Opstappen is DOODeng! Wat doe ik eraan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pros_zero

Re: Opstappen is DOODeng! Wat doe ik eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:28

had precies hetzelfde probleem. paard is ingereden door iemand anders. hoe? geen idee. maar ben dus overnieuw begonnen want het was echt een probleem. zadel wou ze niet meer op enz. had er al wel een paar keer opgezeten. maar ze begon zo gauw ik mijn voet omhoog deed er vandoor te rennen. kon er gewoon niet opkomen.
Heb haar toen vastgezet in de stal en veel beloond (vertrouwen krijgen) daarna alleen druk op de beugel uitgeoefend met de hand. vond ze natuurlijk eerst niet leuk en ging heen en weer lopen. maar naar een tijdje bleef ze staan en toen weer volop beloond. toen verder niks weer gedaan.
volgende dag weer van vooraf begonnen later als dit goed gaat proberen alleen voet in de beugel te doen zonder druk uit te oefenen. als het goed gaat weer goed belonen. en zo steeds een stapje verder. op het laatst kon ik er over heen liggen en hangen. en daarna kon ik er gewoon op komen en stond ze stil.
veel geduld hebben Knipoog
weet niet of je er wat aan hebt, maar dit was mijn oplossing. wist het ook niet meer hoe ik het op moest lossen en toen heb ik dit geprobeert. want zo gauw iemand haar vasthield begon ze te steigeren.
succes ermee Knipoog

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:37

zoals je zelf hierboven zegt: is het doodeng.
hier maak ik uit op dat je er zelf angst voor hebt. (niet banketstaaf bedoelt zou ik ook hebben)
ik denk dat het beter is om dit paard naar iemand te brengen die hier veel ervaring mee heeft en geen angst heeft.
want zolang je angst houdt, zal het waarschijnlijk niet goed komen.
paarden voelen dat aan en je brengt het dan alleen maar over

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:43

Ik denk dat als je paard zelf een meter opzij springt of naar achteren loopt je hem zelf 10 X zo ver naar achrene moet doen.
Een hele goede manier is gewoon een teugel pakken en naar je heup halen zo dat ie rondjes moet draaien dan staan ze op een gegevn moment wel stil hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:49

pros_zero schreef:
Heb haar toen vastgezet in de stal en veel beloond (vertrouwen krijgen) daarna alleen druk op de beugel uitgeoefend met de hand. vond ze natuurlijk eerst niet leuk en ging heen en weer lopen. maar naar een tijdje bleef ze staan en toen weer volop beloond. toen verder niks weer gedaan.

Juist. Jij bent doorgegaan tot ze geen reactie meer gaf, ontspannen was of iig stil bleef staan. En toen ben je gestopt. Dus het paard heeft geen beloning gekregen voor het ronddraaien (want als je dan stopt beloon je het draaien) maar het feit dat ze stil stond.
Jij wist wanneer je moest doorgaan en wanneer je kon stoppen. Kun je snappen dat, als de timing niet goed was geweest, je dingen alleen maar erger had gemaakt?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:05

Is er al serieus naar zijn rug gekeken ?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:59

maikeltje schreef:
Misschien moet je niet meer gaan hangen. In mijn ogen is dit juist een belasting voor het paard en je brengt jezelf ook in een lastige positie. Gaat ie dan gek doen dan heb je HELEMAAL niets te vertellen...Ik heb dat nooit gedaan bij mijn jonge paard. Ik wil de risico's voor mezelf nl tot een minimum beperken en ik denk dat het voor het paard ook niet prettig is.

Belasting is het niet, want ik ga echt over hem heen hangen hoor. Dus met mn hoofd aan andere kant van het zadel.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 16:02

pros_zero schreef:
had precies hetzelfde probleem. paard is ingereden door iemand anders. hoe? geen idee. maar ben dus overnieuw begonnen want het was echt een probleem. zadel wou ze niet meer op enz. had er al wel een paar keer opgezeten. maar ze begon zo gauw ik mijn voet omhoog deed er vandoor te rennen. kon er gewoon niet opkomen.
volgende dag weer van vooraf begonnen later als dit goed gaat proberen alleen voet in de beugel te doen zonder druk uit te oefenen. als het goed gaat weer goed belonen. en zo steeds een stapje verder. op het laatst kon ik er over heen liggen en hangen. en daarna kon ik er gewoon op komen en stond ze stil.
weet niet of je er wat aan hebt, maar dit was mijn oplossing. wist het ook niet meer hoe ik het op moest lossen en toen heb ik dit geprobeert. want zo gauw iemand haar vasthield begon ze te steigeren.
succes ermee Knipoog

