7kleuren bij 1 hindernis van80/90cm. laat staan meerdere. Tong uitsteken

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 11:15

haha vippiekippie

Ik ben niet van plan om echt elke dag van de week te springen, maar wel regelmatig een sprongetje te doen en balkjes oefenen. Kwestie van gewoon te worden aan het idee dat springen normaal en niet eng is.

ik zal ook niet hoger gaan dan ik durf al blijf ik een tijdje steken om max 50cm. ik hoef geen sprongen van 1.20 aan te kunnen. Mijn einddoel (waar geen datum op staat) is een parcoursje van 1m toch vlot en blij kunnen uitrijden. Ik denk dat dat doel niet onmogelijk is Haha!

ik was daarnet aan het denken dat springlessen een heel goed idee zijn en dat ik iemand zou bellen en hup ik zat gelijk met de zenuwen Lachen
ooit zal dat wel eens beteren zeker?
heb toch al de bodyprotector om te kijken of ik me daar beter mee voel (danku Kim)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:18

Ik moet zeggen, als mijn instructrice erbij is, zijn de zenuwen nergens te bekennen. Heel stom, maar voel me vertrouwd en veilig onder haar toezicht, ik weet dat ze weet wat ze dat, en dat geeft een fijn gevoel. Tuurlijk ik ben nog steeds wel bang, maar kan me er dan prima overheen zetten, en ik durf ook echt als mijn instructrive erbij is. Lachen

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 22:19

zulk een instructrice of instructeur heb ik ook nodig se, iemand die ik simpelweg vertrouw (ni perse blindelings, maar het is toch 1 vd belangrijkste dingen bij lesgevers)

zenuwen heb ik altijd wel wa gehad, maar nu is het echt bv: volgende week woensdag zou ik les hebben (bijvoorbeeld he) dan zou ik nu al bijna sterven van de zenuwen en stress --> gevolg dat ik bijna niet meer kan eten en tegen dat het les zou zijn weeg ik nog een ons Lachen )

dus het zou ook een beetje handig zijn als ik een mini voorsprong op die zenuwen kan hebben door al hele lage sprongetjes aan te durven.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:23

Ik ben dus echt een enorme angsthaas!!! Maar zie de link in mijn onderschrift, na vijf springlessen van een onwijs goeie instructeur heb ik dus mijn eerste oefenparcours gesprongen! Blijf zeker doorspringen en hoop volgend jaar wellicht een echt parcours te springen!!!!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:42

hoi daffodil: ik moet eerst nog iemand voor instructie vinden en dan nog durven bellen voor afspraak les Nagelbijten / Gniffelen

heb van mijn uberlieve stalgenoot een telefoonnummer gekregen van iemand die heel veel met vertrouwen werkt, maar heb het lef nog niet gehad om te bellen
als ik eraan denk om te bellen krijg ik dik de zenuwen Gestoord

ik kom wel op een punt dat ik ga doorzetten hoor, echt wel

tot hier toe bokkers, thx voor jullie berichtjes al
wie nog tips heeft... kom maar op he
zelfs tips om moed te verzamelen zijn ook welkom Vork

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:06

Waar woon je? Ik ken een paar heel goede. Je kunt ook een instructrice nemen, die met je aan beide dingen werkt. Mijn instructrice rijdt zelf hoog in de dressuur, en is ook eigenlijk mijn dressuurinstructrice. Maar ze springt ook met haar paarden, en haar vriend is springruiter, en ze weet er dan ook aardig wat vanaf, dus zo nu en dan springen we tussendoor. Erg prettig, mocht je dan het toch niet aandurven, kun je het altijd nog bij dressuurmatig balkjes lopen ofzo houden. Lachen En dan langzaam opbouwen. En al duurt het een jaar, als je daarna zonder zenuwen 1 hindernis van desnoods 30cm durft te nemen. Is dat al een hele grote vooruitgang. Lachen

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 22:19

vippiekippie; ik woon in Belgie

dressuurmatig balkjes lopen staat op het programma om mee in de trainingen te steken. met balkjes lopen wordt de coordinatie toch ook beter voor ons tweetjes Haha!
en als ik durf zal ik wel eens een sprongetje nemen met hulp van de kant.
zodra ik dat allemaal al goed door heb bel ik voor springles (of misschien wel eerder)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:20

Och jeetje. Nee Belgie staat niet in mijn adressenboekje. Tong uitsteken

aple

ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:03

2 jaar geleden hadden we een grote cross op de manege. eerst moesten we een wegparcous afleggen op snel heid en daarna hadden we een cros. ik deed mee aan de 1m. het ging altijd heel goed met het paard en mij, we werden altijd eerste en we waren echt een team maar die dag lied hij mij echt in de steek. hij gooide zijn kop telkens in de lucht en wijgerde elke hindernis. uiteindelijk bij de laatste hindernis aangekomen, sprong hij half, maakte een rare bok, mijn beugelriem knapte en ik hing half onder het paard. hij ging ontzettend hart, ik probeerde me op te trekken aan het zadel maar die gleed mee naar mijn kant, ik telde tot 3. 1,2,3 en los. alles werd zwart en ik lag half in de sloot op het stroomdraad bewusteloos. ik werd wakker met allemaal mensen om me heen en toen kwam de ambulance.

