ik kan absoluut NIET doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Re: ik kan absoluut NIET doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:42

ja inderdaad Lachen
Oké, ben benieuwd hoe het gaat dan morgen Lachen

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 08:54

Goednaar achteren zitten.
Op je kont.
Je kont is er om op te zitten Tong uitsteken
Dus maak er gebruik van!

Beugel 2 gaatjes langer kan ook goed helpen ,, dan kan je niet meer op de beugels gaan staan.
het kan ook liggen aan de gangen van de pony.

op de ene pony zit ik makkelijker dan op de andere.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:22

Ik heb ook zo'n paard dat dus niet doorzit. Dit komt mede doordat hij zijn rug nog niet genoeg gebruikt. Ik ben nu dus eerst aan laag en rond rijden zodat ze rug sterker word. Hierna is het een kwestie van diep uitademen en blijven ontspannen. Desnoods blijf je voor je zelf heel overdreven dus ook met geluid uitademen zodat je het niet vergeet. Knipoog

Als je zeker weet dat je paard zijn/haar rug goed gebruikt is het dus gewoon blijven oefenen.

voor het wijken heb ik ook nog wel een oplossing.
eerst moet je toch echt het doorzitten onder controle krijgen. hierna kan je op een volte gaan rijden, doorzittend, en die dan steeds sluiten en openen. Op de volte blijft je paard meestal beter rond en je bent toch echt aan het oefenen met het opzij gaan voor eht been. Als dit goed gaat kan je het ook rechtuit gaan proberen, doe dit wel steeds kleine stukjes zodat je paard het niet gaat overnemen.

ik hoop dat je er wat aan hebt. en nogmaals: ik heb precies hetzelfde probleem Tong uitsteken

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:23

Ik kon het eerst ook niet,, helemaal omdat mijn paard grote passen neemt Nagelbijten / Gniffelen ik zat echt al een kneus Tong uitsteken

Gewoon vaak zonder beugels oefenen,, je benen ook ontspannen en je hele lijf ontspannen en anders een keer aan de longe en dan zitles nemen Knipoog :p is wel vermoeiend maar helpt wel Clown

SabineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:39

leun een beetje naar achteren en hou in het begin gewoon 1 hand aan je zadel, dat ondersteunt meer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:42

Heb je dat op alle paarden/zadels?

Zitles nemen.
Op je ademhaling letten (helpt echt!)
Blijven ontspannen
Blijven oefenen
Eerst 3 pasjes zitten en dan weer gaan lichtrijden, langzaam uitbreiden en vooral weer gaan lichtrijden vóór je aan het stuiteren gaat.
Goed je bekken kantelen.
Bewegingen opvangen met je bekken (meeveren!).

Gelzitje over het zadel helpt misschien ook nog wat...

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:49

Ontspannen, ontspannen en nog eens ontspannen. Ik heb laatst een boek gelezen van een mevrouw die dit met een equisimulator aanleerde en ze zei dat je met je onderrug moet meeveren. Maar je ontspannen zit doe je dit vanzelf.

roxanne12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 21:39

super bedankt voor jullie tips!!!! Ga hiermee direct aan de slag

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:05

idd goed op je kont gaan zitten en meeveren meet je onderrug en je hakken. Ontspannan helpt idd vaak ook een heel eind!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:32

Ik vind dit heel herkenbaar.
Vroeger reed ik altijd met een merrie die echt als een zetel zat, daar moest je geen moeite bij doen, daar zat je gewoon vanzelf op.
Maar met mijn paard nu heb ik ook heel veel moeite met doorzitten. Hij loopt veel mooier dan die merrie, maar daar zit dus ook een nadeel aan Tong uitsteken. Ik pobeer gewoon heel traagjes te gaan (beste is als hij aan de teugel is) en echt de beweging te volgen... Niet dat dat altijd lukt Clown

Vooral oefenen is de truc denk ik

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:49

Heb niet alles doorgelezen maar ik kon ook totaal NIET doorzitten!!
Ik heb sinds kort een nieuwe instructeur en nu gaat het prima!

