Hoe stop je een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Hoe stop je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:01

Alles wat ik je kan adviseren is hier boven al gezegd.
Nog 1 ding dan, je hebt het over zoveel verschillende manieren van (in)rijden, maar dat valt allemaal wel mee hoor. Je bent bezig met de basis en die is vrij standaard met misschien een aantal standaard oplossingen voor elk rijtechnisch probleem.

Een goeie instructeur kan je hier vast meer over vertellen. Succes!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:08

Mijn laatste redmiddel is haar gewoon ergens tegenaan zetten. Nou kan dat in de hoek, maar ook tegen een boom of sprong. Zolang ze maar niet ongehinderd door kan lopen (er zijn paarden die gewoon doorlopen, zelfs als ze hun kop stoten.)
Verder zou ik sowieso les nemen. En laten (bij-) rijden door een ervaren iemand, die weten meestal wel van wanten Bloos .

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:05

Woest schreef:
Stoppen en vertrekken (normaal) is een prioriteit beginners "ding".
Als ik jou was, zou ik doen wat ik ook doe!
Een stapje terug nemen!...
Bij jou is dat dus terug beginnen bij 0!
Zet haar terug aan de longe, desnoods de dubbele longe en leer haar vertrekken en stoppen op stem!

Stemhulp is op een dressuurwedstrijd welliswaar verboden, maar het is een zegen bij het rijden!
Begin daarna terug op je paard, ENKEL stappen! een uur lang! gaat ze draven, gebruik je stemhulp je zit en dan je teugels voor haar kost wat het kost terug in stap te krijgen, duurt het een rondje langer, maak je niet boos, zolang ze terug in stap gaat, BELONEN! Belonen kom je 100x verder dan "rukken aan de teugel tot ze stopt" zoals hier eerder geantwoord is.

Parijs is ook niet in 1 dag gebouwd! Je zult de vruchten daarvan plukken! Véél stapwerk, als ze alles zorgvuldig in stap kan, kun je gerust draven, dan weet je met een goed hard "ik hoef niet meer zo te trekken"... dat is wat ik vind dan persoonlijk, veel sucses

en denk aan deze regel (gezegt door Pumba en timon in de leeuwenkoning II) Clown
"Als hard tegen hard gaat, GAAT hard tegen hard IN !"

Een paard is van nature een dier dat de instinct heeft om tegen druk in te gaan!
bv. Als een poema een wild paard bijt in de flank zal deze nooit zich losrukken, maar gaat hij tegen de druk induwen, zo dicht tot het, het roofdier kan raken!
Als jij blijft rukken aan de teugels, dan zal je paard 1 je bit klemmen met z'n tong, 2 z'n hoofd de lucht in doen zodat jij lekker nix te zeggen hebt, en 3 je creeërd , als je dit lang aanhoud, eelt in de lagen van je paard, en dan heb jij HELEMAAL niets meer te zeggen, buiten een zwaarder bit gebruiken, maar daar gaan we maar verder niet meer over door...

Veel sucses Haha!

Amen! Echt helemaal niks aan toe te voegen. Word één met je paard!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:45

Een jong paard begrijpt teugeldruk niet. Harde rukjes (waar ik trouwens de kriebels van krijg) zien ze als reden om extra te rennen. Paniekstops in de hoek maken alles extra eng. Hoe is dit dier ingereden? Is er grondwerk verricht? Is ze goed gelongeerd?
Als wij op stal jonge paarden inrijden kun je ze met een los teugeltje stilzetten. Scherper nog: als ik bij die paarden eens echt een flinke ophouding zou geven (en ik bedoel een echte ophouding vanuit de zit) zitten ze op hun gat (heb ik nog zien gebeuren).
Durf je er ook je been aan leggen? Loperige paarden zijn zelden aan het been.
Ik denk eerlijk ook dat je echt goede begeleiding nodig hebt.

1Lauras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:02

Hij weet nu al dat als zij naar de hoek gaat dat ze een beloning krijgt.
Dat vind ze nu heel normaal.
Misschien kan een ervare trainer helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:02

Topic is ruim 7 jaar oud. Waar heb je 't in hemelsnaam opgedoken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:14

Laat ik hier dan maar eens een slotje zetten :-)