ik!!! kan links niet loslaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

Re: ik!!! kan links niet loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:59

Ik zit met hetzelfde probleem dus even een post zodat ik het later aandachtig terug kan lezen. Door veel les en oefenen is het wel minder geworden moet ik zeggen. Maar als er iets mis gaat pak ik ook snel links vast. sowieso m'n binnenhand ook vaak.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:44

Wat ik zelf veel gedaan heb met het vorige paard dat ik reed (3-jarige merrie die je ahw vroeg om rechts vast te pakken) is volledig met rechts los rijden. Linksom ging dit na een tijdje redelijk alleen ze viel af en toe iets naar binnen. Maar rechtsom was een ramp. Deze merrie wist nl. niet dat ze op de hoefslag moest rijden en aangezien er geen omheining om de pak zat lag ik steeds in de bosjes omdat ze door m'n buitenbeen heen viel. Mbv een zweepje op links is dit al minder geworden en ook het rijden om een hindernis heen zodat ze niet naar binnen kon vallen heeft geholpen. Op dat moment moet je pony namelijk die bocht blijven maken omdat ze anders tegen de hindernis aanloopt. Bij mij heeft dit goed geholpen. Je moet je pony actief maken op je been zodat je je teugels zegmaar nauwelijks meer nodig heb. Opzij op je been en niet op je hand. Veel succes!

LiesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:49

Ik heb hetzelfde maar dan met rechts!!
ja het loslaten is erg moeilijk maar het helpt je wel iets..
maar ik heb dan altijd het idee dat ik totaal de andere kant op ga..
het lukt soms wel goed maar soms ook niet
Ik heb er ook echt een probleem mee dus als ik een oplossing heb.. Dan je hoor je t

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:54

het heeft ook vaak tee maken met je linkerbeen.
Als je je linkerbeen er niet aanhebt of je zit naar links? ingeknikt zal deze minder snel loslaten op links omdat de ondersteuning minder is

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:46

Probeer eens met twee teugels in een hand en dan je linkerhand voor je rechterhand en iets naar rechts houden zodat de rechterteugel iets van de hals is.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:31

probeer dit eens(op een clinic gezien):
pak een oude fietsband)doorknippen,dus je houd een halve cirkel over.,doe die onder je billen,dus er gewoon op gaan zitten,en doe de uiteinden in je hand,dus aan de ene kant heb je het elastiek,aan de andere kant je teugels in je hand.
nu moet je constante druk op dat elastiek houden,dus richting je teugels moet je dan wel ontspannen!
toen bij die clinic veranderde dat paard zijn lopen in 5 minuten!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:33

Kruis je handen, dus met de linkerhand de rechterteugel, en met de rechterhand de linkerteugel. Dit helpt bij de meeste wel. Lachen Gewoon je handen kruisen en rijden maar! Suc6!!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:50

Ik zit ook met het zelfde probleem hihi en ik moest het gaan veranderen deze weken .. Knipoog

Ik heb namelijk een jong paard nog niet zo lang onder het zadel maar wel bij op een africhtings stal beleerd dus loopt al aan de teugel etc ..
twee weken geleden was hij me een beetje aan het uittesten en hield hij links erg vast ..
ik heb dus alleen kracht gezet op links (wat je dus nooit moet doen altijd op beide teugels blijven rijden ) Dus ZELF DEZE STOMME FOUT GEMAAKT !!!! EN NIET ME PAARD HIHI Knipoog
waardoor hij dus stugger werd op links en dat twee weken achter elkaar heeft volgehouden hihi...
Het lukte me niet om hem los te krijgen en om dat hij zo trok me te ontspannen ! Boos!
Ik ben nu naar me oude stal terug gegaan (heb hem namelijk ergens anders gekocht en daar was hij ook gebleven voor het beleren )

IK moet nu dus me linkerhand op me knie leggen en zodra hij ontspant me teugel rustig een aantal cm naar voren schuiven .... zodat hij gaat leren op zijn eigen benen te lopen en ook achter goed mee te nemen .. en niet alleen maar van voren te rijden ..!!
Zodra hij ook maar iets ze hoofd weer om hoog wil doen leg ik me hand weer richting knie ...
Dus ik TREK NIET hij trekt namelijk zelf al genoeg haha !!

Hij is nu ontzettend los en ik trek niet meer haha succes ! Knipoog

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:01

Mexx2 schreef:
pak een oude fietsband)doorknippen,dus je houd een halve cirkel over.,doe die onder je billen,dus er gewoon op gaan zitten,en doe de uiteinden in je hand,dus aan de ene kant heb je het elastiek,aan de andere kant je teugels in je hand.
nu moet je constante druk op dat elastiek houden,dus richting je teugels moet je dan wel ontspannen!

