Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

fanny_loverr schreef:Hetja schreef:Denk, dat als je een paard langzamer wil laten gaan, of wilt remmen via een bit, dat je het bit dan maar om zijn benen moet binden![]()
Ik zou eerst werken aan een 'rem' door middel van oefenen in de bak en dan nog eens buiten proberen....
en als je paard in de bak nou prima terug te nemen is en op buitenrit niet?
vind dat wel een beetje een simpele oplossing.

Tinka schreef:Mijn paard is de laatste tijd weer erg sterk buiten. Als ze een open vlakte oid ziet dan wil ze het liefst meteen in galop wegstuiven. Ook als ik gewoon wil wegdraven gooit ze haar hoofd in de lucht en gaat slingeren, bij voorkeur rent ze dan de struiken in of tegen een boom aan. Het is gewoon echt gevaarlijk zo, de rem is dan totaal zoek.
Ik rij haar met een tiedeman, dan kan ze toch nog haar hoofd in de lucht gooien, zelfs met een slof trekt ze gewoon de teugels uit mijn handen.
In de bak gaat het wel want dan kan je haar gewoon op de volte zetten.
Ik denk erover om haar met een ander bit te rijden, iets wat scherper inwerkt zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Ik wil haar dan gewoon met een los teugeltje rijden en dat het bit alleen inwerkt als ze er weer eens vandoor stuift.
Heeft iemand tips welk bit geschikt zou zijn.
Nibbit schreef:fanny_loverr schreef:en als je paard in de bak nou prima terug te nemen is en op buitenrit niet?
vind dat wel een beetje een simpele oplossing.
Mijn paard is in de pak ook prima aan de hulpen.
Op een buitenrit niet dus dan gebruik ik voor de veiligheid een pessoabit. Ik vid het een goede oplosing.
Als het paard ook in de bak niet luistert is het een rijtechnisch probleem wat je niet met hulpteugels en bitten kan oplossen
.