bok-reactie op zweep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tOmmieliev

Re: bok-reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:58

als je paardje gaat bokken van een zweep dan moet je gewoon zonder zweep rijden!! Vork Vork Vork

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:53

Mijn pony doet het ook, en sporen werkt al helemaal voor geen meter. Haha! Het geluk is dat ze eerst een bok geeft en dan wel sneller gaat lopen altijd. Ik denk gewoon doorzetten, dat dat het beste is..

deborah__013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:55

doorgaan met kleine tikjes geven totdat ie ophoud

Miraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:03

de mijne doet het ook, teminste nu veel minder, doordat ik de zweep minder ging gebruiken en gewoon door ging rijden, of het met me been oplosde, Knipoog succes

pedro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:58

gewoon stoppen met die zweep?

WonderLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:00

nou waarschijnlijk vind die haflinger het niet prettig om met de zweep te worden geslaan en geeft ie een reactie terug dus inderdaad moet je anders maar gaan stoppen met zweep rijden en dan maar met spoortjes gaan rijden Knipoog .Lachen

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:27

als je paard terugslaat op de zweep: nog een keer slaan. Klinkt lomp maar hij verzet zich gewoon tegen een hulp van jou. Wel altijd zeker weten dat je de eerste tik terecht hebt uitgedeeld en hij voor wel de ruimte heeft om vooruit te kunnen. Jij hebt het laatste woord!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:18

doortikken heeft absoluut geen nut. met een beetje peg ben je zo 6 tot 10 rondjes verder voor hij er mee op houd. en dan? dan heb je het paard gedwonge jou te respeteren en niet gevraagd?

ik ben helemaal niet tegen de zweep en luistert die niet naar het been dan krijgt hij ook heus een tik maar dud niet doortikken als hij gaat bokken. je kunt dan beter:
1. correcte overgang naar galop, in een hoek juiste stelling zodat het het makkelijkst is voor het paard
2. geen reactie een tik zodat hij wel aangallopeerd
3. komt er na de tik een bok. geef hem dan een commando die die eknt als iets fout doen zoals een gil of een schop
4. doorrijden waar je mee bezig was en het geklier negeren.

als ze nu weer vervelend zijn begin je gewoon weer opnieuw maar zorg dus dat je andere truckjes achter de hand hebt anders word het een welles, nietes speletje en dan word niemand er beter van.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:13

gewoon weer eent ik met de zweep.Net zolang tot hij het afleert. EN om te zorgen dat hij niet zo hoog bokt moet je zijn hoofd omhoog houden kan hij niet zo hoog bokken .

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:53

Elke keer als je haflinger een bok geeft nog een tik met de zweep geven [ zo is het mij in iedergeval aangeleerd].. Uiteindelijk zal ze wel ophouden.. Bij mij pony werkt het in ieder geval wel Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:18

Ik ga mee met wat de meeste hier zeggen: net zolang tikken totdat ie ophoudt met bokken.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:13

Nou, ik had dus vroeger ook zo'n paard dat ik mocht rijden. Hij was liever lui dan moe en elke keer als ik wat van hem vroeg (zoals bijvoorbeeld aangaloperen) deed hij dat gewoon niet. Als ik dan mijn zweep erbij haalde bokte hij altijd ontzettend hoog. Van de eigenaar moest ik hem toen maar eens 'flink tegen zn kop aanmeppen', met als gevolg dat ik er elke keer af lag en meneer lekker stond te grazen intussen. Hij vond dat alleen maar een leuk spelletje, terwijl hij met zijn dominante gedrag de baas over mij was. Ik denk dus niet dat simpel terugmeppen het antwoord is, maar een nuttig antwoord heb ik helaas ook nog steeds niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:19

ik had het gister hij liep gewoon te klieren begon te bokken ik een tik nog meer bokken, weer een tik en na n paar keer was het over. sorry ik pak m liever een paar keer aan en dat het over is dan dat ik straks in een hindernis lig of er af lig, wil het wel graag veilig houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:23

Net zolang tikken tot hij ophoudt met bokken??? Wat een stom advies. Dat wordt een lekker lang gevecht bij sommigen, echt een welles nietes spel. Daar schiet niemand toch wat mee op Verward
Bovendien, bij een paard met een beetje een flink karakter, kan je blijven meppen tot je een ons weegt of ernaast ligt (desnoods op een andere manier dan bokken, uiteindelijk)... daar win je het toch niet van op zo'n manier

Gewoon negeren, doordrijven en dan als je nog steeds niet de gewenste reactie hebt (bijv een gang sneller) gewoon opnieuw 2x drijven en een tik. Komt er weer een bok, gewoon negeren en doorrijden... heb ik altijd geleerd, en stukken effectiever dan blijven meppen.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:26

WonderLovee schreef:
nou waarschijnlijk vind die haflinger het niet prettig om met de zweep te worden geslaan en geeft ie een reactie terug dus inderdaad moet je anders maar gaan stoppen met zweep rijden en dan maar met spoortjes gaan rijden Knipoog .Lachen

daar hebben sporen niks mee te maken, die zijn om de hulpen te verfijnen en niet om je pony mee vooruit te schoppen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:27

LiNdA1986 schreef:
Ik ga mee met wat de meeste hier zeggen: net zolang tikken totdat ie ophoudt met bokken.

