Stisltaan tijdens het opstijgen, kan jij dan opstappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan jij opstappen als je paard loopt?

Ja.
231 (67%)
Nee.
40 (11%)
Ene keer wel andere keer niet.
73 (21%)

Totaal aantal stemmen: 344

Guinevere

Re: Stisltaan tijdens het opstijgen, kan jij dan opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 05:53

Ik kan het wel, maar ik vind het geen prettig gevoel. Ik ben altijd bang dat ik het niet haal.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 06:05

Het is voor mij alweer een tijd geleden dat ik een paard reed met dit probleem.
Mijn huidige paard staat netjes stil totdat moeders zit Haha! .Enkele keer "vergeet" hij het wel eens en dan krijgt hij gewoon een draai om zijn oren Scheve mond .
Heb er een hekel aan als ze niet stilstaan hoor...zelfs als we ergens anders gaan rijden en hij is zo opgewonden dat hij half loopt te stuiteren...dan nog staat hij even stil om moeders erop te laten Bloos ...hij weet dat we dan ook snel kunnen vertrekken en kan hij lekker het 1e half uurtje lekker doorstampen Tong uitsteken

Bij sommige paarden is het echt moeilijk...maar door geduld en iemand gewoon even vast te laten houden aan de neusriem kom je vaak een heel eind...op die manier hebben we het zo'n kleine driftkikker ook afgeleerd.
Als je zag hoe wij opstapten...mijn maatje hield mijn zadel in balans en als ik zat greep in de neusriem van haar pony...zo had ze net even de tijd om op te stappen Nagelbijten / Gniffelen.
Is steeds beter gegaan..nu staat ie netjes stil..ten minste...voordat hij verhuisde wel.

Groetjes,Tinky

xZilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:26

Ik kán er wel op stappen als hij loopt, maar echt goed niet. Volgens mij ziet het er niet uit ook Clown

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:28

Mijn pony kan niet bepaald stilstaan, ik heb er eigenlijk ook nooit echt de moeite voor gedaan om haar dat afteleren *dat weglopen tijdens opstappen*.

Maargoed ik kan nu wel in stap opstappen *en een enkele keer in draf* Clown
Je leert er wel van.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:30

Ik kan het wel ( nou ja, op de meeste dan, op het moment een reus van 1,76 net onder het zadel, dan wordt het wat lastiger ), maar ik doe het liever niet. Je moet ze snel leren dat ze stil moeten staan, desnoods doordat iemand ze even vasthoudt. Ik vind het een hele nare gewoonte dat ze gaan lopen voordat je zit ( of als je net zit ). Ze moeten wachten tot ik been geef. Wij zijn daar erg streng in, met resultaat. Er kan een kanon afgeschoten worden, ze blijven staan tot ze hulpen krijgen ( en bij 2 doen we het nu met een klontje, eerst opstappen en dan krijgen ze een klontje als ik zit en dan mogen ze pas weg ).

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:36

Ik kan het niet, teminste niet bij grotere paarden. Bij een pony zou ik het wel kunnen. Maar dat komt ook voornamelijk omdat ik leren laarzen heb, die nog aardig stijf zijn. Mijn paard liep in het begin altijd rondjes als je erop wou stappen, erg vervelend! Want dan moest er altijd iemand in de buurt zijn om hem vast te houden. Nu is dat gelukkig niet meer zo, teminste, minder vaak. (even afkloppen)

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:39

Bij pony's lukt het me nog wel, maar bij paarden nauwelijks Clown
Daarbij kost het me al moeite om er op te komen als ze stilstaan Nagelbijten / Gniffelen
Maar de meeste pony's/paarden waar ik op rijd staan helaas niet stil met opstappen, dus al doende leert men Ja

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:10

Ja hoor Ja Geen probleem voor mij. Maar gelukkig is mijn pony in zoverre opgevoed dat ze stokstil blijft staan Lachen

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:45

als een paard wegloopt terwijl ik opstap lukt het mij wel om op te stappen.
Gelukkig doet die van mij het niet.
Ik stap op met een krukje en hij heeft geleerd om netjes stil te staan totdat ik in het zadel zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:07

Ligt eraan. Als ze gewoon weglopen kom ik er wel op, maar als ze echt beginnen te draven of zelfs te galopperen evt. nog met bokken en al dan ben ik niet zo handig meer. Liever stilstaan Clown