ik heb nog steeds een groot litteken in mijn lies omdat het paard met zijn achterbeen over me heen schraapte. ik heb sinds kort mijn angst voor gewoon parcours springen aardig over wonnen. laatst heb ik weer 1.60 gesprongen, alleen over een paar weken is de cros weer en ik doe weer mee. ik lig er gewoon van wakker omdat ik het best heel eng vind, terwijl ik weet dat ik het kan. maar ik vertrouw geen paard meer op een open vlakte die er zomaar elk moment vandoor kan gaan. ik ben bang als hij weer wijgert dat ik dan helemaal geen zelf vertrouwen meer over heb op dat gebied. volgend jaar ga ik naar nhb deurne en dan zal ik nog heel vaak mijn angst onder ogen moeten zien. heeft iemand tips voor mij om mijn angst op dit gebied te over winnen?

Danny13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:38

ik had eerst ook een pony waar ik ontzettend bang van was toen zijn we weer heeeel laag begonnen en echt alleen op een speelse manier bijvoorbeeld gewoon op een volte over een klein kruisje enz. dat ik gewoon t idee had dat ik het niet PERSEE moest dan krijg je vanzelf wel weer het gevoel en dan gaat je angst vanzelf weer weg Haha!
ik sprong toen nog helemaal geen wedstrijden en nu spring ik L Knipoog
dus misschien helpt het wel Lachen

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 22:19

dat spelenderwijs met hindernissen bezig zijn ben ik aan het inbouwen.
ik heb van mijn stalgenoot haar bodyprotector te leen en dat helpt als bij wonder. ik denk niet meer aan mijn angst en kan me dus veel beter concentreren op de belangrijkste dingen. Tempo, het over de sprong denken en afwerking.
ik heb zaterdag op lage huppeltjes geoefend (ongeveer 50-60cm) en dat ging wonderwel goed. ik heb geen moment getwijfeld en heb goed gelet op het tempo bij aanrijden. ik kon me dus ook nog goed concentreren op rustig meegaan en mezelf over de sprong denken.
Als het blijft vorderen zoals zaterdag ben ik in no-time mini-parcours klaar Haha!

voor andere die ook angst hebben voor het springen kan ik dus nu als tips geven:
- doe een bodyprotector aan (geeft veilig gevoel)
- lage sprongen (zo lang als nodig is)
- spelenderwijs, zoals Danny13 zegt (dressuurmatig maar in een goed vlot tempo rijden)
- niet elke dag springen (hou het leuk voor je paard), maar regelmatig balkjes rijden (daar wordt de combi soepel van... jaja jij als amazone/ruiter ook)
- last but not least: ni hoger dan je echt durft want je hebt echt niets te bewijzen.

mijn einddoel heb ik gesteld op: netjes een parcours van 1meter kunnen rondrijden. Er staat geen deadline op enkel het woord "ooit"

@aple: ik denk dat je deze tips ook kan toepassen op ruim terrein... veel succes Haha!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:09

Een bodyprotector werkt inderdaad super! Dat heb ik zelf ook al eens ondervonden. Ik vind 50/60 trouwens niet eens zo heel laag! Als je bang bent, is zelfs dat al een behoorlijke hoogte, gefeliciteerd! Super!

Ik heb zaterdag mijn eerste BB parcours.. Verschrikkelijk,, ik lig er nu al wakker van! Maar ik weet zeker dat het me gaat lukken en misschien, heel misschien, heb ik er stiekem nog wel een beetje plezier van ook Knipoog
Wish me luck!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 12:14

succes met je eerste BB parcours (hoe hoog is dat eigenlijk? niet dat het veel uitmaakt)

50-60 niet laag? met die bodyprotector kijk je er blijkbaar toch heel anders tegen aan Verward (wat natuurlijk het juiste effect is Haha! )
ik dacht toen ik de sprongen klaar aan het zetten was ook van "jeetje, is dat niet al te hoog om mee te beginnen?"
maar toen ik op mijn paard de piste inkwam had ik werkelijk zoiets van "jeetje, staat het nu echt ni belachelijk laag?"

zulke contradicties zijn hopelijk wel een beetje normaal?
in elk geval, het is me gelukt en dat geeft heel veel moed.
donderdag ga ik terug met balkjes oefenen, vrijdag dressuur en zaterdag terug wat springen...

mijn paard is al veel vrolijker geworden sinds vorige week donderdag, dat juich ik ook alleen maar toe wat dat geeft me ook weer een voordeel met dressuurrijden (betere medewerking)

aan iedereen die nog werkt aan springangst, succes, je kan hier in dit topic ook altijd terecht voor de tips die er vermeld staan

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:30

BB is ongeveer 80,90 cm. Een hele hindernis voor mij!

