bekend en lastig probleem.. Bij mij is het vooral met losrijden heel erg. Ik kan op t moment eigenlijk alleen starten als ik daar ook kan longeren en losrijden met veel ruimte, anders wordt het gewoon gevaarlijk. Paard wil onwijs graag, eenmaal in de ring is hij vaak ook behoorlijk braaf, maar zonder echt netjes losrijden gaat het een keer vastlopen natuurlijk!
Vaker meenemen helpt iets, maar niet voldoende en het verschilt ook weer per concours hoe hij is.
Verschillende anti-stress middelen geprobeerd, maar het werkende middel nog niet gevonden (heb nu proefverpakking stressless van primeval, hoop echt dat het werkt!)
Ook mijn paard gaat al in de stress met het vlechten, hij kan echt zo vreselijk irritant worden dan! Gaat gelukkig wel al heel veel beter tegenwoordig, dat gelukkig wel. Maar ook als ik hem gewoon vlecht (laatst bijv voor foto's gevlochten, zonder concours) gaat ie al helemaal in de stress, want het klinkt als..
Maar het is wel al veel beter, vroeger was hij de dagen na concours gewoon ziek van alle spanning enz die hij had (al deden we echt heel voorzichtig met m) en tegenwoordig is ie gewoon fit de dagen erna, dus ik heb de hoop dat t ooit nog gewoon wel "normaal" gaat worden voor m!
edit: het stomme vind ik nog, dan denk je: ach, waarom dat paard pesten als hij t eng blijft vinden.. Maar als hij eenmaal die ring in is en zeker als hij na een fijne proef eruit komt, is hij ZO verschrikkelijk trots op zichzelf! Hij geniet er wel echt van, maar misschien juist daarom dat het m ook zo veel doet...