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:12

Ik vind het makkelijker om op een paard te stappen dat stilstaat, maar laat ik nu net twee ongeduldige bejaarden hebben als verzorgpaarden die al weg willen stappen voor je je been over hun rug heen hebt Clown
Dus ik kan ook wel opstappen als ze weglopen, maar probeer ze altijd wel stil te laten staan. Eén van de twee had namelijk de tic om niet alleen vooruit in een flinke stap weg te lopen voor je zat, maar ook nog eens de linkerkant op te draaien. Dus dan lazer je er wel bijna af aan de andere kant Clown maar dat heeft hij nu zo goed als afgeleerd gelukkig.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:19

ja ik kan het wel, maar ik vind wel dat ze moeten leren stilstaan, want echt veilig is het toch niet.
En prettig is ook wel anders, tenzij je snel weg wilt natuurlijk Tong uitsteken

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:10

Ja, ik kan het wel.
Maar dat hij loopt is niet de bedoeling. Liever 20 keer opnieuw dat hij bij de 21e keer stilstaat, dan lopend opstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:12

Ik kan het wel, maar heb er een hekel aan.
Met inrijden is dat ook iets waar ik altijd erg streng in ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:36

laartjuh schreef:
Mijn pony kan niet bepaald stilstaan, ik heb er eigenlijk ook nooit echt de moeite voor gedaan om haar dat afteleren *dat weglopen tijdens opstappen*.

Maargoed ik kan nu wel in stap opstappen *en een enkele keer in draf* Clown
Je leert er wel van.

ik ben nu ook zeer gevordert om op stappende/ dravende parden snel maar rustig in het adel op op de blote rug terecht te komen, als ik het snel en onrustig doe dan glibber ik er zonder zadel nog wel eens weer af, maar met zadel nooit

ik vind het eerder lastig als ik niet eens mijn voet in de beugel krijg, zodra die in de beugel zit zit ik erop als het ware Knipoog

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:13

ik kan het wel.. mar mn paard staat stil.. (mn vorige niet Bloos )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:33

Ik kan dat niet. Een paard moet gewoonweg stilstaan met opstappen. Zoiezo stap ik regelmatig via een opstapblok op. Een stapje om de balans weer te vinden mag best, maar echt gaan lopen

Als ik op een buitenrit weer op wil stappen moet hij zeker weten stilstaan, als ik een goede dag heb lukt het mij zonder hulpmiddelen op te stappen, maar anders zoek ik een kuil in de weg, een boomstam, stoepje o.i.d. Haha!

Mijn oude pony liep eerst ook weg met opstappen, dat heb ik haar snel afgeleerd. Ze kunnen best wachten tot je fantsoenlijk zit. Dressuur is immers africhten... Dit hoort daar ook bij in mijn ogen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:37

Ik kan het wel maar ik verwacht toch wel van mijn paard dat ie stil blijft staan, ik vind dat gewoon ook een stukje opvoeding en gelukkig doet ie dat ook wel Haha! Hij loopt meestal weg als ik ga zitten dus dan zoek ik al lopende mijn stijgbeugel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:01

ik kan het in principe wel, mits ze niet te groot zijn. Paard wat ik nu rijd is 1.74 en daar kom ik echt niet op als hij niet stilstaat. Bij de pony ging het makkelijk, kleiner paardje misschien ook wel.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:05

Mijn paard heeft een beetje trauma ofzo met opstappen (vorige eigenaar). Als je met je voet een beetje tegen zijn buik komt flipt die (alleen met opstappen). Hij is 1.78. Dus best wel groot. Dus paps geeft me altijd een voetje Lachen.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:00

Het zal wel moeten, anders kom ik nooit op mijn paard. Clown
Irritante gewoonte van haar, dat ze niet kan (niet wil) stilstaan tijdens het opstappen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:02

Het kan wel, maar het is eigenlijk fout. Als ik geen tijd heb doe ik het gewoon, lekker stom Tong uitsteken

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:06

het is me tot nu toe nog elke keer gelukt.
ik stap dan ook vrij snel op...vooral als ze gaan lopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:09

Citaat:
Mijn oude pony liep eerst ook weg met opstappen, dat heb ik haar snel afgeleerd. Ze kunnen best wachten tot je fantsoenlijk zit. Dressuur is immers africhten... Dit hoort daar ook bij in mijn ogen.

Idd Lachen

Net als dat je je paard leer angaloperen, leer je hem ook stilstaan Lachen

Gewoon meenemen in je training
ergens halthouden
afstappen en weer opstijgen en weer verder gaan met rijden.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:16

mijn verzorgpony was ook zo, kon toen nauwelijks zelf opstappen. dat ging echt heel erg moeilijk.
nu gaat dat gelukkig veel beter en loopt ze ookniet meer voordat ik het zeg, anders word het en kleine tik.

maar ik vind dat echt heel erg vervelend