steigeren.. hoe af te leren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: steigeren.. hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:23

Gek, Het ligt toch altijd weer aan het paard en niet aan de ruiter. Iedereen is erg ervaren en weet zelf dat het komt doordat het paard het zelf doet, maar vraagt wel op tips om het te verhelpen......

Paard de schuld geven is wel het stomste wat je kunt doen. Lips are sealed

Ookal is een paard aan het puberen(nog nooit een paard gezien die dáárdoor ging steigerenen, alleen door de ruiter) , een goede ruiter weet hiermee om te gaan!

Dus ligt het altijd aan jezelf! Rolleyes

Op te lossen met les! (Met dít paard)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:12

mee eens superwoman. een paard dat dit is gaan doen, nadat het ook goed is gegaan, daar zit iets fout in de begeleiding/ opleiding. dat ligt niet bij het paard. steigeren is nl niet iets dat naar boven hoort te komen in een bepaalde fase van het leven of training.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:18

Nanouck mijn pony steigerde ook aan het begin, ik heb daar toen veel les in gehad.
mijn instructrice zei altijd dat ik hem goed naar voren moest rijden, zodat hij minder snel kon steigeren.
en als die dan toch ging steigeren weer extra goed naar voren rijden!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:52

superwoman schreef:
Gek, Het ligt toch altijd weer aan het paard en niet aan de ruiter. Iedereen is erg ervaren en weet zelf dat het komt doordat het paard het zelf doet, maar vraagt wel op tips om het te verhelpen......

Paard de schuld geven is wel het stomste wat je kunt doen. Lips are sealed

Ookal is een paard aan het puberen(nog nooit een paard gezien die dáárdoor ging steigerenen, alleen door de ruiter) , een goede ruiter weet hiermee om te gaan!

Dus ligt het altijd aan jezelf! Rolleyes

Op te lossen met les! (Met dít paard)

Ik zou nou niet willen zeggen dat steigeren altijd bij de ruiter ligt. Mijn merrie steigerd als iets haar niet zint. Of dat nou onder het zadel is, aan de hand of in de wei. Gaat het niet zoals madame het wil, dan laat ze het op die manier weten. Dit was een karaktertrek van haar, ik heb het getracht op te lossen met bijna dagelijkse! begeleiding, rustige hand, veel geduld etc. We hebben van alles geprobeerd, andere ruiters erop gehad die zichzelf hebben "bewezen" in de paardensport etc. Niets hielp, uiteindelijk is ze dus ook verkocht. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat het in dit geval niet aan mij lag. En het had niks te maken met niet consequent genoeg en dat soort dingen, want er zijn natuurlijk momenten dat ik even niet consequent optrad tegen haar, maar dat hebben de andere ruiters zeker wel gedaan. In dit geval was het steigeren denk ik iets uit het verleden al, maar desalniettemin erg lastig en niks aan te doen. Ook grondwerk is eraan te pas gekomen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:59

Zoals je al zei, waarschijnlijk uit het verleden..... jammer dat je dit op jezelf trekt VIPPIEKIPPIE .
En natuurlijk zijn er uitzonderingen. (volgens mij had ik dat al eerder in dit topic gezet, maar weet dat niet zeker)
Toch in de meeste gevallen ligt het aan de ruiter. In dit geval krijgt de ruiter bijna geen les op dit paard.... dus de kans is uitermate groot dat ze een fout ergens maakt.
Ik hoop dat het snel wordt opgelost, omdat zoals jou vorige paard, niet in het belang is van het paard om dit vol te houden.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:16

ik kan niet zien hiervandaan waar het aan zou kunnen liggen natuurlijk, maar zou je niet eens kunnen proberen dat als ze zo lastig wordt op een gegeven moment afstappen en haar dan nog tien minuten longeren , eens kijken wat ze dan doet, is het toch dat ze na 20 minuten het zat is of vermoeid raakt , of wat dan ook , loopt ze aan de longeerlijn dan wel bv zonder zadel of singel erop , dan kan je misschien een oorzaak vinden, het zadel de druk of wat dan ook , blijft ze dat ook doen gewoon eens proberen om door te drukken, iets veiliger voor jouw op de grond dan erop , succes , lastig probleem

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 00:22

KiWiKo schreef:
wel eens van gehoord, alleen ben ik op dat soort momenten met andere dingen bezig dan een ei uit mijn zak frummelen

Van een eitje heb ik nooit gehoord... wel van een zak varkensbloed zodat het paard denk dat ie zwaar verwond is... ik zelf vind het een methode die wel erg ver gaat..

