de piaffe: hoe zou dat aan een paard geleerd worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: de piaffe: hoe zou dat aan een paard geleerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:13

Met de bamboestok!

Vroeger dacht ik altijd dat als mijn paard in een heerlijk verzamelde dreefdraf liep dat passage ook zo voelde.
Nadat ik 1 keer 2 passen passage op een paard heb gevoeld wist ik meteen dat mijn paard toch echt totaal iets anders deed.
Dus een piaffe zal ook wel heel anders aanvoelen dan ik denk dat het doet!

Vind het daarom ook niet raar dat mensen met een dribbelend paard denken dat ze in piaffe zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:12

Ik heb de Amazone net gekocht ( Clown ) , en daarin staat de manier die ik ook had genoemd Ja de benen op commando op laten tillen en dit na elkaar opvolgen. Er staat in dat het goed is voor een paard, omdat het paard zijn achterhand meer activeert en een goede coördinatie (jeetje wat een woord Clown ) met zijn benen heeft....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:57

Zou het me een haflinger ook kunnen?? Maandag had ik les en we gingen heel eerg verzamelen En op een gegeven momend danste het zo erg dat ik zoiets had van toch maar ff kijken of ze de piaff doet. Maar ik drufde niet te kijken omdat ze dan waarscheinlijk zou terug vallen. Maar dat was echt al een super gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:58

girlchat11 schreef:
Zou het me een haflinger ook kunnen?? Maandag had ik les en we gingen heel eerg verzamelen En op een gegeven momend danste het zo erg dat ik zoiets had van toch maar ff kijken of ze de piaff doet. Maar ik drufde niet te kijken omdat ze dan waarscheinlijk zou terug vallen. Maar dat was echt al een super gevoel.

Waarschijnlijk niet, piaffe is meer dan een beetje verzamelen Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:39

Maar waarom zou ze het dan niet kunnen?? Omdat ze een haflinger is?? Wat is daar dan anders aan dan menig ander paard dat bijvoorbeeld een kwpner?? Vraag het me alleen af hoor. Hebben ze er de bou niet voor ofzo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:05

girlchat11 schreef:
Maar waarom zou ze het dan niet kunnen?? Omdat ze een haflinger is?? Wat is daar dan anders aan dan menig ander paard dat bijvoorbeeld een kwpner?? Vraag het me alleen af hoor. Hebben ze er de bou niet voor ofzo??

Ik zeg toch niet dat haflingers het niet kunnen Clown Maar als je paard gewoon minder snel loopt, maar nog steeds vooruit gaat is het niet een piaffe..Piaffe is het pas als jij het ook vráágt , en bovendien heb je er behoorlijk wat training voor nodig om de juiste piaffe onder het zadel te krijgen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:06

Ik zeg ook niet dat me paardje het dee. Maar mijn vraag was dus alleen maar of een haf dat kan. snap je? Maar een haf kan het dus wel??

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:15

Waarom zou een haflinger het niet kunnen dan? Huilen van het lachen
Dat is toch ook gewoon een paard? Clown

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 08:49

Jawel maar omdat heel veel mensen zeggen dat haflingers een heleboel dingen niet kunnen vanwegen hun bouw. (niet dat ik dat geloof) Want het heeft ook 4 benen en een staart Tong uitsteken Maar gewoon ik vroeg het me dus af.

Je kan het altijd vragen. En als het dan echt zo is dat ze het niet kunnen of juist wel dan ben je er ook weer een beetje wijzer van geworden Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:05

girlchat11 schreef:
Maar waarom zou ze het dan niet kunnen?? Omdat ze een haflinger is??

Volgens Sjef Jansen kun je zelfs een koe laten piafferen. Maar of je het dan over een rijkunstig correct uitgvoerde piaffe hebt

Oefeningen als piaffe en passage zijn het uiteindelijke doel/gevolg van jarenlange correcte dressuurmatige training volgens het skala der ausbildung. Het wordt niet voor niets pas op GP niveau gevraagd. Dus ik zou zeggen: zolang je nog niet aan het eind van het skala bent beland (dus op GP-niveau) gewoon lekker niet aan beginnen. Zorg eerst maar eens dat je je paard dressuurmatig fatsoenlijk voor elkaar hebt. Tenzij je je paard circuskunstjes wil leren....

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:38

Ik rijd sinds kort een paard bij dat voor een deel arabier is en die wordt soms behoorlijk heet.. Laatst schrok hij weer ergens van en toen moest ik m heel erg verzamelen van mijn instructeur.. toen deed ie nu ik er over nadenk ook een piaffe.. Bloos Zit idd heel lekker Tong uitsteken

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:41

ik denk dat jou haf t ook kan hoor! Door zijn bouw zal hij er waarschijnlijk wel meer moeite mee hebben, en de piaffe zal misschien niet zijn wat er op top niveau getoond word. Maar zolang je het aan de hand leert, en niet te veel verwacht van je paard en alle tijd van de wereld neemt. kan er volgens mij niet veel fout gaan om het te leren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:49

xLsza schreef:
Ik rijd sinds kort een paard bij dat voor een deel arabier is en die wordt soms behoorlijk heet.. Laatst schrok hij weer ergens van en toen moest ik m heel erg verzamelen van mijn instructeur.. toen deed ie nu ik er over nadenk ook een piaffe.. :o Zit idd heel lekker Tong uitsteken

Dus hij zakte met zijn achterhand, liep netjes aan de teugel en ontspannen?? Lijkt me niet.. dit noem ik gewoon dribbelen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:40

Ik zeg ook niet dat ik het me haf wil leren. Ze is bijna 5 en dus nog lang niet op gp nivo. We zitten nu pas in de B en hebben pas 1 wedstrijtje gehad. Maar voor de toekomps is het wel heel erg leuk om het haar te leren. Maar ik laat haar nu nog lekker jong zijn en we zijn nog niet heel veel aan het trainen

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:41

koop de amazone! daar staat het in beschreven hoe je het op een ongedwongen manier kan leren Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:47

waar kan je die kopen dan?? en heo duur is die??

amandatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:55

bedankt voor de tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:50

girlchat11 schreef:
waar kan je die kopen dan?? en heo duur is die??

In de boekhandel voor Geld, geld! 4,95 Knipoog