Hoe komt dit?
Mijn paard loopt eerst en vooral goed ontspannen en loopt over de rug. Vroeger zette ie zich heel vast en liep met zn kop steeds de lucht in. Dus zeker niet ideaal om te blijven op doorzitten.
Oefenen zonder beugels vind ik helemaal niet zo goed : het is als een kind dat nog niet kan zwemmen in het diepe gooien. Hij zal er alles aan doen om maar niet te verdrinken. Zo is het ook met in 1 keer je beugels uitgooien : je zal er alles aandoen om maar niet te vallen, maar zo hinder je ook het paard in zijn bewegingen en ga je botsen op de rug.

Dus vertrek vanuit een vlotte maar ontspannen stap. Dan draaf je op een heel rustig tempo aan. Schouders goed naar achter en op je kont zitten. Van het ogenblik dat je voelt dat je het tempo kwijt bent en opnieuw begint te botsen meteen lichtrijden of terug naar stap. In het begin mag je best overdrijven en je paard heel traag laten draven. Na verloop van tijd kan je het tempo dus zo opdrijven.
Ook niet goed is vanuit lichtrijden meteen gaan doorzitten als je het nog niet zo goed kan. Je kan namelijk nog niet genoeg mee met het tempo en gaat dan opnieuw zitten botsen...

In ieder geval veel succes!
Zo is het mij ook gelukt!!

sultannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:51

ik probeer me te ontspannen, dat scheelt een heleboel. Als ik stijf zit, lukt het voor geen meter.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:10

__Robijn__ schreef:
Ik kon het eerst ook niet,, helemaal omdat mijn paard grote passen neemt Nagelbijten / Gniffelen ik zat echt al een kneus Tong uitsteken

Maar ik denk dat je beter kunt doorzitten op een paard dat grote passen neemt, dan op een kleine pony die supersnelle minipasjes neemt Tong uitsteken

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:17

het kan zijn dat je paard zijn rug niet ontspant / gebruikt, hiertoe veel voorwaarts/neerwaarts rijden wil wel helpen. en voor de echte beginner die nog niet kan doorzitten hebben ze mij wel eens verteld dat je dan gewoon goed naar boven (de lucht in dus) moet kijken, dan heb je geen steunpunt voor het evenwichtsgevoel dat je schijnbaar nodig hebt om te kunnen lichtrijden.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:28

ik heb het zelfde probleem, alleen ben ik er achter dat het probleem bij mijn zadel licht, misschien moet je daar even naar kijken..
zodra ik een ander zadel op mijn paard gooi merk ik dat ik een stuk beter ga zitten..

succes Lachen

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:28

beste minidaisy

ik oefende dat vroeger zelf aan de longe
en dat deed ik ook jaren later met mijn dochter
zelfs nu eens in de zoveel tijd
gaan we aan de longe
degene die longeerd houdt het tempo bij
dus daar hoef jij even niets aan te doen
alleen maar te gaan leren zitten
probeer niet allen stil te zitten mag je beugels aan houdenals je dat fijner vind
en doe gewoon wat oefeningen
a je let niet constant op je houding
b je heb nog lol ook
c gaat steeds beter
veel succes volg je hoe het gaat

roxanne12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 11:36

aan mijn zadel kan het niet liggen, ik heb een hulsebos op maat. Aan de longe kan ik ook wel even gaan proberen, er zitten goede tips bij:D heb ze nog niet allemaal geprobeert, gister had ik les ging wel al stukken beter

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:51

ik ga helemaal mee met Mcsquizzy.
het ligt ook mee aan je paard, je komt eigenlijk in een cirkel terecht. Jij kan niet ontspannen zitten --> jou paard gaat zich spannen om het op te vangen --> jou botst maar verder en gaat meer spannen om toch te kunnen blijven zitten -> jou paard blijft zich spannen. zo lukt het dus nooit.

kleine stukjes oefenen en zo voor jezelf opbouwen. tempo kan later nog wel opgevoerd worden.
en ja oefenen oefenen en oefenen

zadel kan ook meespelen
mijn zadel is te groot voor mij en daar schuif ik in waardoor ik dus ook niet optimaal kan zitten (maar dat is niet de enige reden Knipoog )

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:29

bammbamm schreef:
beste roxanne

ik oefende dat vroeger zelf aan de longe
en dat deed ik ook jaren later met mijn dochter
zelfs nu eens in de zoveel tijd
gaan we aan de longe
degene die longeerd houdt het tempo bij
dus daar hoef jij even niets aan te doen
alleen maar te gaan leren zitten
probeer niet allen stil te zitten mag je beugels aan houdenals je dat fijner vind
en doe gewoon wat oefeningen
a je let niet constant op je houding
b je heb nog lol ook
c gaat steeds beter
veel succes volg je hoe het gaat