Het enigste advies wat ik je kan geven is voorwaarts houden...
Je paard niet op een of ander manier in de krul trekken (alsjeblieft laat dat halstertouw aan de kant want als het paard achteroverslaat is er een grote kans dat ie z'n rug breekt) Het is belangrijk dat je paard van achter naar voren loopt dus ga daar eerst aan werken dan krijg je een paard nagevelijk met van alles aanbinden kweek je over het algemeen aleen maar onderhals spieren waardoor het paard alleen maar meer met het hoofd in de lucht gaat lopen..
maar ik zou iig wel even overleggen met je instructie...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 00:40

VIPPIEKIPPIE schreef:
Ik zou nou niet willen zeggen dat steigeren altijd bij de ruiter ligt. Mijn merrie steigerd als iets haar niet zint. Of dat nou onder het zadel is, aan de hand of in de wei. Gaat het niet zoals madame het wil, dan laat ze het op die manier weten. Dit was een karaktertrek van haar, ik heb het getracht op te lossen met bijna dagelijkse! begeleiding, rustige hand, veel geduld etc. We hebben van alles geprobeerd, andere ruiters erop gehad die zichzelf hebben "bewezen" in de paardensport etc. Niets hielp, uiteindelijk is ze dus ook verkocht. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat het in dit geval niet aan mij lag. En het had niks te maken met niet consequent genoeg en dat soort dingen, want er zijn natuurlijk momenten dat ik even niet consequent optrad tegen haar, maar dat hebben de andere ruiters zeker wel gedaan. In dit geval was het steigeren denk ik iets uit het verleden al, maar desalniettemin erg lastig en niks aan te doen. Ook grondwerk is eraan te pas gekomen.

inderdaad, iets uit het verleden, het heeft dus niet zozeer aan jou, alswel aan een andere ruiter/ begeleider gelegen. wederom een menselijke fout dus.
de merrie van mijn zusje was net zo, een ander zadel (waarmee ze bij de vorige eigenaar de merrie al reed, en dus na twee keer rijden met alsmaar steigeren bleek dat het pijn deed) loste al een hoop op, de rest was een kwestie van leren kennen, vertrouwen geven en krijgen, ontspanning, etc. deze merrie heeft er een licht traumaatje van, maar het steigeren is nooit meer teruggekomen. ligt er maar net aan hoe erg het trauma is, en in hoeverre het paard op zich eroverheen kan komen.

nouschka87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:45

Mijn pony steigert tegenwoordig ook! Vroeger toen ik er zelf op reed deed ze het wel eens af en toe bij het halthouden, maar nu ben ik er te groot voor geworden en rijden er andere meisjes op en doet ze niet anders. Als er iemand bij het hek staat wil ze niet verder lopen en gaat steigeren als iemand aanspoort. Wat moet ik hiermee? Heeft iemand tips die ik die meisjes kan geven, want ik vind dit wel heel rot voor zowel de pony als degenen die erop rijden.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:19

het klinkt vreemd maar als hij steigrt dan kun je een rauw ei kapot slaan tussen zijn oren dan denkt hij dat hij bloed.klinkt vreemd maar het schijnt te werken.....

ja en idd goed voorwaarst rijden denk dat wel helpt.
Laatst bijgewerkt door lovelucydan op 07-05-07 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:25

superwoman schreef:

Paard de schuld geven is wel het stomste wat je kunt doen.

geeft zij de indruk dat ze het allemaal wel weet? ze vraagt om advies en niet om commentaar......
sommige mensen. superwomen geeft anders ook de indruk dat ze erg ervaren is...... zie je wel aan het advies.
(sorry mensen maar aan dit soort reacties kan ik me erg irriteren)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:38

Ik heb dit topic zeer snel doorgelezen.
Vind dat de TS erg word aangevallen, maar dat is mijn mening.

