Na slofgebruik;Ontzettend hangen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Na slofgebruik;Ontzettend hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:48

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, want zo 'technisch' ben ik niet met rijden.

Ik had dit met Yvke ook, we hadden de slof omgedaan om der wat soepeler in de hals te maken... Maar ik kan totaal niet met zo'n ding rijden... Vind het maar onhanding dubbele teugels. Degene die me les geeft heeft er dus even meegereden, en toen ik... De fout ligt dus wsl bij mijzelf, maar iig daarna hing zo ook zo... Wat nu weer over is doordat ik vééél overgangen heb gereden. Ik heb echt 2x achter elke een heel uur lang overgangen lopen maken. En dan echt 5 passen, 8 passen draf, 3 sprongen galop 4 passen stap.. Niet echt een bepaald patroon erin, om der wel wakker en attent te houden. En de problemen zijn nu weer helemaal over.

Ik heb der maar 1x met de slof gereden, dus ik weet niet of het daarom ook weer makkelijker op te lossen viel Lachen

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:50

Oké bedankt:) Zal dat eens proberen Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 16:17

Ik denk dat het hangen ook heel wat zal verminderen als Tom zijn achterhand er wat meer onder zet? (Overhangen, schijnoverhangen, wendingen, ...) Goed dat het is aan het verbeteren! Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:50

Maar achterhand eronder zetten is natuurlijk niet de basis !!!

Tuurlijk zit de motor van achter, maar op de achterhand lopen omdat is dan minder zal struikelen is niet de oplossing. Een paard kan nooit op de achterhand lopen als er geen basis is en hangt in de teugels.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 19:37

Maar het hangen op de teugel kan wel opgelost geraken door de achterhand te gaan trainen Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:01

Ludora schreef:

Tuurlijk zit de motor van achter, maar op de achterhand lopen omdat is dan minder zal struikelen is niet de oplossing. Een paard kan nooit op de achterhand lopen als er geen basis is en hangt in de teugels.

Ahumm de achterhand eronder zetten is wel de basis waar je vanuit gaat. Achter activeren de rest komt later. Een paard dat op de voorhand loopt struikelt veel eerder, en een die hangt al helemaal. Dus achter aan het werk dan komt voor in orde en die slof er natuurlijk af laten.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 21:05

Net wat ik dus ook zei, Op de voorhand lopen zorg ervoor dat de pony rapper valt, of moeite heeft met z'n balans te houden. Gevolg is het hangen. Als je de achterhand gaat activeren komt de rest.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:10

De slof is er al lang af!

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:10

Ja en hoe train je dan de achterhand

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:33

longere met pessoa is een goede hulpmiddel.

Correct rijden op de buitenteugel wordt de achterhand gestimuleerd om er meer onder te komen. Overgangen maken, alsook slangenvoltes is goed om iedere keer het binnenbeen er extra onder te zetten. Maar in de wendingen goed benen geven en op de buitenteugel wenden. Voltes verkleinen en terug vergroten is een goede oefening.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:23

Kafue schreef:
Ludora schreef:

Ahumm de achterhand eronder zetten is wel de basis waar je vanuit gaat. Achter activeren de rest komt later. Een paard dat op de voorhand loopt struikelt veel eerder, en een die hangt al helemaal. Dus achter aan het werk dan komt voor in orde en die slof er natuurlijk af laten.

Er is, zoals ik probeer uit te leggen hierboven, wel een verschil tussen achter aktieveren en op de achterhand lopen. De basis is horizontaal. Maar op de achterhand lopen lukt je bij geen enkel paard als de basis er niet is. Vanuit achter aktief. De basis is zover ik weet, een rechtgericht, aktief en los paard. Dan loopt ie nog niet op de achterhand maar horizontaal.

De meeste M paarden lopen nog niet eens op de achterhand.

Fnie, door aktief te rijden, overgangen maken en balans zoeken door het rechtrichten.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:09

elsie1 schreef:

Correct rijden op de buitenteugel wordt de achterhand gestimuleerd om er meer onder te komen. Overgangen maken, alsook slangenvoltes is goed om iedere keer het binnenbeen er extra onder te zetten. Maar in de wendingen goed benen geven en op de buitenteugel wenden. Voltes verkleinen en terug vergroten is een goede oefening.

of ga eens longeren met balkjes en dan nog op verschillende plaatsen

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:14

elsie1 schreef:

Pessoa is idd wel goed, maar niet bij alle paarden. In het topic stond dat het paard wel eens valt en als dat gebeurt met de pessoa wordt heel zijn achterhand eronder gesleurd. Ik heb zelf geen ervaring met pessoa, heb het wel al gebruikt met ander paard, maar ze zeiden me wel dat je er goed mee moet oppassen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:15

Fnie, ik zou gewoon proberen je paard actiever te laten lopen, wilt hij hangen, drijf hem vooruit.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 08:49

Fnie schreef:
Ja en hoe train je dan de achterhand

Een tip lees eens het boekje van coby van baalen eenvoud der dressuur, of neem gewoon les. Werk volgens de begrippen van het skala der dresuur. Takt, aanleuning, ontspanning, schwung, recht richten en verzameling dan kom je ervanzelf.
Zorg dat de achterhand actief blijft ondertreden en dat moet je kunnen voelen.
Maar zo als gezegd dit is basis dat moet je beheersen lees erover en doe.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:06

In groepslessen zeggen ze er niks op :s
En een privéles kost dan weer 30 euro !

Maar bedankt voor de tips Haha!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:22

Dan zou ik alleen trainen, neem Soet mee (als ze dat wil natuurlijk), dan kan zij commentaar geven en je helpen.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:58

Soet woont in eernegem in ik in Middelkerke dus dat zal niet lukken, maar ooit zullen we eens samen rijden é Soet Haha!:P

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:59

A oke. Middelkerke, waar ligt dat ergens? Heb er al van gehoord hoor, maar weet niet waar het ligt.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:01

Aan de kust , Naast Oostende:)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:46

Fnie schreef:
In groepslessen zeggen ze er niks op :s
En een privéles kost dan weer 30 euro !

Maar bedankt voor de tips Haha!

Dat is dan een behoorlijk probleem. Balen dat de priveles zo duur is. Maar dat boek kost niet zo veel en daar heb je erg veel aan. Als je dan in de groepsles de gerichte vragen stelt krijg je vast een gericht antwoord. Althans als er goed les gegeven wordt.
Je kunt ze hier ook stellen hoor, als je vragen hebt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:47

ik heb een tijdje ook met slof gereden denk zo'n 2 weken maar hij loopt nou weer super goed,geen hangprobleem maar het ligt eraan ook hoe je de slof gebruikt hebt denk ik los eraan of er echt constant bij..als je het echt heel los eraan hebt hangen heb je deze probleem niet tenminste ik niet haha

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:01

Ja, ik zou graag een beetje gedetailleerder weten hoe je de achterhand moet trainen:) iedereen zegt hier : van overgang wisselen, maar ja hoelang moet ik dan rijden voor ik een overgang maak enzo? ...
Heb jij dat boek misschien? Kafue ?

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:03

En kheb ook nog een vraagje,maar niet over het rijden dan:)
Hoe zet je een topic op dit forum?:)

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 21:38

Fnie schreef:
En kheb ook nog een vraagje,maar niet over het rijden dan:)
Hoe zet je een topic op dit forum?:)

Fnie: Ooit gaan we samen rijden *LOL*
Ik zal morgen, of op msn eens uitleggen hoe je een topic opent. Kusje