Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Re: Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:52

Ja dus wat is nou je punt,dat je erovervalt dat ik zeg laat hem maar lopen en wanneer hij vaart mindert nog een extra rondje omdat hij niet mag gaan bepalen wanneer hij gaat en stopt wanneer het hem uitkomt,ik denk dat je je nu zelf tegenpraat,denk je niet?!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:54

PERENBOOMPIE schreef:
Er is verschil tussen op hol slaan en het bit vastpakken en er vandoor gaan,zal die echt geen 10minuten volhouden in een razend tempo,en wanneer die dan mindert in zijn vaart spoor hem dan maar aan en laat maar lopen dan is de lol er zo af,wanneer tie afgekoeld is pak je je werk weer op,is een paar keer en de lol is er dan wel vanaf,gewoon uitproberen.

Dit houdt trouwens geen enkel paard vol om 10 voluit te gaan racen. Als hij dan vaart mindert en jij jaagt hem door, heb je indd kans op beenblessures omdat hij een explosieve inspanning heeft geleverd tot het uiterste en dat heel veel vraagt van de spieren. En jij gaat hem dan juist nog even doorduwen terwijl hij niet meer kan Verward

Edit op jouw reactie: nee, ik praat mezelf niet tegen
Ik zeg alleen dat het risico's op blessures op jouw manier veel groter wordt. En dat dat dus geen manier is om je paard heel te houden en te zorgen dat hij er niet meer vandoor gaat. Maar schijnbaar ben jij niet zo zuinig op je paard.
En nu ben ik er klaar mee...

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:03

Nee dat zeg ik dus dat hij dat geen 10 minuten volhoudt dus met andere woorden ik zal het even heel simpel voor jou vertalen anders snap je het waarschijnlijk nog niet,een paard dat met jou een loopje neemt door er een spelletje van te maken er vandoor te gaan door het bit vast te pakken en twee rondjes in galop door de bak gaat vliegen om te zien of de ruiter wel of niet onder de indruk is van hem of haar je het gewoon moet negeren,blijven zitten en dan denkt hij oke geen reactie wat vreemd dan ga ik me ook niet langer vermoeien en op dat moment laat jij zien dat je de leiding overneemt door te zeggen nee "maat' nu gaan we nog een extra rondje galopperen want jij bepaald dat niet.HEHE snappie??Of zijn we echt Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:07

Klopt dat je veel paarden die eruit naaien idd het plezier ervan af kunt pakken door ze een paar rondjes extra te laten lopen.
Heb het zo ook mening paard afgeleerd....

maar...paardrijden zou geen paardrijden zijn als dat niet voor ieder paard op zou gaan, ze zijn nu eenmaal niet standaard.

Hier heb ik ook zo'n grappig geval, die prikt de oortjes erop en valt liever dood onder je neer en blijft lopen
rennen, fun!
Die straf je er niet mee, leer je er niks mee.

Voorwaarts oplossen is wat je standaard leert bij veel dingen, mee eens...maar soms moet je er wel eens vanaf
Als kawa aan het zeiken was en je schopte hem naar voren, prikte de oortjes erop en hij had precies wat hij wilde...hard gaan...

En dan denk ik dat Kawa daarin nog veel rustiger was dan een renpaard dat leeft om te rennen...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:10

PERENBOOMPIE schreef:
Nee dat zeg ik dus dat hij dat geen 10 minuten volhoudt dus met andere woorden ik zal het even heel simpel voor jou vertalen anders snap je het waarschijnlijk nog niet,een paard dat met jou een loopje neemt door er een spelletje van te maken er vandoor te gaan door het bit vast te pakken en twee rondjes in galop door de bak gaat vliegen om te zien of de ruiter wel of niet onder de indruk is van hem of haar je het gewoon moet negeren,blijven zitten en dan denkt hij oke geen reactie wat vreemd dan ga ik me ook niet langer vermoeien en op dat moment laat jij zien dat je de leiding overneemt door te zeggen nee "maat' nu gaan we nog een extra rondje galopperen want jij bepaald dat niet.HEHE snappie??Of zijn we echt Blond

Dit is indd anders als een paard wat buiten aan de kletter gaat. Maar ook hierbij leer je het mijn paard niet af, en niet alleen omdat hij van de renbaan komt, want Kawa van hierboven komt ook niet van de renbaan. Het geldt gewoon niet voor elk paard

En als ze buiten aan de kletter gaan is het een heel ander verhaal want dan stoppen ze ook niet zomaar. En daar is hun adem en zin om door te gaan veel langer dan die van jou (of de ruiterpaden), en als ze dan terugkomen in tempo is het vragen om blessures om hem dan nog door te duwen Ja

Fijn als je zo reageert en niets aan wilt nemen!
Wie is er dan blond Bloos!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:23

