Beleren 3-jarige: Paard blijft stil staan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Beleren 3-jarige: Paard blijft stil staan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:07

Ik heb alleen het eerste berichtje gelezen, en mijn reactie daarop is, dat doen veel pony's hier ook. Ik ga dan wat oefeningen doen, paard laten wachten en dan naar me toe, als het paard loopt steeds een beetje meer naar achter zodat het langzaamaan steeds meer zelf voorop komt, als het loopt steeds een beetje verder uit de buurt gaan lopen etc. Bij ons is dan vaak het rijden aan de longeerlijn ook al nietmeer nodig, en gaat het dus meteen los, en meestal gelijk braaf.

sanzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 07:31

mijn paard deed dat ook. toen hebben we gewoon veel aan de longeerlijn geoefend. en constant de longeer zweep erachter. en dan na een paar keer de longeerlijn er af halen, en de volt aan houden. en dan steeds verder. tot dat je de 2 de persoon niet meer nodig heb. en vooral veel belonen en praten dit is zeer belangrijk. want anders snapt hij het nooit

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 07:45

..ik heb wel eens een uur in de bak op paardlief gezeten en toen zette die een stapje....WAT EEN WONDER!!!...was natuurlijk het beste paard van stal...helemaal in de watten gelegd, want hij was wel ff THE MEN!!...ik heb er geen verstand van maar geduld is nog altijd het beste...en slaan..tja,je slaat het er wel in maar niet meer er uit!...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:43

Hoe gaat het nu met het paard van de TS?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:23

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:04

Hoi,

Ik denk ook niet dat je paard je uitprobeert, hij begrijp het gewoon nog niet... onderschat niet dat het voor zo'n jong ding heel wat is om iemand op zijn rug te hebben, zijn balans moet zoeken met dat gewicht op zijn rug enzo. Bij mijn jonge paardje heb ik een keer met een heel braaf paard als een treintje door de bak gereden. Mijn paard liep vanzelf achter dat andere paard aan, jij hoeft niet aan de teugels te zitten (je hebt alleen licht contact) en je kan rustig blijven zitten en de gewichtshulpen en beenhulpen uitleggen aan je paard. Dus elke keer dat je paard achter het andere paard aanloopt geef je een beetje been zodat je paard dit gaat koppelen aan voorwaarts gaan. Als je paard dan stil blijft staan en geen stap meer verzet, vraag je aan de ander of hij/zij je weer ophaalt en begin je weer opnieuw. Als je zo een paar keer rijdt, begrijpt je paard wat je bedoelt met been geven en kan je het alleen gaan proberen. Succes!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:07

Sizzle schreef:
Dubbele longe is een super middel, maar met iemand erop en een groen paard vind ik dat een beetje griezelig. Zeker als hij dan misschien wil gaan draaien naar de persoon erachter, dat komt vrij vaak voor.
Waarom niet gewoon steeds een paar cm langer houden, tot je op den duur alleen bent. Zit je ook niet te zwaar? Vind hij het bit niet eng waardoor hij niet naar voren wil? Het laatste kan je verhelpen door hem eerst eens op de neus te rijden.
Zoek extra hulp!

Nou inderdaad, dubbele lijnen zijn super!
maar niet als er iemand opzit!! veelste link!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:08

slaan lijkt me nou eerlijk gezegd niet de oplossing, als ik het zo hoor lijkt het erop dat hij het simpelweg gewoon niet snapt.
Gebruik eens fases, vraag hem vooruit, en iedere keer als ie ook maar een poging doet (zijn spieren ervoor spannen, naar voren leunen etc.) loslaten, belonen en opnieuw beginnen.
Na een tijdje krijgt hij het wel door, en kun je hem steeds verder vragen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:12

poes schreef:
Hoe gaat het nu met het paard van de TS?

Ik heb er even een email gestuurd.
Ze is al heel lang niet meer online geweest!
Heb er even een mailtje gestuurd dat we nieuwsgierig zijn hoe het nu gaat!

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 12:28

Ik ben inderdaad nooit erg vaak hier te vinden.
Maar momenteel gaat het goed. We zijn een stap terug gegaan, en longeren haar nu 3x per week.
Dat gaat erg goed. Dit houden we nog zo'n maandje vol en proberen het dan opnieuw.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:02

Wat doet de ruiter als deze op het paard zit. Als deze hulpen geeft kan ik me voorstellen dat het paard niks doet. Hij is gewend om naar de longeur te longeur te luisteren. De ruiter moet helemaal niks doen. Alleen zitten mee zijn in de beweging de longeur geeft de hulp en de ruiter doet niks. Als dat goed gaat kan de ruiter wat hulpen van de longeur overnemen. Maar been en teugelhulpen geven heeft geen zin. Het paard begrijpt niet wat hij hier mee moet, en dat wordt alleen maar erger als ook de longeur hem hulpen geeft. Hij krijgt dan van 2 kanten een hulp aangeboden.