Ik heb voor een aantal jaren enkele jaren op een handelsstal gereden en erg vaak steigerende paarden meegemaakt.
Een klap tussen de oren met een zweep is erg af te raden.
Dit is echt het laatste redmiddel, je paard kan er kopschuw van worden, en dat willen we nu net niet!
Die handelaar waarvoor ik reed heeft mij geleerd dat zodra een paard gaat steigeren je deze om moet trekken.
En laat hem/ haar dan maar een paar rondjes om zijn/haar eigen as draaien.
Je hoeft het maar een paar keer te doen of het steigeren is afgelopen!
Dit heeft echt bij elk steigerend paard gewerkt.
Je moet je
natuurlijk wel afvragen of het paard er geen reden voor heeft om zo onder het werk uit te komen.
Mijn paard deed een paar weken geleden ook erg vreemd.
Draven kon hij niet, hij begon direct te galopperen en ontzettend te bokken.
Hij wou mij er gewoon eraf hebben.
Nu bleek dat hij een ongelofelijke sliding had gemaakt en zijn spieren allemaal een beetje uitgerekt waren om het zo maar te verwoorden.
Hij gaf dus aan pijn te hebben en dat heeft een goede week geduurd voordat ik daarachter kwam.
Onder het zadel liep hij niet noemenswaardig kreupel of zo.......
Heel veel succes iig en sluit alle andere mogelijkheden eerst uit voordat je je paard afstraft!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:44

ik heb geleerd dat je met je vuis een mep tussen de oren moet geven. Een soort van na boodsen dattie z'n hoofd stoot. Vind die het vanzelf niet zo leuk meer om te steigeren

nouschka87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:35

Ok, ik heb nu in ieder geval een paar ideeen opgedaan. Bedankt voor het advies.

Nu is het zo dat ze de laatste tijd met aansingelen ook steigert. Ze gaat eerst heel hard achteruit lopen en dan steigeren. Ik heb al gekeken of ze geen wondjes oid heeft, maar dat is niet het geval. Volgens (iemand die er verstand van zou moeten hebben) drukt het zadel ook nergens. Ze is de laatste tijd wel erg dik geworden, maar we singelen niet strak aan ofzo. Zou het kunnen zijn dat er nu spanning op haar buik staat, dat het daarom zeer doet? Of is het mogelijk dat ze het doet om te klieren? Lijkt mij onwaarschijnlijk, maar alles kan.

Weet iemand hier iets van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:39

Als dat zo is, zou ik heel snel een kundig zadelmaker laten komen Ja
Ligt het zadel goed, dan een osteopaat
Dit zijn geen tekenen van klieren, maar van pijn

nouschka87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:42

ik denk zelf ook dat het eerder pijn is dan klieren. Misschien is dit een domme vraag, maar wat doet een osteopaat precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:47

XxMoodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:51

Mijn paard steigerd ook als het hem te moeilijk wordt.
Als hij steigert haal ik hem uit balans door hem de andere kant op te trekken
Een paard heeft de balans nodig om te kunnen steigeren dus als jij hem uit balans haalt dan wordt het voor paard al een stuk minder uitnodigend om het te gaan doen.

Sucses verder met je paard

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:01

lovelucydan schreef:
superwoman schreef:

Paard de schuld geven is wel het stomste wat je kunt doen.

geeft zij de indruk dat ze het allemaal wel weet? ze vraagt om advies en niet om commentaar......
sommige mensen. superwomen geeft anders ook de indruk dat ze erg ervaren is...... zie je wel aan het advies.
(sorry mensen maar aan dit soort reacties kan ik me erg irriteren)

de reden waarom ik commentaar geef, is omdat ze het advies wat vele geven, niet wil/kan opvolgen, waardoor straks het paard de dupe wordt.
Iedereen maakt fouten, maar je moet er wel wat aan willen doen om je paard zo eerlijk mogelijk te rijden.
En de toekomst van dit 4-jarig paard komt hierdoor wel in de onzekerheid. "Niemand" wil een moeilijk, gevaarlijk paard.

