geen rem buiten, ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Re: geen rem buiten, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:44

Da's wel weer zo, als een paard struikelt, met slof, kun je die loslaten, meestal zal de slof zelf al uit je handen schieten, net als met de teugels. Maar een hulpteugel (even de naam kwijt) zoals op de foto, als het paard dan struikelt, dan zou ik er niet graag opzitten.... Om nog maar te zwijgen over de gevolgen voor het paard.
(heeft dit niet dezelfde werking als een stootteugel?)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:50

fanny_loverr schreef:
Hetja schreef:
Denk, dat als je een paard langzamer wil laten gaan, of wilt remmen via een bit, dat je het bit dan maar om zijn benen moet binden Gestoord

Ik zou eerst werken aan een 'rem' door middel van oefenen in de bak en dan nog eens buiten proberen....

en als je paard in de bak nou prima terug te nemen is en op buitenrit niet?
vind dat wel een beetje een simpele oplossing.

Mijn paard is in de pak ook prima aan de hulpen.
Op een buitenrit niet dus dan gebruik ik voor de veiligheid een pessoabit. Ik vid het een goede oplosing.

Als het paard ook in de bak niet luistert is het een rijtechnisch probleem wat je niet met hulpteugels en bitten kan oplossen

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:53

Tinka schreef:
Mijn paard is de laatste tijd weer erg sterk buiten. Als ze een open vlakte oid ziet dan wil ze het liefst meteen in galop wegstuiven. Ook als ik gewoon wil wegdraven gooit ze haar hoofd in de lucht en gaat slingeren, bij voorkeur rent ze dan de struiken in of tegen een boom aan. Het is gewoon echt gevaarlijk zo, de rem is dan totaal zoek.
Ik rij haar met een tiedeman, dan kan ze toch nog haar hoofd in de lucht gooien, zelfs met een slof trekt ze gewoon de teugels uit mijn handen.
In de bak gaat het wel want dan kan je haar gewoon op de volte zetten.
Ik denk erover om haar met een ander bit te rijden, iets wat scherper inwerkt zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Ik wil haar dan gewoon met een los teugeltje rijden en dat het bit alleen inwerkt als ze er weer eens vandoor stuift.
Heeft iemand tips welk bit geschikt zou zijn.

Hier uit haal ik, dat het in de bak dus ook voorkomt, niet alleen buiten...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:20

Ja, je breekt zijn neus, of het paard valt onhandig omdat het zijn hoofd niet omhoog kan gooien en breekt zijn nek, om maar een paar mogelijkheden te noemen....

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:17

Nibbit schreef:
fanny_loverr schreef:
en als je paard in de bak nou prima terug te nemen is en op buitenrit niet?
vind dat wel een beetje een simpele oplossing.

Mijn paard is in de pak ook prima aan de hulpen.
Op een buitenrit niet dus dan gebruik ik voor de veiligheid een pessoabit. Ik vid het een goede oplosing.

Als het paard ook in de bak niet luistert is het een rijtechnisch probleem wat je niet met hulpteugels en bitten kan oplossen

ja daar zit ik dus ook over te denken.
Aangezien tosca met dressuur rijden gewoon lekker licht in haar mond is, maar vanuit rengalop gewoon niet tot nauwlijks terug wil, en ik dat best link vind.
En om dan maar altijd rustig te galopperen vind ik ook niet eerlijk tegenover haar, want ze vind het heerlijk om de benen even te strekken (en ik trouwens ook)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:49

In de bak probeerd ze ook wel weg te rennen, maar kan je haar terugnemen op je zit en door haar op een volte te zetten. Het probleem zit hem vooral in de buitenrijden. Aangezien ik binnenkort geen bak meer tot mijn beschikking heb moet ik wel buitenrijden. Meerennen ernaast in draf lijkt me niet echt een optie, zo'n goed conditie heb ik niet en als ze dan losbreekt rent ze zo onder een auto.
Ik denk dat ze hard gaat omdat ze dat gewoon leuk vind. Meestal gaat het wel goed als ze eenmaal in draf op een rechte lijn zit. De meeste problemen zitten in het wegdraven.
Ik ben er ook al lang achter dat in haar mond trekken geen zin heeft. Probeer ook zo veel mogelijk met weinig druk te rijden als ze ontspannen loopt.
Ik wil alleen een bit hebben waar zo op reageerd als ze hard wil gaan, dus even ho en dan weer normaal tempo lopen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:50

Ik ga met Nibbit mee Ja .