Dus longeur geeft hulp. Pas als dat goed gaat geeft de ruiter een hulp. En pas als dat goed gaat kan de ruiter zelfstandig hulpen geven en doet de longeur niks meer

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:20

pittig_ding schreef:
Ik ben inderdaad nooit erg vaak hier te vinden.
Maar momenteel gaat het goed. We zijn een stap terug gegaan, en longeren haar nu 3x per week.
Dat gaat erg goed. Dit houden we nog zo'n maandje vol en proberen het dan opnieuw.

Goed plan om eventjes alleen te longeren.

Wanneer je er weer op gaat zitten, gaat het nog steeds om het longeren. Ook wanneer je uiteindelijk los gaat van de longe, is degene die in het midden staat de begeleiding van je paard. De ruiter erop zit er alleen maar op voor de ervaring van het paard. De ruiter heeft voor het paard nog niets te maken met de richting waar hij/zij heen loopt of in welk tempo. Dat doet degene die ernaast staat of liever nog degenen die in het midden staat met de longeerzweep. Zoals je paard het als het goed is heeft geleerd tijdens het logeren zal hij/zij reageren op de stemhulpen van de persoon die in het midden staat te longeren. En zo werk je verder met je paard, totdat de ruiter erop de stemhulpen overneemt van degene in het midden (nog steeds met de longeerzweep ter ondersteuning)
Maar het is te allen tijde verstandiger om je paard te laten beleren als je er zelf geen kaas van hebt gegeten.
hoe dan ook, succes!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:52

deed mijn paard ook! rustig blijven! na twee keer ging hij eindelijk lopen!

BlueFence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:25

pittig_ding schreef:
Momenteel ben ik bezig om mijn 3-jarige ruin in te rijden. Dit doe ik samen met mijn instructrice die mij ook begeleid bij het rijden met mijn andere paard.
Nu lopen we echter tegen het volgende probleem aan.

Tijdens het longeren met zadel en dergelijke gaat het allemaal erg goed. Hij is goed voorwaarts en reageert erg goed op mijn stem. Het probleem doet zich voor op het moment dat er dus iemand in het zadel gaat zitten. Hij blijft dan gewoon stil staan, en gaat niet voor of achteruit.
Op het moment dat er iemand naast gaat lopen, doet hij het dus super goed. Dan loopt hij netjes met je mee, maar op het moment dat degene dus in de longeercirkel gaat staan, stopt ook hij met lopen en verzet geen stap meer.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om altijd naast hem te blijven lopen en hij moet op een gegeven moment toch echt zelf gaan lopen.

Op de zweep reageerd hij dus pertinent niet. We kunnen slaan wat we willen, het doet hem echt niets. 1x is hij zo hard geslagen, harden is bijna onmogelijk, maar zelfs dat deed hem niets. Was voor mij een reden om niet verder te gaan, het werd naar mijn idee te hard en het was dus geen oplossing.

Wie weet wat ik moet doen om dit op te lossen!?

Leg het zweepje gewoon weg en alle oplosmiddelen die je ervoor zou kunnen gebruiken Haha!
Ik ken het en heb er ervaring mee.
Het is een deel onzekerheid en geen balans hebben of zoeken naar balans.
De zekerheid die hij had toen er iemand naast stond is nu ineens weg nu je bovenop hem zit, dit
bevestigd hij door wel te lopen als iemand hem weer begeleid.

Dit moet je gewoon doortrainen door de rollen om te draaien. Bij elke stap die hij wel doet ga je hem belonen zodat je 'naaste' ruiter steeds verder van hem wegstapt.

Beloning is het allerbelangrijkste bij zo'n dier om zijn zelfvertrouwen zo te boosten dat jij straks over een poosje heerlijk kunt rijden, dit zegt al veel over zijn karakter en dit gaat goedkomen mits je maar niet tot dwang overgaat of met dwangmiddelen gaat beginnen.

kun je hier wat mee!

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 11:07

Bedankt mensen voor alle tips.
Momenteel gaat het erg goed met het paard en luisterd hij naar de comando's.

Even een stapje terug gedaan en hij pakte het allemaal weer goed op.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:10

nou ben je lekker slim bezig joh, lekker slaan!!! gaat het vast helemaal goed komen!!! Boos!
Ga dan ook nie bij een ander lopen zeiken die zo eerlijk en zacht tegenover zijn paard is, dat diegene geen cap op heeft!!! Boos! Boos!
Nou je scoort echt punten hoor door op bokt te zetten dat je hem zo hard geslagen hebt!!
Maak je vrienden mee hier!!! Boos!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:14

uuhh.. oud topic.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 20:45

Je kent het paard niet eens joh!
En veiligheid staat boven alles bij ons. Paard was gewoon niet onder de indruk. Het gaat nu al een stuk beter met haar! En rijden een stuk beter dan diegene waar jij op doelt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:47

Manueeltje84, bokt is niet de plek om dergelijke zaken uit te vechten. Als je iets te bespreken hebt met de TS doe dat dan per PB of irl, maar niet hier op het forum in een ouder topic.