Idd, dit heb ik ook gedaan, maar zodra ik dus voet in de beugel doe, schiet hij weg, is hij rustig dan kan ik niet verder erop, omdat hij tegen de muur aan gaat staan. We stappen nu in de bak op.

thinkaboutit schreef:
zoals je zelf hierboven zegt: is het doodeng.
hier maak ik uit op dat je er zelf angst voor hebt. (niet banketstaaf bedoelt zou ik ook hebben)
ik denk dat het beter is om dit paard naar iemand te brengen die hier veel ervaring mee heeft en geen angst heeft.
want zolang je angst houdt, zal het waarschijnlijk niet goed komen.
paarden voelen dat aan en je brengt het dan alleen maar over

Ik bedoelde het in de zin van het paard Clown Het paard vind het opstappen gewoon doodeng. Ik zou het bijna nog juist 10x doen, maarja dan wordt het paard,z oals je misschien gelezen hebt juist gefrustreerd.

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:04

okay, dan had ik het verkeerd begrepen

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:07

QuijoSavan schreef:
pros_zero schreef:
succes ermee Knipoog

Idd, dit heb ik ook gedaan, maar zodra ik dus voet in de beugel doe, schiet hij weg, is hij rustig dan kan ik niet verder erop, omdat hij tegen de muur aan gaat staan. We stappen nu in de bak op.

quote]

als je alleen de voet in de beugel kunt krijgen moet je daarna ook eerst weer stoppen, niet dan verder gaan. dat je kun je een andere dag beter doen.
kun je hem niet ergens vastzetten waar hij dan niet aan 1 kant tegen de muur komt te staan?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:32

QuioSavan, als je er helemaal overheen gaat hangen met je hoofd naar de andere kant dan neem je wel onnodige risico's. Dan kun je toch net zo goed meteen gaan zitten, dan duurt het voor je paard niet zo lang en voor jou is het veiliger, dat bedoel ik te zeggen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 12:57

pros_zero schreef:

als je alleen de voet in de beugel kunt krijgen moet je daarna ook eerst weer stoppen, niet dan verder gaan. dat je kun je een andere dag beter doen.
kun je hem niet ergens vastzetten waar hij dan niet aan 1 kant tegen de muur komt te staan?

Dan kan hij dus draaien en gaat ie met zijn kont dus naar buiten draaien. Ik stap wel rustig op, dus als ik mijn voet omhoog doe of in de beugel en hij geeft reactie dan kap ik weer en probeer ik het opnieuw. Niet denken dat ik me 'eff' snel erop smijt en hoop da ik zit. Ik probeer het zoveel mogelijk in stappen te doen.

maikeltje schreef:
QuioSavan, als je er helemaal overheen gaat hangen met je hoofd naar de andere kant dan neem je wel onnodige risico's. Dan kun je toch net zo goed meteen gaan zitten, dan duurt het voor je paard niet zo lang en voor jou is het veiliger, dat bedoel ik te zeggen.

Ik probeerde juist op deze manier in stapjes erop te stappen. Ik ga dus pas zitten (wat hij niet/minder eng vindt) als meneer braaf stil staat. Het is ook maar net per keer hoe ik opstap, ene keer gaat het wat sneller dan andere keer. Dit ligt voornamelijk aan hem. Dus als hij braaf is, zit ik sneller erop en is dus het moment van angst kleiner (soort van beloning).

Bedankt nog iedereen voor alle tips.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 14:13

Even update:

Ben gisteren zelf alleen opgestapt, ging super!

Alleen met afstappen was hij nog bang, want hij had het niet verwacht. Hij weet natuurlijk dat als er iemand komt ik eraf ga en nu stond was ie verbaasd dat ik er zomaar af ging.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:17

Ik zou niet rijden voordat je zelf kunt opstappen als het paard losstaat. Als het paard wegrent zit daar wel meer achter. Probeer dan eerst de oorzaak op te lossen. Als je dan weer zo ver bent dat je kunt gaan rijden, oefen dan eerst met zadel opleggen etc. als je paard los staat, als dat goed gaat kun je het paard ook ruitermak gaan maken.

