Bokken bij zweepje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Bokken bij zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:06

Het is denk ik moeilijk voor een paard om een zweep niet als starfmiddel te zien als hij er wel altijd mee gestraft is.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:36

EstherMe schreef:
Mijn verzorgpony doet dat ook. Zij bokt alleen zo hoog dat ik na 3 x blijven tikken helemaal door de lucht vlieg! Soms negeer ik het ook en concentreer me op de oefening, dan doet ze het na een aantal keer ook minder...misschien dus als tip: negeren?

Dan snapt ze er waarschijnlijk niks meer van! Negeren, tikken, negeren, tikken. Ze weet op een gegeven moment niet meer wat het betekent. Zelf denk ik dat het bij ieder paard anders ligt. Gewoon consuquent zijn en dat hoeft niet perse een keiharde tik te wezen maar gewoon dat hij doorheeft dat dit niet kan en hij niet met je kan sollen.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:58

hmm,ik heb het zelfde probleem "gehad"!
..in het begin was het veel erger en heb het zelfde gedaan wat je instructuur zei.
nu als ik hem een tik geeft maakt hij zo'n sprongetje meer niet ! Clown

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:57

Je kunt ook zonder zweep rijden. je kunt ook gewoon je benen gebruiken. misschien moet je nu een keer extra aansporen, maar als je voortaan geen zweep gebruikt reageert hij ook beter op je been.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:59

Henkjan schreef:
Ja, ik zou ook gewoon zeggen doortikken, jij bent de baas niet je paard. En jij moet de laatste tik uitdelen, niet je paard want dan heeft je paard het gewonnen! Knipoog

Dit consequent volhouden en dan werkt het hoor Lachen Lachen
Het laatste zinnetje, daar gaat het om Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:00

NB: mijn paard bokt ook als ik hem een tik geef, dit doet hij standaard. Hij bokt alleen niet door, ik weet waaraan het ligt bij hem (hij is heel gevoelig)
Of ik hem nou terecht tik of niet Lachen Lachen
hij weet wat ik ermee bedoel, die bok leert hij nog wel af Lachen Lachen

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:09

dit is mij ook geleerd...
zelf doe ik het ook altijd zo

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:20

Mensen, mensen. Wat zeggen jullie (nou ja de meeste dan) zo gemakkelijk, DOORTIKKEN!!!!! Je moet eerst de oorzaak zoeken.
En zeker weten dat het geen angst voor de zweep is. Namelijk bij mijn vorige verzorgpony was het zo, ik had een vriendin en die verzorgde hem toen eerst, En elke keer als ze een tik gaf ging het paardje bokken. Dus nog een tik, nog een bok. Nog een Tik, nog een bok. Ga zo maar door. Het werd een echt gevecht. En op het einde dan gaf "die vriendin" toch maar op, want dabn was ze al meer als een half uur bezig. Het dier helemaal over de ze*k. Kletsnat. Tot op een gegeven moment, als het dier het zweepje zag, weg! Doodsbang, hij kon niet meer normaal lopen, helemaal gestrest. En nog steeds, de pony is er doodsbang voor. En wil je dat bereiken? Ik dacht toch zo van niet he? Dus wees voorzichtig en ga eerst maar eens leren dat de zweep geen aanvalsmiddel is. En kan je niet gewoon een tikje op de hals geven? of gewoon zonder zweep rijden? Als je al dingen geprobeert hebt, dan kun je het doortikken misschien even proberen. Maar als hij na 10 tikken nog door blijft bokken, Zeker stoppen!