Oh ik dacht dat je er klaar mee was maar toch niet,teneerste gaat het niet om jou "renpaard"in dit topic en lijkt mij dat wanneer je een paard nog niet onder controle hebt in de rijbak je er zeker niet mee op straat of in het bos gaat rijden want dan heb je op wel meer blessures kans dan alleen beenblessure's.
Maar om nou 3 jaar met een rollerbit rond te rijden lijkt me ook geen optie,longeer ze dan eerst een half uur of doe er een goque aan dat ze zich niet al te sterk kan maken want waarschijnlijk heeft ze dan al een onderhals van hier tot tokio en zou je de bovenhalsspieren meer moeten trainen waardoor ze nageefelijker soepeler wordt en nageefelijker en de rug los gaat laten.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:00

Een tip die springruiters veel gebruiken maar ook een echt goede tip is om te proberen.
Doe de neusriem van je paard niet te strak. Dus echt los om de neus.
De sperriem eraf halen.
Dan het bit wat lager laten hangen als normaal.
Je zult zien dat je paard het bit wil vastpakken en het dus gaat opzoeken.
Deze truc wordt door erg veel gerenomeerde springruiters gebruikt en werkt dus echt.
Ik moet het zelf nog eens proberen maar ik hoor ook van dressuurruiters dat het echt helpt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:19

Zucht... Mijn paard noemde ik als voorbeeld, net als runningkawa haar paard als voorbeeld geeft...
Wil je er nou niet aan dat niet elk paard hetzelfde is Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:37

PERENBOOMPIE schreef:

Perenboompje, ik denk dat er een misverstand is, wij hebben het nl niet over paarden die in de bak er uitnaaien, we hebben het over paarden die buiten gereden worden en er uitnaaien in een natuurgebied is wat anders dan in de bak, de snelheid die ze dan kunnen maken is een groot verschil en dan nog het terrein, gaten en ineens stukken mul zand, paard kan over de klop slaan. Dan zijn er paarden die idd eindelijk krijgen wat ze willen en dat is knallen, maar als er ineens een pad van rechts komt, wandelaars?

Kijk op een brede vlakte met enigszins betrouwbare ondergrond kan je ze vrije teugel geven, maar dat doe je zelf, gaan ze even en kan je ze even niet houden, kom je er nog goed van af. Maar als dit op bospaden gebeurd, of einde zandvlakte en richtig bossen, richting stal, dan is 2 minuten al lang als je moet duiken voor takken en je paard plat de bocht door schiet.

Ik persoonlijk denk dat als je je paard op zijn max door de bak stuurt je niet de ervaring hebt wat hij aankan in de vrije natuur, dat is een tandje meer. Ga je hem dan opjagen als hij terugkomt, dan geeft hij eigenlijk aan geen adem meer te hebben, zijn benen verzuurt gaan raken en jij gaat hem opjagen, kan hij struikelen, eventueel een verzuurd paard of spierschade. Sommige paarden laten zich dan ook weer opjagen en gaan idd letterlijk tot ze er dood bij neervallen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:52

Pfff eindelijk iemand die het snapt Knipoog
en peertje, ik zeg niet dat alle paarden zo zijn, maar ze zijn er genoeg Ja

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 03:48

@Russel en Griezels als jullie nou eens eerst het topic begrijpend leren lezen dan zie je dat jullie argumenten nergens op slaan en er een heel drama verhaal van aan het maken zijn! Koe en.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 06:51

Het topic begrijpend lezen? Ik denk dat jij niet echt begrijpend hebt gelezen als je op onze berichten reageert en dan gaat praten over een paard dat in de BAK aan de kletter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:50

Als er iemand wat aan het doordrammen en vooral niet aan het lezen is...

En bak of niet, niet elk paard is hetzelfde zijn geen standaard dingen voor...

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:05

Ik heb ook veel problemen gehad met mijn haf, durfde het bos niet meer in en heb allerlei bitten uitgeprobeerd! Op een gegeven moment was ik het zo zat. Hij kon alleen maar dribbelen, scheuren en bokken als hij zijn zin niet kreeg. Op dat moment heb ik het op een andere manier geprobeerd. Ik ben helemaal terug gegaan naar de basis met een dubbelgebroken k&k bit. Ik stapte met hem, met een normale aanleuning. Ging dat goed, dan een stukje draf. Ging het mis, terug naar stap. Ging het goed, weer aandraven. Zo bleef ik rijden en pakte langaam de galop erbij. Alle gangen en tempowisselingen waren van mij en niet van mijn paard. Nu kan ik redelijk met een lange teugel rijden (terugweg is wat lastiger) Maar als ik kijk hoe het was en hoe het nu is... Ben helemaal trots. Het heeft even geduurd en je moet echt consequent blijven, maar het helpt!! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:08

Super van je!
Dat noem ik altijd dressuur rijden in het bos
en dat helpt idd
Als ze het in de bak kennen, moeten ze het ook in het bos kennen.
Ze moeten alleen het knopje omzetten, bos is ook luisteren.
En je moet geduld hebben en dat is wat de meeste ruiters onbreekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:01

runningkawa schreef:
Super van je!
Dat noem ik altijd dressuur rijden in het bos
en dat helpt idd
Als ze het in de bak kennen, moeten ze het ook in het bos kennen.
Ze moeten alleen het knopje omzetten, bos is ook luisteren.
En je moet geduld hebben en dat is wat de meeste ruiters onbreekt

