Oké, ben benieuwd hoe het gaat dan morgen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ik zat echt al een kneus 
:p is wel vermoeiend maar helpt wel
. Ik pobeer gewoon heel traagjes te gaan (beste is als hij aan de teugel is) en echt de beweging te volgen... Niet dat dat altijd lukt 

__Robijn__ schreef:Ik kon het eerst ook niet,, helemaal omdat mijn paard grote passen neemtik zat echt al een kneus
) bammbamm schreef:beste roxanne
ik oefende dat vroeger zelf aan de longe
en dat deed ik ook jaren later met mijn dochter
zelfs nu eens in de zoveel tijd
gaan we aan de longe
degene die longeerd houdt het tempo bij
dus daar hoef jij even niets aan te doen
alleen maar te gaan leren zitten
probeer niet allen stil te zitten mag je beugels aan houdenals je dat fijner vind
en doe gewoon wat oefeningen
a je let niet constant op je houding
b je heb nog lol ook
c gaat steeds beter
veel succes volg je hoe het gaat
Toen ben ik veel zonder zadel gaan rijden en heb een x zitles gehad en nu gaat doorzitten super en krijg ik zelfs complimenten dat ik 'zo vast als een huis' zit
. Ook helpt om heel overdreven mee te gaan, als een zoutzak op je paard zitten zeg maar 
McSquizzy schreef:Heb niet alles doorgelezen maar ik kon ook totaal NIET doorzitten!!
Ik heb sinds kort een nieuwe instructeur en nu gaat het prima!
Hoe komt dit?
Mijn paard loopt eerst en vooral goed ontspannen en loopt over de rug. Vroeger zette ie zich heel vast en liep met zn kop steeds de lucht in. Dus zeker niet ideaal om te blijven op doorzitten.
Oefenen zonder beugels vind ik helemaal niet zo goed : het is als een kind dat nog niet kan zwemmen in het diepe gooien. Hij zal er alles aan doen om maar niet te verdrinken. Zo is het ook met in 1 keer je beugels uitgooien : je zal er alles aandoen om maar niet te vallen, maar zo hinder je ook het paard in zijn bewegingen en ga je botsen op de rug.
Dus vertrek vanuit een vlotte maar ontspannen stap. Dan draaf je op een heel rustig tempo aan. Schouders goed naar achter en op je kont zitten. Van het ogenblik dat je voelt dat je het tempo kwijt bent en opnieuw begint te botsen meteen lichtrijden of terug naar stap. In het begin mag je best overdrijven en je paard heel traag laten draven. Na verloop van tijd kan je het tempo dus zo opdrijven.
Ook niet goed is vanuit lichtrijden meteen gaan doorzitten als je het nog niet zo goed kan. Je kan namelijk nog niet genoeg mee met het tempo en gaat dan opnieuw zitten botsen...
In ieder geval veel succes!
Zo is het mij ook gelukt!!