Dat ga ik eens proberen!! Dat klinkt erg logisch! Ik zal het resultaat natuurlijk even mededelen hier Knipoog

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:10

nina88 schreef:
Mexx2 schreef:

Dat ga ik eens proberen!! Dat klinkt erg logisch! Ik zal het resultaat natuurlijk even mededelen hier Knipoog

IK durf dat nog niet te proberen haha ..!! hij schrikt al al wil me string uit me naad trekken hihi ! Knipoog

quatjelvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:17

je bent niet de enige want ik heb er ook last van ik denk gewoon waarschijnlijk omdat ik veel met mun benen moet rijden dat ik dan bang ben dat hij te hard gaat of wat dan ooken dan vast pak.
Maar rij nusinds een tijdje met een thiedemanteugel en dan gaat het beter gewoon omdat ik dan het idee hebt die teugel die vangt het op en zo laat ik mun hand al wat meer ontspannender en mijn instructeur zegt ook we komen er wel en daar heb ik dan ook wel vertrouwen in

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:31

herkenbaar probleem.
TIP:
Nooit stelling vragen door aan je binnen teugel te trekken. Paard is sterker, gaat hij terug trekken dan zal hij alleen maar stugger worden.

Om te zorgen dat jij de druk op je rechter teugel kan loslaten is er een heel simpel trucje (werkte bij mij als een tiet) houd je hand hoog! Ik een rechte lijn met je elleboog. zo moet jij zelf je hand dragen. dan niet je hand naar achteren trekken natuurlijk, dan heeft het geen zin.

Verder ben ik het er ook mee eens dat je hem express buiten stelling zou kunnen vragen om hem recht te richten, maar ik weet niet hoe je paard verder loopt..

stelling vragen zonder aan je binnen teugel te komen (het is al eerder gezegt) binnen been er goed aan en je buitenteugel.

succes

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 12:50

ben er inmiddels achter dat ze zelf geen druk op recht wil nemen. Ze gooit dan direct hoofd omhoog. Ben aan het oefenen met stelling op allebei de kanten te rijden en dit ook wisselen stukje recht, rechts, recht, links, recht ed rechts ed. Veel proberen met mijn linkerbeen naar rechterteugel proberen te rijden. Als met al lastig, maar gaat wel steeds beetje beter. Ik denk dat ik ook maar eens naar haar tanden ga laten kijken, is een jaar geleden bij de tandarts geweest.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:42

Als ze direct haar hoofd omhoog gooit is dat indicatie voor pijn.
Slim om idd naar het gebit te laten kijken.

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:03

naar mijn ervaring werkt het het best om als je paard links vasthoud je rechter teugel iets te verkorten en links extra drijven zo dat je paard linksom extra om het binnen been gebogen is en daardoor deze kant meer loslaat. als je paard niet wil buigen kan het helpen om je linker hand iets van de hals af te zetten (wel oppassen dat je paard dan daar niet te veel druk neemt doet je paard dit wel dan kan je met je teugel rammelen ,dat is onprettig voor je paard en je paard laat dan makkelijker los )

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:24

Als vasthouden het probleem is dat moet je vooral op je schouders letten. Probeer die te ontspannen en dan volgt de rest van je arm vanzelf. Houdt ook goed je benen in de gaten. Probeer aan de kant dat er wordt vastgezet goed been te geven zodat je met je been naar je hand toe drijft. Daardoor komt er nageeflijkheid van voor en kan je zelf ook beter loslaten...

Als je niet goed weet hoe je schouders moet ontspannen probeer dan met je schouderbladen te draaien. Let er wel op dat je niet met je handen het bit dan door de mond haalt.

Succes!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 11:39

dank je voor de tip. gaat al wel stukken beter nu

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:10

misschien wat zitlessen nemen?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:40

milou123 schreef:
Kruis je handen, dus met de linkerhand de rechterteugel, en met de rechterhand de linkerteugel. Dit helpt bij de meeste wel. Lachen Gewoon je handen kruisen en rijden maar! Suc6!!

hihi ik ben benieuwd of deze werkt. In theorie simpel omdat je dan gelijk weet dat het aan jezelf zou liggen. Ik heb het zelf overigens rechts, ben rechtshandig maar ben wel het sterkst (dus niet fijngevoeligst) in m'n linkerhand. Mijn paard heeft het een tijdje gehad dat ie de ene dag op rechts en de andere dag op links niet wilde aannemen. Maar de probleemkant blijft toch rechts. Ook weet ik dat ikzelf niet recht ben: te zien aan de schouderhoogte. Het rare is dat degene die m'n paard het meeste rijdt, zegt dat ze merkt dat ie links vaster zit als ik hem de avond ervoor gereden heb, terwijl ie bij mij op links als een plaatje loopt. Minste problemen heb ik in de stap en galop dus rij veel in draf.