Absoluut knap, maar ze praat ook over een Z1 paardje, trouwens hele mooie haf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:03

wat maakt dat uit?
Imo niks hoor
Gewoon luisteren kan een B paard ook Lachen

Wat zij dat beschrijft heb ik ook altijd gedaan bij jonge dieren, geen van alle Z hoor
Maar gewoon consequent en geduldig zijn.
Is wel eens moeilijk als je zelf een sprintje wilt maken, maar dat kan niet op elk paard altijd maar zonder problemen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:13

Nou die van mij is niet zo een gehoorzamer, als hij zijn dag heeft is het een drammer waar je niet door heen komt. Maak je hem kwaad wordt hij gevaarlijk. Niet een paard waar je dressuurmatig mee bezig kan zijn. Om dressuurmatig je paard te trainen heb je inzet en gehoorzaamheid nodig om te beginnen. Jarenlang energie in gestoken door verschillende mensen zonder enig resultaat. Eigenwijsheid ten top. Er zullen er vast meerderen zijn die zo zijn.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:08

Op het moment dat dit speelde, ruim een jaar geleden, was ik geen Z! Maar nu hij rijtechnisch beter op hoorde is, is het wel makkelijker!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 10:05

Ff voor de duidelijkheid, dit topic gaat over mijn paardje die in de bak aan de kletter gaat. Op dit moment is ie aardig braaf ook mede dankzij dat in de wei staat nu en meer gereden wordt. Jammer genoeg wordt er niet echt gereageerd op de echte vraag: wie heeft er ervaring met een rolletjesbit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:07

Waarom wil je daar nog meer over weten, als je het gegeven hebt dat het een zeer onvriendelijk bit is?

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 11:58

Op het moment toen dit topic net geplaatst was heb ik maar een paar reacties gehad waar ik echt wat aan had, daarna ging het over heel iets anders, zo zie je maar weer dat mensen er een heel ander verhaal van kunnen maken.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:22

even over dat rolletjesbit. Ik had het al eens gelezen over die elektische schokjes die vrijkomen maw prikkelingen.

Ik gebruik ook zo'n bit maar ik denk nu toch niet dat het zo erg is dat de paard er niet goed op lopen want de mijne zijn er zeer goed op te lopen en ik ondervind erge prikkelingen die negatief geuit worden.

Het is toch zo als het een paard niet zint dat hij in verzet gaat, waarom gebeurd dit dan niet bij mijn paarden? Mijne ene paard hapt zelf al naar het bit als ik met het hoofdstel aankom....als het zo slecht zou zijn waarom wil hij deze in godsnaam dan toch nog aannemen.

Zou het niet kunnen dat het toch ergens heel erg overdreven wordt?

Waarom staat het niet vermeld ergens op een kaartje aan het bit als je deze gaat kopen, ik heb er hier in belgie nog nooit van hoort dat het zo slecht zou zijn?

Toch neem ik jullie reakties mee in mijn achterhoofd maar als ik zelf geen negatieve uitingen van mijn paarden zie naar het bit toe dan denk ik niet dat ik mij zorgen hoef te maken.....denk ik Ach gut .

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:23

elsie1 schreef:
even over dat rolletjesbit. Ik had het al eens gelezen over die elektische schokjes die vrijkomen maw prikkelingen.

Ik gebruik ook zo'n bit maar ik denk nu toch niet dat het zo erg is dat de paard er niet goed op lopen want de mijne zijn er zeer goed op te lopen en ik ondervind erge prikkelingen die negatief geuit worden.

Het is toch zo als het een paard niet zint dat hij in verzet gaat, waarom gebeurd dit dan niet bij mijn paarden? Mijne ene paard hapt zelf al naar het bit als ik met het hoofdstel aankom....als het zo slecht zou zijn waarom wil hij deze in godsnaam dan toch nog aannemen.

Zou het niet kunnen dat het toch ergens heel erg overdreven wordt?

Waarom staat het niet vermeld ergens op een kaartje aan het bit als je deze gaat kopen, ik heb er hier in belgie nog nooit van hoort dat het zo slecht zou zijn?

Toch neem ik jullie reakties mee in mijn achterhoofd maar als ik zelf geen negatieve uitingen van mijn paarden zie naar het bit toe dan denk ik niet dat ik mij zorgen hoef te maken.....denk ik Ach gut .

Ik gebruik ook zo'n bit maar ik denk nu toch niet dat het zo erg is dat de paard er niet goed op lopen want de mijne zijn er zeer goed op te lopen en ik ondervind geen erge prikkelingen die negatief geuit worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:15

viewtopic.php?f=99&t=779122&hilit=

daar staat denk ik je antwoord

gingen maar meer paarden in verzet bij dingen die niet fijn zijn..helaas zijn veel paarden veel te vergevingsgezind...
Niet alleen op bitten, maar op ook sporen, zwepen en lompe handen
Kijk eens hoeveel paarden onrecht pikken...
Dan pikken ze dit helaas ook wel...

gewoon scheikundig regeltje dat 2 metalen zo werken...

En dat is iets wat ik simpel weg nooi uit ga proberen op een paard...denk er niet eens over...