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:22

ook zou ik gewoon blijven doortikken
maar pas wel op want het kan ook zijn dat na een tijdje je paard/pony niet meer reageert op je zweep

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:27

xxlinsey schreef:
ook zou ik gewoon blijven doortikken
maar pas wel op want het kan ook zijn dat na een tijdje je paard/pony niet meer reageert op je zweep

Zomaar even een vraagje:
Heb je mijn verhaal gelezen? Lachen
Dat is toch wel het tegenovergestelde dan niet meer reageren op de zweep. Knipoog
Die manier kan dus veel verschillende kanten op gaan.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:28

Soms kan een tik - bok - nog een tik - dus nog een bok - weer tik - weer bok een eindeloos gevecht worden terwijl je wil samenwerken met je paard en niet elkaar wil tegenwerken Knipoog Probeer een tikje op de hals te geven, en geef ook met je stem aan (duidelijk NEE) dat hij niet mag bokken tegen de zweep. Mij is ook aangeleerd een bokreactie op tik? nog een tik! maar ik heb toch het gevoel dat het niet goed is, want een tik wordt dan al gauw (voor mijn gevoel) je paard slaan en daar ben ik tegen. Daarnaast kan een paard ook last hebben van zijn rug oid, check ook of het zadel goed zit!

succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:31

xMarit schreef:
Soms kan een tik - bok - nog een tik - dus nog een bok - weer tik - weer bok een eindeloos gevecht worden terwijl je wil samenwerken met je paard en niet elkaar wil tegenwerken Knipoog Probeer een tikje op de hals te geven, en geef ook met je stem aan (duidelijk NEE) dat hij niet mag bokken tegen de zweep. Mij is ook aangeleerd een bokreactie op tik? nog een tik! maar ik heb toch het gevoel dat het niet goed is, want een tik wordt dan al gauw (voor mijn gevoel) je paard slaan en daar ben ik tegen. Daarnaast kan een paard ook last hebben van zijn rug oid, check ook of het zadel goed zit!

succes!

Natuurlijk kan een paard ook last van zijn rug hebben, maar zou dat wat met het tikken van de zweep te maken hebben? Dat hij alleen bokt als je een tik geeft? Lijkt me persoonlijk niet..
(Deze reactie is absoluut niet bedoeld om je aan te vallen Knipoog )

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:51

Ik heb dit ook geleerd! Alleen zelf doe ik het alleen als ik kan blijven zitten ..
Mij veiligheid gaat tog voor!

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:13

LoveMii schreef:
EstherMe schreef:
Mijn verzorgpony doet dat ook. Zij bokt alleen zo hoog dat ik na 3 x blijven tikken helemaal door de lucht vlieg! Soms negeer ik het ook en concentreer me op de oefening, dan doet ze het na een aantal keer ook minder...misschien dus als tip: negeren?

Dan snapt ze er waarschijnlijk niks meer van! Negeren, tikken, negeren, tikken. Ze weet op een gegeven moment niet meer wat het betekent. Zelf denk ik dat het bij ieder paard anders ligt. Gewoon consuquent zijn en dat hoeft niet perse een keiharde tik te wezen maar gewoon dat hij doorheeft dat dit niet kan en hij niet met je kan sollen.

Ben nu ook van mening dat ik consequent een methode moet toepassen Lachen Maarja soms weet je het ook niet meer... en op dat moment reed ik een pony die er alles aan deed om me er af te krijgen, dus toen heb ik van alles uitgeprobeerd eigenlijk! Maar consequent een methode ben ik het met je eens.

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:22

mij is het ook zo geleerd maar ik denk dat het veel uit maakt hoe je denkt, omdat je paard dat natuurlijk snel doorheeft als je denkt oh nu ga ik tikken en als ie dan bokt val ik er misschien wel af. dan kun je er geld op in leggen dat ie bokt Clown maar als je 'n tik geeft van stomme rotknol als je bokt krijg je er nog een (nouwja bij wijze van natuurlijk Clown ) dan is de kans een stuk kleiner dat ie bokt.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:31

HoiHoi!

