ik vind dat jullie wel een beetje extreem aanvallen.. ik les zeker wel, maar ik kan lijkt mij moeilijk elke week naar woudenberg gaan (minstens 25 minuten fietsen als je echt door fietst) met m'n paardje..
ik rij dus andere paarden in de les. M'n instructrice komt overigens volgende week oid een keer langs, maar ik dacht, laat ik eens om tips vragen, misschien hebben sommige bokkers handige trucjes.
En zoals ik al zei, met het halstertouw durft ze vanzelf niet te steigeren, en dan doet ze het dus ook niet. Dat ín de trant van 'bind d'r kop maar vast' vind ik dus zeer ver gezocht.
Maar blijkbaar denkt men meteen weer vanalles.
Dat aan de hand gaat steeds beter. Maar het is nogal lastig als je een paard van zo'n 1.68m hebt, dat ook nog eens een flinke krachtpatser is... Voor m'n vader heeft ze ook zeker wel respect, maar als ze eenmaal weg moet van anderen is het gelijk klieren. Niet dat ze doordouwt, maar het is gewoon vervelend.
En dat van druk op de teugels dat is zeker niet waar. Ik heb juist altijd (bijna tot scheldens toe

) de instructie gekregen om voorover te gaan zitten en de teugels te laten 'hangen' zogezegd. Dat is dus al automatisch. En zowieso rij ik over het algemeen zeer gestressde paarden omdat ik door de handelstal waar ik rijd vaak vervelende/verpeste paarden onder m'n kont krijg. Daar zitten dus ook vaak paarden bij die bv. mishandeld zijn en weer helemaal het vertrouwen moeten hebben. Dan leer je echt wel om ze los te laten!
Het stelling-trucje werkt jammer genoeg ook niet. Ze gaat gewoon elke keer dat ze neerkomt weer omhoog... desnoods scheef...
Dat met het zweepje ga ik toch nog maar een keer proberen. ik ben er een beetje huiverig voor, maar als het helpt...
Verder is er ook nooit wat aan de hand eigenlijk. Ze leert snel (wat nu dus even een nadeel blijkt te zijn

) en is best braaf. Het blijft een moeilijk paard, maar ze is absoluut niet gemeen of iets dergelijks. Het is gewoon met het weggaan bij anderen en bv. galop als ze 'vind' dat ze genoeg heeft gedaan.