Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EstherMe schreef:Mijn verzorgpony doet dat ook. Zij bokt alleen zo hoog dat ik na 3 x blijven tikken helemaal door de lucht vlieg! Soms negeer ik het ook en concentreer me op de oefening, dan doet ze het na een aantal keer ook minder...misschien dus als tip: negeren?
Henkjan schreef:Ja, ik zou ook gewoon zeggen doortikken, jij bent de baas niet je paard. En jij moet de laatste tik uitdelen, niet je paard want dan heeft je paard het gewonnen!
xxlinsey schreef:ook zou ik gewoon blijven doortikken
maar pas wel op want het kan ook zijn dat na een tijdje je paard/pony niet meer reageert op je zweep
xMarit schreef:Soms kan een tik - bok - nog een tik - dus nog een bok - weer tik - weer bok een eindeloos gevecht worden terwijl je wil samenwerken met je paard en niet elkaar wil tegenwerkenProbeer een tikje op de hals te geven, en geef ook met je stem aan (duidelijk NEE) dat hij niet mag bokken tegen de zweep. Mij is ook aangeleerd een bokreactie op tik? nog een tik! maar ik heb toch het gevoel dat het niet goed is, want een tik wordt dan al gauw (voor mijn gevoel) je paard slaan en daar ben ik tegen. Daarnaast kan een paard ook last hebben van zijn rug oid, check ook of het zadel goed zit!
succes!
LoveMii schreef:EstherMe schreef:Mijn verzorgpony doet dat ook. Zij bokt alleen zo hoog dat ik na 3 x blijven tikken helemaal door de lucht vlieg! Soms negeer ik het ook en concentreer me op de oefening, dan doet ze het na een aantal keer ook minder...misschien dus als tip: negeren?
Dan snapt ze er waarschijnlijk niks meer van! Negeren, tikken, negeren, tikken. Ze weet op een gegeven moment niet meer wat het betekent. Zelf denk ik dat het bij ieder paard anders ligt. Gewoon consuquent zijn en dat hoeft niet perse een keiharde tik te wezen maar gewoon dat hij doorheeft dat dit niet kan en hij niet met je kan sollen.
Allejandro schreef:Henkjan schreef:Ja, ik zou ook gewoon zeggen doortikken, jij bent de baas niet je paard. En jij moet de laatste tik uitdelen, niet je paard want dan heeft je paard het gewonnen!
Dit consequent volhouden en dan werkt het hoor![]()
![]()
Het laatste zinnetje, daar gaat het om
lisaamor schreef:saskia: bacar was bang door de zweep geworden maar dat kwam omdat de vorige verzorger het niet goed gebruikenten
ik heb ok geleerd om door te blijven tikken maar ik kijk eerst waar het aan licht
Steef_Ivor schreef:Je kunt ook zonder zweep rijden. je kunt ook gewoon je benen gebruiken. misschien moet je nu een keer extra aansporen, maar als je voortaan geen zweep gebruikt reageert hij ook beter op je been.