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:32

beugels uit doen, en lekker blijven zitten, maar ook opletten dat je dan niet te veel aan de teugels gaat hangen want dan ontspant je pony ook minder en zit het nog erger!
Heel veel oefenen, en dan lukt het over een tijd heus wel!
Ik kan het opzich wel, maar doe het eigenlijk nooit, simpel weg gewoon geen zinin :P

En beugels langer of korter maakt niet uit, zolang je benen maar naar het zadel vormen kan je het beste blijven zitten!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:14

Ik kon het eerst ook niet en stuiterde alle kanten op Knipoog Toen ben ik veel zonder zadel gaan rijden en heb een x zitles gehad en nu gaat doorzitten super en krijg ik zelfs complimenten dat ik 'zo vast als een huis' zit Vork. Ook helpt om heel overdreven mee te gaan, als een zoutzak op je paard zitten zeg maar Knipoog

edit;; Vergeten;; Ontspannen erop zitten!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:21

Ik heb gemerkt, dat sinds ik mijn buikspieren train, ik veel makkelijker kan doorzitten.
Misschien een goede tip?
Ik hoop dat het werkt!
Groetjes

inge82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:38

Ben me sinds kort aan het verdiepen in goed leren paardrijden, ik bedoel door het lezen van boeken enz.
Heb net het boek 'beter paardrijden kun je leren' gelezen van Ulrike Thiel en het klinkt allemaal zo logisch! Echt een goed boek. Tenminste, dat lijkt het. Heb het nog niet in de praktijk uitgeprobeerd. Maar er staat in ieder geval in wat de perfecte zit is en hoe je die kan bereiken (welke spieren je moet ontspannen en aanspannen, wat je hoort voelen en waarom). Het kan echt geen kwaad om dit boek eens te lezen. Hoop dat je hier wat aan hebt!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:47

McSquizzy schreef:
Heb niet alles doorgelezen maar ik kon ook totaal NIET doorzitten!!
Ik heb sinds kort een nieuwe instructeur en nu gaat het prima!

Hoe komt dit?
Mijn paard loopt eerst en vooral goed ontspannen en loopt over de rug. Vroeger zette ie zich heel vast en liep met zn kop steeds de lucht in. Dus zeker niet ideaal om te blijven op doorzitten.
Oefenen zonder beugels vind ik helemaal niet zo goed : het is als een kind dat nog niet kan zwemmen in het diepe gooien. Hij zal er alles aan doen om maar niet te verdrinken. Zo is het ook met in 1 keer je beugels uitgooien : je zal er alles aandoen om maar niet te vallen, maar zo hinder je ook het paard in zijn bewegingen en ga je botsen op de rug.

Dus vertrek vanuit een vlotte maar ontspannen stap. Dan draaf je op een heel rustig tempo aan. Schouders goed naar achter en op je kont zitten. Van het ogenblik dat je voelt dat je het tempo kwijt bent en opnieuw begint te botsen meteen lichtrijden of terug naar stap. In het begin mag je best overdrijven en je paard heel traag laten draven. Na verloop van tijd kan je het tempo dus zo opdrijven.
Ook niet goed is vanuit lichtrijden meteen gaan doorzitten als je het nog niet zo goed kan. Je kan namelijk nog niet genoeg mee met het tempo en gaat dan opnieuw zitten botsen...

In ieder geval veel succes!
Zo is het mij ook gelukt!!

Ben het helemaal met je eens, mijn paard loopt ook nog niet lekker los over de rug en als ik dan ga doorzitten maak ik het alleen maar erger. Probeer me nu dan echt te concentreren op de beweging van haar, net als met stappen voel je de rug 'heen en weer' gaan. Tja, net alsof ze telkens iets inzakt als ze een been naar voren zet. Met draf net zo, maar door mijn onbalans is het wat moeilijker te voelen Haha!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:51

Echt op je kont gaan zitten helpt wel, dus zeg maar echt op het vlees. En een beetje meegaan met de bewegingen, dus niet helemaal stil gaan zitten maar een beetje met je heupen meebewegen helpt bij mij ook nog wel eens.