hoe een paard aan de teugel leren lopen (kneepjes helepen ni

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaJill

Re: hoe een paard aan de teugel leren lopen (kneepjes helepen ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:37

Qimm schreef:
LaJill schreef:
Miss een slof als hulpteugel? Binnenstelling en dan toch doorzetten met de kneepjes, Probeeren hem om je binnenbeen te houden..Good luck!

Van achter naar voor rijden, overgangen en schijn overgangen maken dus. Zodra die achterhand harder gaat werken zal de voorkant lichter worden en dan bij goed ruggebruik zal dat koppie vanzelf zakken, zonder gehijs en getrek.

Ja, dat ook!

LaJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:39

Qimm schreef:
@ lajill; niet aan de voorkant gaan prutsen, dat helpt niet.

Dat is ook zeker niet mijn bedoeling, Maar wat je er van achteren indrijft 'moet' je er van voren uitkneeden.

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 20:40

even kritisch vraagje; als je regelmatig jonge paarden inrijdt, hoe komt het dan dat je niet weet wat er met halsstrekken wordt bedoeld?[/quote]

ik weet niet wat jullie bedoelen, ik rijd in belgie en er zijn andre termen voor veel dinges geloof het of niet maar het is zo.
op onze manege is het ontspannen de hals strekken met neus naar voren en hals strekken is dan hals strekken met de neus naar beneden

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:41

yasmin1 schreef:
LaJill schreef:
Ook als je je handen wat uit elkaar zet? en dan wel met binnen been blijven komen..

ik zal het proberen!

Nee, dat zou ik niet doen.
Qimm schreef:
@ lajill; niet aan de voorkant gaan prutsen, dat helpt niet.

Geloof niet in dat soort flauwekul als kneden enz. Het paard moet het zelf aanbieden, je moet het niet afdwingen.

Als je paard nog niet eens de hals kan strekken (dus voorwaarts-neerwaarts, met de neus beneden kniehoogte) maar je krijgt hem met dit soort acties wel in de krul, dan rijd je hem niet aan de teugel maar je leert hem een truukje. Met een beetje pech kruipt hij achter de teugel en dan ben je nog verder van huis.

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 20:45

ja dat is waar

LaJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:47

Trucjes??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:49

Als je het achterhand gebruik goed is krijg je dat knikje cadeau.

Goed achterhand gebruik = veel overgangen rijden op zo licht mogelijke hulpen, want om op lichte hulpen te kunnen reageren moet een paard de achterhand gebruiken en gaan verzamelen. Afhankelijk van de bouw, verleden en de kunde van de ruiter duurt dat ergens tussen de 3 maanden en de 3 jaar.

Hulpteugels werken aan de voorkant ipv aan de achterkant en dwingen daardoor iets af waar het paard nog niet klaar voor is.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:51

aan de teugel lopen is energie die ze in hun nek stoppen, als jij je pony aandrijft en hem voor tegenhoud, stoppen ze de energie die vrijkomt in hun nek, dat is wat mij geleert is, en het kan zijn dat je pony niet in de teugel kan lopen, omdat hij die energie gewoon niet in zijn nek stopt..

LaJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:53

haha nou Good luck!

LaJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:17

Geloof niet in dat soort flauwekul als kneden enz. Het paard moet het zelf aanbieden, je moet het niet afdwingen.

Als je paard nog niet eens de hals kan strekken (dus voorwaarts-neerwaarts, met de neus beneden kniehoogte) maar je krijgt hem met dit soort acties wel in de krul, dan rijd je hem niet aan de teugel maar je leert hem een truukje. Met een beetje pech kruipt hij achter de teugel en dan ben je nog verder van huis.[/quote]

Geloof niet in dat soort flauwekul?
Ik heb even op je site gespiekt en daar staat dat je paardje headbangt? Mag ik vragen hoe jij het doet dan?

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 21:20

LaJill schreef:

Als je paard nog niet eens de hals kan strekken (dus voorwaarts-neerwaarts, met de neus beneden kniehoogte) maar je krijgt hem met dit soort acties wel in de krul, dan rijd je hem niet aan de teugel maar je leert hem een truukje. Met een beetje pech kruipt hij achter de teugel en dan ben je nog verder van huis.

Ik heb even op je site gespiekt en daar staat dat je paardje headbangt? Mag ik vragen hoe jij het doet dan?[/quote]

welke site?

LaJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:22

yasmin1 schreef:
LaJill schreef:

Ik heb even op je site gespiekt en daar staat dat je paardje headbangt? Mag ik vragen hoe jij het doet dan?

welke site?[/quote]

sorry' profiel

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:23

Hoewel het topic al redelijk wat pagina's heeft zet ik het toch op slot. Ik denk dat je met de tips hier gegeven al vrij ver komt, daarnaast is er het centrale "aan de teugel" topic Lachen.