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:38

QuijoSavan schreef:
Even update:

Ben gisteren zelf alleen opgestapt, ging super!

Alleen met afstappen was hij nog bang, want hij had het niet verwacht. Hij weet natuurlijk dat als er iemand komt ik eraf ga en nu stond was ie verbaasd dat ik er zomaar af ging.

mooi dat het nu beter gaat.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 10:42

Ben op vakantie geweest en heb het super druk met tentamens, gister toch kunnen rijden.

Opstappen echt alsof het normaalste zaak was (na ruime week niet gereden), afstappen schrok hij zich dood. Ik ging iedere keer weer stil staan en ineens ging ik eraf (anders gaat hij zenuwen). Vorige keer stond ie wel stil, omdat ik in de hoek stond, maar gisteren waren er nog 2 aan het rijden in de bak (heb alleen gedraaft, hij vond dit zo spannend, heb m gewoon 20min laten lopen). Dus ik denk dat het combi was.

Maar zelfs eigenaar stond van het opstappen te kijken; 'Wat doe je nou?!?!?!' En ik hing met mijn been half over hem heen.

Opstappen doe ik nu in zijn stal, met zijn hoofd naar rechts gebogen (zodat ik zeker weet dat hij alles ziet) en dan gewoon voet in beugel, hangen en dan super langzaam gaan zitten met mijn been overduidelijk over hem heen evt. op zijn kont.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:46

IK zou zeggen, zet hem een tijd weg, en begin opnieuw, zonde van alle tijd die erin gestoken is, maar helaas

als het nu beter gaat : mooizo! Lachen

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:06

Hallo QuijoSavan,
Fijn dat het al wat beter gaat. Ik herken een groot gedeelte van je verhaal. Heb het zelf niet gehad maar een kennis. Ze hebben vanalles uitgeprobeerd maar niets hielp. Na een tijdje werd alles duidelijk.....het lag aan haar cap. Het paard was doodsbang voor haar cap. Zolang ze ernaast stond was er niets aan de hand (wel onrustig) maar wanneer iemand met een cap op haar wilde stappen werd ze zo angstig dus rende ze weer weg.

Veel succes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:14

Dat komt mij heel bekend voor...wat ik doe is wat vlug opstappen, zodat je je paard vóór bent.. succes!!

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:43

als je pony weet dat je na het opstappen gaat rijden licht de oorzaak misschien wel bij het rijden, als er daar iets niet goed aan gaat weet je pony ´ze stapt op dan gaat ze weer rijden´

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 15:52

flying_kip schreef:
als je pony weet dat je na het opstappen gaat rijden licht de oorzaak misschien wel bij het rijden, als er daar iets niet goed aan gaat weet je pony ´ze stapt op dan gaat ze weer rijden´

Het probleem opstappen is voorbij. Het was echt puur na het hangen dat mijn been erover moest. Het is juist zo dat als ik eenmaal zit hij ontspant. Was het van het rijden, dan zou hij wel gespannen blijven.

Vandaag ging het echt GEWELDIG!! Opstappen wilde ik eerst doen op de poetsplaats en zo opbouwen dat er nix meer om hem heen is, maar hij werd weer helemaal gek (denk dat hij gewoon daar keer op zijn kop heeft gehad), want ik tilde alleen maar mn voet op. Dus ik wilde niet hem weer rotervaring bezorgen; naar stal; gewoon binnen 3min zat ik. Lekker ontspannen en hij was niet eens eff gespannen toen ik rechtop ging zitten.

Met rijden (met nog 1 iemand in de bak) al veel meer ontspanning dan vorige keer en beetje gegalopeerd. Veel gestapt, halthouden stukjes, voltes in stap zodat hij echt leert buigen en om zich heen te kijken.
Daarna lekker knuffelen bij baas, (knuffeltherapie) en ik stapte af; GEEN REACTIE!! Haha! Haha!

We stonden elkaar even aan te kijken, wat een paard..... Ene moment doodsangsten en andere moment super relax.