Ik hoop dat je mij nu een beetje kan/wil begrijpen?

Karoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:08

Wat een gruwelijke adviezen worden hier gegeven. We houden toch van paarden of niet???

Ik vind dat als paarden gaan steigeren, dat dat niet zomaar is, dat er meestal iets aan de hand is. Misschien dat ze de ruiter niet begrijpen, misschien spierpijn, misschien ligt het aan het zadel, misschien is het lichamelijk, misschien iets aan de tanden/kiezen, kan verschillende oorzaken hebben...

Tuurlijk zijn er ook dominante paarden, maar ik vind dat je eerst alles moet uitsluiten. Plus je kan dit ook op een paardvriendelijke manier oplossen....

Maar dit is mijn mening....

druifje45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:27

soleillover schreef:
ik vind dat jullie wel een beetje extreem aanvallen.. ik les zeker wel, maar ik kan lijkt mij moeilijk elke week naar woudenberg gaan (minstens 25 minuten fietsen als je echt door fietst) met m'n paardje..
ik rij dus andere paarden in de les. M'n instructrice komt overigens volgende week oid een keer langs, maar ik dacht, laat ik eens om tips vragen, misschien hebben sommige bokkers handige trucjes.
En zoals ik al zei, met het halstertouw durft ze vanzelf niet te steigeren, en dan doet ze het dus ook niet. Dat ín de trant van 'bind d'r kop maar vast' vind ik dus zeer ver gezocht.
Maar blijkbaar denkt men meteen weer vanalles. Nagelbijten / Gniffelen

Dat aan de hand gaat steeds beter. Maar het is nogal lastig als je een paard van zo'n 1.68m hebt, dat ook nog eens een flinke krachtpatser is... Voor m'n vader heeft ze ook zeker wel respect, maar als ze eenmaal weg moet van anderen is het gelijk klieren. Niet dat ze doordouwt, maar het is gewoon vervelend.

En dat van druk op de teugels dat is zeker niet waar. Ik heb juist altijd (bijna tot scheldens toe Vork ) de instructie gekregen om voorover te gaan zitten en de teugels te laten 'hangen' zogezegd. Dat is dus al automatisch. En zowieso rij ik over het algemeen zeer gestressde paarden omdat ik door de handelstal waar ik rijd vaak vervelende/verpeste paarden onder m'n kont krijg. Daar zitten dus ook vaak paarden bij die bv. mishandeld zijn en weer helemaal het vertrouwen moeten hebben. Dan leer je echt wel om ze los te laten!

Het stelling-trucje werkt jammer genoeg ook niet. Ze gaat gewoon elke keer dat ze neerkomt weer omhoog... desnoods scheef...

Dat met het zweepje ga ik toch nog maar een keer proberen. ik ben er een beetje huiverig voor, maar als het helpt...

Verder is er ook nooit wat aan de hand eigenlijk. Ze leert snel (wat nu dus even een nadeel blijkt te zijn Tong uitsteken ) en is best braaf. Het blijft een moeilijk paard, maar ze is absoluut niet gemeen of iets dergelijks. Het is gewoon met het weggaan bij anderen en bv. galop als ze 'vind' dat ze genoeg heeft gedaan.

Hallo daar,
Heb je er weleens aangedacht om iemand mee te laten lopen met haar aan de longeerlijn? Ik bedoel dit niet zo rot als het nu geschreven staat waarschijnlijk. Dus longeerlijn vast, jij erop en iemand ernaast haar vasthouden aan de longeerlijn en kijken wat er dan gebeurt. De persoon op de grond moet haar dan ook niet te lang vasthouden,. maar aan een beetje korte lijn. Misschien kan je instructrice dit een keer doen met je. Ze kan dan minder makkelijk omhoog omdat ze vastgehouden wordt en flink belonen als ze het goed. IK hen zelf ook een beetje ervaring met tuigers en het zijn niet kleine kinderen, alles uitproberen. Ik wens je veel succes ermee, groetjes Krista Dreef en probeer dit idee misschien werkt het.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:05

omtrekken vind ik een gevaarlijk advies, van achter de computer. bij een klein beetje omhoog komen, kán het helpen, hoewel het wel harde aanpak is, zeker als het steigeren een uiting is van pijn. als een paard echt rechtop staat, heb je bij omtrekken de kans dat je met paard en al tegen de vlakte slaat, misschien zelfs achterover met alle gevolgen van dien.

