Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Succes! 

aerdenhout1 schreef:Lusitana....een paard dat zo heftig met het hoofd zou reageren zoals jij zegt...zou ik in elk geval niet eens op gaan zitten, maar eerst zorgen dat hij aan de longe het bit aanneemd!
Citaat:ik rijd hem nu met martingaal, zodat hij zijn hoofd niet zoo hoog doet dat hij bijna tegen mijn neus aan botst. (is dus al een keer gebeurt) hierdoor luistert hij niet veel naar mijn hulpen (hij doet het wel) en leeft hij soms in een heel andere wereld dan mij.
Lusitana schreef:aerdenhout1 schreef:Lusitana....een paard dat zo heftig met het hoofd zou reageren zoals jij zegt...zou ik in elk geval niet eens op gaan zitten, maar eerst zorgen dat hij aan de longe het bit aanneemd!
TS schrijftCitaat:ik rijd hem nu met martingaal, zodat hij zijn hoofd niet zoo hoog doet dat hij bijna tegen mijn neus aan botst. (is dus al een keer gebeurt) hierdoor luistert hij niet veel naar mijn hulpen (hij doet het wel) en leeft hij soms in een heel andere wereld dan mij.
Ik heb zelf een 17 jarige merrie ingereden die aan de longe best braaf het bit aan nam , maar bij het rijden in het begin ook wel met het hoofd gooide, terwijl de africhting verder normaal verliep. Deze merrie is te zien in mijn profiel (Blitser), waar je ook kunt zien dat ze met martingaal gereden werd en dat het verder niks doet met de teugels of voor de africhting.
af te dwingen of Een martingaal is, heb ik al uitgelegd, zuiver om het bit altijd op de lagen in te laten werken, niet om een bepaalde houding iets te "doen" en is daarom totaal onschuldig en veiliger voor de ruiter. En niet iets om meteen maar af te keuren.
Dat er iets niet in orde is waardoor de pony aan de hulpen wil ontvluchten, mogen duidelijk zijn. Dat heeft te maken met onbalans en zwakte, slechte conditie, wellicht met een niet lekker zittend zadel, een onrustige ruiter met stijve armen, of een combinatie van alles.