gevaarlijk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indus

Re: gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:00

Alane schreef:
PRECIES... met geld is alles te koop.. verpruts je de ene koop je toch een ander... Als je opoefiets een slag in het rad heeft koop je gelijk een andere fiets..

Maar als de fiets gevaarlijk word wel Haha!

@paardjeunity;

Als jij het gevoel hebt dat je nog niet alles geprobeert heb en jij je paard nog niet alle kansen heb gegeven, dan moet je het niet doen, maar let er wel op dat het geen frustratie word en dat je nog wel lol kan beleven.
Paarden zijn een emotie, want het ene moment haat je ze en het andere moment staan ze je schattig aan te kijken met die appelige ogen en smelt je hart.
Je moet je over je angst heen kunnen zetten, want een paard is erg handig in het aanvoelen van angst in jou zelf.
mijn ervaring is ook, dat je paarden hebt de tot een bepaald nivo alles voor je willen doen, maar op een gegeven moment niet meer bereid zijn om verder voor je te gaan.
Hoever zit jij met het maximale kunnen van jouw paard?
Soms moet je eens voor jezelf alles zwart wit op papier zetten, alle voors en tegens, trainings methodes, dingen die veranderd zijn. Het kan je wel eens een heldere blik geven op de dingen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:06

Alane schreef:
Dat stukje was meer algemeen bedoelt..
Mensen vergelijken, vaak onbewust, een paard met een fiets.. kan je op een opoefiets fietsen, kun je dat ook op een racefiets of crossfiets... alleen het schakelen of remmen is mischien anders.
Dus Mientje op de hoek koopt Bessie, huppelt er jaren mee in de rondte, Bessie verruilt het tijdelijke met het eeuwige, en Bessie 2 wordt aangekocht... Alleen Bessie 2 is niet die opoefiets, het schakelen gaat wat anders, de rem doet het ook beter.. maar Bessie 2 wil niet blijven staan, de achteruit doet het ook niet goed.. en verdorie met de kleinste niesbui leg je zo maar 10 km af zonder dat je het merkt, tenminste als je geen boom, voetganger ofdergelijke raakt...
openen van de staldeur lijkt wel het opengaan van een starthokje met een derby,trrriiinnnggg enBessie2ligtaankopstrakachtervolgddoorhaareigenaardiegeenschijnvankanslijkttemaken, ookderoependemeuteinhetgangpadkandezekanjernietstoppen... ... terwijl Bessie 1 net van de plek te krijgen was...
Mensen lijken niet te zien dat paarden ook een eigen IK hebben, met een eigen gebruiksaanwijzing, die helaas bij de geboorte al zoekraken Clown
Je zult nooit geen 2e Bessie 1 vinden... en op Bessie 1 wordt vaak de ervariing gebasseerd.

Hahah ok ik snap je helemaal! Ja
Dit is dus precies wat ik bedoelde,, maar mss wat minder duidelijk uitlegde.. Dat je met het ene paard een duidelijke klikt kunt hebben en er alles mee kan doen, maar met het andere paard totaal niet overweg kan.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:16

bij ons op stal staat er ook een soortgelijk bwp Parco van 1.71m. Sjiek paard met een geweldig vermogen.
Meestal zijn zo'n paarden ook voor een geweldige ruiter met een rijervaring in alle klasses.
Het meisje op stal die het paard nu een halfjaar bezit durft er ook niet meer mee te rijden. Dit komt omdat ze de ervaring niet heeft van zo'n paard door die zottigheden door te rijden. Er is laatst iemand geweest die met het paard kwam rijden en daar haalde hij precies dezelfde streken uit maar deze ruiter pakte hem wel aan met resultaat dat het meisje er ook verder kon mee rijden(op deze dag). De volgende dag ging het zonder begeleiding weer helemaal niet meer. Zo blijf je bezig. Als je zelf de moed en de ervaring niet hebt om je paard door te rijden en aan te pakken, dan ben je eingelijk wel beter haar te verkopen. Ik vind het wel goed dat je alles probeerd maar jij zal eerst moeten de moed vinden eer je het je paard kan vertellen hoe hij zich moet gaan gedragen.
veel succes Knipoog

flashmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:40

als ik je verhaal zo lees denk ik een paar dingen:

je schrijft dat je dit paard al een hele tijd hebt. Misschien is wat jij na al die training inmiddels kunt te hoog gegrepen voor haar? Misschien probeert ze je duidelijk te maken dat ze dit niet trekt, teveel gevraagd is. Je instructrice is ZZ, maar niet elk paard is er fysiek voor geschikt om zo een fysieke prestatie neer te zetten, ook niet alls hij kerngezond is.

In dat geval heb je een paar opties, wat voor jou het beste is hangt weer af van wat je wilt. Als je snelle persoonlijke groei wilt doormaken met het dressuurrijden kun je een ander paard kopen. In dat geval kun jij verder met de wedstrijd categorie waarin jij thuis hoort. Da's de sportaanpak denk ik. Je bent niet de bangste als ik dat zo lees dus kun je best een jonge dressuurcrack aan.

Je kunt ook voor kiezen om je paardenhobby minder diepgang in één disclipline te geven, maar het uit te bouwen in de breedte. Dus; springen, buitenrijden, kunstjes aanleren of misschien eens wat western oefeningen of zo. Wie weet laat ze wel weer meer vooruitgang zien als ze haar zelfvertrouwen wat op heeft gebouwd door dingen te doen die ze beter kan of leuker vindt.

Je kunt ook voor de rechtstreekse probleem oplos methode gaan. Dan kun je denken aan hulpmiddelen of bijvoorbeeld een andere ZZ dressuurinstructrice. Je kunt echter ook denken aan gedragstraining zoals natural horsemanship of clickertraining. Welke je ook kiest; bedenk dat problemen oplossen veel tijd kost en dat het meestal neer komt op de band tussen mens en paard... en dan begin je weer van voren af aan qua probleem.

Hoe dan ook laat Unity weerstand zien, je kunt haar daar wel om straffen maar doe dat dan effectief. of eigenlijk; duidelijk... 'als straf' op stal zetten geeft haar wel een vervelend gevoel, maar ze weet niet waarom... het laatste dat je wilt is dat ze jóu gaat associeren met dat vervelende gevoel. Zelf gebruik ik zo min mogelijk straf in mijn training. Ik denk dat straf alleen maar leidt tot tijdverlies en een laag zelfbeeld van het paard in kwestie (wat de écht goede resultaten weer in de weg staat).

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:03

Als je in haar profiel kijkt zie je het volgende:

unity is verkocht... april 2007

Dus denk dat ze aan je tips niet zoveel meer heeft..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:51

Jammer dat het niet meer goedkwam, maar soms is het beter de eer aan jezelf te houden en toe te geven dat het niet meer gaat. Ik hoop dat ze een leuk nieuw baasje heeft gevonden en dat ook de TS weer leuk kan gaan rijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:59

Oud topic, slotje Knipoog