Ik moet je zeggen dat ik het de laatste tijd ook heb! Hij deed het echt nooi en nu opeens heeft hij 2 keer gebokt en niet als ik hem echt een klap geef maar als ik gewoon met het zweepje zijn bil raak. ik heb hem daarna een tikje gegevn ik weet niet precies waarom hij het doet dat moet ik nog uitvinden. ik denk uit baldadigheid Tong uitsteken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:53

Allejandro schreef:
Henkjan schreef:
Ja, ik zou ook gewoon zeggen doortikken, jij bent de baas niet je paard. En jij moet de laatste tik uitdelen, niet je paard want dan heeft je paard het gewonnen! Knipoog

Dit consequent volhouden en dan werkt het hoor Lachen Lachen
Het laatste zinnetje, daar gaat het om Lachen

Snap niet dat iedereen maar door blijft tikken, wel eens gehoord om naar je paard te luisteren en samen te werken??
Wel eens een flinke tik met de zweep gehad , zou je ook tegen protesteren, je paard kan alleen op deze manier duidelijk maken dat je hem onrechtmatig behandelt, er zijn zo te lezen hier in dit topic echt veel mensen die er echt niets van snappen en nog steeds hun paard willen breken en niet zien dat je met samenwerking je paard ook gelukkiger houd.
Een paard denkt niet als een mens, heel; jammerdat mensen te trots zijn om als een paard te willen denken, maar het altidj maar met geweld op willen lossen Boos!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:51

Snap niet dat iedereen maar door blijft tikken, wel eens gehoord om naar je paard te luisteren en samen te werken??
Wel eens een flinke tik met de zweep gehad , zou je ook tegen protesteren, je paard kan alleen op deze manier duidelijk maken dat je hem onrechtmatig behandelt, er zijn zo te lezen hier in dit topic echt veel mensen die er echt niets van snappen en nog steeds hun paard willen breken en niet zien dat je met samenwerking je paard ook gelukkiger houd.
Een paard denkt niet als een mens, heel; jammerdat mensen te trots zijn om als een paard te willen denken, maar het altidj maar met geweld op willen lossen Boos![/quote]

Ja dat bedoel ik ook maar..

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:57

Mijn paard bokt ook als ik een tik geeft. Ik weet dat het protest is een geen angst. Maar ik negeer het en probeer alles met mijn been op te lossen. Dat vind ik een vriendelijke manier. Als ik geen reactie krijg dat kriebel ik bij achter mijn kuit. Wil dat nog niet dat een kriebel op zn kont. En als er echt niets komt zal hij een tik krijgen (maar dat komt nooit voor)

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:59

saskia: bacar was bang door de zweep geworden maar dat kwam omdat de vorige verzorger het niet goed gebruikenten

ik heb ok geleerd om door te blijven tikken maar ik kijk eerst waar het aan licht

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:24

zo is het mij ook geleerd.
het is misschien niet het leukste wat er bij is.
Je hebt daarna er veel plezier van.
Veel succes...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:15

lisaamor schreef:
saskia: bacar was bang door de zweep geworden maar dat kwam omdat de vorige verzorger het niet goed gebruikenten

ik heb ok geleerd om door te blijven tikken maar ik kijk eerst waar het aan licht

Jaa??
Dat zeg ik toch ook??
De vorige verzorgster heeft het zo gedaan... Verward

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:52

Het enige wat ik verder hier nog over kan zeggen is dat een paard jou met respect behandelt, als jij hem/haar met respect behandelt.

Jij slaat hem/haar (blijkbaar) onterecht (vindt hij/zij), waardoor hij/zij jou laat merken dat hij het er niet mee eens is. En dan wordt hij/zij daar ook voor gestraft?

buffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:12

Ik zou gewoon door zwepen en met je stemgebruik aan geven dat hij dat niet mag doen.
Een paard krijgt meer respect voor je als je duidelijk de baas blijft, dan wordt hij op den duur vanzelf rustig.

axel_melisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:10

Steef_Ivor schreef:
Je kunt ook zonder zweep rijden. je kunt ook gewoon je benen gebruiken. misschien moet je nu een keer extra aansporen, maar als je voortaan geen zweep gebruikt reageert hij ook beter op je been.

Ja idd, dat lijkt mij ook wel de beste manier