ik zou inderdaad eens een osteopaat laten kijken, wij hebben er op stal veel baat bij gehad. zelfs mijn jaarling, die nooit iets hoeft te doen, had last van wat spanning, in het middenrif. zou je daar niets aan doen, dan kan het verergeren zonder dat je het merkt, en kan het dergelijke klachten opleveren. ook een ogenschijnlijk gezond paard kan ergens last van hebben, zoals een 15 jarige merrie die bij ons op stal stond, en M2 liep. bij controle door de osteopaat bleek dat ze al jarenlang met erg veel pijn liep, en niemand van de vorige eigenaren heeft dat gemerkt, hoewel dat wel mensen waren die al jaren in het vak zitten.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:10

Aangezien je zonder sporen rijdt zal ik dit toch wel eens gaan aanraden.Volgens mij heeft dit paard niet genoeg respect voor jou! Als ze niet steigert als er iemand met een zweep achteraan gaat dan is het dus omdat ze je aan het uitproberen is. Als ze gaat steigeren voorwaarts rijden en als ze niet reageert met sporen of zweep voorwaarts tikken.
Ik rijd zelf ook een paard en die steigert als die zn zin niet krijgt en als ik m dan afstraf dan is het over. Dus je moet het paard niet zn zin laten doordrijven, dan blijft deze kunstjes doen...

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:15

Citaat:
Dat ik er even niet was had te maken met dat ik het te druk had om op bokt te komen, niet omdat ik niet durf ofzo hoor, wsundayl

Bedoelde ook niet dat je niet zou durven, bedoelde als er maar niks ernstigs gebeurd is. Dus een ongeluk had gehad.

Omtrekken lijkt me zeer gevaarlijk, zo ben ik van die van mij afgelanceerd. Niet omdat ik haar omtrok (was al blij dat ik wist hoe op een steigerend paard te moeten zitten, was namelijk de 1e x) maar omdat zij zelf besloot in een keer 180 graden om te draaien.

Die van mij heeft vanaf 9 maanden oud aan de hand en later aan de longeerlijn gesteigerd, het heeft me lang gekost om het af te leren. Haar reactie is als haar iets niet zint de lucht in te gaan. Toch heeft ze het met rijden alleen die ene keer gedaan. Nusca wordt ook dit jaar 4, is dus ook in de puberteit en toch doet ze niet meer steigeren. Nusca is 1.67 (net zo groot als ik ben) maar heeft absoluut wel respect voor mij, wat er ook om haar heen gebeurt.

Zou toch is een da/fysio naar de rug laten kijken en een zadelmaker naar het zadel. De oorzaak hoeft niet in het zadel of in de rug te zitten.
Dan weet je in ieder geval voor jezelf zeker dat dat niet de reden is. Bij mijn vorige paard was iedereen ervan overtuigd dat ze klierde, dat ik er met weet ik veel wat aan moest rijden en zij bleek last van haar nek te hebben.

Dat je les hebt is prettig, maar les aan huis lijkt me dan toch handiger dan ergens anders op andere paarden. Ik kan waar ik sta ook wel gaan lessen op andere paarden maar daar heb ik niks aan voor wat betreft die van mij. Tuurlijk is er een basis in het paardrijden maar elk paard is anders en heeft ook een andere aanpak nodig.

beautylover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:20

ik heb in een boek geleze dat je een touw moet pakken en telkens wanneer je paard steigerd onderaan de buik met het touw kloppen (vereist goede zit) en dan gaat hij/zij meteen naar benede en na een paar keer zou hij/zij dat niet meer doen

geleze ik weet ook niet of het lukt