Nou ik vind het, om mee te beginnen nog wel mee vallen hoor! Ik ken iemand die alleen nog maar over sprongetjes van 20 cm gaat, omdat ze bang is.
Ik heb het trouwens juist andersom. Als ik sprongen zie staan van 1 meter en ik zit niet op het paard, denk ik dat ik dat ook makkelijk kan haha! En als ik dan op het paard zit, lijkt het ineens een stuk hoger!!

mo_flex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:36

een meisje waar ik vaak mee rijd, is bang voor springen, en heeft dus al 10 jaar niet gesprongen, laatst was ik met mijn paard aan het springen, maar zij durfde niet, ik heb haar toen op mijn paard gezet, een kruisje gemaakt waar ze in draf overheen kon, maar ze sprong toch, 5/6 keer gesprongen, toen een heel laag dubbeltje gemaakt, de eerste ging goed, maar over de 2de lukte nog niet, geeft niets, ze heeft iig weer gesprongen, en haar angst overwonnen, ik ben toen op haar pony gestapt, eerst er naast over een balkje heen, hij raakte helemaal in paniek als hij hem raakte, rustig aan gedaan, en later erop een klein kruisje gedaan, ze weet nu dat ze met hem ook een klein sprongetje kan maken, en dus vind ze het minder eng om te doen nu

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:53

Ooohh jee.. Morgen is het zover!! Ik ben echt zo ontzettend zenuwachtig..
Ik heb gisteren nog een springles gehad en dat ging erg goed. Ik heb gemerkt dat mijn paard goed meedenkt en dat hij eigenlijk altijd wel springt (of het nou uitkomt of niet)..
Dat is een hele gerust stelling.. Ik zal jullie morgen een verslagje geven van hoe het gegaan is!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 11:32

nina88; heel spannend, we (ik toch althans) duim mee voor je.
als je te zenuwachtig bent in parcours, pluk manen vastnemen Haha! dan stoor je haar het minste
veel success

banaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:02

HOI
je moet gewoon met een goede instr. lijntjes gaan springen dan kom je van zelf in het goede ritme(dat geeft vertrouwen) je krijgt oog voor de sprong
en raak je je angst kwijt dat kunnen trouwens gewoon allemaal kruisjes zijn ze moeten dan wel op de juiste afstand staan want als het te ruim staat ga ze rennen. wat je zelf thuis kan doen is; een balk op de grond leggen en erover heen galoperen.het is dan wel de bedoeling dat je paard in een tempo blijft lopen dus eest maar eens op de volte proberen niet in verlichte zit maar gewoon net doen of hij er niet ligt hij moet er ook niet overheen springen maar rustig door galoperen
succes

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:02

FOUTLOOS Haha!
En alle eer aan mijn paard hoor! Ze regelde het heel goed zelf.. Ik hoefde eigenlijk alleen maar op de hindernis aan te rijden en te overtuigen. Schakelen en tellen enz. kon ze prima zelf haha!
Ze heeft me één keer goed gered, met een tussenpasje haha. Maar ik ben helemaal trots!
Ik ben het filmpje nu aan het uploaden en zal het zometeen hier plaatsen.

mo_flex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:07

super!! OK dan! en ben je nu van je angst af?

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:13

Ben blij om te lezen dat er meer van die mensen zijn met angst om te springen.
Ik rijd op een manege, dus maar 1 keer in de week en springen doen we niet zo vaak. Vroeger sprong ik met de pony's altijd en ook vrij hoog voor mijn doen. Maar het is in 1 keer omgeslagen. Ik denk door mijn angst om te vallen.
Heb wel mijn ruiterbewijs gehaald, met veel pijn en moeite en een lief springponietje drufde iktoch te gaan springen. Maar nu in de les herken ik het verhaal van de eerste post. Ik vind een klein kruisje nog niet zo erg, maar als het stijl wordt, ook al is het dezelfde hoogte, durf ik ook niet meer. Mijn paard waar ik nu op rijdt voelt mijn angst en ik zit er zo gespannen op dat ze met haar hoofd omhoog springt. Dit springt dus niet echt lekker en heb al paar keer bijna een aanvaring gehad. Dit ligt zeker aan mij, gezien ikhet paard met een ander wel goed heb zien springen. Maarja, ik vrees dat ik er niet vanaf kom totdat ik veel vaker op een vertrouwd rustig paard kan springe. En helaas heb ik die mogelijkheid niet :S

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:37

mo_flex schreef:
super!! OK dan! en ben je nu van je angst af?

Nou ja, dat gaat niet zo 1 2 3 haha.. Maar het is wel een vertrouwens boost ja.. *LOL*
Ben super trots op mijn paardje.. Ze was zo braaf! En zo rustig.. Alsof ze voelde dat ik het eng vond en zei, blijf maar rustig zitten ik loods je er wel doorheen haha! (Dit klinkt wel heel erg Knipoog )