Belachelijk vind ik dat!

Het kan een reden hebben dat hij bokt en de baas worden door het paard te slaan, dan ben je niet goed bezig.
Je moet leider worden, geen baas. Als het paard angst moet krijgen voor jou, dan kun je verwachten dat het ooit fout gaat.
Een leider word je door respect te hebben en conseqent te zijn.

Maar eerst een medische kant bekijken. Het paard geeft een signaal, dat moet je niet weg willen slaan Frusty

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:28

hm op die manier heb ik gisteren het zand van dichtbij gezien. Is niet aan te raden een beetje flexibel paard heeft je dr binnen de kortste keren eraf en dan heeft hij het alsnog 'gewonnen'. Ik denk ook nu wel 3x na voordat ik zo'n 'strijd' weer aan ga met een paard.
Denk ook absoluut niet dat dit DE manier is om je doel te bereiken. Met positieve beloningen kom je er denk ik een stuk sneller. Succes er mee in ieder geval Lachen

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:33

ik zou zeggen..
zoek eerst uit waarom hij bokt. vind hij het moeilijk??
misschien heeft hij wel iets, en doet het pijn, en hij verdedigt zich.. door te bokken, krijgt hij dan nog een tik, dan voelt hij zich natuurlijk verontwaardigt, en zo krijg je een cirkel.

toen wij met een paard z'n achterbenen eronder aan het krijgen waren (wat hij heel moeilijk vond) bokte hij ook steeds naar de overgang galop. Wij gaven ook steeds met de zweep.
Maar onze lerares vertelde dat het eigenlijk helemaal niet slim is.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:35

(wij hebben wel eens toen wij op vakantie waren, ons paard uitgeleent, die kregen we terug met een wondje op d'r rug. en ze was heel erg gaan bokken (doet ze nooit!!!). En kreeg steeds met de zweep. (voor ons was het heel normaal om op vakantie te gaan en je paard uit te lenen omdat het best een beslote manege was en wij niet verder dachten))

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:37

Het is een lastig probleem.. en ik denk dat je bij het ene paard er anders mee om moet gaan dan met het andere paard.

Ik ga er als volgt mee om. Je wilt het paard voorwaarts hebben, dat is je uiteindelijke doel toch. Het paard moet in galop! Dus bereid je paard netjes voor en geef de hulpen voor de galop. Reageert het paard niet of niet juist dan een tikje achter je kuit, bokt het paard maar gaat het wel naar voren en in de galop dan galoppeer je even door en probeer je het op dezelfde manier nog een keer. Net zo lang totdat je paard goed aanspringt. Vaak hebben paarden dit na 2x al door Knipoog.

Reageert je paard wel door te bokken maar geen stap harder te gaan, dan geef je nog een tik (en desnoods nog een en nog een) als het paard maar naar voren gaat en in jouw geval dus in de galop. Vervolgens begin je weer overnieuw.

Mijn advies is dus eigenlijk: het bokken negeren en geen ophef over maken maar gewoon verder rijden. Echter betekend te zweep wel voorwaarts!!! En daar anticipeer je op met je zweep en niet op de bokken!

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:39

haha ik ben het er ook mee eens met wat de meeste zeggen.
BEHALVE de mensen die zeggen dat je moet doormeppen.

zoals ZAP, die vind ik dat een goed advies geeft Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:43

heb t niet over doormeppen he? je hebt verschillen echt bang zijn, reactie bokken dan mep ik ECHT niet verder maar puur om te klieren of geen zin hebben krijgt ie van mij nog een tik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:49

moonfish13 schreef:
heb t niet over doormeppen he? je hebt verschillen echt bang zijn, reactie bokken dan mep ik ECHT niet verder maar puur om te klieren of geen zin hebben krijgt ie van mij nog een tik.

Ja, en dan geeft 'ie nog een bok, en jij nog een tik, en hij nog een bok, en jij nog een tik, en hij nog een bok...

En dan Verward

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:50

is het bij mij 9 van de 10 keer over,

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:34

moonfish13 schreef:
is het bij mij 9 van de 10 keer over,

Dan heb je 'm goed geslagen en totaal het signaal van het paard verzwegen.

onkunde willen oplossen met slaan

Ookal loopt het paard "te klieren" , waarom zou hij dat doen?
Vaak ligt dat "gewoon" bij de ruiter hoor!

en nee, ik ben niet tegen de zweep of sporen of wat ook. Ik vind alleen dat je (zeker zulke duidelijke) signalen serieus moet nemen.